Fakty i opinie

Błędne komunikaty na tablicach SIP

Początkowo zainstalowane tablice budziły duże wątpliwości pasażerów. W słoneczne dni były nieczytelne i źle ustawione. Niedawno ekrany zostały wymienione, ale mimo to nie zawsze działają jak należy.
Początkowo zainstalowane tablice budziły duże wątpliwości pasażerów. W słoneczne dni były nieczytelne i źle ustawione. Niedawno ekrany zostały wymienione, ale mimo to nie zawsze działają jak należy. fot. Łukasz Unterschuetz

Błędne, nieczytelne i nieaktualne - tak w skrócie można opisać informacje wyświetlane na tablicach Systemu Informacji Pasażerskiej i ekranach wewnątrz tramwajów i autobusów komunikacji miejskiej w Gdańsku. ZTM tłumaczy, że ekrany zawodzą, bo są wyeksploatowane, ale wkrótce mają zostać wymienione.



Z którego rozkładu jazdy korzystasz przychodząc na przystanek?

papierowego, wiszącego w gablocie 22%
wyświetlanego na tablicy SIP 28%
sprawdzam odjazd przez telefon 40%
nie korzystam z rozkładów, po prostu wsiadam i jadę 10%
zakończona Łącznie głosów: 860
Pasażerowie komunikacji miejskiej w Gdańsku zdążyli się już przyzwyczaić do tablic Systemu Informacji Pasażerskiej. Pierwsze ekrany pojawiły się na przystankach autobusowych i tramwajowych we wrześniu 2009 r. I choć tablice budziły wiele wątpliwości (przy dużym nasłonecznieniu są mało czytelne, zdarza się, że wyświetlają nie rzeczywiste, a rozkładowe czasy odjazdów), z czasem było ich coraz więcej. Precyzję i niezawodność informacji ma też zwiększyć system inteligentnego sterowania ruchem Tristar, który wkrótce ma zostać oddany do użytku w pełnym zakresie.

System nie jest jednak bezawaryjny. W środę tablica SIP na przystanku tramwajowym przy Dworcu Głównym w Gdańsku wyświetlała komunikat, z którego można było odczytać tylko pojedyncze słowa. Pozostałe litery nachodziły na siebie tworząc zupełnie nieczytelny ciąg znaków.



- Tablice Systemu Informacji Pasażerskiej umieszczone na przystankach komunikacji miejskiej działają przez 24 godziny na dobę 365 dni w roku od 6 lat. Tablice LCD mają określoną żywotność (liczba godzin świecenia) i w związku z tym ich jakość znacznie się pogorszyła. Opracowywany jest plan inwestycyjny zakładający modernizację tablic w ramach nowych środków unijnych - wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku.
Zawodzą nie tylko tablice na przystankach. Ekrany zainstalowane w nowych tramwajach także wprowadzają pasażerów w błąd. W czwartek jeden z czytelników przysłał nam film, na którym widać komunikaty wyświetlane w tramwaju linii nr 2 jadącej w kierunku centrum.

Choć ruch na Hucisku został przywrócony w ubiegły weekend, z informacji "na pasku" wynika, że wiadukt wciąż jest zamknięty (od 11 lipca). Dodatkowo reklamowana jest impreza biegowa na PGE Arenie Gdańsk, choć stadion od ponad dwóch tygodni nazywa się "Stadion w Gdańsku Letnicy".



W tym przypadku, jak tłumaczy ZTM, komunikaty są przygotowywane przez Urząd Miasta i nie zdążyły zostać zastąpione przez nowe informacje.

- Komunikaty dotyczące np. wydarzeń sportowych, wyświetlane na monitorach w pojazdach komunikacji miejskiej, są przygotowywane przez Miasto Gdańsk przed danym wydarzeniem. Biorąc jednak pod uwagę liczbę zarówno wydarzeń, jak i skalę zmian, związanych z realizacją inwestycji w naszym mieście, może zdarzyć się tak, że dane wydarzenie, choć już się zakończyło, jeszcze nie zostało zastąpione przez nowy komunikat. Błędne komunikaty na tablicach LED pojawiły się na początku września po uruchomieniu tramwajów na Piecki Migowo. Błędy w działaniu tablic będą zgłaszane do producenta. Tym samym prosimy pasażerów, by informowali nas, gdy komunikaty na tablicach nie wyświetlają się prawidłowo - dodaje Zygmunt Gołąb.

Opinie (69) 1 zablokowana

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.