• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: w listopadzie urośnie strefa "tempo 30"

Maciej Naskręt
9 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Strefa "tempo 30" to obszar ulic objęty zakazem poruszania się pojazdom z prędkością przekraczającą 30 km/h. Wraz z progami zwalniającymi, zwężeniami drogi, kontrapasami dla rowerów, strefa tworzy obszar uspokojonego ruchu drogowego. Strefa "tempo 30" to obszar ulic objęty zakazem poruszania się pojazdom z prędkością przekraczającą 30 km/h. Wraz z progami zwalniającymi, zwężeniami drogi, kontrapasami dla rowerów, strefa tworzy obszar uspokojonego ruchu drogowego.

Kolejne ulice w Gdańsku zostaną objęte strefami "tempo 30", a wraz z nimi na drogach pojawią się progi zwalniające i ronda. ZDiZ wytypował 10 lokalizacji. Tym razem nogę z gazu będzie trzeba zdjąć m.in. na ul. Kartuskiej w dzielnicy Zabornia, czy na ul. Jelitkowskiej łączącej Gdańsk z Sopotem.



Jak oceniasz program poprawy bezpieczeństwa ruchu na gdańskich ulicach?

Do końca listopada w 10 nowych lokalizacjach zamontowane powinny zostać elementy uspokajające ruch na drodze. To kolejny już etap rozpoczętego rok temu przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku programu zwiększającego bezpieczeństwo ruchu na gdańskich ulicach.

- W ubiegłym roku udało nam się zamontować progi, azyle i inne elementy spowalniające ruch w osiemnastu punktach miasta - wylicza Maciej Radowicz, zastępca dyrektora ZDiZ do spraw zarządzania. - W tym roku do mapy bezpiecznych miejsc w mieście dojdzie kolejnych 10 - dodaje.

Miejsca, w których realizowane będą tegoroczne projekty są nieprzypadkowe. - Zgłosili nam je mieszkańcy miasta i Rady Dzielnic - wyjaśnia Agata Lewandowska z Działu Inżynierii Ruchu ZDiZ, odpowiedzialna za projekt. - Przeprowadziliśmy też własne pomiary natężenia ruchu i po badaniach wytypowaliśmy dodatkowe miejsca, w których samochody rozwijały zbyt duże prędkości w stosunku do intensywnego ruchu pieszego - dodaje urzędniczka.

Według inżynierów ruchu z ZDiZ docelowo sieć stref "tempo 30" i skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku, czyli nawet ok. 70 proc. wszystkich ulic w mieście.

Wraz z nowymi strefami mają być wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.

Zarząd Dróg i Zieleni utrzymuje, że ze statystyk policyjnych jasno wynika, iż wprowadzenie wspomnianych rozwiązań jest dużo lepszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa, niż montaż na przejściach dla pieszych sygnalizacji świetlnej.

Program uspokojenia ruchu będzie kontynuowany. Na razie nie wiadomo, w których konkretnie miejscach w roku 2014 montowane będą kolejne elementy temperujące zapędy kierowców.

Lokalizacje planowanych elementów spowalniających ruch w Gdańsku.

1. Ul. Sówki zobacz na mapie Gdańska w rejonie skrzyżowania z Kępną - montaż wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie szkoły
2. Skrzyżowanie ulic: Kamienna Grobla, Toruńska, Dobra zobacz na mapie Gdańska - minirondo typu pinezka na wjeździe w strefę TEMPO 30;
3. Ul. Matemblewska zobacz na mapie Gdańska - montaż czterech progów wyspowych i wysp segregacyjnych na dwóch przejściach dla pieszych;
4. Ul. Wyczółkowskiego zobacz na mapie Gdańska - strefa TEMPO 30 oraz montaż dwóch progów wyspowych i wysp segregacyjnych na przejściu dla pieszych w rejonie szkoły;
5. Ul. Jasieńska zobacz na mapie Gdańska - montaż dwóch progów wyspowych w ciągu ulicy;
6. Ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska - montaż dwóch progów wyspowych na przejściu dla pieszych;
7. Ul. Wilanowska zobacz na mapie Gdańska - montaż sześciu progów wyspowych i wysp segregacyjnych na trzech przejściach dla pieszych;
8. Ul. Dąbrowskiego zobacz na mapie Gdańska w rejonie ul. Płowce - montaż wyniesionego przejścia dla pieszych;
9. Ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska - demontaż dwóch progów wyspowych i wysp segregacyjnych oraz montaż wyniesionego przejścia dla pieszych przed szkołą;
10. Ul. Jelitkowska zobacz na mapie Gdańska - montaż dwóch progów wyspowych na przejściu dla pieszych oraz azyli na dwóch przejściach dla pieszych.

Miejsca

Opinie (285) 2 zablokowane

  • banda gamoni (3)

    Wszędzie zróbmy strefę do 30 i po jednym pasie obwodnicy oddajmy rowerzystom (patrz Wita Stwosza dwa pasy w każdą stronę przedzielone zielenią zmieniono na Drogę rowerową z dopuszczeniem samochodów + garby ) . Po co zadbać o rozsądne znaki ilość i wartości na nich. Po co progi zwalniające - skoro po to strefa do 30 aby dróg po zimie nie remontować. Ciekawe kto mi odda za zwiększone zużycie paliwa i za zanieczyszczenie środowiska tym wywołane. Ale pewnie zwiększenie spalania zbilansuje straty w akcyzie wywołane oddaniem dróg rowerzystom. Może niech i oni sie dokładają do tych dróg dlaczego nie ma obowiązku ubezpieczenie OC. Sam jeżdżę na rowerze dużo ale ilość ścieżek była wystarczająca teraz jest to nachalne a i tak śmigają na czerwonym rowerzyści powodując zagrożenie w ruchu!!!!!!

    • 6 6

    • sam jesteś gamoń (1)

      na Stwosza masz normalną drogę z pasem dla rowerów

      • 3 0

      • dokładnie, a kiedyś stały tam samochody w miejscu obecnej ścieżki rowerowej

        piszę o stronie bliżej Polanek

        • 1 1

    • niemożliwe, musisz bardziej uważać i wolniej jeździć? I na pewno zanieczyszczenie powietrza sen z powiek Ci spędza, jaasne.

      • 2 1

  • Na ul. Łuczniczej w Łostowicach jest strefa 30. (4)

    A kierowcy mają to gdzieś i gnają. ZDIZ zrobił pomiary króre pokazały że 85% kierowców jechało poniżej 46km/h. Pytanie brzmi ile kierowców jechało poniżej 30km/h

    • 7 5

    • Ja na przykład. Ci ze s****zką wyprzedzają wtedy. Czekam na policję z radarem, może być całkiem śmiesznie :D

      • 2 0

    • lepiej, że jechali 46, niż by mieli jechać 80

      • 0 0

    • myśle gdzie to jest

      a to chodzi ci ulice na os. Cztery Pory Roku.

      • 2 0

    • 85%

      • 2 1

  • po prostu w puszce z blachy niektórym wydaje się, że są najważniejsi

    a pieszy=rower=samochód=tramwaj itd. każdy ma swoje prawa i obowiązki. Ich nieprzestrzeganie świadczy o kulturze i świadomości człowieka.

    • 5 4

  • Sami lepiej wiedzący ale nic nie robiący w tych komentarzach

    • 0 0

  • A moze by tak ktos pomyslal o bezpieczenstwie przy szkole podstawowej nr.39 w Gdansku.

    • 0 0

  • Stop Baraństwu (1)

    Kogoś pop...i budowa autostrad rowerowych. Panowie Polska to nie włochy.

    • 2 5

    • We włoszech nie ma progów zwalniających , skutery jezdzą szybciej niż samochody

      • 1 1

  • odśnieżanie progów/wysp

    ciekawe czy odśnieżarki dadzą radę odśnieżyć te wystające z jezdni dziwolągi... już niedługo się przekonamy.

    • 6 1

  • Kiedys ludzie tak na ograniczenie predkosci na naciskali (2)

    Ale nazjezdzalo sie sloikow, co to w zyciu 2 pasow na oczy nie widzieli. Taki sloik caly sie ze strachu trzesie, bo nie wie co na drodze jego spotka (po Waszemu staram sie pisac, zeby dotarlo) i postuluje. Wolniej, wolniej, bo sie boje.
    Kiedy podwyzszenie predkosci na armii i na obwie pytam sie?

    • 11 16

    • hehe, zabawny jesteś

      • 0 3

    • bredzisz czlowieku

      • 2 2

  • A Piecewska w Gdańsku? (1)

    Zamiast wprowadzać kolejne progi, zapory i ograniczenia prędkości to może lepiej naprawić nawierzchnię? Na Piecewskiej to trzeba już postawic znak do 5 Km/h

    • 19 3

    • w Gdańsku są i gorsze drogi niż Piecewska - ciężko w to uwierzyć, ale to prawda.

      • 1 0

  • Piecewska- tempo15

    Czy w planach wielce szanownego Działu Inżynierii Ruchu jest zniesienie "elementów zwalniających" rodem ze średniowiecza na powyższej ulicy? Dla przypomnienia mamy XXI wiek, a ulica Piecewska, bądź co bądź, jest podobno w centrum miasta...

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane