- 1 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (87 opinii)
- 2 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (117 opinii)
- 3 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (254 opinie)
- 4 Remont przed budową Drogi Zielonej (158 opinii)
- 5 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (17 opinii)
- 6 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (361 opinii)
Hydrobudowa zamówiła maszynę TBM za 21 mln euro
Konsorcjum OHL i Hydrobudowa zamówiło w niemieckiej firmie Herrenknecht maszynę TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą. 91-metrowe urządzenie za 21 mln euro ma być gotowe we wrześniu.
Zobacz, jak funkcjonuje maszyna TBM.
Pierwsza polska maszyna TBM.
Informacje Hydrobudowy potwierdziliśmy też w firmie Herrenknecht, której siedziba znajduje się w Schwanau w Niemczech. - Maszyna TBM jest już konstruowana w naszej fabryce. TBM dla Gdańska został oznaczony symbolem S-574 - wyjaśnia dr Florian Kulke, rzecznik prasowym Herrenknecht.
Gdy we wrześniu zakończy się montaż maszyny w Niemczech, zamawiający, czyli konsorcjum OHL i Hydrobudowa, rozpocznie procedurę odbiorową. Po jej zakończeniu TBM zostanie rozebrany, załadowany na statek i wysłany drogą morską do Gdańska. Maszyna zostanie wyładowana przy nabrzeżu Martwej Wisły w pobliżu ul. Ku Ujściu. Wtedy rozpocznie się jej montaż. Prace przy budowie tunelu z użyciem maszyny TBM prawdopodobnie ruszą pod koniec roku.
Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Wgryzie się w ziemię po wschodniej stronie Martwej Wisły, a gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.
Pierwsze plany zakładały, że po wydrążeniu obu tuneli pod Martwą Wisłą, maszyna TBM wgryzie się ponownie w grunt pod korytem rzeki i już tam pozostanie. Teraz jednak nie ma już o tym mowy.
Z pewnością maszyna posłuży nam podczas budowy kolejnego tunelu. Nie zamierzamy jej zostawiać w Gdańsku - twierdzi Krzysztof Woch.
Drążąca tunel dla drugiej linii warszawskiego metra maszyna TBM została ochrzczona Marią. Czy gdański "kret" dostał już swoje imię? - Czekamy w tej kwestii na inicjatywę inwestora - przyznaje rzecznik prasowy spółki Hydrobudowa.
Średnica: 12560 mm, czyli ponad 12,5 metra
Zasilanie głowicy tnącej: 3500 kW
Łączna siła natarcia: 96580 kN
Nominalny moment obrotowy: 16841 kNm
Waga: 2200 t
Długość: 91 m
Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarcza tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych .
Długość: 2,8 km. Oddany do ruchu w grudniu 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.
Odcinek miejski - od ronda de la Salle do al. Rzeczypospolitej .
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.
Droga Zielona - od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej .
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.
Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej do ul. Ku Ujściu .
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
Opinie (246) 7 zablokowanych
-
2012-02-16 10:19
bo kto???
Polacy nie potrafia zbudowac kawalek dobrej autostrady w terminie, to gdzie taka maszyne maja skonstruowac? :)
- 1 0
-
2012-02-16 10:29
atak monstrualnej ryjówki (1)
Dołączę się do tych, co drążą temat :) Pozostawienie w ziemi tak drogiej maszyny, to byłoby marnotrawstwo. Z pewnością jest jeszcze na Ziemi parę miejsc, gdzie można wypuścić kreta ;-))))
Może zrobić tunel pod Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym, na przedłużeniu drogi wiodącej do hali Ergo-Arena, by połączyć ją z Obwodnicą? Były też plany tunelu tranzytowego wzdłuż Sopotu. Jak się ma wiertarę, to można borować!- 6 2
-
2012-02-16 10:44
Albo w końcu metro wyryć. Jak w każdym normalnym dużym mieście europejskim.
- 1 2
-
2012-02-16 10:43
ciekawe kiedy go złomiarze wyniosą po kawałku- jak wszystko na tej wiosce :))
- 1 2
-
2012-02-16 10:50
To nie mogli wypożyczyć? Albo kupić używanej? (1)
Przecież wydrążą tunel i co potem z "kretem? Na złom?
- 0 3
-
2012-02-16 10:54
potem wydrążą metro w Trójmieście :D
- 1 2
-
2012-02-16 11:00
NIEMCY TO MISTRZOWIE. (2)
- 2 2
-
2012-02-16 12:41
PATELNI :)
- 1 0
-
2012-02-16 15:01
Ja! Jeden majstruje już druga kadencja!!!zabuziak
- 1 0
-
2012-02-16 11:01
Gruby Paweł będzie rył ponad 1,5 roku!
No to mamy do wykonania 1,4 km długości podwójny tunel, tj. 2800 mb , Gruby Paweł jedzie z predkością 5-6 m dziennie, czyli bez przerwy będzie drążył te tunele jakieś 550 dni - 1,5 roku.
Pod koniec roku 2012 ma zacząć drążenie a koniec budowy zakontraktowany jest na październik 2014 r. Zostaje kilka miesięcy na wykończenia i odbiory!
Malo czasu? , czy mi się wydaje?
Będą aneksy?
Chcielismy dobrze ale wyszło jak zwykle...- 4 4
-
2012-02-16 11:17
(1)
21 mln ojro zakopac w ziemi, kto mial w ogole taki durny pomysl ...
powinno go wykorzystac do przekpania drogi przelotowej w Sopocie pod Niepodległości oraz odcinka łączącego Sopot ze Spacerowa, jak juz w Trójmieście będzie taka maszyna ...- 1 1
-
2012-02-16 11:57
nie w Trójmieście, tylko w Gdańsku
Gdyni w to nie mieszaj - tam tylko potrafią w PR inwestować
- 2 0
-
2012-02-16 11:39
Krety w Polsce
Po co ściągać kreta z Niemiec, za takie duże pieniądze, jak u nas w Polsce jest jeszcze pełno kretów i koszt bylby prawie żaden. !!!!!
- 1 1
-
2012-02-16 12:22
och nasz redaktor !!
uwielbiam naszego redaktora Macieja i jego artykuły.. :))
- 0 0
-
2012-02-16 12:24
Po co wiercić jakiś bezsensowny tunel skoro tam nikt nie mieszka ,lepiej trzeba było drążyć tunel w Sopocie,przydałby się
bardziej Polacy to jednak głupi naród
- 1 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.