• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk domyka drogowy pierścień. Ale sporo jeszcze jest do zrobienia

Maciej Naskręt
15 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 20:11 (15 grudnia 2012)
Kierowcy po godz. 16 w sobotę będą mogli przejechać się po nowej estakadzie nad al. Grunwaldzką w Gdańsku. Kierowcy po godz. 16 w sobotę będą mogli przejechać się po nowej estakadzie nad al. Grunwaldzką w Gdańsku.

W sobotę popołudniu kierowcy pojadą wrzeszczańskim odcinkiem Trasy Słowackiego i estakadą nad al. Grunwaldzką. To kolejny fragment wewnętrznej obwodnicy Gdańska, która pozwoli na szybsze poruszanie się po mieście. Jednak na jej scalenie poczekamy nie krócej niż do 2020 r.



Aktualizacja godz. 20:11 Wreszcie kierowcy mogą cieszyć się z nowej estakady nad al. Grunwaldzką. Na obiekt wjechał pług, który odśnieżył i posypał solą - chlorkiem wapnia - jezdnię. Estakada jest już udostępniona dla ruchu. Jedźcie ostrożnie.

Aktualizacja godz. 18:08 Otwarcie estakady nad al. Grunwaldzką nieco opóźnia się. Wszystko z powodu opadów śniegu. Organizatorzy dzisiejszego otwarcia obiektu we Wrzeszczu czekają na pług, który odśnieży jezdnie właśnie na estakadzie.

* * *

W sobotę kierowcy będą mogli pojechać bez przeszkód ok. 3,3-kilometrową Trasą Słowackiego na odcinku od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska wraz z estakadą nad al. Grunwaldzką. Tego samego dnia zostanie otwarta ok. 2,1-kilometrowa Droga Zielona na granicy Brzeźna i Wrzeszcza, która ułatwi dotarcie do m.in. stadionu w Letnicy, a po 2014 r. do tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestorem tych przedsięwzięć jest miejska spółka GIK.

Przypomnijmy: fragment Trasy Słowackiego we Wrzeszczu budowany był pierwotnie przez konsorcjum firm Hydrobudowa (lider), PBG, Aprivia i OHL. Jednak bankructwo lidera spowodowało, że wiosną prace stanęły, a późnym latem generalnym wykonawcą została firma OHL, która doprowadziła do otwarcia 3,3-kilometrowej drogi, ale z przynajmniej miesięcznym opóźnieniem. Inwestycja we Wrzeszczu kosztowała 158 mln.

Sprawniej toczyła się budowa odcinka Drogi Zielonej między al. Hallera zobacz na mapie Gdańskaul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Prace za kwotę ok. 135 mln zł prowadził potentat budowlany - firma Budimex. Pracom nie przeszkadzały nawet odbywające się nieopodal, na stadionie w Letnicy, mecze mistrzostw Europy. Choć trzeba tu wspomnieć, że hiszpańskie media obiegło zdjęcie placu budowy tuż przy stadionie.

Oba nowe, dwujezdniowe odcinki są częścią drogowego ringu, który ma do roku 2020, także dzięki obwodnicy Trójmiasta i Południowej Obwodnicy Gdańska, otaczać centralne dzielnice miasta. Jego pierwszy element - dwujezdniowa ul. Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem zobacz na mapie Gdańska - powstawał w latach 1998-2003. Tamta inwestycja polegała na poszerzeniu drogi do dwóch jezdni. Rok później, za pieniądze z budżetu centralnego, ruszyła budowa mostu wantowego na Trasie Sucharskiego. Obiekt otwarto w 2001 r.

Kolejnym ważnym, już powstającym odcinkiem drogowego pierścienia, jest tunel pod Martwą Wisłą z dojazdami między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Jego budowa trwa od od zeszłego roku i ma on zostać oddany w październiku 2014 r. Koszt: 885 mln zł. Inwestycję prowadzi firma OHL, a zleca miejska spółka GIK.

Ramę stanowią ponadto dwa odcinki Trasy Sucharskiego - na Przeróbce między Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańskamostem wantowym zobacz na mapie Gdańska i Rudnikach na odcinku od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska do Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Pierwszy został oddany do ruchu pod koniec listopada. Wykonawcą była firma Skanska, która za budowę 2,7-kilometrowej drogi w 18 miesięcy zainkasowała ok. 185 mln zł.

Natomiast drugi odcinek wciąż jest realizowany. Wykonuje go firma Budimex, która za pracę otrzyma ok. 164 mln zł. Droga ma być oddana na przełomie tego i przyszłego roku.

Od zachodu i południa gdański ring tworzą: Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska a także oddana do ruchu w czerwcu Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Jej budowa pochłonęła w sumie 1,5 mld zł z budżetu państwa, inwestorem był gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

By jednak mówić o ringu w Gdańsku, niezbędna jest jeszcze realizacja jednego - raptem kilometrowego - odcinka dwujezdniowej drogi we Wrzeszczu - ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańskado al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Miasto zakłada, że inwestycja drogowa może być zrealizowana do 2020 r. i dofinansowana z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

Czy budowa gdańskiego ringu usprawni ruch w mieście?

Na mapach planistycznych miasta pojawia się ponadto ul. Nowa Gdańska, dzięki której kierowcy mogliby ominąć al. Hallera i dotrzeć szybciej do Drogi Zielonej przy stadionie. Nowa ulica miałaby przeciąć wrzeszczańskie ogródki działkowe. Nie ma jednak konkretnych założeń co do realizacji tej drogi. Miałyby przy niej powstać m.in. obiekty handlowe i biurowe.

Po co w ogóle Gdańsk buduje drogową obręcz wokół Śródmieścia? Dzięki niej planiści mogliby scalić podzieloną w okresie PRL przestrzeń dawnego centrum - Dolne i Główne Miasto. Chodzi o to, by zachęcić kierowców przede wszystkim do omijania zatłoczonego i zakorkowanego centrum - m.in. Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, Okopowej zobacz na mapie Gdańska, czy Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska.

Gdańsk ma też w planach budowę małego ringu, wyłącznie wokół Śródmieścia. Mają go tworzyć od wschodu: ul. Nowa Wałowa wiodąca od Żółtego Wiaduktu zobacz na mapie Gdańska, przez tereny stoczniowe, do Mostu Siennickiego zobacz na mapie Gdańska - oraz ul. Nowa Sandomierska, która umożliwi jedną nitką przejazd dalej od Mostu Siennickiego w kierunku Oruni przez Olszynkę. Od zachodu natomiast Śródmieście ma otaczać ul. Nowa 3 Maja, która w dużej mierze ma przebieg w świetle obecnie istniejącej ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska. Na te zadania miasto ma w dużej mierze zarezerwowany teren. Wszystko to jednak melodia przyszłości.

Wydarzenia

Odkorkowanie Trasy Słowackiego (10 opinii)

(10 opinii)

Miejsca

Opinie (411) ponad 10 zablokowanych

  • Adolf H. nauczył nas budować drogi, my budujemy ścieżki

    Berlinka w czasach gdy auto na drodze było ewenementem jest szeroka na trzy samochody. Budowana za okupacji.
    W XXI wieku gdzie w każdym domu jest auto buduje się wiadukt tak wąski, że dwie ciężarówki ledwo się miną. Dwa pasy tranzytem w stronę portu zwężone do jednego nad al. Grunwaldzką.
    Dlaczego Pan H. kazał budować w Gdyni trzypasmową Władysława IV oraz Grunwaldzka? Nasi włodarze w tamtych latach zapewne pobudowaliby jednopasmową i teraz mieliby problem.

    • 4 0

  • Budyń

    Ten człowiek nawet siekiery nie potrafi prawidłowo chwycić (zdjęcie) a bierze się za rządzenie...:(

    • 3 1

  • Ta droga to kompromitacja !!! Trzy na trzy pasy to jak woda w kiblu !

    • 3 2

  • Jeden, by wszystkimi rządzić, jeden, by wszystkie odnaleźć, jeden, by wszystkie zgromadzić i w ciemności związać.

    • 0 0

  • Chlorek wapnia? (2)

    Jak autor chce się "popisać" wątpliwą wiedzą chemiczną, to chociaż by robił to z głową.. Sam jest chlorek wapnia...

    • 0 0

    • Dlaczego?

      Dlaczego?

      • 0 0

    • Chlorek wapnia

      Chlorek wapnia to sól wapnia - gdzie tu błąd?

      • 0 0

  • cieszcie się (1)

    A nie można tak po prostu cieszyć się? Tak po ludzku, bez poszukiwania "demonów", spisków itd? Ja jestem cholernie dumny że jako miasto tak idziemy do przodu. Najpiękniejszy stadion, hala, drogi, 2 obwodnice.. itd. A propos.. Warszawa nie ma żadnej obwodnicy

    • 1 1

    • mają teraz wewnętrzne autostrady łaczówki drogi na KAtowice z E7 do Gdańska, odejścia od A2

      no i sensowne drogi szybkiego dojazdu . to jest przyszłość dużych miast: bezkolizyjna siatka dróg szybkiego ruchu, stąd zjazd do "miasta" i przebijanie się po kolizyjnych drogach ze światlami

      • 0 0

  • Adolf Hitler myślał przyszłościowo - wiedział, że aut będzie więcej, niestety nasi włodarze tego nie wiedzą (1)

    Ciekawe czy nasi włodarze uważają że rozwój miasta się zakończył? Czy nie powstają nowe osiedla?
    Niech pomyślą ile będzie aut za 20 lat. Wówczas trzeba będzie tę drogę poszerzać. Ale będzie front pracy, nowe inwestycje itp.
    Adolf Hitler budował na lata, drogi były trwałe i równe, mimo, że nie miał do dyspozycji takich technologii jak dziś. On wiedział, czym może się zakończyć wyprzedzanie na wąskiej drodze, mimo, że nie było ruchu, dlatego na Berlince mieszczą się trzy duże auta.
    My budując drogi krajowe tego nie wiedzieliśmy, dzięki czemu teraz mamy co robić. Jak Unia dała na coś takiego pieniądze?
    Pięćdziesiąt lat temu nie budowało się takich dróg jeśli miały to być główne drogi. Czy nasi włodarze zbudowaliby tyle lat temu trzy pasmową Grunwaldzką?
    Wstyd!

    • 2 0

    • No ile będzie tych aut za 20 lat? W Gdańsku przypada statystycznie nieco ponad 0,5 samochodu na mieszkańca. Od liczby mieszkańców odejmij sobie grupę więkową do 17 lat oraz ewentualnie osoby najstarsze, do tego weź pod uwagę fakt, że nie każdy ma prawo jazdy i predyspozycje do jego posiadania i wyjdzie, że praktycznie każdy kto chce, to ma samochód. A liczba mieszkańców Gdańska od 1987 r. nie rośnie. Pod względem liczby samochodów rynek już się wysycił. Jeżeli przyjąć trendy, jakie panują w Europie od 6-8 lat, to liczba samochodów będzie spadać, więc ile wg. Ciebie będzie tych samochodów za 20 lat?

      • 0 0

  • Niby jest ale ... (1)

    Ciekawe kto to odebrał
    jak patrze na ściane tego wiaduktu to przykro sie robi że za takie pieniądze guano sie zostawia
    wykończenie tragiczne a widziałem jak to gładzili czyba po piwku ;/
    i te kable widoczne od lamp czy nie można tego ukryć jakoś

    • 2 0

    • Masz rację !

      Przyjrzyj sie w słoneczny dzień murowi oporowemu przy Urzędzie Miejskim i Zarządzie Zieleni na Nowej Słowackiego. Wygląda jak poniemiecki bunkier pomalowany olejną. Poza tym, końcówka ulicy Partyzantów w stronę Niedźwiednika, ale przed rondem - latarnia i hydrant centralnie na środku chodnika i samochody jeżdżące pod prąd (z ominięciem ronda) pod blokiem INPRO ! Ludzie także chodzą tam środkiem ulicy. Aż prosi się tam płotek rozdzielający, bo wysepkę rozdzielającą wykonano na równo z asfaltem !

      • 0 0

  • przecież ta nowa słowackiego to porażka. Co 50 m światła

    brak bezkolizyjnego zjazdu na wprost starą Słowackiego ( od stroby Grunwaldzkiej), brak bezkolizyjnego włączenia się Starej Słowackiego do nowej nitki na wysokości PKM ( Niedwiednik) . To nie wymagało ŻADNEJ kasy , po prostu zaprojektowania sensownego połączenia z istniejącą siatka ulic przy minimalizacji skrzyżowań ze światłami. Zgrozą naszych skrzyżowań są włączone przez 24 godziny na dobę światła . Nawet w nocy trzeba swoje odstać. NONSENS.

    • 4 1

  • Dwujezdniowy ring

    niestety nie będzie już dwujezdniowy dzięki wiaduktowi nad Grunwaldzką

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane