• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Europejski autobus 2013 roku trafił do Gdyni

Patryk Szczerba
18 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Z nowego nabytku ucieszą się przede wszystkim pasażerowie korzystający z linii R. Z nowego nabytku ucieszą się przede wszystkim pasażerowie korzystający z linii R.

Dwa przegubowe autobusy marki Mercedes-Benz Citaro 2 wyjadą w najbliższych dniach na ulice Gdyni i Rumi. Nowe pojazdy będą obsługiwały głównie linię R. Kupiła je Pomorska Komunikacja Samochodowa.



Czy ma dla ciebie znaczenie, jakim modelem autobusu jedziesz?

Klimatyzacja, monitoring, obniżanie podłogi na żądanie oraz wygodne siedzenia - w przypadku pojazdu uznanego za autobus roku 2013 w Europie to standardowe wyposażenie. Co więc wyróżnia ten model od poprzednika? Jak przekonują przedstawiciele producenta: bezpieczeństwo. Parametry najnowszego modelu zostały dostosowane do wymogów Unii Europejskiej, które wejdą w życie dopiero w 2016 roku.

- Ten model posiada zwiększoną sztywność szkieletu, dzięki czemu udało się obniżyć masę pojazdu. Dodatkowo zamontowano specjalną klatkę na przedniej ścianie pochłaniającą energię zderzenia. Kierowca siedzi wyżej i ma większy komfort prowadzenia pojazdu. Autobus posiada też - jako pierwszy na świecie - układ elektroniczny, stabilizujący tor jazdy podczas pokonywania zakrętów - wyjaśnia Laszlo Rakasz, przedstawiciel marki Mercedes.

Dodatkowo autobus posiada specjalne plastykowe osłony wzmocnione włóknem szklanym. Odkręcane, są łatwo wymienialne, dzięki czemu zabezpieczone są narożniki nadwozia podczas podjazdu autobusu do przystanku. Obniżony jest też poziom okien. Pasażerowie mają w związku z tym lepszy widok.

Co ważne, autobus zużywa o 5 proc. mniej paliwa niż jego poprzednik - model Citaro. Istotne z punktu widzenia eksploatacji są również wydłużone okresy międzyprzeglądowe. Automatyczną skrzynię biegów i most napędowy trzeba poddać przeglądowi nie po 120 tys. km, a dopiero po 180 tys. km.

Czytaj też: Nowe autobusy gazowe w Gdyni

- Dlatego zdecydowaliśmy się kupić te pojazdy, choć ich cena nie jest mała. Jeden z pełnym wyposażeniem kosztuje ponad milion złotych, ale wierzymy, że ta inwestycja szybko zacznie przynosić efekty. Nowe przegubowce zastąpią autobusy z 2009 roku - tłumaczy Witold Skiba, prezes zarządu PKS, firmy której 30 pojazdów obsługuje linie ZKM Gdynia.

Jeden autobus może przewieźć ponad 140 pasażerów: 45 na miejscach siedzących, resztę na stojących. Nowe Mercedesy będą jeździły głównie na linii R, rzadziej na linii J. PKS, która w tym roku przeprowadziła się do Gdyni, nie wyklucza, że w ciągu najbliższych miesięcy, do floty dołączą kolejne przegubowe pojazdy.

Miejsca

Opinie (121) ponad 10 zablokowanych

  • Wygoda i komfort (1)

    Mercedes zawsze był lepiej wykonany dlatego cieszy mnie że nasze miasto ma nowoczesną komunikację miejską i wymienia pojazdy na lepsze oraz wybiera tą markę.Man-y też są wygodne zwłaszcza CNG.Szkoda że solarisów nie wymienioną.Wolę merca od solaris

    • 2 0

    • ale to nie jeste komunikacja miejscka tylko PKSy.

      Czyli między miejska, z Gdyńskim MZK to nie ma nic wspólnego.

      • 1 0

  • ojej aż jeden (3)

    pewnie wyprane mózgi wierzą że w Gdańsku jeżdzą ikarusy.
    Ciekawe co z gdyńskimi szrotowatymi jelczo-mercedesami
    których maja mase a szyby im dalej wypadają he he

    • 3 7

    • (1)

      O ile pamiętam to właśnie w Gdańsku były stare zdezelowane autobusy kiedy to w Gdyni mieliśmy już cały tabor nowy. Wiem po jeździłem często linią 171, a później tak samo zdezelowanymi tramwajami..

      Gdynia ma jeszcze jakieś Ikarusy ale zabytkowe,
      w stanie jak by wyjechały z fabryki )

      • 2 4

      • Tyle, że linia 171 nie jest obsługiwana przez Gdański ZKM....

        Słychać to w głosie zapowiadającym przystanki, u nas jest IVONA, w Gdyni jakaś urzędniczka.

        • 0 1

    • Kolejny dureń z antygdyńskim nastawieniem. Gwoli ścisłości

      nie popieram też niedorzecznej, nie merytorycznej krytyki Gdańska.

      • 2 0

  • Komunikacja Gdyńska jest najlepsza (1)

    Bo tylko Gdynia ma najnowocześniejsze autobusy i oczywiście ekologiczne.

    • 5 11

    • miło pomażyć

      • 1 1

  • smieszni sa ci ludzie, co przyszli sobie wejsc do autobusu jak stal na parkingu przy bulwarze. jakby w autobusie nigdzie nie byli, no ale przewazali ci w sandalach i brazowych skarpetach w rąby.

    • 3 1

  • Problemem komunikacji publicznej w 3mieście (2)

    jest kiepska jakość jezdni, po których jeżdżą autobusy (zwłaszcza na tzw. górnym tarasie)- po zbudowaniu wielu dróg prowadzących do obwodnicy przyszedł czas na remonty nawierzchni. Zakup nowego taboru i eksploatowanie go na porąbanych jezdniach może jedynie doprowadzić do szybkiej dewastacji istniejącego majątku ruchomego i przesiadaniu się ludzi na samochody, co korkuje miasto. Całe szczęście że buduje się PKM i tramwaj na Morenę

    • 4 0

    • W samo sedno (1)

      Jedynie z tym tramwajem na Migowo się nie zgodzę. Inwestycja zbędną w obliczu budowy PKM.

      • 1 2

      • Czy mi się wydaje,
        czy to przypadkiem nie jest artykuł o Gdyńskich autobusach..

        • 0 1

  • (4)

    Czy po Gdyni nadal jezdzi przegubowy Neoplan w ktorym zgubiła sie (czytaj oderwała sie) naczepa podczas jazdy obwodnica?

    (czytaj oderwała sie)

    • 17 4

    • (3)

      Nie, już go 2-3 lata nie ma.

      • 3 0

      • Nie przerobili (1)

        go na trolejbusa, jakis czas temu byl temat o przerabianiu czego sie da na trolejbusy

        • 3 1

        • Nieprawda, Gdańsk go kupił.
          Teraz jeździ jako nowy tramwaj z Dojczlandów ;>

          • 8 4

      • :wyremontowali" go i jezdzi dalej

        tylko uwazac prze zakretach, bo zespawali....

        • 4 0

  • Pieniądze w błoto (1)

    PKS-y umierają od kilku lat, kursy sa likwidowane. Zakup nowego taboru to bezsens.

    • 2 50

    • po co komu PKSY

      • 2 0

  • fajny sprzęcik, ale polskie Solarisy nie są wiele gorsze

    fajny sprzęcik, ale polskie Solarisy nie są wiele gorsze, trolejbusy, tramwaje i autobusy śmigają po niemieckich i austriackich ulicach (i szynach).

    • 2 0

  • ABS

    Z tego co obserwuję, to największe niebezpieczeństwo dla pasażerów stwarza system ABS, bo "kierowca szarpie". Zwłaszcza dotyczy to starszych ludzi, którzy próbują usiąść tyłem bez trzymania się niczego. Codziennie to samo. Wpadają na osobę siedzącą naprzeciwko.

    • 1 1

  • Citaro nie ma się co zachwycać. (2)

    Ładnie wyglądają, ale są mało trwałe przy naszych drogach. Minie rok eksploatacji i już zaczną trzaskać i stukać.

    Ale i tak Gdynia lepiej sobie radzi niż Gdańsk. Tu Citaro, a tam jakiegoś Chińczyka testują :)

    • 6 3

    • normalne (1)

      Bo w takim patologicznym i biednym mieście Gdańsk to na nic ich nie stać są tak biedni że stać ich tylko na tanie podróbki chińskie i to jeszcze używane. Każdy to wie że Gdynia jest bogata i stać nasze piękne miasto na super nowoczesne orginalne drogie autobusy............

      • 2 4

      • chlopie obudz sie bo bredzisz.Mercedesy Citaro fabrycznie nowe jezdza od ponad 2 lat po Gdansku.I sa to pojazdy ZKM Gdansk a nie przewoznikow-podwykonawcow.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane