• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fantazja projektantów: wagonikiem na Ołowiankę

Maciej Naskręt
21 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Propozycja BPBK połączenia Ołowianki z centrum Gdańska. Kładka, do której zostanie podczepiona suwana kabina dla 100 osób. Propozycja BPBK połączenia Ołowianki z centrum Gdańska. Kładka, do której zostanie podczepiona suwana kabina dla 100 osób.

Ta wizja projektantów nigdy się nie ziści, ale pokazuje, że połączenie gdańskiego Zamczyska z Ołowianką mogłoby być pełną fantazji atrakcją turystyczną Gdańska.



Na początku listopada rozstrzygnięto międzynarodowy konkurs na projekt kładki, która połączy centrum Gdańska z Ołowianką. Swoje prace nadesłało 68 pracowni, ale komisja konkursowa wykluczyła aż 21 projektów, które nie spełniały warunków konkursu. Wygrała pracownia Ponting z Mariboru w Słowenii.

Zobacz prace konkursowe prezentowane podczas wystawy na Politechnice Gdańskiej

Naszą uwagę jednak zwróciła jedna z koncepcji wyeliminowanych z konkursu, która została opracowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku. Chodzi tu o kładkę suwową. Jej konstrukcję stanowią wyginane stalowe walcowane okrągłe rury, które wznoszą się na wysokość 51 metrów nad lustro wody. Konstrukcja pełni rolę toru dla podwieszonej kabiny, mogącej przewieźć pomiędzy przeciwległymi brzegami Motławy jednorazowo nawet 100 pasażerów.

Koncepcja BPBK ma przewagę nad standardowymi wizjami - m.in. nad kładkami zwodzonymi. - Proponowany wysoki łuk nie utrudniałby żeglowania po Motławie. Tor wodny byłby czynny niemal zawsze - tłumaczy Jan Kosiedowski, prezes biura projektowego BPBK.

Do kabiny poruszającej się nad Motławą mogłoby wsiąść ok. 100 osób. Silniki elektryczne o mocy 400 kW z użyciem stalowej liny przeciągałyby kabinę między Ołowianką a nabrzeżem od strony śródmieścia Gdańska. Co ciekawe, koncepcja zakłada, że silniki mogą być zasilane prądem zmiennym podczas fazy wznoszenia wózka. Natomiast podczas fazy opadania pracowałyby w trybie generatorów, produkując energię. Projektanci zapewniają, że zaproponowane rozwiązanie konsultowali z producentami podobnych urządzeń z powodzeniem wykorzystywanych przy budowie kolejek linowych na całym świecie.

Jak oceniasz projekt "kładki" z wagonikiem?

Podróż trwałaby od minuty do dwóch. W ciągu godziny ta nietypowa kładka mogłaby przewieźć ok. 1,5 tys. osób. W nagłych przypadkach do kabiny mogłyby wjeżdżać pojazdy służb ratowniczych.

Budowa takiej przeprawy byłaby jednak o 4-5 mln zł droższa od standardowej kładki, czyli pochłonęłaby 16-17 mln zł.

- Jednak dzięki temu miasto zyskałoby ciekawą atrakcję turystyczną. Widok na centrum Gdańska z kabiny umieszczonej 50 metrów nad ziemią na pewno byłby niepowtarzalny - podkreśla Jan Kosiedowski.

Pomysł na kładkę suwową nie jest przypadkowy. Na stropie Wielkiej Sali Rady Ratusza Głównego Miasta znajduje się obraz autorstwa Izaaka van den Blocka pt. Apoteoza Gdańska z 1608 r. Malowidło to przedstawia portret miasta idealnego, jakim jest lub raczej, jakim mógłby Gdańsk być, gdyby wykorzystał wszystkie swoje potencjały. Na obrazie Gdańsk jest otoczony przez łuk tęczy. To właśnie on był inspiracją do zaprojektowania kładki suwowej.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (255) 4 zablokowane

  • Kilka słów o kładce...

    Na stronie Jerzego Kulińskiego jest tekst o kładce i o ostatnim spotkaniu na ten temat.

    "MIASTO GDAŃSK: MOŻECIE SOBIE WNIOSKOWAĆ i PROTESTOWAĆ"

    Niestety przykro czytać :(

    • 1 1

  • fantazja

    Pasuje do starego miasta jak piesc do oka.

    • 1 11

  • Nikomu niepotrzebna kładka.... (2)

    Budowa tej kładki to kilka ładnych groszy w kieszeń konkretnych ludzi. Sama kładka jest niepotrzebna, zbędna. Potrzeba wybudować nowy most mieszkańcom Sobieszewa, Szaniec Zachodni jest do rekultywowania w Porcie i wiele wiele innych!

    • 10 8

    • a poco komu nikomu niepotrzebny dziurawy stadion za miliard zł

      jak chcesz isc na mecz reprezentacji Polski to itak biletów brakuje a tak stai pusty i generuje 20milionów rocznie straty!
      a kładka to atrakcja turystyczna ludzie by zniej korzystali i placili za przejazd chocby poto dla widoków i dla frajdy!!

      • 5 2

    • "Budowa tej kładki to kilka ładnych groszy w kieszeń konkretnych ludzi."

      I na tym opiera się gdański biznes. Kolej metropolitalna też psu na budę, ale kasiora będzie.

      • 2 1

  • Dramat! (1)

    Ja nie potrafię pojąć, po co ta kładka?! Nie jestem w stanie tego ogarnąć i nie znajduję argumentów...po co taka budowa w centrum zabytkowego miasta które krzyczy, że jest żeglarskie, jak to bardzo mimo wszystko zwrócone ku wodzie! Guzik prawda, Gdańsk to najbardziej odwrócone plecami do morza i jego możliwości miasto na całym świecie.

    • 10 5

    • To nie Gdansk jest odwrócony

      ale tego miasta prezydent oraz developerscy agenci wpływu, Lisicki i Bielawski.
      By żyło się lepiej.

      • 1 2

  • Wystawimy rachunek przy urnie!

    • 7 1

  • To jest właśnie przykład na to, że mieszkańców ma się w nosie...

    • 14 1

  • WIELE wybaczałem Budyniowi (1)

    ale tej kładki mu nie wybaczę... masakra .. mostek do magazynów to tylko u nas mogli wymyśleć. mam nadzieję, że żeglarze wymyślą jakiś sabotaż - np. obwieszą kładkę zepsutymi śledziami i nikt nią nie pójdzie ;))

    • 18 3

    • rowerzysto absurdalny

      kładka wybrana przez komisję stworzy możliwość ruchu rowerowego przez Motławę i dotarcie z okolic ulicy Siennej do dworca PKP w Gdańsku rowerem w ca. 10 minut.

      • 2 2

  • Skoki do wody Red Bulla

    ...można by było urządzać z takiej kolejki :)

    • 8 0

  • Chcieliscie miec basen PGE arena to macie i nic wiecej niedostaniecieprzez najblizsze 20 lat

    A na takie projekty jak ten możecie tylko powzdychać!!
    Po tupać nóżkami itp. I jeszce podziekować za podatek smieciowy oraz inne podwyzki by spłacac co roku kredyty za miliard zł oraz dodatkowe 20 milionów za utrzymania dziurawego stadionu!!

    • 6 4

  • Super pomysł!!! (1)

    O wiele lepszy niż to coś co wygrało.Świetny punkt widokowy i nie tamuje żeglugi. A tak tylko problemy z imprezami"morskiego" miasta jak choćby parada na otwarcie sezonu, czy baltic sail. Zrobi się ciasno :(

    • 14 3

    • wybrany projekt też nie tamuje żeglugi a jest dużo tańszy

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane