• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia znowu wydaje na lotnisko

Michał Sielski
17 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 12:27 (17 sierpnia 2015)
Gdynia chce poznać m.in. prawne możliwości współpracy z podmiotami prywatnymi, które mogłyby zainwestować w lotnisko. Gdynia chce poznać m.in. prawne możliwości współpracy z podmiotami prywatnymi, które mogłyby zainwestować w lotnisko.

Przez ostatnie miesiące władze Gdyni zapewniały, że mają pomysł, jak rozwiązać pat ze zbudowanym za niemal 100 mln zł i do dziś nieczynnym lotniskiem cywilnym. Tymczasem właśnie zamawiają opracowania firmy doradczej, która przedstawi pomysły na... "możliwości docelowego wykorzystania infrastruktury lotniska Gdynia-Oksywie". Mogą zapłacić za to nawet ponad 1 mln zł.



Gdynia powinna nadal inwestować w lotnisko?

Na zgłoszenia firm doradczych Gdynia czeka do 17 sierpnia. Wadium przetargu określone zostało na 20 tys. zł, więc biorąc pod uwagę fakt, że najczęściej wynosi ono 2-5% szacowanej wartości zamówienia, łatwo obliczyć, że władze miasta liczą się z tym, że usługi doradcze mogą kosztować nawet ok. 1 mln zł. Zwycięzca przetargu, który wyłoniony zostanie podczas dialogu konkurencyjnego, przez cztery lata ma doradzać w sprawie lotniska.

Opozycja oburzona: Władze Gdyni przekonywały, że mają pomysł

Władze Gdyni najpierw wydały niemal 100 milionów złotych, potem przez półtora roku po decyzji Komisji Europejskiej zapewniały, że lotnisko zostanie uruchomione - po to, by teraz, absolutnie po czasie, szukać kogoś, kto za kolejny milion wymyśli, co z tym pasztetem zrobić.
Czym konkretnie się zajmie? Najpierw opracuje koncepcje prawno-organizacyjne i biznesowe w zakresie możliwości docelowego wykorzystania infrastruktury lotniska Gdynia-Oksywie. Będzie musiał wziąć pod uwagę dwa warianty: utrzymanie dotychczasowej decyzji Komisji Europejskiej o niedozwolonej pomocy publicznej, w wyniku czego spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo jest w upadłości i nie może organizować lotów na cywilnej części lotniska; a także to, że zaskarżenie przez Gdynię tej decyzji może być skuteczne. Sęk w tym, że nie tylko przed wyborami władze Gdyni zapewniały, że mają gotowe scenariusze, co zrobić z lotniskiem.

- Czytając ogłoszenie o przetargu, nie wiadomo: śmiać się czy płakać? Władze Gdyni najpierw wydały niemal 100 milionów złotych, potem przez półtora roku po decyzji Komisji Europejskiej zapewniały, że lotnisko zostanie uruchomione - po to, by teraz, absolutnie po czasie, szukać kogoś, kto za kolejny milion wymyśli, co z tym pasztetem zrobić - kręci głową opozycyjny radny Marcin Horała.
Doradca powie, czy ktoś będzie chciał z Gdyni latać

Większość infrastruktury jest gotowa od dwóch lat. I stoi pusta. Większość infrastruktury jest gotowa od dwóch lat. I stoi pusta.
Nowy podmiot ma jednak nie tylko wymyślić, co zrobić z lotniskiem, ale też stworzyć pełen harmonogram działań, określić koszty, a nawet przedstawić analizę ekonomiczną na okres 25 lat. Ma ona zawierać założenia dotyczące ewentualnych kredytów, wskazać efektywność projektu, a także przedstawić szanse na pozyskanie przewoźników oraz analizę możliwości wykorzystania potencjału obsługi general aviation, czyli małych, prywatnych samolotów.

- Przed wyborami samorządowymi, jesienią zeszłego roku, jako kandydat na prezydenta takie rozwiązanie sam przedstawiłem - nie podjęto na ten temat nawet dyskusji. Władze Gdyni cały czas zachowywały się, jakby "wiedziały lepiej". Teraz okazuje się, że nic nie wiedziały. Z biegiem miesięcy skala "wpadki" z lotniskiem rysuje się jako coraz większa. Natomiast sprawa uratowania w jakiś sposób choćby części nakładów na lotnisko powinna teraz łączyć wszystkich zatroskanych o dobro Gdyni. Pomimo kilkukrotnego zignorowania, deklarujemy tu wolę pełnej współpracy. Za darmo - podkreśla Marcin Horała, gdyński lider PiS.
Władze miasta przekonują jednak, że pomysły miały i mają. Ale szukają następnych.

- Miasto Gdynia stworzyło kilka scenariuszy pozytywnych, których realizacja prowadziłaby do uruchomienia lotniska cywilnego. Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, iż duża liczba zmiennych elementów oraz skomplikowane uregulowania prawne powodują konieczność rozpatrywania wielu wariantów postępowania. Dlatego cały czas prowadzone są dalsze poszukiwania optymalnych modeli biznesowych, które, uwzględniając sytuację prawną i ekonomiczną portu lotniczego, pozwolą najlepiej wykorzystać jego istniejący potencjał. Elementem tych poszukiwań jest wyłonienie firmy doradczej, specjalizującej się w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań dotyczących infrastruktury lotniskowej w Europie - przekonuje wiceprezydent Gdyni Michał Guć.
Majątku nie ma, dłużnicy są

Póki co fakty są jednak nieubłagane. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo jest w upadłości i zarządzana jest przez syndyka. Na zaległe wypłaty czeka wiele firm i osób, które wykonywały tam prace. Niektórzy nie dostali zapłaty za faktury sięgające 200 tys. zł. Spółka nie ma bowiem żadnego majątku. Wszystkie dotacje z Gdyni, sięgające 91,7 mln zł, zostały wydane na rozbudowę lotniskowej infrastruktury i koszty funkcjonowania spółki. Kilkunastu milionów złotych nie musi jednak zwracać gminie, bo wydano je na tzw. cele obronne, czyli choćby budowę ogrodzenia lotniska, które pełni też funkcje wojskowe. Problem w tym, że wszystkie budynki stoją na gruncie, który jest dzierżawiony od Skarbu Państwa, więc trudno je sprzedać.

Grecy wylądowali, ale na części wojskowej

Sąd w Luksemburgu oddalił jednak wniosek o wstrzymanie wykonalności decyzji Komisji Europejskiej, ale batalia prawnicza może potrwać jeszcze kilka lat. W tym czasie na lotnisku wylądował niedawno cywilny samolot z piłkarską reprezentacją Grecji. Airbus A320 usiadł jednak na wojskowej części lotniska, a wszystkie elementy konieczne do podjęcia pasażerów - wózki, schody, a nawet agregaty prądotwórcze - zostały przywiezione z trójmiejskiego lotniska w Rębiechowie.

Opinie (552) 2 zablokowane

  • Bez sensu (13)

    Gdynia wybudowała to lotnisko, całkiem bez sensu i jeszcze do tego nielegalnie. Przecież blisko jest port lotniczy w Rębiechowie. Na prawdę miasto mogło wydać te pieniądze na masę bardziej potrzebnych rzeczy. Szkoda mi Gdynian. Powinniście zrobić porządek w tym samorządzie.

    • 94 37

    • W takim razie DCT jest nielegalne (4)

      Bo w Gdyni mieliśmy GCT i BCT!

      • 12 17

      • (3)

        DCT nie powstawało za publiczne pieniądze tłuku jeden. Gdyby lotnisko w Gdyni budował prywatny inwestor to też nie byłoby tematu niedozwolonej pomocy PUBLICZNEJ.

        • 20 5

        • (2)

          W momencie gdy inwestycja startowała, też nie było problemu niedozwolonej pomocy publicznej.

          • 3 7

          • (1)

            Gdyby Gdynia złożyła wniosek notyfikacyjny PRZED rozpoczęciem budowy (bo kiedyś i tak musiała go złożyć) to nie stał by teraz pusty terminal. Gdynia od początku wiedziała, że to co robią jest nie do końca zgodne z prawem unijnym, tylko liczyli na to, że jak najpierw wybudują, to KE przymknie oko, nie przymknęła.

            • 17 6

            • po doświadczeniach w Hiszpanii

              wiedzą że potem i tak stało by puste

              • 5 2

    • Problem w tym... (3)

      Że gdynianie tak są zakochani w swojej władzy, że przez gardło im nie przejdzie,że Szczurek i świta popełnili błąd, kosztowny błąd. Winni będą wszyscy, unia, peo albo międzynarodowy spisek.

      • 29 12

      • (2)

        Winna jest PO, która doniosła na władze Gdyni do 'unii", za tym stoi Tuskin

        • 6 15

        • Wszystkie nieszczęścia gdynian to wina Tuska.

          Jarozbaw was uratuje szczuro-oszołomy.

          • 17 6

        • Traci to Korea Północną

          Wszyscy są winni tylko nie nasz jedyny miłościwie panujący wódz!
          Ochloncie gdynianie i zacznijcie przyglądać się swojej władzy, tylko i aż tyle. Bo ta mając poparcie 110% juz kompletnie odleciala.

          • 16 8

    • (3)

      Nielegalne? Powiedz to ministrowi który zezwolił na lotnisko cywilne i wojewodzie który dał pozwolenie na budowę

      • 8 7

      • (2)

        A dlaczego mieli nie dać? Nielegalność lotniska polega na niedozwolonej pomocy publicznej, ogarniasz to rybi móżdżku?

        • 10 5

        • (1)

          Lotnisko było legalne, to pomoc publiczna Gdyni i Kossakowa dla lotniska była niedozwolona matołku...

          • 4 1

          • No przecież właśnie to napisałem wyżej, czytać nie potrafisz ośla łąko?

            • 4 2

  • to jest skok na kasę (9)

    Ciekawe kto zarobi. Nic nie da taka analiza ale napisać dla kasy można wszystko. Ja osobiście mam pomysł co zrobić z lotniskiem i za milion ujawnię a już za tydzień będzie gotowe opracowanie. Autor projektu nie gwarantuje przecież sukcesu i nie bierze za to odpowiedzialności. Super zlecenie !

    • 57 10

    • 10% do zwrotu

      Sumka nie do pogardzenia

      • 0 0

    • O mój Boże

      Moja kochana Gdynio ! No naprawdę i jak tu Cię kochać.

      • 10 1

    • popatrz na zarząd lotniska znajdziesz odpowiedz

      • 6 1

    • zróbmy rezerwat przyrody

      świetne miejsce kosakowska łacha dla np stonki ziemniaczanej zrzucanej przez naszego brata. robi się rafy koralowe w sztuczny sposób to zróbmy rezerwat! wybijmy okna zapuśćmy pas startowy a unikalna roślinność i zwięrzęta same się pojawią!

      • 2 3

    • (2)

      pas startowy zaadoptować w lato jako plaże dla naturystów basen dobudować i będzie git

      zimą jako magazyn soli i piasku

      wiosną i latem można wojsku wydzierżawić jako magazyn dla sprzętu

      a teraz banieczka się należy

      • 7 6

      • mądre (1)

        Jak wojsku wydzierżawić jak to wojsko dzierżawi od Gminy Kosakowo?

        • 1 0

        • Pas startowy to swietna droga dojazdowa

          No to wojsko na zbity pysk a teren sprzedać deweloperom.

          • 2 1

    • pomysły

      Może im za darmo podrzućmy kilka dobrych pomysłów , chociaż to też bez sensu bo w Gdyni nic sensownego się nie udaje. Wygrywają tylko idiotyczne pomysły

      • 9 3

    • No nie !

      "Doradca powie czy ktoś będzie chciał z Gdyni latać ? " Ta wiedza jest dla Gdyni warta milion zł ?

      • 12 1

  • A oni dalej swoje... (4)

    Jaki jest sens istnienia dwóch lotnisk w Polsce w odległości 30 km od siebie? Modlin bardzo słabo się sprawdza, mimo że funkcjonuje w aglomeracji dwukrotnie większej niż nasza. Nie jesteśmy Londynem czy Paryżem aby mieć kilka lotnisk, bo tam ruch lotniczy w ciągu 2 miesięcy jest większy niż u nas przez rok. No ale coż, teraz trzeba coś jakoś wyjść z twarzą i kombinować jak się da...

    • 75 24

    • (3)

      Akurat Modlin się sprawdza. Jest najszybciej rozwijającym się lotniskiem. Nawet wyloty na kierunki wakacyjne są z Modlina ryanairem.

      • 4 5

      • to poczytaj ile Ryan dostaje za te loty (2)

        gdyby nie gigantyczne subwencje, to by uciekł na Chopina razem z Wizzairem. A gdyby nie przbudowa Chopina, to by nikt się na Modlin nie przenosił w pierwszej kolejności. To lotnisko istnieje tylko dlatego, żeby nie udowodnić poronionego pomysłu jego budowy. Niestety Lublin, Rzeszów, Radom, Łódź, Bydgoszcz czy potworki pokroju Olsztyna, dobitnie pokazują, ile zabawa w światowść kosztuje.

        Kiedyś prezydenci budowali aquaparki, żeby wygrać wybory, dziś budują lotniska. A ciemny lud to kupuje.

        Gdynianie - z 120 MILIONÓW Waszych pieniędzy zostało wywalone w błoto. A wy nadal bronicie Szczurka, który od 10 lat nie ma kompletnie żadnego pomysłu na miasto. Gdzie tu sens, gdzie tu logika?

        • 10 3

        • to juz 120 mln się zrobiło??? (1)

          aaa, bo kampania wyborcza Horały!Znanego Misia naszych marzeń i cudów

          • 3 3

          • A myślisz, że spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo funkcjonowała bezkosztowo od 2007 r.?

            • 4 1

  • Lotnisko to rozwój, dla tanich linii w Gdyni (7)

    Dla pozostalych linii lotnisko Gdańsk, tylko peowcy blokują to rozwiazanie, a w wawie i modlinie sie udało

    • 34 79

    • (2)

      Akurat 70% ruchu w GDN to loww cost wiec nie ma szans by Gdansk sie go pozbyl. Nie po to budowane nowy terminal itd. Z reszta lotnisko w gdansku zawsze bedzie tansze niz w gdyni, chociazby z racji efektu skali, wiec nie ma szans by jakas linia chiala latac na gorsze i drozsze lotnisko tylko po to by szczurkowi zrobic dobrze. Dla lini lotniczych gryzon to cwierleszcz i maja w d... jego chore aspiracje

      • 28 8

      • (1)

        Powód jest inny to w Modlinie wybudowali PO-PSL za 1 mld zł i tam jest "POtrzebne", Gdynia jest niezależna i już peowcy atakują

        • 7 17

        • gdynia jest niezależna od rozumu i zdrowego rozsądku

          • 26 8

    • Dziwne, że jak Rynair chciał przejść do Gdyni to nagle okazało się niepotrzebne :)

      • 9 8

    • Sprawdź sobie jakie są opłaty lotniskowe na Okęciu i dlaczego Ryan wybrał Modlin (choć Wizz wolał zostać na Okęciu). Lotnisko w Gdyni nie byłoby tańsze od Rębiechowa, więc i tanie linie nie miałyby specjalnego interesu przenosić się na mniejsze, gorzej wyposażone i skomunikowane lotnisko w Gdyni.

      • 5 7

    • ło matko... głupich nie sieją

      czyli twoim zdaniem lepiej żeby były dwa, podzielone, nierentowne lotniska, zamiast jednego sprawnie działającego? I w imię czego przepraszam bardzo? Bo ktoś musi leczyć swoje kompleksy za pomocą lotniska (straszna głupota swoją drogą)?Może zróbmy 3 lotniska - w Gdańsku linie Europejskie, w Sopocie transatlantyckie, w Gdynii tanie linie ;).
      Powinniście się cieszyć, że macie lotnisko tak blisko i w innym mieście - hałas, koszty utrzymania są w Gdańsku, a wy sobie dojdziecie elegancko PKMką (jak w końcu uruchomicie). Powinniście się cieszyć z takiego stanu rzeczy.

      • 5 3

    • "Się udało"

      Zapoznaj się " pasjonacie lotniczy "z realiamy Trójmiasta i nie obrażaj innych.

      • 0 0

  • bo się peowcy boją terminal kontenerowy też by chętnie zamknęli, juz kombinuja z estakadą.

    • 22 29

  • A ja żałuję... (2)

    Trochę mi żal, że to lotnisko nie powstało. Mało kto by chciał z niego latać, może więc władzom przyszłoby do głowy, że na to lotnisko po prostu NIE MOŻNA DOJECHAĆ. No to by coś zrobili z układem komunikacyjnym Obłuża, Pogórza i Oksywia, który już jest sparaliżowany. Nawet jakby dalej nikt nie chciał latać to drogi by już zostały.

    • 27 13

    • hmmm.. (1)

      czyli zabić muchę strzałem z armaty? Nie ważne jakim kosztem, byle ugrać swoje? Chyba są prostsze sposoby na budowę dróg niż wchodzić w wielomilionowe długi.

      • 0 3

      • No właśnie nie bardzo.

        nie będzie lotniska, nie będzie dróg:
        http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Nowe-latarnie-na-plk-Dabka-Co-z-przebudowa-n92843.html

        • 2 0

  • Won z Unią Europejska!!!!!! (5)

    To nasz kraj i możemy robić w nim co chcemy! Mam gdzieś to, że zablokowali lotnisko bo nie dopuściliśmy do przetargu firm niemieckich i francuskich. Jesteśmy w Polsce! Brawo Gdynia za to, że walczy z unijnym złodziejstwem i nie da sobie wciskać realizacji projektów przez zachodnie kapitały jak to miało miejsce w przypadku Caracali.

    Za darmo nam dwa pomysły:

    1) oddać pas Gdańskowi i niech służy jako uzupełniający a z czasem jako drugi pas Lecha Walesy Airpirt

    2) Uruchamiamy i tyle
    Unia może nas cmoknąć w pompkę!

    • 41 58

    • Urzędnicy PO już minusują

      żeby grzywny nie dostać.

      • 11 9

    • to chyba dlatego jest upadlosc (2)

      ze unia nie chciała dac kasy na dofinansowanie tego niezbędnego przedsiewziecia ?

      • 2 7

      • Upadłość jest z powodu NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI ?! (1)

        UE wstrzymała lotnisko ponieważ gmina Kosakowo dołożyła do projektu BEZ PRZETARGU. Zostało to nazwane nieuczciwą konkurencją. Pan Dziambor o tym mówi.

        • 10 3

        • *bez przetargu

          • 2 1

    • Do nawiedzonego

      Człowieku idź nad morze i dotleń swoje szare komórki jeśli jeszcze takie posiadasz, nie zabieraj głosu nad rzeczami które dla Ciebie są niepojęte. I nie obrażaj innych.

      • 0 0

  • urzedniku! (1)

    Prawda boli?!?

    • 21 5

    • chyba nie piszesz

      o Sielskim - czołowym łańcuchwcu PO w trojamiasto.pl

      • 2 0

  • Tak tak Chorała, lepiej niech zobaczy jaki remont zaczęli uskuteczniać na ulicy kartuskiej w kierunku Pustek Cisowskich. Nie wiem kto zaakceptował ten projekt - droga jest tak wąska, nie przemyślana że to tylko kwestia czasu kiedy zaczną sie tam wypadki.

    • 28 4

  • (1)

    zrobić targowisko

    • 21 7

    • to na razie jest lotnisko

      tu na razie jest lotnisko
      ale będzie targowisko
      a tam gdzie to kretowisko
      Gryzoń pomnik będzie miał

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane