• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do Trójmiasta przyjadą zmodernizowane pociągi Przewozów Regionalnych

Maciej Naskręt
17 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tego typu pociągi przyjadą do Trójmiasta za półtora roku. Na zdjęciu zmodernizowany skład elektrycznego zespołu trakcyjnego EN57 w barwach podlaskiego oddziału Przewozów Regionalnych. Tego typu pociągi przyjadą do Trójmiasta za półtora roku. Na zdjęciu zmodernizowany skład elektrycznego zespołu trakcyjnego EN57 w barwach podlaskiego oddziału Przewozów Regionalnych.

Klimatyzowane, szybkie i przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych - takie mają być zmodernizowane pociągi Przewozów Regionalnych, które od połowy 2014 roku będą przyjeżdżać do Trójmiasta z Malborka i Bydgoszczy.



Kolejowa spółka Przewozy Regionalne ogłosiła przetarg na modernizację 44 elektrycznych zespołów trakcyjnych (oznaczenie EN57), poruszających się po całej Polsce. To nowość, bo do tej pory sama spółka nie ogłaszała przetargów. Zamówienia przeprowadzały urzędy marszałkowskie, które potem przekazywały nowe składy w zasób przewoźnika.

Jakie są korzyści dla Trójmiasta w przetargu ogłaszanym przez centralę spółki w Warszawie?

- Wśród 44 składów znajdą się także cztery stacjonujące w oddziale w Bydgoszczy i sześć pociągów należących do oddziału warmińsko-mazurskiego. Składy należące do tych oddziałów obsługują trasy Bydgoszcz - Laskowice Pomorskie - Tczew - Gdynia i Malbork - Tczew - Gdynia, zatem korzystający z naszych usług mieszkańcy Pomorza również będą mogli podróżować zmodernizowanymi pociągami - mówi Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych.

Zmodernizowane składy będą przypominały wyremontowane SKM-ki, ale w przeciwieństwie do nich będą miały klimatyzację. Przód zmodernizowanych składów EZT będzie posiadał reflektory halogenowe oraz lampy sygnałowe w technologii LED. Nowe napędy i wózki mają umożliwić na podwyższenie prędkości maksymalnej pociągów do 120 km/h. Natomiast trzy rodzaje hamulców (pneumatyczny, elektropneumatyczny i elektrodynamiczny) mają umożliwić zatrzymanie pociągu na odcinku 850 metrów.

Co przede wszystkim powinna zmienić kolej, by podróżowało nią więcej pasażerów?

Coś dla pasażerów poza klimatyzacją? Będzie bezpieczniej, bo na podłodze pojawi się materiał antypoślizgowy. Ściany wewnętrzne i panele sufitowe wykonane zostaną z tworzyw sztucznych. Przebudowane zostanie oświetlenie, zostaną zainstalowane nowe półki bagażowe oraz stoliki.

Każdy z EZT-ów będzie posiadać dwie toalety zabudowane w obiegu zamkniętym, z których jedna zostanie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz posiadać będzie miejsce do przewijania niemowląt. Przedział pasażerski zyska nowe okna oraz ergonomiczne fotele.

Będzie też coś dla rowerzystów. W każdym składzie pojawią się cztery uchwyty na rowery.

Prace nad modernizacją mają potrwać 18 miesięcy od chwili rozstrzygnięcia przetargu. Otwarcie ofert ma nastąpić na początku kwietnia. Przewozy Regionalne szacują, że przebudowa 44 EZT pochłonie nie więcej niż 310 mln zł. O wyborze ofert zdecyduje cena.

Opinie (114) 6 zablokowanych

  • moja opinia (9)

    Dopóki pociąg do Elbląga będzie jechał 2,5 godziny, to nie ma o czym mówić!
    Przed wojną PKP jeździły szybciej!!!

    • 234 5

    • Przed wojną w czasie remontu też ? (1)

      • 7 21

      • Na ale ile trwa ten remont?

        - odcinek Tczew Malbork?
        - kiedy będzie odebrany Tczew-Pruszcz?

        • 8 1

    • Pamiętam... (2)

      ZA PRL-u ekspres do Warszawy jechał trochę ponad 3,5 godziny, godzinę dłużej zwykły.

      • 55 2

      • (1)

        89 PRL padł i od tamtej pory nikt nie podjął się trudu modernizacji linii kolejowych wiec teraz mamy tego efekty...

        • 39 1

        • Jak by nie patrzeć i trzeźwo ocenić PKP na przestrzeni czasów, to do roku 1989 powstawały nowe linie kolejowe, pociągi może nie najnowocześniejsze, ale jeździły szybciej niż teraz i do tego przyjeżdżały planowo. Sieć połączeń też była w miarę dobrze rozwinięta i się rozwijała.

          Po roku 1989, pociągi jeżdżą wolniej, do tego notorycznie mają opóźnienia (przed remontami też), tabor jest coraz wygodniejszy i nowocześniejszy. Długość linii kolejowych się kurczy, ze względu na zły stan torów. Połączeń jest coraz mniej, a sieć miejscowości z połączeniem kolejowym coraz mniejsza. Ogólnie przyszłość jest skierowana tylko na połączenia dużych miejscowości takich jak Gdańsk-Warszawa-Kraków.

          To jest bardzo obiektywne spostrzeżenie.

          • 2 0

    • tu nie chodzi o Elbląg tylko o Malbork i Tczew

      • 4 5

    • (1)

      nie tylko szybciej, ale też przyjeżdżały planowo. Pamiętam jak moja babcia zegarek ustawiała wg pociągów :)

      • 6 0

      • Zegarek babci źle chodził?

        • 2 0

    • do koszalina +/- 3 godziny, tez smiech na peronie :D

      • 0 0

  • A czy będą stawać w Pszczółkach ? (8)

    • 44 4

    • nie, ale w Zimnej Wodzie (1)

      będą stawać :)

      • 11 2

      • Kaczorowi?

        • 4 7

    • A będzie można zajarać gdzieś ? (5)

      • 1 11

      • (4)

        No tak,tam gdzie zawsze.Stajesz w przejściu przy otwartych drzwiach co by dym do środka nie leciał:)

        • 5 1

        • I po otwarciu drzwi Twoj pociag mija sie z jadacym w przeciwnym kierunku... (3)

          A powstale podcisnienie wciaga Cie miedzy oba pociagi i giniesz.

          • 6 1

          • więc dobra rada: rzuć palenie ;>

            • 5 0

          • W końcu na opakowaniu masz ostrzeżenie, że palenie zabija :)

            • 4 0

          • Przy Polskich prędkościach nawet muchy by nie wciągneło

            • 1 0

  • Wąpię w te parametry. (10)

    Zresztą co mi po tym, że pociąg może jechać 120 km/h, skoro z różnych powodów nawet 90km/h nie będzie jechał. Przejazd z Gdańska Głównego do Tczewa trwa około 40 min. W najlepszym przypadku 36 min. Tak więc jak już te pociągi pojawią się na trasie, to sprawdzę rozkład na pkp.pl jeśli czas przejazdu na trasie Gdańsk Główny - Tczew, nie spadanie poniżej 30 min, to znaczy, że ta cała inwestycja jest zbędna. Zresztą już remont torowiska na tej trasie miał znacząco skrócić czas przejazdu. Remont zaczął się chyba 2-3 lata temu (nie wiem czy się skończył), ale jakoś pociągi szybciej na tym odcinku nie jeżdżą.

    • 68 10

    • dokładnie

      • 5 0

    • TAK

      Wszystko byłoby inaczej gdyby wikingowie nie przegrali z Jagiełłą pod Grunwaldem.

      • 12 2

    • czytałeś wczorajszy artykuł o remontach torów ?

      • 6 0

    • Modernizacja odcinka Gdańsk Główny - Tczew strasznie się ślimaczy, ale korzyści będą znaczne. (2)

      Już na Euro pociągi Intercity większość odcinka od Tczewa do Pruszcza pokonywały z prędkością 160 km/h. Obecnie jest to 130 km/h, bo PKP IC oszczędza na personelu, nie przydzielając pomocnika maszynisty, który jest niezbędny przy prędkości ponad 130 km/h. Po podniesieniu prędkości na dalszych odcinkach w stronę Warszawy ponownie będą jeździć z prędkością przynajmniej 160 km/h, oczywiście dotyczy to tylko pociągów Intercity, a nie osobowych czy pospiesznych. Szkoda tylko, że ta modernizacja się tak strasznie wlecze, rzeczywiście czas przejazdu pociągu osobowego między Tczewem a Gdańskiem jest obecnie żenujący, wynika to głównie z rozkopania linii między Pruszczem a Gdańskiem Głównym, bo Tczew - Pruszcz jest już właściwie gotowy.

      • 7 0

      • Kolego, jechałem pociągiem 'specjalnym' Euro2012 z Wawy do GD (1)

        Jechał niemal 7 godzin i na pewno od Tczewa nie jechał 160 km/h. Gdyby nie to że mogłem polecieć OLT Plichty do Wawy to bym się na ten mecz nie wybrał. 14 godzin w PKP załatwi każdego nawet kibica.

        • 9 2

        • Nie jest tu mowa o pociągach specjalnych, tylko o rozkładowych Intercity.

          • 1 1

    • (2)

      40 minut to i tak dobrze, jakieś 5 lat temu jechały co najmniej 50 minut

      • 0 2

      • głupoty gadasz człowieku

        5 lat temu Tczew-Gdańsk Gł ok 27 min bo serial który oglądałem trwał 25min i "starcza na akurat".
        Mówię oczywiście o Przewozie Regionalnym.

        • 4 0

      • każdy pośpiech/express na trasie Gdańsk-Tczew latał 21-26 minut...

        w zależności od tego, czy stawał w Pruszczu i Pszczółkach. A osobówki 40 minut. Tak było od czasu elektryfikacji linii. Pamiętam, bo mam rodzinę w Tczewie i często się jeździło pociągami do Dziadków.

        • 1 0

    • daliby juz sobie spokoj z tymi pociagami

      Szkoda publicznych pieniedzy na przewozy pasazerskie. Jezdza coraz wolniej (Np Sopot - Malbork ponad 1,5 godz, przy czy jakies 80% kursow opozniona o ok kilkadziesiat minut), drogie, brudne i niebezpieczne. Do tego rozklady jakies dziwaczne. O godzinach kiedy moznaby zarobic dowozac ludzi do pracy PKP potrafia puscic pociagi IC, na ktore do miesiecznego trzebaby kupowac co dzien miejscowke za kilkanascie zl... A tymczasem pociag, ktorym ludzie by jechali do pracy przyjezdza kiedy wszyscy sa juz w pracy bo dojechali wlasnymi samochodami. No i jeszcze te wieczne remonty, po ktorych ukonczeniu nic sie nie zmienia. Niech juz wreszcie PKP zbankrutuja i zrobia miejsce dla jakiejs lepszej firmy. Panstwo czy wojewodztwo nie powinno podtrzymywac tego trupa przy zyciu.

      • 7 3

  • Będzie nowa powierzchnia do działania dla wandali (11)

    i innych oszołomów

    • 27 17

    • no kurka najlepiej nic nie robić (9)

      jest źle siedźmy i płaczmy

      • 4 2

      • za książkami z tramwajów też już siedzą i płaczą (8)

        a miało być tak pięknie

        • 3 3

        • po co mi wmawiasz że to Polska? (7)

          wiem o tym doskonale, wiem gdzie mieszka, i teksty typu: "bo to Polska", "takie rzeczy tylko w Polsce" nic nie wnoszą, więc proszę nie pier...

          • 7 2

          • tylko się nie denerwuj bo się spocisz po pachami (6)

            i grzeczniej troszkę !

            • 1 8

            • jak się spocę to się umyje (5)

              i nie będę robił z tego jakiś akcji wielkich

              • 3 2

              • Jesteś w dużym błędzie. (4)

                Ja płacę tylko za zimną wodę, bo przy pomocy pieca sobie ją podgrzewam.

                • 0 7

              • To był tylko przykład (3)

                • 2 0

              • Kopernik też była kobietą... (2)

                • 1 2

              • a to świetnie (1)

                • 2 0

              • Nie gadaj z idiotą

                wyraźnie robi sobie jaja dziecko z gimnazjum a ty dajesz się podpuszczać.

                • 1 0

    • BRAMKI + KAMERY NA WSZYSTKIE PERONY!

      bo powinno być tak jak na zachodzie - na peron wchodzą tylko ludzie z biletem, a nie jak u nas, każdy z****ny i zaszczany bezdomny od którego wali tak, że aż białko się w oku ścina włazi do pociągu i "brudzi" te welurowe obicia, a i se rzygnie jak go najdzie. Nie ma bramek - to plastiki - łatwiej umyć i taniej.

      • 17 0

  • TO JAK ONE MAJĄ WYGLĄDAĆ...? (7)

    Tak jak na Głównym zdjęciu czy tak jak na zdjęciu obok...?

    • 48 1

    • brak dokładnej informacji

      w artykule nie wiadomo o co chodzi z tym drugim zdięciem

      • 13 1

    • Słodka tajemnica autora teksu.

      • 15 0

    • na drugim jest projekt, a na pierwszym to co z tego przerabiania wyszło...

      • 16 1

    • Przetarg zostanie rozstrzygnięty...

      i wtedy będzie wiadomo, który producent zrealizuje swoją koncepcję.

      • 4 0

    • Tak jak u góry. (2)

      Nie wiem skąd wziął autor tę fotkę na dole, bo to skład 14WE dla SKM Warszawa, inny typ pojazdu, na pewno nie tak będą wyglądały zmodernizowane składy. Poza tym w Malbork nie stacjonuje żaden tabor warmińsko-mazurskiego zakładu, bo po pierwsze Malbork to województwo pomorskie, po drugie w Malborku nie ma lokomotywowni, a po trzecie wszystkie te relacje obsługuje zakład Przewozów regionalnych w Gdyni. Ogólnie wartość tego artykułu jest znikoma, a bez błędów merytorycznych są akapity 5, 6 i ten o kiblach.

      • 9 1

      • (1)

        to pociag regionalny jadacy napewno do szepietowa z bialegostoku bo wlasnie takie sklady kursuja na tej linii.. stacja Bialystok .. peron 1

        • 1 1

        • guano prawda

          To co odjeżdża z peronu 1 w Białymstoku to SA133, a nie 14WE. Trudno je pomylić.

          • 1 0

  • Wsiąść do pociągu byle jakiego... się dzisiaj nie da

    Bardzo mi się podobają zmodernizowane pociągi Przewozów Regionalnych, podobają mi się "składy EZT według projektantów z firmy Newag". Istota zła jest w tym, że po Okrągłym Stole doszło do rozbicia spójnych struktur organizacyjnych na małe spółki, co miało stworzyć namiastkę rynkowej różnorodności. Wspomniane rozbicie PKP dokonał rząd Unii Wolności i AWS (a przypieczętował rządzący po nim gabinet SLD). Decyzje te sprawiły, że nie pasażer jest "na pierwszym miejscu" tylko stołki.

    • 37 6

  • Super ! To zescie sie na Euro 2012 wyrobili ! macie kurka zaplon :) (3)

    A dworce i perony jak oszczane byly tak zapewne nastepne 20 lat beda bo przeciez żółty kolor jest cool :). Nowosc :)))) napisali nowosc ! Takie badziewie w calej europie to szrot a tu nowosc bo Bolek z Henkiem wagoniki odnowil i odmalowal :))Wspanialy kraj i wspaniali ludzie !:)

    • 27 25

    • W latach 1953 - 1976 w Trójmieście kursowały przedwojenne ezt, (1)

      t. zw. "modraki" (EW90, EW91, EW92) otrzymane z Berlina w ramach reparacji wojennych. Ten sam przedwojenny tabor w Berlinie (Zachodnim) jeździł na liniach S-bahn prawie do początków naszego 21 wieku, czyli prawie 70 lat i też był modernizowany.
      Potrzeby naszego kraju to ponad 1000 ezt. Jeśli masz kasę na wszystkie to wyłóż. Jeśli nawet wyłożysz to nawet najnowocześniejsza fabryka na świecie w ciągu roku ci ich nie dostarczy (góra kildziesiąt rocznie).
      W Norwegii też, na liniach przez Oslo kursują stare "szroty". Ze względu na koszty i technologie wymiana trwa latami, poza tym cena takiego nowoczesnego składu to nie cena samochodu, żeby można było sobie wymieniać go co kilka lat.

      • 8 2

      • Tyle, że "modraki" były budowane z myślą o obsłudze ruchu wewnątrz aglomeracji miejskiej. "Kible", czli EN57 to EZT budowane dla potrzeb ruchu podmiejskiego. Są mneij ekonomiczne od starych "modraków" i mają zbyt małą liczbę wejść/wyjść.

        • 2 0

    • chciałbym jedynie zauważyć, że Euro trwało miesiąc

      i się udało.

      My tu żyjemy całe życie. I należy patrzeć perspektywicznie. Co z tego, że na Euro nie było? Kiedykolwiek miały być? To już po Euro nie ma być inwestycji?

      • 11 0

  • przy odbiorze proszę nie zapomnieć o biskupie z kropidłem,wszak mamy XXI wiek i jesteśmy członkiem UE

    • 25 16

  • (2)

    Niech SKM wróci Orunię

    • 37 9

    • (1)

      A co, zabrało ją?

      • 12 0

      • Już od roku SKM nie jeździ do Pruszcza. Czyli na Orunię też.

        • 5 0

  • Niedopatrzenie (1)

    A ja dalej pytam czy będą miały fotoradary ! ?

    • 32 2

    • "Tylko ktoś, kto nie ma prawa jazy na pociąg, może stawiać fotoradary" - pytanie za 100 ptk. kto były zdolny do powiedzenia czegoś takiego i kiedy?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane