• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Kolejny trolejbus przerobiony z autobusu

Patryk Szczerba
10 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Mercedes-Benz O530 Citaro to drugi w tym roku trolejbus przerobiony z autobusu. Mercedes-Benz O530 Citaro to drugi w tym roku trolejbus przerobiony z autobusu.

W ostatnich dniach na ulice Gdyni wyjechał kolejny - przebudowany z autobusu Mercedes Citaro - niskopodłogowy trolejbus. Takich "przerobionych trajtków" jeździ już po mieście ponad trzydzieści. Niebawem dołączą do nich kolejne.



Czego najbardziej brakuje ci w gdyńskiej komunikacji?

Mercedes-Benz O530 Citaro posiada to samo, co miałyby zakupione przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej fabryczne modele: nowy silnik, klimatyzację oraz napęd pomocniczy.

- Zaczęło się w 2004 roku od przekładania urządzeń ze starych jelczy do nowych mercedesów, dzięki czemu mogliśmy wykorzystać pojazdy, które już nie są w eksploatacji. Nadal postępujemy według tej zasady, odkupując używane autobusy, które mają około 10 lat i przerabiając je do naszych potrzeb - wyjaśnia Tomasz Labuda, zastępca prezesa zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.

Co się zmienia? Wymieniane są podzespoły oraz demontowane silniki i skrzynie biegów. Pozostaje karoseria. Instalowane są oczywiście nowe elementy, takie jak np. silnik asynchroniczny, pozwalający na bardziej ekonomiczna jazdę.

Wszystko za cenę trzykrotnie niższą niż u producenta, gdzie nowe pojazdy kosztują nawet milion złotych. W lipcu pojawiły się trzy nowoczesne solarisy trollino 12M. Dzięki pojemnym i wydajnym akumulatorom mogą przejechać do 5 km bez zasilania z sieci trakcyjnej. Na większe zakupy na razie się nie zanosi.

Czytaj też: Zmiany w komunikacji nocnej

- Przez kilkanaście miesięcy, dzięki środkom unijnym kupiliśmy 28 nowych trolejbusów. Teraz koncentrujemy się na ich utrzymaniu. Przyjęliśmy strategię, że w najbliższych trzech latach ograniczmy się do zakupu trzech pojazdów, już z własnych środków. Będziemy chcieli nadal dokonywać przeróbek. Dwa przebudowywane właśnie solarisy powinny wyjechać na ulice już w grudniu i w lutym - podkreśla Tomasz Labuda.

W styczniu mają już ostatecznie zostać wycofane wysokopodłogowe trolejbusy. Pozostaną zabytki: Sauer, Skoda i dwa Jelcze, obsługujące sezonową linię turystyczną.

Opinie (111) 1 zablokowana

  • strona PKT Gdynia - wstyd na całego

    Oficjalna strona przewoźnika trolejbusowego - PKT Gdynia ostatnio była aktualizowana w październiku 2011 r. Nawet nie ma informacji o wynikach konkursu jaki ogłosili a wg regulaminu miały ukazać się na stronie PKT Gdynia. Dział marketingu albo śpi albo ma to w nosie.

    • 12 1

  • Stare trolejbusy

    Pierwsze przerobione trolejbusy miały podwozia z 1993 r. a więc niedługo będą miały 20 lat. A takich trolejbusów jest kilkanaście. Przez najbliższe lata zakupią tylko 3 pojazdy a więc nie wiadomo czy to powód do dumy czy raczej złego zarządzania firmą.

    • 8 4

  • TO JAKAŚ PROPAGADNA ZE STRONY ZKM W GDYNI CZY CO???

    No ile razy będą pisali o trolejbusie 3054, który jeździ od kilku miesięcy? Przez ostatni czas przez artykuły o tym samym trolejbusie na różnych portalach i na stronie ZKM w Gdyni pisane w różnych terminach mam wrażenie, że zamiast jednego trolejbusu pojawiły się 3!!! Może na Wigilie też pojawi się artykuł pt: "Świąteczna niespodzianka PKT - przekonwertowany Mercedes"... i w artykule zapraszający Marcin G. na przejażdżkę jakże nowym trolejbusem. ZKM w Gdyni nie ma się już czym chwalić, zwłaszcza, że to nie zasługa ZKM w Gdyni, tylko PKT w Gdyni!

    • 22 2

  • komunikacja miejska zrodlem KORKOW w Gdyni (1)

    od pewnego czasu zauwazylem nasilajace sie zjawisko - pojazdy komunikacji miejskiej w Gdyni jezdza stadami (2-3 jeden obok drugiego) - co powoduje korki - czesto na przystanku nie ma miejsca na 3 pojazdy komunikacji - wtedy albo jeden stoi na pasie ruchu i blokuje droge albo czesciowo miesci sie w zatoczce ale dalej wystajaca czescia nadwozia skutecznie wstrzymuje ruch na drodze.
    Naprawde tak trudno zaplanowac ruch pojazdow ZKM tak by nie dezorganizowaly ruchu na drogach? Zjawisko to wystepuje w godzinach porannych wrecz nagminnie - vide Wielkopolska/Chwaszczynska.... ZKM blokuje ruch na drogach.

    • 14 11

    • Prawda

      Dokładnie a jak tobie ucieknie to czekasz nie wiadomo ile a jak już przyjedzie to jeden za drugim ktoś "fajnie" rozkład układa

      • 10 4

  • nie ma kasy to się oszczędza, a nie zadłuża

    Jak zwykle narzekanctwo. Może powodu do wielkiej radości nie mamy, że nie stać nas na nowe. Ważne są wartości użytkowe pojazdu a nie wiek - 10 latek po wymianie najważniejszych podzespołów może jeździć spokojnie kolejne 10.
    Przy takim zadłużaniu państwa jakie nam serwują nasi wspaniali rządzący trzeba się cieszyć, że gdzieś tam u władzy są jeszcze rozsądni ludzie. Brawo dla Gdyni za oszczędne wydawanie publicznych pieniędzy.
    Na tych baranów kłócących się, czy Gdańsk jest lepszy, czy Gdynia to już brak słów. Dlatego Polska między innymi jest tam gdzie jest, bo ludzie zajmują się takimi pierdołami zamiast współpracować i kibicować sobie nawzajem.
    Osobiście uważam, że mamy w trójmieście przyzwoitą komunikacje, ale dużo jeszcze jest pracy w kwestii integracji.

    • 15 4

  • Gdynia i oszczędność? (2)

    Gdyby Szczurek nie wydawał naszych pieniędzy na swoje kaprysy- (lotnisko, park technologiczny, dziwną budowlę na 10 lutego itp.)- nikomu z mieszkańców nie potrzebne moglibyśmy mieć nowoczesny tabor autobusowy. A tak każe nam się zachwycać gratami. Sam pewnie jeździ nowiutki samochodem.

    • 12 4

    • za sam budżet na PR mógłby kupić z 15 nowych troli rocznie (1)

      • 9 1

      • a ile by zyskał

        wywalając takich jak ty głupoli"troli" z Gdyni?

        • 3 7

  • Biedny autobus! Jaja mu ucięli i dorobili szelki.

    • 16 1

  • Śledziobusy (1)

    Śledziobusy zwana śledziowozy, śledziokaroce, śledziozbiory miejskie, śledzioszelki, śledziośledzio... :)

    • 8 12

    • ...upoŚledzonyś?

      • 4 1

  • Ładnie, że myśli się w Gdyni oszczędnościowo, (1)

    ale 10 - 15 letni trajtek ma krótszą żywotność podobną do autobusu niż pojazdy szynowe.
    Jeśli gdyńscy fachowcy od takich "przerobionych trajtków" faktycznie chcieliby coś nowego wprowadzić w transporcie miejskim( a wiemy Gdynia jest specyficznym miastem, bo góry, woda, port,.. to może pomyśleć nad systemem BRT, kolei jednoszynowej, lub hybrydowe połączenie Lotniska Gdynia-Kosakowo koleją i (tramwaju poruszającego się po linii kolejowej z trolejbusem - takie produkuje Bombardier). Ta inwestycja ma zdynamizować tamten region na długie lata, a kryzys wcześniej czy później się skończy. Po drugie, właśnie teraz rozpoczęcie dużej inwestycji około lotniskowej jest dobrą formą walki z zapaścią gospodarczą. Taka budowa zaplecza, portu gazowego, nowej mariny wokół torpedowni i lądowiska hydroplanów, oprócz rozbudowy lotniska to przecież nowe miejsca pracy dla mieszkańców powiatu puckiego i Gdyni. Tu będzie można zarobić, a pieniądze wydać choćby w sklepach i pobudzić koniunkturę. Linie lotnicze zawieszają połączenia, ale będą je przywracać, bo przecież zapotrzebowanie na podróże nad polski Bałtyk musi rosnąć dlatego należy czym prędzej myśleć o nowoczesnym alternatywnym połączeniu Oksywia z terenami rozbudowy po Naucie.

    • 7 4

    • odnosnie szyn na lotnisko i do Oksywia

      W planie zagospodarowania przestrzennego dla Gdyni jest uwzględniona nitka kolejowa łącząca Gdynię przez Chylonię z Pogórzem i Oksywiem, jest to zresztą stara linia kolejowa którą kiedyś obsługiwał piętrus relacji Kościerzyna Gdynia Oksywie. Linie tę oczywiście można "odchylić" na lotnisko po dawnych "wojskowych" torach prowadzących niemal bezpośrednio do lotniska.Tyle dobrych informacji, teraz te gorsze. Pociąg relacji Kościerzyna Oksywie pokonywał trasę z Gdyni Głównej do Oksywie przez ok 20-30 min (dokładnie nie pamiętam), autobus tą samą trasę pokonuje w 15-20 min, samochód 10-15 min. Jeżeli nawet przyjąć że nowoczesne szynobusy skrócą czas przejazdu o ok 5 min to i tak autobus wypada lepiej, znając zaś taryfy SKM (a nie ma raczej powodu dla którego Kolej Metropolitalna miała by być tańsza od SKM), autobus będzie również tańszy. Kolej oczywiście ma większą przepustowość i w skali lokalnej jest bardziej ekologiczna (jeżeli będzie elektryczna)lecz koszty inwestycyjne związane z remontem i modernizacją istniejącego, a nie urzywanego od dawna torowiska będą kosmiczne. Tak na logikę wychodzi wiec że można by wprowadzić na te linie więcej autobusów, lub większym kosztem trolejbusów, a przepustowość dróg zapewnić większymi na nie nakładami. Odnośnie zaś połączenia Oksywia w Centrum miasta to już w projektach Inżyniera Kwiatkowskiego był most łączący oba brzegi kanału portowego, tyle że ze względu na późniejszą lokalizację Stoczni marynarki wojennej na jednym z jego brzegów (a wiemy jakie było podejście do wojska w minionym systemie) nie został on nigdy zrealizowany. Gdyby teraz w dobie satelitów gdzie nie ma praktycznie tajemnic wojskowych widzianych ludzkim okiem doszedł on do realizacji zapewne rozwiązał by problemy komunikacyjne Oksywia znacznie szybciej niż kolej. Argumentów za tym jest kilka. Po pierwsze po stronie miasta jest niezła infrastruktura bezpośrednio przy brzegu (zmodernizowana ul. polska) po drugie przez tereny stoczni MW i dalej garnizonu MW da się przeprowadzić taką konstrukcję do której był by dojazd i z górnego i dolnego Oksywia istniejącymi drogami. Niestety mam wrażenie że ze względu na koszty takiego przedsięwzięcia (bardzo wysoki most i przyczółki na nienajlepszym terenie) raczej ta inwestycja nigdy nie dojdzie do skutku. A może by tak skorzystać z obecności na wybrzeżu maszynki do wiercenia tuneli (ta sprowadzona do tunelu w Gdańsku) i zrobić taki przejazd pod kanałem ?, ale to tylko taki luźny wtręt, zdaje sobie sprawę iz najpierw trzeba by do tego kilku lat na sam projekt i uzgodnienia, lecz to by było dopiero rozwiązanie problemów komunikacyjnych Oksywia.

      • 1 0

  • Żadna rewelacja (1)

    Już w latach 80 ubiegłego wieku Zakład Komunikacji Miejskiej przerabiał autobusy Ikarus i M11 na trolejbusy co prawda historia a nikt o tym nie wspomni

    • 18 0

    • Trobus

      produkował nowe trolejbusy . Pierwsze Solarisy Trolino były z gdyni . Ale komuś się to nie spodobało !!!

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane