• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowy bubel utrudnia życie pieszym w Oliwie

Maciej Naskręt
24 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nietypowa lokalizacja barierki ma pomóc, według ZDiZ Gdańsk, niewidomym podczas przechodzenia przez dwujezdniową ulicę przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego. Sami zainteresowani są innego zdania. Nietypowa lokalizacja barierki ma pomóc, według ZDiZ Gdańsk, niewidomym podczas przechodzenia przez dwujezdniową ulicę przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego. Sami zainteresowani są innego zdania.

Przy skrzyżowaniu ulic: Wita Stwosza i Bażyńskiego zobacz na mapie Gdańska w Oliwie ustawiono barierki. Utrudniają one dojście do przejścia pieszym, a w szczególności pracującym w pobliżu osobom niewidomym. ZDiZ przekonuje, że barierka, o którą zresztą urzędników niepełnosprawni prosili, ma ułatwić przejście przez jezdnię.



Tak wygląda przejście dla pieszych po przeciwnej stronie skrzyżowania. Tak wygląda przejście dla pieszych po przeciwnej stronie skrzyżowania.
Od kilku dni mieszkańcy południowej części Oliwy, idąc m.in. na przystanek tramwajowy na skrzyżowaniu przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego muszą omijać barierki, które ustawiono tuż przed wejściem na przejście dla pieszych.

- Ja sobie poradziłem z ich minięciem, jednak moje oburzenie wynika z faktu, że barierki znajdują się na drodze, z której korzysta wiele osób niewidomych lub niedowidzących. Codziennie rano mijam ich na tej trasie, bowiem pracują w pobliskiej spółdzielni przy ul. Bażyńskiego - opowiada pan Tomasz, czytelnik.

Nie ukrywa, że to właśnie osoby mające problem e wzrokiem mogą czuć się w tym momencie najbardziej zdezorientowane i skrzywdzone.

- Nie wyobrażam sobie, co myśli taki niewidomy, gdy trafia laską na tę przeszkodę i próbuje przedostać się na chodnik. Barierka powoduje na pewno dezorientację - dodaje czytelnik.

Czy urzędnicy radzą sobie z montażem i wyznaczaniem ułatwień dla niepełnosprawnych?

Za infrastrukturę na i wokół wspomnianego skrzyżowania odpowiedzialny jest Zarząd Dróg i Zieleni. Zdaniem urzędników instalacja, choć wygląda nietypowo, ma sens.

- Barierka umożliwia bezpieczne zlokalizowanie przejścia osobom niewidomym i niedowidzącym. Ustawiliśmy ją po konsultacjach na prośbę pobliskiej spółdzielni niewidomych - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ.

Czy to prawda? Skontaktowaliśmy się z Markiem Lepiarzem, zastępcą prezesa spółdzielni Sinol, by zweryfikować twierdzenia urzędników.

- Podsunąłem pomysł dostawienia barierek jednemu z inżynierów z Zarządu Dróg i Zielni w niezobowiązującej rozmowie z myślą o niewidomych, którzy pracują w spółdzielni. Faktycznie, prosiłem o dostawienie barierek równolegle do krawędzi jezdni i na chodniku, ale nie na przejściu, lecz przed nim i za nim. Dzięki temu miałaby powstać przerwa, dzięki której niewidomi łatwo zlokalizowaliby przejścia dla pieszych - tłumaczy. Jego zdaniem obecna barierka to nic innego jak "drogowy bubel".

Co więcej - między nową barierką a jezdnią (czyli jeszcze na chodniku) wymalowano pas, poszerzając w ten sposób przejście. W jakim celu to wykonano? Tego nie udało się nam ustalić.

Jak przekonują specjaliści, urzędnicy powinni niezwłocznie zweryfikować plany.

- Taki bałagan przy przejściu dla pieszych, po którym chodzą niewidomi i niedowidzący, może doprowadzić do niepotrzebnych zdarzeń drogowych - usłyszeliśmy od jednego z inżynierów.

Miejsca

Opinie (97) 2 zablokowane

  • przejście (1)

    Czy niewidomych korzystających z przejścia ktoś zapytał co sądzą o tych barierkach? Moim zdaniem na zdjęciu wygląda to sensownie.

    • 3 6

    • W realu barierki wyglądają trochę tak, jakby przejście przez przejście było zabronione...

      • 8 0

  • Jestę Inżynierę! :)

    tam równonegle czy prostopadle, co za różnica, barierka jest? jest! Na studiach Pan P-sor by na tróje zaliczył, więc jest spoko ;)

    • 7 1

  • (2)

    ZDiZ niech lepiej zajmie się chodnikiem wzdłuż Bażyńskiego, po którym osoby niedowidzące muszą się poruszać - jest tam kilka rodzajów nawierzchni na odcinku kilkudziesięciu metrów - malowniczo wyłażący bruk, pofałdowany asfalt, dziury, nierówne krawężniki itp.

    • 9 0

    • Przecież ten chodnik jest specjalnie taki.

      • 1 1

    • do tego rowerzyści - zamiast po ulicy jeżdżą po chodniku

      starsza osoba w tym rejonie ma przeje..ane

      • 1 0

  • Panowie kupujemy najlepsze polskie piwo Ciechan !

    • 5 2

  • Fuszerka

    Wydaje się być oczywistym, iż odstawiono fuszerkę. Bo aby przejście dla pieszych było w pełni bezpieczne, trzeba by postawić barierki na całej szerokości tego przejścia. Pozostawienie dziur w barierkowaniu powoduje, iż niewidomy, ale tez dziecko, starsza osoba może wpaść pod ten tłum rowerzystów poruszającymi się po pasach rowerowych.
    No i karygodny brak barierek na przystankach tramwajowych!

    Postuluję w imieniu aktywu oburzonych taką fuszerką mieszkańców o pilne dostawienie brakujących barierek i to na obu przejściach dla pieszych oraz na przystankach tramwajowych.

    • 6 0

  • Co za bezmyślność

    Nie mam nic przeciwko barierkom przed i za przejściem, ale ta na środku jest bez sensu. Dezorientuje niewidomych, zamiast przejść bezpiecznie, będą marnowali czas na szukanie luki między barierkami.

    • 4 0

  • Barierka ułatwia zlokalizowanie przejścia...

    Jestem urzeczony tym tokiem rozumowania. Czekam teraz na zapory przeciwczołgowe, które ułatwią kierowcom zlokalizowanie linii zatrzymania przed światłami.

    • 12 2

  • Obywatel

    Inwencja naszych inżynierków jest nieodgadnioną enigmą??? Pozdrawiam.

    • 3 1

  • mieszkanka przymorza (3)

    Może napisać też o zmianie na Małym Przymorzu? Gdzie niedaleko dawnych targów gdzie na niemal wszystkich skrzyżowaniach zmieniono ruch na skrzyżowania równorzędne co jest tak bez sensu, że do dzisiaj nie mogę sie do tego przyzwyczaić! Jak mała osiedlowa droga może mieć pierwszeństwo przed główną ulicą? Zatrzymywac się co 5 sekund? NIE ROZUMIEM

    • 10 6

    • to już nie jest główna ulica. Zacznij myśleć na drodze a nie zapier... (1)

      ja tam jestem zadowolony

      • 0 1

      • Sam zacznij myśleć

        boś przygłupi.

        • 0 0

    • Racja

      dodatkowo na tych małych uliczkach nie widać czy coś jedzie bo tak są na dziko pozastawiane autami chodniki że wszystko jest zasłonięte, więc zatrzymywać się trzeba co 15 m. Kierowcy bardzo ale to bardzo dziękują za ułatwienie ruchu na tych uliczkach... Kiedyś się to zemści.
      Ps. Kiedy SM się weźmie za dziko parkujących na chodnikach/trawnikach w rejonie Arkońska Bussiness Park? Przecież te biurowce mają własne parkingi!!!

      • 0 0

  • "Skontaktowaliśmy się z Marek Lepiarz..."

    ludzie, czy wy macie w ogóle jakichś korektorów?

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane