• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowcy: dodatkowe tory nie udrożnią Huciska

Tomasz Wawrzonek, GZDIZ
6 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Drogowcy przekonują, że dodatkowe tory nie ułatwią tramwajom przejazdu przez Hucisko, za to utrudnią go autobusom komunikacji miejskiej i samochodom. Drogowcy przekonują, że dodatkowe tory nie ułatwią tramwajom przejazdu przez Hucisko, za to utrudnią go autobusom komunikacji miejskiej i samochodom.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika do Huciska zobacz na mapie Gdańska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Swoje opinie wyraził już FRAG oraz ZTM Gdańsk. Teraz swoje stanowisko przedstawia Tomasz Wawrzonek z Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ w Gdańsku.



Czy po zakończeniu budowy Forum Gdańsk część tramwajów powinna nadal kursować przez 3 Maja?

Przypomnijmy. Pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl zaproponował w liście do redakcji stworzenie dwóch dodatkowych torów tramwajowych wzdłuż Podwala Grodzkiego, między Błędnikiem a Huciskiem, co, według niego, miałoby spowodować udrożnienie ruchu w centrum miasta. Jego pomysł spotkał się z krytyką, ale znalazło się też grono, które go poparło.

Zapytaliśmy o to ekspertów. Jako ostatni opinię w tej sprawie wyraża Tomasz Wawrzonek z Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ w Gdańsku.

Pomysł zaproponowany przez czytelnika nie rozwiąże problemu przepustowości tramwajowej na Hucisku. Moim zdaniem można ją rozładować tymczasowo przez przeniesienie części ruchu tramwajowego na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska [tak jest obecnie w związku z budową Forum Gdańsk - red.]. Normalnie niemal wszystkie linie tramwajowe jadące na Stogi, Gdańsk Południe czy Piecki-Migowo jadą wzdłuż Dworca PKP. To z kolei oznacza, że ruch ten dociąża skrzyżowanie Hucisko.

Realizacja Forum Gdańsk wymusiła zmiany trybu pracy sygnalizacji na Hucisku. Dziś istnieje możliwość przejazdu w prawo, w kierunku skrzyżowania przy Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, dwóch składów tramwajowych i dodatkowych na wprost do węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. W przypadku budowy dodatkowego toru najbardziej newralgiczna relacja, czyli skręt Podwale Grodzkie - Hucisko zobacz na mapie Gdańska i odwrotnie nie zwiększyłaby istotnie przepustowości. Bez sparaliżowania ruchu na kierunku od dworca (dominującego także z punktu widzenia komunikacji autobusowej) sygnalizacja świetlna nie byłaby w stanie "przepuścić" więcej niż dwóch składów.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Trudno zakładać wzrost przepustowości tramwajowej na tym skrzyżowaniu także w przypadku budowy drugiego toru w przeciwnym kierunku. Trzeba pamiętać, że relacje tramwajowe otrzymują sygnał zezwolenia na ruch równolegle z innymi potokami. Przykładowo razem z tramwajem skręcającym w lewo z Huciska na Podwale Grodzkie przemieszczają się piesi przechodzący przez jezdnię przez wlot ul. Wały Jagiellońskie na kierunku od Węzła Unii Europejskiej. Oznacza to, że i tak równocześnie nie mogłyby jechać tramwaje korzystające z obu ewentualnych torów.

Konsekwencją pomysłu pana Michała jest natomiast wyeliminowanie możliwości zrobienia na głównym ciągu w Śródmieściu w przyszłości buspasa. Przy dwóch pasach jezdni nikt nie zdecyduje się dodatkowo na zabranie jednego z nich dla autobusów i pozostawienie kierowcom tylko jednego. A trzeba zaznaczyć, że zmiany w centrum, które są wynikiem prac budowlanych wokół Forum Gdańsk, najbardziej dają się we znaki kierowcom komunikacji miejskiej. To od nich dostajemy najwięcej sygnałów o trudnościach na Podwalu Grodzkim. Kolejnym negatywnym skutkiem budowy dwóch torów byłoby pozbawienie szansy rozbudowy przystanków tramwajowych na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny. Wydaje mi się, że jest to jedna z najważniejszych bolączek ruchu pasażerskiego w tym miejscu.

Trzeba sobie zdawać sprawę, że wybudowanie dwóch dodatkowych torów w centrum miasta to też nie byle jaka inwestycja. Wymaga dużych przygotowań, a i sama realizacja byłaby skomplikowana i czasochłonna. Pewnie nie zajęłaby 5 lat, jak budowa nowych linii, ale wraz z etapem przygotowawczym polegającym na opracowaniu projektu na pewno 2-3 lata.

Problem tramwajów w Śródmieściu to nie jest tylko ograniczona przepustowość Huciska, ale też zanik napięcia w sieci czy jakakolwiek inna awaria, która powoduje paraliż na wielu liniach. I tu się zgadzam z tymi głosami, które uważają, że bez Nowej Politechnicznej (GPW) nie ma szans na właściwe funkcjonowanie tramwajów w Śródmieściu. Miasto powinno z determinacją dążyć do budowy tej trasy, bo jest to w mojej ocenie niezbędny warunek rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku.

Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem dla poprawy warunków ruchu komunikacji publicznej na obszarze Śródmieścia byłoby stworzenie buspasa, o którym była mowa wcześniej. Mogłoby to być rozwiązanie działające na wzór tego, który funkcjonuje na Podwalu Przedmiejskim, gdzie na pewnym odcinku autobusy mają wydzielony pas, a przed skrzyżowaniem z Okopową mogą korzystać z niego także kierowcy samochodów chcących skręcić w prawo.

Na tej samej zasadzie mógłby funkcjonować buspas do Huciska od strony dworca Gdańsk Główny. zobacz na mapie Gdańska Z kolei za Huciskiem powstałaby długa zatoka autobusowa pełniąca w pewnym sensie rolę buspasa.

Rozwiązania te, do których przymierzaliśmy się koncepcyjnie już jakiś czas temu, są jednak na razie w zawieszeniu ze względu chociażby na budowę Forum Gdańsk czy plany przebudowy dworca kolejowego i terenów wokół niego. Dlatego myślę, że szansa na większe zmiany będzie dopiero po zakończeniu obu inwestycji.

Niewykluczone np., że część ruchu tramwajowego w układzie docelowym przeniesiona zostanie na ul. 3 Maja. Można by tamtędy puścić np. tramwaje jadące na Siedlce i Morenę, które na Hucisku skręcają w prawo. Dodatkowo musiałby powstać system informacji pasażerskiej przykładowo informujący pasażera wychodzącego z SKM, z którego przystanku, kiedy i w której relacji odjeżdżają tramwaje. Ten system połączeń jest skomplikowany, więc wszystko i tak wyjdzie dopiero podczas wspólnych rozmów z ZTM-em i bezwzględnie w tego typu porozumienie muszą być włączone także jednostki kolejowe. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że wszystkim stronom zależy na wygodnym przemieszczaniu się pasażerów jestem optymistą i wierzę, że takie rozwiązania są możliwe.
Tomasz Wawrzonek, GZDIZ

Opinie (179) 1 zablokowana

  • Ehh (8)

    Ukończą Forum,i wszystko wróci do normy

    • 41 18

    • lepiej juz było

      • 8 4

    • (2)

      Samochody level niżej od blednika

      • 2 1

      • The Boring Company

        to jest przyszłość

        • 0 1

      • Trzeba pracować nad tym co już jest a nie dokładać tory. Sygnlizacja priorytetowa

        dla bimbajów o czym już dawno się mowilo

        • 1 2

    • Samochody level niżej od błędnika za hucisko. Zostawić przy hucisko wylot w lewo i prawo. Przy dworcu węzeł przesiadkowy po dwa przystanki tramwajowe w każda stronę plus autobusowe i więcej miejsc parkingowych. Przejścia dla ludzi na levelu 0. Na hucisko prawoskret dla tramwajów. Rozrysowalbym ale pajnt mi się wiesza...

      • 0 1

    • Niestety nie, bo dojdzie nowe centrum handlowe

      • 4 1

    • Tylko metro podziemne uratuje ta sytuacje

      Miasto się rozrasta i taka koncepcja jest potrzebna

      • 0 3

    • Wyjściem jest metro z autostradą podziemną, oczywiście autostradą z ograniczeniem prędkości do 70 bo przecież idioci w tym kraju się rozbijają przy 100km/h

      • 1 0

  • Zmiana trasy linii to kolejny pół-środek... (3)

    • 17 20

    • Nic to nie zmieni. Z dwóch powodów. (2)

      Po pierwsze transport zbiorowy. Jego podstawa to trzy warunki. Po pierwsze musi być tani, po drugie musi być tani i po trzecie łatwo dostępny. Jeśli mam za podróż z rodziną dwóch trzech przystanków zapłacić tyle ile płace teraz to mi się po prostu opłaca jechać samochodem. To proste. Każdy umie liczyć. Zamiast tramwajów z wyświetlaczami ładowarkami tablicami multimedialnymi za kupę kasy wolał bym TANI prosty niezawodny transport zbiorowy. Druga sprawa przejazd od Zaroślaka do Alei zwycięstwa. Jaka to "sieć" drogowa skoro jedynym przejazdem od wysokości Urzędu Wojewódzkiego do Huciska jest tylko jedna nitka czyli ulica Okopowa. To jest sieć? Tak buduje się drogi? Uruchomcie alternatywne przejazdy przez Biskupią górkę Żabi kruk z możliwością skrętu w obie strony Podwala Przedmiejskiego i wszelkie inne możliwe aby ruch miejski nie mieszał się z tym tranzytowym i było więcej możliwości ucieczki z tego rejonu. A teraz zamiast tej możliwości dokładacie jedną wąską uliczkę w nowym forum radunia i a razem z nią setki nowych samochodów. Gdzie logika? W centrum masa uliczek nie kończy się wylotem na główną ulice ale wpada do sąsiedniej lub jest ślepa. Dawniej wszystkie miały wylot na główną. Takim sposobem z całej masy uliczek na starym mieście i tak musisz wyjechać rondem Sobieskiego lub Rajską a z okolic Urzędu wojewódzkiego Tylko Okopową lub Żabim Krukiem i to tylko w jedną stronę. Ciężko to zrozumieć?

      • 7 3

      • ONI nie wiedzą co to sieć, co będziesz tłumaczył... (1)

        Tylko więcej równoprawnych ulic w sieci kwartałów, może uzdrowić sytuację. Ale u nas drogi projektowane są "klasowo" :dojazdowe muszą wpadać do lokalnych, te do zbiorczych, zbiorcze do głównych itd. To jest głupie i daje te nawarstwienia ruchu

        • 5 1

        • pozostałości feudalnej mentalności

          na szczęście bliskość Europy nas ratuje

          • 1 0

  • kto obstawia ze padnie pytanie "gdynianki" skąd wy na to bierzecie pieniadze ? (3)

    Tylko po to by pouprawiac troszku lokalnej polityki ? ;) lub wygrzac sie w fali plusowi i minusow zakompleksionych Gdynian i Gdanszczan ?

    • 22 26

    • kopleksy masz tylko ty. (1)

      • 10 7

      • tak mam, jestem troche za chudy. Przyznaje

        • 2 8

    • skąd wy na to bierzecie pieniadze ?

      • 8 2

  • Drogowiec o torach? (6)

    Może zapytajcie hydraulika o leczenie prostaty?

    "tak, to wyjdzie z korzyścią dla ruchu tramwajowego i samochodowego na Hucisku"

    no oczywiście piesi będą biegać z przystanku na przystanek, a samochodziarze nie będą mieli korków

    • 43 31

    • quzwa... (4)

      od zieleni wymyslil....Ja sobie acan wyobrazasz....10 na Bretowo Z przed dworca a 12 na Migowo sprzed PKS-u?.wez sie facet puknij w leb.Przejscie z jednego przystanku na drugi trwa okolo 5 minut wiec kto bedzie ganial.Moze od razu przywrocmy autobusy na Morene i dajmy sobie spokoj z tramwajami

      • 10 3

      • To jest bardzo dobry pomysł!!

        • 5 5

      • (2)

        Ale jaki masz problem, skoro te tramwaje mają długi odcinek wspólny

        • 3 5

        • ale jak wsiadasz w centrum to kupa (1)

          Albo pks albo pkp,

          • 0 3

          • albo wc

            • 0 0

    • Nie bedzie korków zgoda

      bo mało kto tą trasa bedzie chciał jechać

      • 0 0

  • Dawać tunel przez całe Wały Jegielońskie (22)

    Jakie wtedy byśmy mieli miasto, wiem, że to inwestycja liczona w 9 zerach jak nie 10. :) Ale jestem przekonany, że wielu w Gdańsku o tym marzy, jak patrzy na stare zdjęcia Gdańska ( Tak wiem nie wracajmy do historii, ale turyści przyjeżdzają dla historii, a nie dla Forum Gdańsk)

    Danzigier Hof i Tunel Jagieloński ;)

    • 95 10

    • Tunel srunel ;) (10)

      Dawać estakadę od al. Zwycięztwa do Zaroślaka bez zjazdów ani świateł.
      Rozjazd tylko na drugą estakadę z Chełmu na trasę na Warszawę...

      Będą budować pewnie rok ale potem korki znikną jak ręką odjął na lat kolejnych 15 albo więcej - zależy jak szybko się rozwiną nowe osiedla.... no i z 10x taniej niż srunel wyjdzie...

      • 6 20

      • ta jeszcze estakadę nad długą i mariackim (9)

        • 23 2

        • (8)

          :) Bez przesady.

          No coś za coś... myślisz, że moje rozwiązanie nie zlikwiduje korków?

          • 2 11

          • (7)

            Myślę, że też będzie drogie, a nieporównywalnie bardziej szpetne od obecnego stanu rzeczy.

            • 8 1

            • (6)

              Ależ ja się z tym w pełni zgadzam!

              Ale jak mam wybierać to wolę coś takiego - ze starówki nie będzie widoczne - niż stać w korkach godzinami, a wkrótce coraz dłużej (to ile osiedli się buduje aktualnie wokół gdańska? :D )

              • 1 9

              • (5)

                Gdańsk nie ma starówki

                • 6 1

              • (4)

                Jak nie ma starówki? Oliwa czy Wrzeszcz, a nawet Orunia to co jest ?

                • 1 4

              • Zgaduję

                Patologia?

                • 3 1

              • Info (2)

                Starówka to nazwa Warszawskiego starego miasta. W każdym innym mieście w polsce to po prostu Stare Miasto.

                • 1 1

              • starowka to zdrobnienie od starego miasta. praktycznie kazdy a pnapewno wiekszosc tak mowi i co nam zrobisz.

                • 0 1

              • Starówka z wielkiej litery to nazwa warszawskiego starego miasta. Starówka z małej litery to nazwa potoczna dla każdego starego miasta.

                • 0 0

    • (1)

      Tunel i ulice nad tunelem. I jeszcze wiadukt nad całością.

      • 2 0

      • budujemy mosty dla pana starosty

        jeszcze kurka dywan czrwony rozwinąć

        • 2 0

    • (3)

      Turyści przyjeżdżają dla historii a widzą głównie samochody. Jak tak dalej pójdzie, to przestaną.

      • 4 2

      • (2)

        Miasto nie jest dla turystów. Miasto jest dla mieszkańców.

        • 1 0

        • Miasto jest dla wszystkich

          Tak zakaz wstępu dla turystów! Kasę którą zostawiają weźmiemy od mieszkańców dla których w końcu jest przecież to miasto!

          Zakaz też dla przebywania ludzi w lesie. Las nie jest dla ludzi. Las jest dla żyjących tam zwierząt.
          Zakaz pływania statkami. Rzeki, morza, jeziora - one są dla ryb i innych stworzeń w nich żyjących!
          Tak samo z samolotami i helikopterami - niebo jest dla ptaków!

          Coś jeszcze?

          • 1 0

        • tylko bez turystow to miasto padnie.

          • 0 0

    • 5 tuneli, 10, a najlepiej od razu przekopać się do Nowej Zelandii (3)

      • 2 0

      • tunele, mosty, windy,dźwigi, teleporty, dywany, banany (2)

        żeby wszystko ze wszystkim bylo połączone

        tylko gdzie to wszystko zmieścić
        i kto na to zapracuje?

        • 1 0

        • Jestem za teleportem (1)

          Szybka podróż, tylko pewnie droga i niezbyt komfortowa.

          • 1 0

          • dokładnie, wejście boli jak cholera

            bo cię po atomie rozbiera,
            potem jest już z górki :) tylko są haluny kwantowe

            • 2 0

    • podwale tez

      • 0 0

  • (5)

    Kierowcom to najlepiej parking pod sklepem robić, a pasażerów spychać na 3 Maja skąd wszędzie daleko z wyjątkiem PKS. Promocja komunikacji miejskiej, że aż słów brakuje. Tacy ludzie dawno nie powinni pracować w urzędzie!!!

    • 44 44

    • prawda jest taka że tramwaj na 3 maja będą puste jeździły (4)

      a przed dworcem ludzie nie będą mieścili się do tramwajów

      dorzucić trzeba do tego ciągłe awarie ruchomych schodów na 3 maja

      • 19 9

      • Problem podejść tunelem z PKSu do dworca? (1)

        Wybrałeś zbiorkom to butuj.

        • 10 3

        • samochodowy idioto

          problem ze staniem w korku?

          wybrałeś samochód to zamknij ryj i stój.

          • 4 6

      • Prawda jest taka, ze tramwaje jadące przy PKS dziś oszczędzają około 3 minut.

        • 3 0

      • Może podziemna ścieżka rowerowa dla sz. pana?

        • 1 0

  • (1)

    Na skrzyżowaniu Hucisko zamiast wydłużyć fazę tramwajową dla tramwajów skręcających, powinni utworzyć dwie krótkie fazy dla tramwajów skręcających - tuż przed fazą dla tramwajów jadących na wprost (jak jest obecnie) oraz tuż po tej fazie. Mogłyby być one uruchamiane "na żądanie", jak podjedzie skręcający tramwaj. Skróci to znacznie czas oczekiwania na zielone, bo zamiast czekać maksymalnie ok. 2 minut jeśli przyjedzie idealnie w złym momencie, będzie czekał maksymalnie ok. minutę. Dodatkowo dużo łatwiej będzie rozładowywać korki tramwajowe powstałe przez blokowanie tramwaju jadącego na wprost przez tramwaj skręcający i vice versa.

    • 19 6

    • Ju mast stap smołkin dat szit

      • 3 6

  • Przystanek Hucisko zlikwidowac (9)

    Linie 10 i 12 przez PKS.
    Reszta przez Hucisko przejedzie na wprost i tyle.

    • 22 35

    • (2)

      10tka nie jechala by wtedy kolo stoczni

      • 17 3

      • (1)

        To by nie jechała. Liczba pasażerów jadących z Jana z Kolna w kierunku Siedlec i Migowa jest znikoma.

        • 5 16

        • Rewolucja!

          Dlatego 10 może jechać przez dworzec główny gdzie wsiedli by ludzie do niej.
          12 bardziej zapchana przez PKS. Komuś nie pasuje to po to jest bilet godzinny też żeby móc się przesiąść.

          W kierunku Łostowic puścić:
          6 przez PKS, 11 przez główny. 4 przez PKS, 7 przez główny. 2 przez główny.

          Na Stogi 3 i 8 przez główny, 9 przez PKS.

          • 5 2

    • 10 przez PKP, 12 przez PKS.
      11 przez PKP, 6 - PKS

      Idąc dalej 9 lub 3 tez przez PKS.

      • 8 2

    • z każdej linii co 2 tramwaj przez pks (1)

      • 3 2

      • Bez sensu - to byłby jedynie bałagan.

        • 3 3

    • Lina 10 skreca do stoczni!

      • 1 0

    • wszystko zlikwidować

      żeby nic nie było

      • 2 0

    • 1 ejro

      Ja muszę jeździć do Huciska, a nie do pks-u. Może tobie będzie bliżej.

      • 0 0

  • A gdyby tory tramwajowe puscić od Błędnika wzdłuż kolejowych (1)

    • 15 12

    • Może bąka puścić?

      • 13 4

  • Jak już zbudują tą nieszczęsną galerię handlową, to między huciskiem a dworcem.... (2)

    ... będzie dodatkowe skrzyżowanie ze światłami, które zakorkuje wszystko na amen!

    • 74 7

    • jestem za, więcej galerii !!!!! (1)

      • 3 0

      • i wszystko zlikwidować

        tylko asfalt i galerie zostawić

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane