• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: w listopadzie urośnie strefa "tempo 30"

Maciej Naskręt
9 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Strefa "tempo 30" to obszar ulic objęty zakazem poruszania się pojazdom z prędkością przekraczającą 30 km/h. Wraz z progami zwalniającymi, zwężeniami drogi, kontrapasami dla rowerów, strefa tworzy obszar uspokojonego ruchu drogowego. Strefa "tempo 30" to obszar ulic objęty zakazem poruszania się pojazdom z prędkością przekraczającą 30 km/h. Wraz z progami zwalniającymi, zwężeniami drogi, kontrapasami dla rowerów, strefa tworzy obszar uspokojonego ruchu drogowego.

Kolejne ulice w Gdańsku zostaną objęte strefami "tempo 30", a wraz z nimi na drogach pojawią się progi zwalniające i ronda. ZDiZ wytypował 10 lokalizacji. Tym razem nogę z gazu będzie trzeba zdjąć m.in. na ul. Kartuskiej w dzielnicy Zabornia, czy na ul. Jelitkowskiej łączącej Gdańsk z Sopotem.



Jak oceniasz program poprawy bezpieczeństwa ruchu na gdańskich ulicach?

Do końca listopada w 10 nowych lokalizacjach zamontowane powinny zostać elementy uspokajające ruch na drodze. To kolejny już etap rozpoczętego rok temu przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku programu zwiększającego bezpieczeństwo ruchu na gdańskich ulicach.

- W ubiegłym roku udało nam się zamontować progi, azyle i inne elementy spowalniające ruch w osiemnastu punktach miasta - wylicza Maciej Radowicz, zastępca dyrektora ZDiZ do spraw zarządzania. - W tym roku do mapy bezpiecznych miejsc w mieście dojdzie kolejnych 10 - dodaje.

Miejsca, w których realizowane będą tegoroczne projekty są nieprzypadkowe. - Zgłosili nam je mieszkańcy miasta i Rady Dzielnic - wyjaśnia Agata Lewandowska z Działu Inżynierii Ruchu ZDiZ, odpowiedzialna za projekt. - Przeprowadziliśmy też własne pomiary natężenia ruchu i po badaniach wytypowaliśmy dodatkowe miejsca, w których samochody rozwijały zbyt duże prędkości w stosunku do intensywnego ruchu pieszego - dodaje urzędniczka.

Według inżynierów ruchu z ZDiZ docelowo sieć stref "tempo 30" i skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku, czyli nawet ok. 70 proc. wszystkich ulic w mieście.

Wraz z nowymi strefami mają być wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.

Zarząd Dróg i Zieleni utrzymuje, że ze statystyk policyjnych jasno wynika, iż wprowadzenie wspomnianych rozwiązań jest dużo lepszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa, niż montaż na przejściach dla pieszych sygnalizacji świetlnej.

Program uspokojenia ruchu będzie kontynuowany. Na razie nie wiadomo, w których konkretnie miejscach w roku 2014 montowane będą kolejne elementy temperujące zapędy kierowców.

Lokalizacje planowanych elementów spowalniających ruch w Gdańsku.

1. Ul. Sówki zobacz na mapie Gdańska w rejonie skrzyżowania z Kępną - montaż wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie szkoły
2. Skrzyżowanie ulic: Kamienna Grobla, Toruńska, Dobra zobacz na mapie Gdańska - minirondo typu pinezka na wjeździe w strefę TEMPO 30;
3. Ul. Matemblewska zobacz na mapie Gdańska - montaż czterech progów wyspowych i wysp segregacyjnych na dwóch przejściach dla pieszych;
4. Ul. Wyczółkowskiego zobacz na mapie Gdańska - strefa TEMPO 30 oraz montaż dwóch progów wyspowych i wysp segregacyjnych na przejściu dla pieszych w rejonie szkoły;
5. Ul. Jasieńska zobacz na mapie Gdańska - montaż dwóch progów wyspowych w ciągu ulicy;
6. Ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska - montaż dwóch progów wyspowych na przejściu dla pieszych;
7. Ul. Wilanowska zobacz na mapie Gdańska - montaż sześciu progów wyspowych i wysp segregacyjnych na trzech przejściach dla pieszych;
8. Ul. Dąbrowskiego zobacz na mapie Gdańska w rejonie ul. Płowce - montaż wyniesionego przejścia dla pieszych;
9. Ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska - demontaż dwóch progów wyspowych i wysp segregacyjnych oraz montaż wyniesionego przejścia dla pieszych przed szkołą;
10. Ul. Jelitkowska zobacz na mapie Gdańska - montaż dwóch progów wyspowych na przejściu dla pieszych oraz azyli na dwóch przejściach dla pieszych.

Miejsca

Opinie (285) 2 zablokowane

  • Za dziury by się wzięli a nie dodatkowe garby stawiają !!!!!

    Garby nic to nie dają oprócz niszczenia samochodów

    • 32 7

  • A ja proponuje ustanowić cały Gdańsk

    strefą zakazaną dla debilnych pomysłów budyniowych przydupasów

    • 38 7

  • A gdzie są dane z tych statystyk policyjnych ?

    Jakoś nikt się nimi nie chwali.

    • 19 2

  • Bardzo się cieszę z wprowadzania stref tempo 30, będzie miej wypadków i nie trzeba będzie budować dla rowerzystów ścieżek rowerowych.

    • 7 22

  • Czy ktoś mierzył prędkość aut na Dąbrowskiego... (2)

    w miejscu planowanego garbu ?! Tam nie da się jechać wiele szybciej niż 30km/h, geometria drogi to wymusza. Ale urzędnicy chyba tam nie bywają tylko mapki oglądają i palcem sobie losują - tu mało garbów to dawaj dowalimy.

    • 16 3

    • He he

      Myślisz że oni umieją czytać mapy?

      • 9 1

    • tym przejściem nikt nie przechodzi !!! Do świateł jest 50m. A przejście prowadzi do nikąd

      • 3 0

  • Spoleczenstwo sie starzeje, w koncu czeka nas wszedzie strefa 30.

    Bo to co drugie slepe, albo sie boi jezdzic samochodem. Moze lepiej pomyslec nad rozwiazaniem po stronie samochodu? Uzytkownik, ktory sie boi jezdzic mialby ograniczona fabrycznie predkosc do np: 50 i na szybie z tylu odpowiednia informacje, zeby na niego nie trabili. Jechalby sobie powoli prawym nikomu nie wadzac.

    • 9 4

  • (3)

    Nie we wszystkich tych działaniach widzę sens. Rozumiem strefy 30 na osiedlach i w ruchu lokalnym ale jaki sens ma punktowe ograniczanie prędkości na przelotówkach, skrzyżowaniach itp? Tylko hamujemy płynność ruchu.

    • 18 5

    • płynność ruchu zakłócają kierowcy (1)

      jadący w stylu: wyprzedzę wszystko co się rusza byle zdążyć zatrzymać się na czerwonym świetle

      • 10 8

      • no pewnie

        :) jakbyście ekodriverzy jeździli prawym pasem, a nie blokowali lewy, to by kierowcy, którym się "spieszy" Wam nie przeszkadzali.
        Nie stać na paliwko to do komunikacji miejskiej zapraszam, a nie że co drugi jeleń na Rzeczpospolitej jeździ lewym pasem 50km/h przy ograniczeniu 70.

        • 0 0

    • lobby

      podejrzewam, że pomysł bardzo się podoba koncernom naftowym... tempo30 w całym mieście, jeździć na 2 biegu, czerwona fala, do tego na włączonych światłach i jak nic będziesz miał spalanie 10 - 15 litrów/100

      • 0 1

  • Predkosc aut na Szymanowskiego - zrobcie tam progi i przejscie

    to wola o pomste do nieba ze nie ma zadnych wymagan wobec dewelopera co do ulic, zero przejsc dla pieszych, samochody pedza jak oszalale nie da sie wyjechac ani wyjsc z osiedla a jeszcze zrobili tam przedszkole i panie (chyba maja z 17 lat te opiekunki) przeprowadzaja maluchy pomiedzy pedzacymi autami (a moze zdaze) a potem te dzieciaki zbiaraja liscie stajac na chodniku (jesli kiedys ktores wybiegnie na ulice to z pewnoscia zginie). Wokol tak duzych osiedli musza byc spowalniacze na drogach to samo na osiedlowych. Bezmozgowcow z ciazka noga nie brakuje a potam placz i lament.

    • 13 1

  • Mam progi głęboko w d...e.

    Samochód służbowy, niech urzędasy się stukną młotkiem w głowę!!

    • 8 13

  • powoli można sie z osobówki zacząć przesiadać na koparkę

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane