• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: w listopadzie urośnie strefa "tempo 30"

Maciej Naskręt
9 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Strefa "tempo 30" to obszar ulic objęty zakazem poruszania się pojazdom z prędkością przekraczającą 30 km/h. Wraz z progami zwalniającymi, zwężeniami drogi, kontrapasami dla rowerów, strefa tworzy obszar uspokojonego ruchu drogowego. Strefa "tempo 30" to obszar ulic objęty zakazem poruszania się pojazdom z prędkością przekraczającą 30 km/h. Wraz z progami zwalniającymi, zwężeniami drogi, kontrapasami dla rowerów, strefa tworzy obszar uspokojonego ruchu drogowego.

Kolejne ulice w Gdańsku zostaną objęte strefami "tempo 30", a wraz z nimi na drogach pojawią się progi zwalniające i ronda. ZDiZ wytypował 10 lokalizacji. Tym razem nogę z gazu będzie trzeba zdjąć m.in. na ul. Kartuskiej w dzielnicy Zabornia, czy na ul. Jelitkowskiej łączącej Gdańsk z Sopotem.



Jak oceniasz program poprawy bezpieczeństwa ruchu na gdańskich ulicach?

Do końca listopada w 10 nowych lokalizacjach zamontowane powinny zostać elementy uspokajające ruch na drodze. To kolejny już etap rozpoczętego rok temu przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku programu zwiększającego bezpieczeństwo ruchu na gdańskich ulicach.

- W ubiegłym roku udało nam się zamontować progi, azyle i inne elementy spowalniające ruch w osiemnastu punktach miasta - wylicza Maciej Radowicz, zastępca dyrektora ZDiZ do spraw zarządzania. - W tym roku do mapy bezpiecznych miejsc w mieście dojdzie kolejnych 10 - dodaje.

Miejsca, w których realizowane będą tegoroczne projekty są nieprzypadkowe. - Zgłosili nam je mieszkańcy miasta i Rady Dzielnic - wyjaśnia Agata Lewandowska z Działu Inżynierii Ruchu ZDiZ, odpowiedzialna za projekt. - Przeprowadziliśmy też własne pomiary natężenia ruchu i po badaniach wytypowaliśmy dodatkowe miejsca, w których samochody rozwijały zbyt duże prędkości w stosunku do intensywnego ruchu pieszego - dodaje urzędniczka.

Według inżynierów ruchu z ZDiZ docelowo sieć stref "tempo 30" i skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku, czyli nawet ok. 70 proc. wszystkich ulic w mieście.

Wraz z nowymi strefami mają być wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.

Zarząd Dróg i Zieleni utrzymuje, że ze statystyk policyjnych jasno wynika, iż wprowadzenie wspomnianych rozwiązań jest dużo lepszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa, niż montaż na przejściach dla pieszych sygnalizacji świetlnej.

Program uspokojenia ruchu będzie kontynuowany. Na razie nie wiadomo, w których konkretnie miejscach w roku 2014 montowane będą kolejne elementy temperujące zapędy kierowców.

Lokalizacje planowanych elementów spowalniających ruch w Gdańsku.

1. Ul. Sówki zobacz na mapie Gdańska w rejonie skrzyżowania z Kępną - montaż wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie szkoły
2. Skrzyżowanie ulic: Kamienna Grobla, Toruńska, Dobra zobacz na mapie Gdańska - minirondo typu pinezka na wjeździe w strefę TEMPO 30;
3. Ul. Matemblewska zobacz na mapie Gdańska - montaż czterech progów wyspowych i wysp segregacyjnych na dwóch przejściach dla pieszych;
4. Ul. Wyczółkowskiego zobacz na mapie Gdańska - strefa TEMPO 30 oraz montaż dwóch progów wyspowych i wysp segregacyjnych na przejściu dla pieszych w rejonie szkoły;
5. Ul. Jasieńska zobacz na mapie Gdańska - montaż dwóch progów wyspowych w ciągu ulicy;
6. Ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska - montaż dwóch progów wyspowych na przejściu dla pieszych;
7. Ul. Wilanowska zobacz na mapie Gdańska - montaż sześciu progów wyspowych i wysp segregacyjnych na trzech przejściach dla pieszych;
8. Ul. Dąbrowskiego zobacz na mapie Gdańska w rejonie ul. Płowce - montaż wyniesionego przejścia dla pieszych;
9. Ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska - demontaż dwóch progów wyspowych i wysp segregacyjnych oraz montaż wyniesionego przejścia dla pieszych przed szkołą;
10. Ul. Jelitkowska zobacz na mapie Gdańska - montaż dwóch progów wyspowych na przejściu dla pieszych oraz azyli na dwóch przejściach dla pieszych.

Miejsca

Opinie (285) 2 zablokowane

  • Dlaczego Płowce?

    Już bardziej takie podwyższone przejście potrzebne jest przy Wrocławskiej.
    Przechodząc przez przejście przy Płowcach widać inteligencję większości kierowców.Zaraz za tym przejściem pali się czerwone światło,a żaden nie zatrzyma się aby przepuścić stojącego przed przejściem pieszego.

    • 3 1

  • Walą "30" bo polaki nie potrafią jęździć (2)

    Każy uważa się za asa szosy!
    jak jest 50 to jedziemy 50 barany

    • 9 8

    • nie obrażaj współrodaków

      to jest zupełnie niepotrzebne.

      • 5 1

    • ehe

      jak patrze po kierowcach to jak jest 50 to jadą 40, jak 70 to jadą 50. Nie wiem czy tak się boją tych mandatów czy generalnie jeździć.

      • 0 0

  • szkoda, że zarobki tak szybko nie rosną

    • 7 2

  • Generalnie jestem przeciwny garbom

    Dopóki nie będą wyremontowane drogi jestem przeciwny garbom, które dodatkowo jeszcze powodują większe szkody w zawieszeniu samochodu. Na równej, wyremontowanej nawierzchni proszę bardzo.

    • 9 4

  • (3)

    proponuje zrobić całkowity zakaz wjazdu autem do gdanska . same korzyści nikt nie rozjedzie ulic wątpliwej jakości nie będzie wypadków

    • 15 3

    • jak nie masz argumentów, to przeginasz (2)

      ale to już nie działa - sprawdź układ lajków - fascynaci kierownicy zaczynają być w mniejszości.

      • 2 8

      • Dawaj te "dowody empiryczne" w końcu, nudziarzu.

        Autor trzech frazesów - o argumentach, przeginaniu i mitycznych dowodach empirycznych. Skąd takie papugi kataryniarza się biorą.

        • 5 1

      • Coś z tymi "lajkami" ci się pozajączkowało ;-D

        Według ankiety - grupa prawie 600 czytelników:
        59% zdecydowanie na NIE
        19% raczej na NIE
        4% NIE dla tych konkretnych propozycji z artykułu.

        Razem 82% na NIE dla propozycji ZDiZ.

        Co ty tam opowiadałeś o proporcjach? Masz problem z analizą ankiety?

        • 3 1

  • Proponuję lepsze rozwiązanie - "Strefa 0" (1)

    Czemu ograniczać się do 30? Niech zakażą całkowicie jazdy samochodami (oprócz VIPów oczywiście) - będzie bezpiecznie, bez korków, cicho. Ciekawe tylko na czym będą nabijać kasę jak fotoradary staną się niepotrzebne? Może ograniczenia prędkości dla pieszych? Tak, zakażmy biegania! Przecież to takie niebezpieczne - można wpaść na kogoś zza rogu, można uderzyć głową w słup, można się przewrócić i doznać poważnych obrażeń głowy.

    • 17 7

    • Dlatego wprowadzają 30, a nie 0 ;-)

      Vincent musi łupić Polaków, bo kaska wyparowała.

      • 4 0

  • Na osiedlach 30 niech jest ale zmiana organizacji ruchu na skrzyzowania równorzędne to glupota. Konczy sie tak jak na lozach... Wszyscy stoją i sie patrza bo nie wiadomo czy pusci czy nie pusci. Poza tym akurat tam za rogu portowcow nuc nie widac. Lustra brak

    • 9 2

  • glupota (1)

    Kto jeździ dopuszczalne 50 km/h ? A co dopiero 30. Glupota. Przypuszczam ze skończy się to tak samo jak ograniczenie na sciezce rowerowej nad morzem do 10 (w sopocie) :) - nikt na to nie zwraca uwagi.

    • 9 7

    • ja mam duze punktow i zwracam uwage takze jade 30! mozecie sobie trabic i wyprzedzac mi to tito

      • 0 0

  • Gdzie teraz rycerze w służbowych Yarisach jednego z banków

    będą rozwijać skrzydła z telefonem przy uchu i epapierose?

    • 10 0

  • bez radarów

    Bardzo dobry pomysł, po co nabijać kasę dla złodziei za radary, to jest o wiele lepsza metoda

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane