• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fantazja projektantów: wagonikiem na Ołowiankę

Maciej Naskręt
21 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Propozycja BPBK połączenia Ołowianki z centrum Gdańska. Kładka, do której zostanie podczepiona suwana kabina dla 100 osób. Propozycja BPBK połączenia Ołowianki z centrum Gdańska. Kładka, do której zostanie podczepiona suwana kabina dla 100 osób.

Ta wizja projektantów nigdy się nie ziści, ale pokazuje, że połączenie gdańskiego Zamczyska z Ołowianką mogłoby być pełną fantazji atrakcją turystyczną Gdańska.



Na początku listopada rozstrzygnięto międzynarodowy konkurs na projekt kładki, która połączy centrum Gdańska z Ołowianką. Swoje prace nadesłało 68 pracowni, ale komisja konkursowa wykluczyła aż 21 projektów, które nie spełniały warunków konkursu. Wygrała pracownia Ponting z Mariboru w Słowenii.

Zobacz prace konkursowe prezentowane podczas wystawy na Politechnice Gdańskiej

Naszą uwagę jednak zwróciła jedna z koncepcji wyeliminowanych z konkursu, która została opracowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku. Chodzi tu o kładkę suwową. Jej konstrukcję stanowią wyginane stalowe walcowane okrągłe rury, które wznoszą się na wysokość 51 metrów nad lustro wody. Konstrukcja pełni rolę toru dla podwieszonej kabiny, mogącej przewieźć pomiędzy przeciwległymi brzegami Motławy jednorazowo nawet 100 pasażerów.

Koncepcja BPBK ma przewagę nad standardowymi wizjami - m.in. nad kładkami zwodzonymi. - Proponowany wysoki łuk nie utrudniałby żeglowania po Motławie. Tor wodny byłby czynny niemal zawsze - tłumaczy Jan Kosiedowski, prezes biura projektowego BPBK.

Do kabiny poruszającej się nad Motławą mogłoby wsiąść ok. 100 osób. Silniki elektryczne o mocy 400 kW z użyciem stalowej liny przeciągałyby kabinę między Ołowianką a nabrzeżem od strony śródmieścia Gdańska. Co ciekawe, koncepcja zakłada, że silniki mogą być zasilane prądem zmiennym podczas fazy wznoszenia wózka. Natomiast podczas fazy opadania pracowałyby w trybie generatorów, produkując energię. Projektanci zapewniają, że zaproponowane rozwiązanie konsultowali z producentami podobnych urządzeń z powodzeniem wykorzystywanych przy budowie kolejek linowych na całym świecie.

Jak oceniasz projekt "kładki" z wagonikiem?

Podróż trwałaby od minuty do dwóch. W ciągu godziny ta nietypowa kładka mogłaby przewieźć ok. 1,5 tys. osób. W nagłych przypadkach do kabiny mogłyby wjeżdżać pojazdy służb ratowniczych.

Budowa takiej przeprawy byłaby jednak o 4-5 mln zł droższa od standardowej kładki, czyli pochłonęłaby 16-17 mln zł.

- Jednak dzięki temu miasto zyskałoby ciekawą atrakcję turystyczną. Widok na centrum Gdańska z kabiny umieszczonej 50 metrów nad ziemią na pewno byłby niepowtarzalny - podkreśla Jan Kosiedowski.

Pomysł na kładkę suwową nie jest przypadkowy. Na stropie Wielkiej Sali Rady Ratusza Głównego Miasta znajduje się obraz autorstwa Izaaka van den Blocka pt. Apoteoza Gdańska z 1608 r. Malowidło to przedstawia portret miasta idealnego, jakim jest lub raczej, jakim mógłby Gdańsk być, gdyby wykorzystał wszystkie swoje potencjały. Na obrazie Gdańsk jest otoczony przez łuk tęczy. To właśnie on był inspiracją do zaprojektowania kładki suwowej.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (255) 4 zablokowane

  • Superatrakcja turystyczna, może jedna z gdańskich ikon i z pewnością wykonalna, (4)

    ale mało praktyczna i poza sezonem turystycznym zapewne mało kto by z niej korzystał. Stałaby się jeszcze jedną pozycją na liście stałych wydatków/dotacji, a przecież nie o to chodziło aby zapłacić fortunę za jej wykonanie, a potem każdego roku płacić krocie za utrzymanie (dodatkowo środki bezpieczeństwa byłyby pewnie wyśrubowane). Na przejazd trzeba byłoby czekać co najmniej 15 minut, więc wiele osób prędzej dostałoby się na Ołowiankę przez Wyspę Spichrzów, bo to tylko ok. kilometr drogi, który nieśpiesznie pokonać można w 15-20 minut. Mnóstwo osób nie korzystających z własnego samochodu, wysiada pewnie obecnie na Siennickiej przy Głębokiej (3 linie tramwajowe i 4 autobusowe), skąd jest tylko 700m z buta (przy brzydkiej pogodzie żadna frajda, ale powrót z koncertu ciepłym letnim wieczorem z pewnością należy do przyjemnych).

    • 4 11

    • no idobrze mozna nawet doplacac bo to sie oplaca to reklama miasta całoroczna i wapie by trzeba było doplacac (1)

      ale zato ze trzeba do stadionu doplacac 20milionów roczni to juz cicho sza to juz jest dobrze??

      • 1 2

      • Sam dopłacaj z własnej kieszeni.

        Kup działkę po jednej i drugiej stronie Motławy i buduj co chcesz (oczywiście wcześniej koperta dla konserwatora zabytków, bo normalnie to się żaden konserwator nie zgodzi).

        • 0 1

    • Energa naklei swoje logo (1)

      I masz utrzymanie ze darmo.

      • 1 1

      • Tak, piękne widokówki Gdańska z firmowym logo spoglądającym z wysokości.

        W dodatku ten tor byłby widoczny niemal z każdego miejsca gdańskiego śródmieścia. Wszystkie panoramy miasta (włącznie z historycznymi osiami widokowymi) poszłyby się gonić.

        • 5 1

  • Baum kiedyś umrze... (3)

    Nie wierzę,że moda na ciągłą rekonstrukcję XIX wiecznej zabudowy będzie trwała. Nasze dzieci na pewno zechcą mieć miasto pełne nowej,europejskiej architektury, bez prusko-germańskich sentymentów, które teraz przeżywamy.

    • 9 6

    • Mylisz się.

      Nasze dzieci będą tęskniły za jednolitą zabudową. Wyburzą wszelkie szklane biurowco -wieżowce - QT we Wrzeszczu czy jakieś szklane dziwolągi na Głównym Mieście.

      • 3 6

    • turyści (1)

      zdecydowali o atrakcyjności starej właśnie części Gdańska i dla niej właśnie decydują się przyjeżdżać, nie dla betonów i szkła, których na świecie w lepszym wydaniu jest multum. A ludzi z takim myśleniem powinno się zsyłać do Nowej Huty

      • 2 4

      • turyści chcą oglądać AUTENTYCZNIE stare budynki, a nie nowe wyglądające jak stare, takie turystów nie interesują.

        • 2 1

  • zamiast stadionu mozna było by wybudowac park wodny na Zaspie piekny był projekt (1)

    Mozna by wybudowac kolejna atracje turystyczną czyli te kładke oraz mnustwo innych .A teraz sobie mozecie tylko pomarzyc bo stadion za milard zł bedziemy spłacac kolejne 20 lat!! A dodatkowo co roku 20 milionów za jego utrzymanie!!

    • 4 3

    • dzięki stadionowi udało się przepchnąć infrastrukturę wartą o rząd wielkości więcej

      • 0 0

  • super

    uwazam ze pomysl jest super, bylaby dodatkowa atrakcja, a ze drozej to trudno miasto wtdaje pelno kasy na rozne bzedyty a za takie cos warto wiecej zplacic. Kto zaplacil i po co postawil ten pomnik wolnosci przy deptaku na molo na Zaspie. Jest to ochydztwo i wogle nie rozumiem co tam robi.

    • 7 2

  • SUPER!!!!

    ponad 70% zadowolonych w ankiecie, niesamowite! Budować i koniec. To jest kładka na miarę naszych czasów. Nasze, przez nas zaprojektowane (!!!) i pewnie ostatnie w tym stuleciu tak ciekawe i nieskomlikowane. Nic tylko budować. Niektórzy przyjadą do miasta tylko po to, żeby to zobaczyć! To się wszystkim opłaci.

    • 11 3

  • bier

    świetny pomysł, koncepcja lekkiej konstrukcji, przyjemna dla oka i do tego atrakcja turystyczna, szkoda, że nie wybrano tego projektu.

    • 6 1

  • Projekt fajny tylko ze:

    Jak to ma działać :
    - jak winda przywoływana przyciskiem
    - czy jak prom który odchodzi w wybranych minutach (godzinach)
    - a może działa dopiero wtedy gdy zbieżne się 100 osób

    • 3 1

  • Co to znaczy ? " hostorycznym centrum Gdańska"

    • 0 1

  • mustwo takich pieknych projektów budyń je wszystkie pogrzebał kosztownym stadionem!! (2)

    ale to tez załsuga wasza i tych wszystkich co głosowali na skrzydłach kompromitacji wybierajac nagrode dla stadionu!!
    To wasza zasługa przydupasów ,wazeliniarzy Budynia i lemingów z PO

    • 6 6

    • mustwo mustwo

      kwa kwa kwa

      • 5 1

    • ale się spinasz, co piąty wpis jest Twój.

      Widać mocno nie podoba się stadion. Twoja sprawa. Mi się podoba i jestem jako Gdańszczanin z niego dumny.

      • 0 0

  • Super pomysł!

    Pomysł rewelacyjny! Ale na szczęście niemożliwy do realizacji, ponieważ przeciął by tkankę miejska p. naskreta.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane