• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Europejski autobus 2013 roku trafił do Gdyni

Patryk Szczerba
18 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Z nowego nabytku ucieszą się przede wszystkim pasażerowie korzystający z linii R. Z nowego nabytku ucieszą się przede wszystkim pasażerowie korzystający z linii R.

Dwa przegubowe autobusy marki Mercedes-Benz Citaro 2 wyjadą w najbliższych dniach na ulice Gdyni i Rumi. Nowe pojazdy będą obsługiwały głównie linię R. Kupiła je Pomorska Komunikacja Samochodowa.



Czy ma dla ciebie znaczenie, jakim modelem autobusu jedziesz?

Klimatyzacja, monitoring, obniżanie podłogi na żądanie oraz wygodne siedzenia - w przypadku pojazdu uznanego za autobus roku 2013 w Europie to standardowe wyposażenie. Co więc wyróżnia ten model od poprzednika? Jak przekonują przedstawiciele producenta: bezpieczeństwo. Parametry najnowszego modelu zostały dostosowane do wymogów Unii Europejskiej, które wejdą w życie dopiero w 2016 roku.

- Ten model posiada zwiększoną sztywność szkieletu, dzięki czemu udało się obniżyć masę pojazdu. Dodatkowo zamontowano specjalną klatkę na przedniej ścianie pochłaniającą energię zderzenia. Kierowca siedzi wyżej i ma większy komfort prowadzenia pojazdu. Autobus posiada też - jako pierwszy na świecie - układ elektroniczny, stabilizujący tor jazdy podczas pokonywania zakrętów - wyjaśnia Laszlo Rakasz, przedstawiciel marki Mercedes.

Dodatkowo autobus posiada specjalne plastykowe osłony wzmocnione włóknem szklanym. Odkręcane, są łatwo wymienialne, dzięki czemu zabezpieczone są narożniki nadwozia podczas podjazdu autobusu do przystanku. Obniżony jest też poziom okien. Pasażerowie mają w związku z tym lepszy widok.

Co ważne, autobus zużywa o 5 proc. mniej paliwa niż jego poprzednik - model Citaro. Istotne z punktu widzenia eksploatacji są również wydłużone okresy międzyprzeglądowe. Automatyczną skrzynię biegów i most napędowy trzeba poddać przeglądowi nie po 120 tys. km, a dopiero po 180 tys. km.

Czytaj też: Nowe autobusy gazowe w Gdyni

- Dlatego zdecydowaliśmy się kupić te pojazdy, choć ich cena nie jest mała. Jeden z pełnym wyposażeniem kosztuje ponad milion złotych, ale wierzymy, że ta inwestycja szybko zacznie przynosić efekty. Nowe przegubowce zastąpią autobusy z 2009 roku - tłumaczy Witold Skiba, prezes zarządu PKS, firmy której 30 pojazdów obsługuje linie ZKM Gdynia.

Jeden autobus może przewieźć ponad 140 pasażerów: 45 na miejscach siedzących, resztę na stojących. Nowe Mercedesy będą jeździły głównie na linii R, rzadziej na linii J. PKS, która w tym roku przeprowadziła się do Gdyni, nie wyklucza, że w ciągu najbliższych miesięcy, do floty dołączą kolejne przegubowe pojazdy.

Miejsca

Opinie (121) ponad 10 zablokowanych

  • nie rozumiem

    To w autobusie tez może byc klimatyzacja?

    • 3 3

  • Plastikowe a nie plastYkowe

    • 0 2

  • Gromadzki na szofera nowego autobusu !!!

    a potem na prezydenta !

    • 2 0

  • To dawno chyba w Gdańsku nie byłeś.

    • 0 1

  • "Dodatkowo autobus posiada specjalne plastykowe osłony wzmocnione włóknem szklanym."

    w sensie zrobione z plastyka? ort, ort , ort!

    • 0 2

  • Juz 5 lat?

    Aha... W wiekszosci miast juz 15...

    • 0 1

  • Dla przypomnienia podziekujcie Budyniowi (3)

    za to że nam w Gdańsku zaserwował Tureckie najtańsze Mietki które z mercedesa mają tylko logo!!

    • 3 1

    • (2)

      chłopcze,mesie citaro jezdzace po Gdansku sa składane w Turcji,bo Mercedes ma tam montownie.Sa tez przez to tansze a jakosc jest dokladnie taka sama jak z innych montowni.Zalecam abys zaczerpnał wiedzy gdzie były składane autobusy o ktorych mowa w tym artykule.Mozemy sie załozyc ze nie sa made in germany.

      • 3 2

      • jasne a świstak siedzi i śreberka zawija :) (1)

        • 1 1

        • Widze,ze sprawdzenie kilku faktow o autobusach Mercedes przychodzi ci niezwykle trudno.Proponuje komisje sledcza z Antonio M na czele,byc moze to załatwi sprawe.Choc moze lepiej nie,za chwile sie okaze ze citaro w drodze z Turcji do Gdanska zahaczyły o Smolensk i ze to był zamach na PiSuary

          • 3 1

  • ojej aż jeden (3)

    pewnie wyprane mózgi wierzą że w Gdańsku jeżdzą ikarusy.
    Ciekawe co z gdyńskimi szrotowatymi jelczo-mercedesami
    których maja mase a szyby im dalej wypadają he he

    • 3 7

    • (1)

      O ile pamiętam to właśnie w Gdańsku były stare zdezelowane autobusy kiedy to w Gdyni mieliśmy już cały tabor nowy. Wiem po jeździłem często linią 171, a później tak samo zdezelowanymi tramwajami..

      Gdynia ma jeszcze jakieś Ikarusy ale zabytkowe,
      w stanie jak by wyjechały z fabryki )

      • 2 4

      • Tyle, że linia 171 nie jest obsługiwana przez Gdański ZKM....

        Słychać to w głosie zapowiadającym przystanki, u nas jest IVONA, w Gdyni jakaś urzędniczka.

        • 0 1

    • Kolejny dureń z antygdyńskim nastawieniem. Gwoli ścisłości

      nie popieram też niedorzecznej, nie merytorycznej krytyki Gdańska.

      • 2 0

  • ABS

    Z tego co obserwuję, to największe niebezpieczeństwo dla pasażerów stwarza system ABS, bo "kierowca szarpie". Zwłaszcza dotyczy to starszych ludzi, którzy próbują usiąść tyłem bez trzymania się niczego. Codziennie to samo. Wpadają na osobę siedzącą naprzeciwko.

    • 1 1

  • fajny sprzęcik, ale polskie Solarisy nie są wiele gorsze

    fajny sprzęcik, ale polskie Solarisy nie są wiele gorsze, trolejbusy, tramwaje i autobusy śmigają po niemieckich i austriackich ulicach (i szynach).

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane