• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Europejski autobus 2013 roku trafił do Gdyni

Patryk Szczerba
18 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Z nowego nabytku ucieszą się przede wszystkim pasażerowie korzystający z linii R. Z nowego nabytku ucieszą się przede wszystkim pasażerowie korzystający z linii R.

Dwa przegubowe autobusy marki Mercedes-Benz Citaro 2 wyjadą w najbliższych dniach na ulice Gdyni i Rumi. Nowe pojazdy będą obsługiwały głównie linię R. Kupiła je Pomorska Komunikacja Samochodowa.



Czy ma dla ciebie znaczenie, jakim modelem autobusu jedziesz?

Klimatyzacja, monitoring, obniżanie podłogi na żądanie oraz wygodne siedzenia - w przypadku pojazdu uznanego za autobus roku 2013 w Europie to standardowe wyposażenie. Co więc wyróżnia ten model od poprzednika? Jak przekonują przedstawiciele producenta: bezpieczeństwo. Parametry najnowszego modelu zostały dostosowane do wymogów Unii Europejskiej, które wejdą w życie dopiero w 2016 roku.

- Ten model posiada zwiększoną sztywność szkieletu, dzięki czemu udało się obniżyć masę pojazdu. Dodatkowo zamontowano specjalną klatkę na przedniej ścianie pochłaniającą energię zderzenia. Kierowca siedzi wyżej i ma większy komfort prowadzenia pojazdu. Autobus posiada też - jako pierwszy na świecie - układ elektroniczny, stabilizujący tor jazdy podczas pokonywania zakrętów - wyjaśnia Laszlo Rakasz, przedstawiciel marki Mercedes.

Dodatkowo autobus posiada specjalne plastykowe osłony wzmocnione włóknem szklanym. Odkręcane, są łatwo wymienialne, dzięki czemu zabezpieczone są narożniki nadwozia podczas podjazdu autobusu do przystanku. Obniżony jest też poziom okien. Pasażerowie mają w związku z tym lepszy widok.

Co ważne, autobus zużywa o 5 proc. mniej paliwa niż jego poprzednik - model Citaro. Istotne z punktu widzenia eksploatacji są również wydłużone okresy międzyprzeglądowe. Automatyczną skrzynię biegów i most napędowy trzeba poddać przeglądowi nie po 120 tys. km, a dopiero po 180 tys. km.

Czytaj też: Nowe autobusy gazowe w Gdyni

- Dlatego zdecydowaliśmy się kupić te pojazdy, choć ich cena nie jest mała. Jeden z pełnym wyposażeniem kosztuje ponad milion złotych, ale wierzymy, że ta inwestycja szybko zacznie przynosić efekty. Nowe przegubowce zastąpią autobusy z 2009 roku - tłumaczy Witold Skiba, prezes zarządu PKS, firmy której 30 pojazdów obsługuje linie ZKM Gdynia.

Jeden autobus może przewieźć ponad 140 pasażerów: 45 na miejscach siedzących, resztę na stojących. Nowe Mercedesy będą jeździły głównie na linii R, rzadziej na linii J. PKS, która w tym roku przeprowadziła się do Gdyni, nie wyklucza, że w ciągu najbliższych miesięcy, do floty dołączą kolejne przegubowe pojazdy.

Miejsca

Opinie (121) ponad 10 zablokowanych

  • Czemu każda prywatna inicjatywa w Gdyni

    musi być poświęcona przez Samorządność ?!

    • 3 1

  • lohohohhoh, alez zakup! Godny miasta z wojtem!

    • 3 3

  • Autobus ładny, tylko co zrobić potem z brudasami i śmierdzielami którzy do niego będą wsiadać.

    Chyba że ma czujki przy drzwiach i wie kto się umył.

    • 4 1

  • Problemem komunikacji publicznej w 3mieście (2)

    jest kiepska jakość jezdni, po których jeżdżą autobusy (zwłaszcza na tzw. górnym tarasie)- po zbudowaniu wielu dróg prowadzących do obwodnicy przyszedł czas na remonty nawierzchni. Zakup nowego taboru i eksploatowanie go na porąbanych jezdniach może jedynie doprowadzić do szybkiej dewastacji istniejącego majątku ruchomego i przesiadaniu się ludzi na samochody, co korkuje miasto. Całe szczęście że buduje się PKM i tramwaj na Morenę

    • 4 0

    • W samo sedno (1)

      Jedynie z tym tramwajem na Migowo się nie zgodzę. Inwestycja zbędną w obliczu budowy PKM.

      • 1 2

      • Czy mi się wydaje,
        czy to przypadkiem nie jest artykuł o Gdyńskich autobusach..

        • 0 1

  • Komunikacja Gdyńska jest najlepsza (1)

    Bo tylko Gdynia ma najnowocześniejsze autobusy i oczywiście ekologiczne.

    • 5 11

    • miło pomażyć

      • 1 1

  • "Dodatkowo autobus posiada specjalne plastykowe osłony wzmocnione włóknem szklanym."

    Platykowe? czy plastikowe?

    • 2 0

  • Szkoda słów (3)

    Mercedesa się zachciało... albo znowu, ktoś do kieszeni wziął.
    Czemu nie Solaris, nasza rodzima produkcja, podatki w Polsce zostają i Polacy pracę mają?
    I jak to możliwe, że kupli droższy autobus - co z prawem przetargowym - Gdyni to nie obowiązuje.
    Jak zwykle, tylko u nas takie przekręty przechodzą. Niemcy nie kupują nie niemieckich rzeczy, nawet jak firma niemiecka ma filię w Polsce to porusza się niemieckimi samochodami.

    • 7 7

    • Pożyjesz trochę dłużej, nauczysz się czytać, to zrozumiesz..

      • 0 0

    • Fakt, Niemcy dalej są nacjonalistami, nawet dziwnie do reszty Europy

      traktują gogle street view. Ale skoro tak bronisz polskości to nie eksportuj, niech każdy kraj tapla się sam we własnym sosie, jak to było przed II wojną. Ciekawe tylko kiedy wybuchnie III wojna i jak na tym wyjdziemy w starciu z zachodnim sąsiadem.
      Naprawdę odżegnujesz się od międzynarodowej współpracy ?
      Polscy producenci autobusów eksportują je, ale czy cały handel ma iść tylko w jedną stronę - z Polski ? Czy jak coś do nas trafia to źle ? Nic nie można spróbować czy posmakować z zagranicy ?
      Wczoraj na jednym z kanałów tv oglądałem film o peruwiańskiej kuchni i ekspansji w świecie ich restauracji. Jakby ktoś otworzył taką w Gdańsku też będziesz narzekał że to nie polskie ? Bo jeśli tak, to tak samo za granicą powinni traktować przybytki z polskim jedzeniem a których to przybywa.

      • 1 1

    • to kupił prywatny przewoźnik

      świadczący usługi dla gdyńskiego organizatora. Z uwagi na to, że jest prywatny, nie obowiązuje go ustawa o zamówieniach publicznych

      • 0 0

  • GDYNIA BARDZO BOGATA

    Przecież to jest proste Gdynia zakupiła takie autobusy najnowocześniejsze bo jest bardzo bogatym miastem nawet bogatszym od tego patologicznego Gdańska.

    • 10 5

  • Citaro nie ma się co zachwycać. (2)

    Ładnie wyglądają, ale są mało trwałe przy naszych drogach. Minie rok eksploatacji i już zaczną trzaskać i stukać.

    Ale i tak Gdynia lepiej sobie radzi niż Gdańsk. Tu Citaro, a tam jakiegoś Chińczyka testują :)

    • 6 3

    • normalne (1)

      Bo w takim patologicznym i biednym mieście Gdańsk to na nic ich nie stać są tak biedni że stać ich tylko na tanie podróbki chińskie i to jeszcze używane. Każdy to wie że Gdynia jest bogata i stać nasze piękne miasto na super nowoczesne orginalne drogie autobusy............

      • 2 4

      • chlopie obudz sie bo bredzisz.Mercedesy Citaro fabrycznie nowe jezdza od ponad 2 lat po Gdansku.I sa to pojazdy ZKM Gdansk a nie przewoznikow-podwykonawcow.

        • 1 1

  • Gdynia powinna swoj najstarszy tabor wyprzedawac na rzecz ZTM gdansk (5)

    gdynski najstarszy autobus to dla gdanszczan luksusowa maszyna, zawsze jeden Ikarus mniej by jezdzil

    • 12 11

    • To dawno chyba w Gdańsku nie byłeś. Ikarusów niema tutaj już 5 lat.

      • 1 2

    • Ekhm, obawiam się, że jest zdeczko odrotnie. (2)

      Tabor Gdyni zły nie jest, jak na warunki Polskie, nawet całkiem nowoczesny. Ale Gdański robi dobre wrażenie w skali europejskiej, bo w Polsce bez wątpienia jest najnowocześniejszy.

      • 3 3

      • większej bredni dawno nie czytałem (1)

        • 1 1

        • Niby czemu?

          Średni wiek autobusów w Gdańsku to mniej niż 5 lat. 80% jest klimatyzowanych. A to wynik nie tylko najlepszy w Polsce ale i niezły w porównaniu do zachodnich miast.

          • 0 0

    • Git

      Muuhahaha!Brawo Zdzisiek!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane