• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: mieszkańcy chcą większej strefy parkowania

Patryk Szczerba
15 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Samowolkę w parkowaniu najlepiej widać na ul. Warszawskiej. Samowolkę w parkowaniu najlepiej widać na ul. Warszawskiej.

Obniżenie abonamentu dla mieszkańców do 10 zł miesięcznie i rozszerzenie strefy płatnego parkowania o teren Działek Leśnych zobacz na mapie Gdyni to pomysł aktywistów i radnych dzielnicy na uporządkowanie sytuacji parkingowej w okolicach centrum Gdyni. Urzędnicy do tych propozycji podchodzą z dystansem, nie wykluczając jednak wprowadzenia opłat dla parkujących przy bulwarze Nadmorskim zobacz na mapie Gdyni.



O tym, że wielu kierowców przyjeżdżających do Gdyni nadal nie chce płacić za postój w centrum, można przekonać się każdego dnia. Część szuka miejsca na terenach prywatnych, inni zostawiają auta na cały dzień w okolicy granic strefy płatnego parkowania. Przejście kilkuminutowym spacerem do docelowego miejsca w śródmieściu nie stanowi wtedy problemu, a do tego nie trzeba płacić za postój.

Pomysł nie jest nowy

Dzielnicami sąsiadującymi ze strefą są Wzgórze św. Maksymiliana i Działki Leśne. Dyskusja dotycząca konieczności jej rozszerzenia toczy się tam od dawna. Do tej pory nie kończyło się jednak na rozmowach. Na Wzgórzu ostatnio usunięto część znaków zakazujących postoju, zapowiadając jeszcze budowę dodatkowych miejsc.

Inaczej sytuacja przedstawia się na Działkach Leśnych, gdzie za sprawą radnych dzielnicy konsekwentnie jest wprowadzany na ulicach ruch jednokierunkowy. W ostatnim czasie sporo emocji wywołało też skośne parkowanie na odcinku ul. Warszawskiej zobacz na mapie Gdyni, w miejscu, gdzie wcześniej był przystanek. Skończyło się na interwencjach strażników miejskich i zapowiedziach wprowadzenia znaków nakazujących kierowcom równoległe parkowanie.

Kierowcy na Działkach Leśnych parkują jak im wygodniej, nie zważając na przepisy. Kierowcy na Działkach Leśnych parkują jak im wygodniej, nie zważając na przepisy.
Do poważnych zmian ma przekonać Gdynię inicjatywa aktywistów ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, których głos został wzmocniony podpisem przewodniczącego Rady Dzielnicy. Wspólnie wystosowali w ostatnich dniach do władz miasta oficjalną petycję, której głównym postulatem jest poszerzenie strefy o Działki Leśne.

- Narastającym problemem pozostają pozastawiane w ciągu dnia ulice, które pustoszeją wieczorami i w weekendy. Podobnie jak w śródmieściu, mało kto decyduje się dodatkowo zapłacić i zostawić samochód na płatnych prywatnych miejscach - wyjaśnia Wojciech Jankowski, przewodniczący Rady Dzielnicy Działki Leśne.
Więcej płatnych miejsc, taniej dla mieszkańców

Propozycją, która ma złagodzić skutki rozszerzenia strefy, jest obniżenie opłaty za parkowanie dla mieszkańców i niepełnosprawnych z 30 zł do 10 zł miesięcznie.

- Mamy w Gdyni problem z nierównowagą popytu i podaży miejsc parkingowych. Jeśli popyt na nie w takich dzielnicach, jak Działki Leśne jest za duży, utrudnia życie mieszkańców, to lepsza jest w tym miejscu strefa płatnego parkowania, wyznaczenie miejsc zgodnych z przepisami i większa kontrola tego, jak kierowcy parkują - opowiada Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Na dowód konieczności zmian, oprócz ogólnego wrażenia, przytaczają druzgocące dla miasta liczby. Na każde 1000 mieszkańców Gdyni przypada 556 samochodów osobowych. Zmniejsza się także udział komunikacji zbiorowej z prawie 52 proc. w 2008 roku, do 39,8 proc. w roku 2015 przy jednoczesnym wzroście udziału samochodu z 47 proc. na 57 proc. w analogicznym okresie.

- Nadmiar samochodów w mieście jest problemem pogłębiającym się. Wiemy już, że nie będzie rozwiązany przez budowę parkingów podziemnych. Zarówno z powodu dużego obciążenia budżetu takimi inwestycjami, brakiem zainteresowania ze strony inwestorów prywatnych do podejmowania tego typu inicjatyw, jak i zachowaniem kierowców - uzupełniają twórcy petycji.
Nie lepiej jest na innych ulicach Działek Leśnych. Aktywiści i Rada Dzielnicy przekonują, że można to zmienić poprzez wprowadzenie płatnego parkowania. Nie lepiej jest na innych ulicach Działek Leśnych. Aktywiści i Rada Dzielnicy przekonują, że można to zmienić poprzez wprowadzenie płatnego parkowania.
Nie ma analiz, nie ma decyzji

Z ust urzędników można usłyszeć, że petycja to ważny głos mieszkańców, a proponowane zamierzenia wymagają badań.

- Bez przeprowadzenia szczegółowej analizy określającej zakres oddziaływania obecnie funkcjonującej strefy płatnego parkowania, a także przeprowadzenia symulacji ekonomicznej zwiększającej koszta utrzymania parkomatów i ich serwisu oraz zwiększenia liczby kontrolerów nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie - odpowiada Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Przypomina przy okazji, że w tym roku dla miasta szykuje się jeszcze wydatek związany z modernizacją parkomatów. Pierwszy przetarg nie został rozstrzygnięty, bo zaproponowane ceny okazały się dla miasta o wiele za wysokie.

Parking przy bulwarze płatny?

Nie ma także planów obniżenia opłat, co nie oznacza, że nie są szykowane żadne zmiany dla parkujących w śródmieściu. Miasto rozważa włączenie do strefy płatnego parkowania miejsc postojowych przy bulwarze Nadmorskim zobacz na mapie Gdyni.

- Na etapie wyznaczania strefy w 2008 roku parking ten nawet w sezonie był bardzo rzadko zapełniany i można było na nim swobodnie znaleźć wolne miejsce postojowe, w zasadzie o każdej porze dnia. Obecnie obserwujemy, iż bardzo często jest trudno na nim o wolne miejsca postojowe, co doprowadza do zajmowania chodników oraz niszczenia pasów zieleni. Wprowadzenie opłaty spowodowałoby większą rotację pojazdów - tłumaczy Witowski.
Na Kamiennej Górze pomogło

Wato przypomnieć, że gdyby urzędnicy przychylili się do postulatów mieszkańców Działek Leśnych, byłoby to kolejne rozszerzenie strefy w Gdyni. Od listopada 2011 roku kierowcy zostali zobligowani do wnoszenia opłat na Kamiennej Górze oraz w okolicach ulic Piłsudskiego i Wendy. Powodem była nadmierna liczba zaparkowanych aut, która zaczęła m.in. przeszkadzać mieszkańcom mającym problem z przejazdem, a nierzadko nawet wyjazdem ze swoich posesji.

Takie rozwiązanie było też - co jasne - na rękę władzom miasta, bo z jednej strony pojawiła się jeszcze większa rotacja miejsc w centrum, a z drugiej dodatkowy zarobek dla urzędu z racji większej liczby płatnych miejsc. Cała inwestycja - głównie w postaci ustawienia nowych parkomatów - kosztowała Gdynię ok. 1,4 mln zł, ale szybko zaczęła się zwracać.

Mieszkańcy odetchnęli, ale na krótko. Kierowcy w końcu przyzwyczaili się bowiem do opłat i zaczęli... zastawiać chodniki. W dyscyplinowaniu parkujących gdzie popadnie miała pomagać gdyńska straż miejska. Komendant zapowiadał, że zamiast pouczeń zaczną stosować kary. Efekty są widoczne, ale jak przekonują mieszkańcy, problem będzie powracał, jeśli strażnicy nie będą konsekwentni w karaniu, a nie w pouczaniu parkujących niezgodnie z przepisami.

Miejsca

Opinie (271) 7 zablokowanych

  • (5)

    ale poj..by z tych radnych a niby za co mieszkaniec ma jeszcze płacić dodatkowo?W d.. wsadź sobie gnoju te 10 zł tyle je zobaczysz ode mnie np.Okradają ludzi obdzierają ze skóry na śmieciach wałek goni wałek a jeszcze za zaparkowanie samochodu pod blokiem gdzie się płaci pierd..ny czynsz ma dodatkowo kosztować?Śmieszny jesteś frajerzyno z działek leśnych

    • 23 15

    • jestem za.... a nawet na przeciwko

      • 1 0

    • mieszkańcy powinni płacić więcej!!! ok 100zł czym mieszkaniec dzielnicy w której (3)

      jest strefa płatnego parkowania różni się od mieszkańca z innej dzielnicy który dojeżdża do pracy w strefie płatnego parkowania!!!??? Niczym !!!
      Jeżeli mieszkaniec dzielnicy gdzie jest strefa płatnego parkowania nie ma garażu, spółdzielnia, wspólnota nie wybudowała parkingu to niech płacą jak inni!!!

      • 2 2

      • co się będziemy rozdrabniać, niech płacą 10 000 zł

        • 0 1

      • (1)

        a jest gdzie baranie wybudować wszędzie parkingi?Myślałeś trochę deklu tym pustym czerepem?

        • 3 0

        • Ja myślę tym "pustym czerepem", ze tak jak nie wszędzie jest miejsce na parkingi, tak i w centrum nie zmieści się 250 tys mieszkańców. Tak więc spora część mieszka poza centrum, płaci podatki na to samo miasto, ma takie samo prawo korzystania z centrum, więc dlaczego ma być gorsza i musieć płacić, a mieszkańcy centrum nie?

          • 0 1

  • hehe (5)

    Fiat Multipla GWE i wszystko jasne :D

    • 7 11

    • Wyjaśniło się ze masz uprzedzenia do GWE czyli wszystkich mieszkańców powiatu Wejcherowskiego gratuluję i (1)

      Proponuje nie jeździć po za granicę Gdyni i do Gdańska tez pewnie nie bo przypuszczam że ich też nie lubisz prawda?i do Wawy tez nie ,co za ograniczony człowiek umysłowo to napisał ?przyznaj się

      • 4 3

      • ty nawet nazwy własnego powiatu poprawnie napisać nie umiesz

        • 1 1

    • Żeby chociaż czysta była jak na odwiedziny miasta przystało.
      Ale właściwie to po co, jak i tak się znowu ubłoci po powrocie na wioskę.

      • 1 3

    • i jeszcze pociągnęła pod prąd chodnikiem i zastawiła wzdłuż dwa miejsca postojowe na raz

      ale to typowe wśród GWE i nie wolno z nich drwić, bo to podchodzi pod mowę nienawiści tak samo jak drwiny z Romów i Uchodźców z Syrii.

      • 2 4

    • pochwal się czym jeździsz, "szlachto z chyloni" :D

      • 2 1

  • Znowu piesiewicz specjalista od wszystkiego w Gdyni? (8)

    Kiedy minie moda na tego pana? Czy po wyborach minie, jak dobrze wybierzemy? Czyj to jest doradca z obecnej władzy?

    • 20 14

    • Dokładnie. (1)

      To jakiś niepisany utrzymanek UM od niby oddolnych działań.

      • 7 8

      • "niby oddolnych" - 100/100.

        • 6 6

    • bzdura, w urzędzie go nie znoszą jak psa (3)

      Pacjent jest uznawany za wyjątkowo problemowego i namolnego.

      • 4 3

      • Dlatego przechodzi każdy jego "pomysł"? (2)

        • 7 6

        • A co mu przeszło? (1)

          • 2 2

          • Skąd sie urwałeś?? Od ponad roku trąbią tu o pomysłach tego nawiedzomego dziada, abrahama, starowiejska...

            ślepy(a) jesteś??

            • 2 3

    • teraz jeszcze burzy przeciw zabudowie międzytorza i blokuje galerię handlową przy dworcu

      ale on jest z Platformy albo Nowoczesnej, a nie z urzędu

      • 4 4

    • zaglosuj na komuchow z PIS, oni dadza wszystko, za darmo

      kit, ze wezma na to gigantyczny kredyt, polowe rozkradna, moze wyburza mieszkania POwcow, zeby zrobic miejsca. Ale bedzie spolecznie i sprawiedliwie

      • 1 0

  • Strefa powinna być też na Wzgórzu Św.Maksymiliana

    Bo to, co tam się odwala to tragedia jakaś.

    • 8 8

  • Kierowcy

    W sumie winni sa kierowcy oraz urzędnicy.
    Niektórzy zostawiają swoje auta w centrum gdyni na pol dnia blokując innym wygodne parkowanie na godzinę, co za tym idzie zastawiają wszystkie zakamarki gdzie można zostawić auto przy okazji nie płacąc za parkowania, a urzędnicy nie budują parkingów wokół centrum, nie egzekwują prawa i do tego ciągle sie zastanawiają nad swoja egzystencja oraz nie polepszają komunikacji miejskiej. Gdzie parkingi park and ride, gdzie ułatwienia w transporcie zbiorowy, tylko same blokady,opłaty i opieszałość.

    • 21 1

  • He he dobre już widzę jak ktoś chce ponosić kolejne koszty 120 zł rocznie by zaparkować pod swoim domem (3)

    Niezła ściema ;)

    Wprowadzenie strefy w Gdańsku nic nie zmieniło, zarówno mieszkańcy jak i przyjezdni pchają się na podwórka a przy pasie drogowym wolne miejsca.
    TAK TO WŁAŚNIE DZIAŁA.

    • 15 4

    • Niestety zasady te wprowadzają ludzie bez aut, im więc jest obojętnie komu do portfela zajrzą...

      • 8 4

    • 120zl to nic, a jak mam miec wolne chodniki i trawnik (1)

      to z przyjemnoscia i wiecej moge. Mieszkam an Warszawskiej. Skad przekonanie, z e biedota, zarabiajaca 2-3tys powinna miec samochody?

      • 2 0

      • Popieram w 100%.

        • 0 0

  • ze swojej okolicy to wprowadzilbym... (3)

    ...jeszcze strefę na wrocławskiej i placu górnośląskim

    • 5 5

    • We własnym domu wprowadź opłatę od korzystania z kibla i płać kilkanaście razy na dobę. (2)

      • 5 3

      • jak słusznie zauważyłeś, dom jest jego własny (1)

        a ulice nie są twoją własnością

        • 2 1

        • Na budowę ulic płacę podatki.

          Ty tego nie rozumiesz bo jesteś pasożytem.
          I tak, wszyscy mieszkańcy miast mają w związku z tym prawo do użytkowania tych ulic bez DODATKOWYCH opłat, bo juz zapłacili: kierowcy w paliwie i innych ukrytych auto-opłatach.
          Ale co ty możesz o tym wiedzieć jak jeździsz w gumowych gaciach na rowerku i mieszkasz u mamy.

          • 0 1

  • Nie rozumiem ... (5)

    Przecież chcieliście mniej aut w centrum. Tak też się dzieje. Ludzie parkują poza centrum i idą tam na piechotę. Czy może chodzi tylko o kasę i łupienie ile się da ? Precz z Piesiewiczem :)

    • 28 5

    • Chcieliście? Ale niby kto chciał? Piesiewicz i...kto jeszcze? (4)

      • 8 3

      • Jeszcze ja.

        • 2 3

      • i ja :)

        • 2 1

      • no i zostałeś przegłosowany w demokratycznych wyborach

        • 2 0

      • I ja też

        • 1 0

  • Piesiewicz (8)

    Musi odejść.
    Parafrazując klasyka.
    W tym biednym i smutnym kraju ludzie robią wszystko żeby zaoszczędzić. Jest jak jest. Od kolejnych opłat nie będzie lepiej. Jeżeli dla co niektórych (panie Piesiewicz) szczytem marzeń jest autobus, wunerf czy jak mu tam oraz sieć bezsensownych ścieżek rowerowych to albo jest się biedakiem intelektualnym albo próbuje się pomóc UM przepchnąć założenie Civitas Dynamo na które wzięła kasę.

    • 20 12

    • e,to jest raczej tym nawiedzonego lewaka, który chce ludziom robić dobrze na siłę (4)

      • 9 4

      • Może i faktycznie (3)

        Co nie zmienia faktu, że jakoś za dużo mąci, nudzi się czy jak ?

        • 7 4

        • Pewnie żyje z mamusią i jest na jej utrzymaniu. Może mieć akwarium albo kota. (2)

          I bilet miesięczny.

          • 8 4

          • nie ma to jak odpisać samemu sobie 5 razy (1)

            i zapełnić kolejne forum swoimi postami w 85%

            • 3 3

            • widać, że coś o tym wiesz na własnym przykładzie.

              • 1 1

    • konczymy z rzadami biedactwa

      biedaki, nieudaczniki, niewyksztalcona tluszcza itepe wyborcy PIS nie moga decydowac o przyszlosci i rozwoju miasta. Bardzo dobrze, ze ktos podjemuje niepopularne wsrod tluszczy decyzje, znaczy ze sa dobre

      • 1 1

    • (1)

      Tłumaczy się wam tu na forum i nic.
      Tlumaczy się w tv i radiu - nic.
      Nawet jak stoicie w korkach na estakadzie - nic.
      Totalnie nic do was nie dociera. Serio - nie ma takiej możliwości żeby 250 tys Gdynian wsiadło do aut, dojechało bez korków i zaparkowało 20 metrów od miejsca docelowego.

      Nie wiem po co to piszę, bo i tak się nie łudzę. Znów cebulaki nie pojmą.

      • 1 1

      • ... przy takiej komunikacji miejskiej jak opisana w artukule

        nie ma rowniez szans zeby 250 tys gdynian wsiadlo do autobusow/trolejbusow.

        Rozumiem ze proponujesz odwozenie dzieci rowerem, ewentualnie pieszo z ulicy Strzelcow?

        Cebulak nie pojmie - syndrome Duninga-Krugera mu nie pozwoli.

        • 1 0

  • W sumie popieram mieszkańców. (2)

    • 10 5

    • Czyli kogo ? (1)

      Jednego radnego i jego 2 sąsiadów ?
      Było jakieś głosowanie, spotkanie ?

      • 5 3

      • A zgłosiłeś się?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane