• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: w listopadzie urośnie strefa "tempo 30"

Maciej Naskręt
9 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Strefa "tempo 30" to obszar ulic objęty zakazem poruszania się pojazdom z prędkością przekraczającą 30 km/h. Wraz z progami zwalniającymi, zwężeniami drogi, kontrapasami dla rowerów, strefa tworzy obszar uspokojonego ruchu drogowego. Strefa "tempo 30" to obszar ulic objęty zakazem poruszania się pojazdom z prędkością przekraczającą 30 km/h. Wraz z progami zwalniającymi, zwężeniami drogi, kontrapasami dla rowerów, strefa tworzy obszar uspokojonego ruchu drogowego.

Kolejne ulice w Gdańsku zostaną objęte strefami "tempo 30", a wraz z nimi na drogach pojawią się progi zwalniające i ronda. ZDiZ wytypował 10 lokalizacji. Tym razem nogę z gazu będzie trzeba zdjąć m.in. na ul. Kartuskiej w dzielnicy Zabornia, czy na ul. Jelitkowskiej łączącej Gdańsk z Sopotem.



Jak oceniasz program poprawy bezpieczeństwa ruchu na gdańskich ulicach?

Do końca listopada w 10 nowych lokalizacjach zamontowane powinny zostać elementy uspokajające ruch na drodze. To kolejny już etap rozpoczętego rok temu przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku programu zwiększającego bezpieczeństwo ruchu na gdańskich ulicach.

- W ubiegłym roku udało nam się zamontować progi, azyle i inne elementy spowalniające ruch w osiemnastu punktach miasta - wylicza Maciej Radowicz, zastępca dyrektora ZDiZ do spraw zarządzania. - W tym roku do mapy bezpiecznych miejsc w mieście dojdzie kolejnych 10 - dodaje.

Miejsca, w których realizowane będą tegoroczne projekty są nieprzypadkowe. - Zgłosili nam je mieszkańcy miasta i Rady Dzielnic - wyjaśnia Agata Lewandowska z Działu Inżynierii Ruchu ZDiZ, odpowiedzialna za projekt. - Przeprowadziliśmy też własne pomiary natężenia ruchu i po badaniach wytypowaliśmy dodatkowe miejsca, w których samochody rozwijały zbyt duże prędkości w stosunku do intensywnego ruchu pieszego - dodaje urzędniczka.

Według inżynierów ruchu z ZDiZ docelowo sieć stref "tempo 30" i skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku, czyli nawet ok. 70 proc. wszystkich ulic w mieście.

Wraz z nowymi strefami mają być wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.

Zarząd Dróg i Zieleni utrzymuje, że ze statystyk policyjnych jasno wynika, iż wprowadzenie wspomnianych rozwiązań jest dużo lepszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa, niż montaż na przejściach dla pieszych sygnalizacji świetlnej.

Program uspokojenia ruchu będzie kontynuowany. Na razie nie wiadomo, w których konkretnie miejscach w roku 2014 montowane będą kolejne elementy temperujące zapędy kierowców.

Lokalizacje planowanych elementów spowalniających ruch w Gdańsku.

1. Ul. Sówki zobacz na mapie Gdańska w rejonie skrzyżowania z Kępną - montaż wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie szkoły
2. Skrzyżowanie ulic: Kamienna Grobla, Toruńska, Dobra zobacz na mapie Gdańska - minirondo typu pinezka na wjeździe w strefę TEMPO 30;
3. Ul. Matemblewska zobacz na mapie Gdańska - montaż czterech progów wyspowych i wysp segregacyjnych na dwóch przejściach dla pieszych;
4. Ul. Wyczółkowskiego zobacz na mapie Gdańska - strefa TEMPO 30 oraz montaż dwóch progów wyspowych i wysp segregacyjnych na przejściu dla pieszych w rejonie szkoły;
5. Ul. Jasieńska zobacz na mapie Gdańska - montaż dwóch progów wyspowych w ciągu ulicy;
6. Ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska - montaż dwóch progów wyspowych na przejściu dla pieszych;
7. Ul. Wilanowska zobacz na mapie Gdańska - montaż sześciu progów wyspowych i wysp segregacyjnych na trzech przejściach dla pieszych;
8. Ul. Dąbrowskiego zobacz na mapie Gdańska w rejonie ul. Płowce - montaż wyniesionego przejścia dla pieszych;
9. Ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska - demontaż dwóch progów wyspowych i wysp segregacyjnych oraz montaż wyniesionego przejścia dla pieszych przed szkołą;
10. Ul. Jelitkowska zobacz na mapie Gdańska - montaż dwóch progów wyspowych na przejściu dla pieszych oraz azyli na dwóch przejściach dla pieszych.

Miejsca

Opinie (285) 2 zablokowane

  • Mało kto wie ale całe ścisłe Centrum Sopotu jest objęte strefą 30

    a i tak wariaci pędzą tunelem i Powstańców Warszawy obok Sheratona i Hotelu Grand. Nigdy nie widziałem tam Policji z radarem

    • 1 1

  • Tempo "0"

    Tempo ZERO jest najbezpieczniejsze.Kaczyński sugeruje zakaz lotów nad Warszawą więc można spodziewać się każdego idiotyzmu w wykonaniu mędrców z organizacji ruchu.

    • 2 1

  • Dobre pomysły decydentów

    Budżet uratowany. Teraz jeszcze postawić 300 autoradarów i kasa leci.

    • 2 2

  • A po co strefa na ulicy Wilanowskiej? (5)

    przecież tam jest spokojnie i bezpiecznie. Niepotrzebny wydatek

    • 15 4

    • (1)

      a na Toruńskiej z Kamienną Groblą?? przecież Kamienna Grobla to droga wyłożona powojenną kostką po której nie da się jechać więcej niż 30km/h bez urwania koła. Pozdrawiam moich ukochanych włodarzy miasta.

      • 8 1

      • Kto was czytać uczył

        Tam powstanie mini rondo, bo nie można było wjechać z KG w Toruńską.

        • 0 0

    • POTRZEBNY
      PRZEZ takich jak ty nie da się przejść z wózkiem do sklepu. Dzieci trzeba przeprowadzać na przystanek autobusowy bo pan kierowca jedzie 100km/h
      Wilanowska to fdroga osiedlowa a nie autostrada na orunię zrozumcie to i zacznijcie korzystac z Havla.

      • 4 0

    • Mieszkasz przy Wilanowskiej czy tamtędy przejeżdżasz? Tam nie jest bezpiecznie. Jadąc od strony centrum przejście jest za wzniesieniem (nawet 2 przejścia) a ludzi pod górkę grzeją 70 i więcej... Czasami można się naczekać parę bitych minut na okazję przejścia na drugą stronę bo oczywiście sfrustrowani współobywatele w balchosmrodach po tym jak wystali się w korkach nie raczą się zatrzymać by przepuścić pieszych...

      • 4 1

    • No właśnie po co skoro jest tam droga rowerowa

      • 4 2

  • Kto wymyśla takie bzdury. Ma pewnie IQ30. (6)

    Będą ustawione także fotoradary? Pilnujcie się rowerzyści.

    • 169 42

    • A czy tymi ulicami, na których mają być ustawione progi, nie jeżdżą autobusy? (4)

      • 12 1

      • No właśnie. Czy znowu mamy łamanie przepisów prawa i (1)

        "własne nadinterpretacje" przez władze Gdańska?

        • 14 2

        • Zapewne zrobią progi, które dla autobusów nie stanowią problemów

          Zakazane jest montowanie progów na długości całej jezdni.

          Jeżeli są montowane progi wyspowe, które autobus spokojnie pokonuje, bo ma szerszy rozstaw kół to nie jest to łamanie prawa.

          • 3 1

      • a choinka z autobusami (1)

        jak ja mam autem na glebie przez te progi przejechać??

        • 2 1

        • Dokładnie.

          Zablokujecie przejazd wieśniakom w zglebinych furkach.

          • 1 1

    • Rowery nikogo nie obchodzą.

      Ta hołota nie płaci podatków za drogi, a chce przywilejów. Jak mi taki wyrośnie przed maską, to nie ważne, czy to strefa kretyńskie 30, czy nie, rozjadę jak psa.

      • 2 8

  • tempo 30

    No to wizjonerzy po co wydawac pieniadze na progi lepiej nie budowac dróg, to bedziemy jeździć 30 po dołkach a i nie będzie problemu z wodą opadową bo wsiąknie.A puszczanie rowerzystów pod prąd w ciemnych okularach, ze słuchawkami na uszach i wpadajacego na krzyżówki równorzedne jak perszing doprowadzi oby tylko do kolizji. GRATULACJE!

    Na swoim przykładzie respektuję ograniczenia prędkości na osiedkach, ale po przejechaniu dwóch, trzech progów w odstępach 50 m zaczynam wpadać w szał!

    • 6 3

  • Pytanie i wszystko jasne

    Czy szwagier budynia jest producentem "garbów"?

    • 6 2

  • Mądrzy urzędnicy

    Ja mam inny pomysł. Zamknijmy wszystkie drogi, na których jest zbyt duży ruch, wtedy ograniczymy go do minimum. A niech tam! Zamknijmy całe miasto dla samochodów i jeszcze dojazdową siódemkę! Mam zadatki na urzędnika, prawda?

    • 4 2

  • NA WILANOWSKIEJ JESZCZE NIKT NIE ZGINĄŁ MOŻE ZDĄRZĄ?

    Wilanowska to skrót ludzi z pruszcza i z orunii mieszkają w pobliżu ale sąsiadów na pasach szczególnie matki z wózkami traktują jak zło konieczne. Na wilanowskiej konieczna jest sygnalizacja świetlna a leżący policjanci na Nieborowskiej i Wawelskiej gdzie w ciągu godziny przejezdna 100 samochodów

    Jak was cenzura osiedlowa banuje np za komentarze o tym jak dziennikarze trojmiastopyel lubią darmowe szamanko to śmiało piszcie z TORa lub anonymous bo nie potrafią tego zablokować :-)

    • 2 2

  • Lubię

    skrzyżowanie ul. Jasińskiej z ulicą Rysią ułożoną na płytach - przed skrzyżowaniem ustawiony znak o skrzyżowaniach równorzędnych ale jadąc ul. Jasieńską nie widać pojazdu w ulicy Rysiej po prawej stronie gdyż prowadzona jest w rowie pomiędzy dwoma wałami i na rogu rośnie drzewo.Super przydatny znak w tym miejscu!Czekam na kraksy.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane