• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile deweloperzy dokładają do dróg w Trójmieście?

Ewa Budnik
21 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na przebudowę ul. Obrońców Wybrzeża E.Leclerk dał 8 milionów złotych. Na przebudowę ul. Obrońców Wybrzeża E.Leclerk dał 8 milionów złotych.

Inwestor obiektu, którego oddanie do użytku spowoduje większe natężenie ruchu musi dołożyć się do nowego układu dróg, czasem remontu, zapłacić za przyłączenie dróg wewnętrznych w swojej inwestycji do istniejącego układu drogowego. Idą na to grube miliony, a miasta twardo walczą o swoje prawa.



Podczas remontu skrzyżowania al. Grunwaldzkiej i ul. Słowackiego, do którego 10 mln dopłacił właściciel Galerii Bałtyckiej, w jezdniach zainstalowano specjalne kotwy, z myślą o budowie estakady. Podczas remontu skrzyżowania al. Grunwaldzkiej i ul. Słowackiego, do którego 10 mln dopłacił właściciel Galerii Bałtyckiej, w jezdniach zainstalowano specjalne kotwy, z myślą o budowie estakady.
W sondzie przeprowadzonej w naszym portalu rok temu 45 proc. czytelników uznało, że duzi deweloperzy mieszkań, sklepów czy biur powinni dokładać się do inwestycji drogowych w mieście. Tak też się dzieje. Według danych ZDiZ w Gdańsku w ciągu trzech lat inwestorzy "dorzucili" do tego 52 mln zł.

Największe pieniądze w Trójmieście zostawi firma Auchan Polska. Ponad 31 mln zł dołożyła ona do budowy węzła drogowego na północ od Węzła Karczemki zobacz na mapie Gdańska, a 4,5 mln zł do budowy brakującego odcinka trasy W-Z w okolicach Kiełpinka

Przy okazji budowy Galerii Bałtyckiej we Wrzeszczu wyremontowano skrzyżowanie Al. Grunwaldzkiej, ul. Słowackiego i Kościuszki zobacz na mapie Gdańska. Prace kosztowały ponad 26 milionów złotych, w tym 19,5 miliona złotych pochodziło od ECE, właściciela Galerii Bałtyckiej

Czy to uczciwe, że miasto każe inwestorom budować drogi?

Inwestor Parku Handlowego Matarnia, firma Inter Ikea Center Poland, sfinansowała przebudowę odcinka ul. Słowackiego od górnej granicy lasu do węzła Matarnia. Kosztowało to ponad 10 mln złotych.

Pieniądze wyłożyć musiał też E.Leclerc w czasie budowy Galerii Przymorze. Przebudowa skrzyżowania ulicy Chłopskiej, rozbudowa i remont ulicy Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska kosztowały inwestora 8 mln złotych. Dodatkowy milion firma włożyła także na budowę komisariatu policji przy Obrońców zobacz na mapie Gdańska(remont ulicy kończy się właśnie na tej wysokości).

W Sopocie największy wkład ostatnich lat w infrastrukturę drogową poniosła spółka Centrum Haffnera, która sfinansowała budowę tunelu pod ul. Bohaterów Monte Cassino (tu jednak wszystko odbywało się na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego i spółka otrzymała w ramach inwestycji miejskie grunty). Z kolei w Gdyni największy jednorazowy wydatek ostatnich latach poniósł inwestor Centrum Wzgórze, który wykonał część prac przy budowie Drogi Różowej.

Skontaktował się z nami inwestor, który zaplanował inwestycję w jednej ze wschodnich dzielnic Gdańska. W rozmowach z miastem zadeklarował, że przebuduje pobliskie skrzyżowanie za kwotę ok. 100 tys. zł. Od urzędników usłyszał, że remont skrzyżowania wymaga także wymiany infrastruktury podziemnej, co będzie kosztowało znacznie więcej. Teraz zastanawia się nad wycofaniem się z inwestycji.

Prace drogowe do najtańszych nie należą. Nawet mały remont idzie w miliony: powiązana z budową osiedla Słoneczna Morena przebudowa ulicy Piekarniczej od wjazdu na teren TP SA do skrzyżowania z ul. Rakoczego (powstaje prawoskręt w ulicę Rakoczego) zobacz na mapie Gdańskakosztuje Robyg 2 mln złotych. Ta sama firma w porozumieniu z Murapolem przebudowała 160 m ulicy Jabłoniowej. Kosztowało to 1 mln zł.

Prawoskręt z ulicy Grunwaldzkiej do Olivia Business Centre, wykonanie drogi do zawracania na głównej arterii miasta i przebudowa ścieżki rowerowej na wysokości inwestycji kosztowało firmę TPS 1,5 mln złotych.

W jaki sposób miasta walczą o swoje w negocjacjach z deweloperami? Swoje interesy zabezpieczają na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych, który mówi, że "realizacja oraz koszty budowy lub modernizacji dróg, spowodowane inwestycją niedrogową, należą do inwestora tego przedsięwzięcia". W imieniu miejskich włodarzy rozmowy z inwestorami prowadzą zarządy dróg.

- W Gdańsku dodatkowo w 2008 roku prezydent wydał zarządzenie w sprawie określenia zasad oraz trybu przygotowania i obsługi umów, o których mowa w art. 16 ustawy o drogach publicznych na budowę lub przebudowę dróg publicznych przez inwestorów - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Wprowadza ono zasadę zabezpieczenia finansowego. W umowie umieszcza się zapis, że inwestor zobowiązany jest do wykonania konkretnego zakresu robót o określonej wartości, a jeśli tych robót nie wykona, to odbywa się egzekucja finansowa kwoty i prace wykonuje za niego miasto.

W Sopocie i Gdyni w przypadku prac drogowych, które inwestor musi sfinansować całkowicie z własnej kieszeni miasto często nawet nie wnika w ich koszty. W umowie określony jest tylko zakres prac do wykonania; czy deweloper na tym oszczędzi czy dołoży to jego sprawa. W żadnym z miast nie ma konkretnych wytycznych finansowych. Ostateczne negocjacje są prowadzone indywidualnie i - zgodnie z procedurą - poprzedzone analizą wpływu planowanej inwestycji na istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja drogowa powinna być proporcjonalna do wielkości ruchu, który wygeneruje.

Z nieoficjalnych rozmów z deweloperami wynika też, że miasta nie chcą w niektórych przypadkach przejmować dróg dojazdowych do inwestycji, a drogi wewnątrzosiedlowe, na przykład między domami wielorodzinnymi, najczęściej zostają na utrzymaniu wspólnot.

Publiczny rozgłos zyskała sprawa Osiedla Piastów, ale na ogół nie wypływają one na światło dzienne, bo deweloperzy chcą żyć dobrze z władzami.

Opinie (80) 1 zablokowana

  • Pytanie powinno brzmiec tak: Ile miasto dołozyło do ul. Spacerowej? I kto temu interesowi pomógł? (5)

    Jak na razie to deweloperzy i inni inwestorzy obiecujac gruszki na wierzbie doja miasto przy jego zgodzie i czynnym udziale. Juz na początku czyli w warunkach deweloper powiniem miec obowiązek wybudowania dróg i dojazdów. Bez dróg nie powinno sie odbierać inwestycji.

    • 113 11

    • inwestycje podstolikowe (1)

      Miasto z uśmiechem na ustach i lekka ręką anuluje wszelkie długi i zobowiązania czy to deweloperom, czy kościołowi... W umowach podpisywanych z inwestorami brak wielu klauzul, które wydają się zdroworozsądkowym i ekonomicznym działaniem na rzecz rozwoju miasta. Dziwne to zjawisko... I nasuwa mi się tylko jedna przyczyna takiej niegospodarności... Nie wiem tylko jakie kwoty przechodzą z rączki do rączki :(

      • 6 5

      • centrum osowa, tunel we Wrzeszczu i pewnie wiele innych dochodowych dla władz interesów izrobionych z inwestorami prywatnie

        • 1 1

    • Przypomnijmy ze Budyn darował wiele milionów długu wobec miasta centrum osowa!! (2)

      Gdy budowali to centrum to własciciel miał przebudowac spacerowa!!Ale Budyń mu wszystko umorzył jak o prezent ciekawe i dostal w łape za kolesiowstwo.A spacerowa została wykonana przez miasto byle jak bez pobocza i bez dokonczenia drogi rowerowej.

      • 15 2

      • Kasa, kasa, kasa, kasa...........

        i wiemy juz skad te trzy miliony

        • 3 0

      • Było inaczej...

        Kilka lat temu jak budowano Gean't z centrum handlowym King Cross (obecnie CH Osowa) to rzeczywiście Gean't miał zapłacić za przebudowę skrzyżowania. Problem się pojawił gdyż dyrekcja lasów państwowych nie zgodziła się na tego typu inwestycję. Inwestycji tej byli przeciwni również ekolodzy no i miasto się poddało... Wówczas w urzędzie miasta narodziła się myśl, że skoro drogi nie można przebudować, to niech przynajmniej Gean't zapłaci (chyba 300 tys.) i będzie po sprawi. Tyle, że tego w umowie nie było. Miała być przebudowa drogi, a nie opłata. Tak więc do ugody nie doszło. Gdyby miasto poszło z tym do sądu, to by przegrało i jeszcze mogłoby płacić odszkodowanie właścicielowi CH, bo przecież brak dobrego dojazdu do obiektu przekłada się na mniejszą ilość klientów a właściciel CH twierdziłby, że jest gotowy do sfinansowania przebudowy drogi, a to właśnie miasto tego nie chce... W każdym razie po pownym czasie Gean't sprzedał wszystkie swoje markety Realowi, a nowy właściciel nie był już zupełnie zainteresowany przebudową drogi, bo ma swoją drugą placówkę na Kołobrzeskiej.

        • 2 1

  • To nie jest normalne, to kolejny ale bardzo chamski podatek. (4)

    Budowa infrastruktury to zadanie państwa. Tym którzy tego nie rozumieją: Kryzys jeszcze bardziej przyciśnie i władze wynajda jeszcze inne grupy, które miałyby się składać na drogi: Spółdzielnie mieszkaniowe, drobne firmy, Ci których nazwisko zaczyna się na A, potem na B...

    • 39 91

    • Nie marudź. Przepuszczanie pieniędzy przez ręce państwowych urzędników ('zadanie państwa')

      oznacza ich wyraźny ubytek. Dodatkowo, jeżeli dana inwestycja drogowa jest rezultatem pojawienia się w pobliżu nowego obiektu, to absurdem jest oczekiwanie finansowania jej przez innych podatników. Jasne, za drogę zapłacą klienci, tak samo jak zapłacą za rury wodociągowe, elektryczność i teren...

      • 11 2

    • O co ci chodzi Sonne? (1)

      Jeżeli developer buduje np. osiedle na swoim prywatnym gruncie i na tym zarabia to niby dlaczego drogi wewnętrzne, dojazdowe tudzież niezbędne dla nowej inwestycji/osiedla przebudowy infrastruktury drogowej miałyby być finansowane z publicznej kasy. Przestań truć.Może jescze nie powinni doprowadzać mediów (prąd, wod-kan) do nowych inwestycji a zająć się tym powinno państwo/miasto, co?

      • 10 1

      • W Gdyni za Tesco chcieli wybudować media markt ale jak im te barany z UM powiedzieli że mają wyremontować 5 skrzyżowań na Morskiej to powiedzieli spierd... barany niekiedy chciwość nieudolnych władz miasta przerasta znacznie granice bezczelności

        • 0 0

    • postawie se osiedle na srodku zatoki i zaczne podnosic larum ze miasto mioim mieszkancom nie zapewnilo dojazdu... no prosze Cie pomysl.. :/

      • 3 0

  • Ostatecznie i tak za o wzystko płacą wszyscy mieszkańcy zielonej wyspy a nie deweloperzy. (2)

    • 44 11

    • Niestety Budyń nie chce się dołączyć do płacenia (1)

      Woli jak biedaki z Oruni dopłacają

      • 0 1

      • Ale na Centrum Solidarności to kase ma !!Takie podziękowanie śniadkowi za palenie opon ? ;)

        • 3 1

  • Deweloperzy co budują w tanio w polu (9)

    Deweloperzy kupują działki w polach, budują tam bloki za 2 tysiące za metr, sprzedają za 5 tysięcy za metr i czekają aż miasto wybuduje im drogę i chodniki za nasze podatki.Najlepsza jest ulica Borecka w Gdańsku. Ulica z betonowych płyt a na jej końcu nowe osiedla. Dobra jest też Świętokrzyska, która jest wylotówką z Gdańska na Kaszuby i autostradę A1 oraz drogą dojazdową do kilku osiedli zamieszkanych przez kilkanaście tysięcy osób. Żaden deweloper nie dołożył się żeby zrobić coś z tą wiecznie zakorkowaną ulicą.

    • 92 5

    • Jak ludzie by nie kupowali mieszkań bez dróg dojazdowych (1)

      to by nie było kłopotu.Bo deweloper by był zmuszony wybudować drogę aby sprzedać tam mieszkania.Sami sobie winni.

      • 31 9

      • typowa wypowiedz

        zapyziałego gogusia mieszkającego z mamą : "sami winni mogli nie kupować"

        • 7 15

    • a jak myślisz kto by za to zapłacił - Ci państwo?? - wszyscy którzy by tam kupili mieszkania i juz masz odpowiedz czemu sprzedaje za 5 000 zł za metr. Roboty drogowe są koszmarnie drogie.

      • 4 2

    • Skoro to takie proste - może zostań deweloperem? Pretensje tylko do nabywców. "ładne mieszkania, chciałbym kupić, ale dojazd jest fatalny. co panstwo z tym zrobicie?" "my? nic, miasto zbuduje" "aha, dziękuję, do widzenia".

      • 10 1

    • Do tych co wuażająże dostaną coś z podatku (4)

      Miasta nie stać nawet na łatanie dziur a co dopiero na budowę dróg !!Teraz mają nową metodę wylewanie do połowy ubytków !!Co roku muszę zmieniać przeguby w samochodzie a wy im d**e całujecie !!

      • 5 1

      • . (3)

        To zdejmij nogę z gazu to nie będziesz rozwalał przegubów, stan drug nie ma wpływu na żywotność przegubów tylko styl jazdy i ludzka głupota...

        • 3 4

        • . (2)

          "stan drug nie ma wpływu na żywotność przegubów tylko styl jazdy i ludzka głupota" LOLPS: nie jestem młodzieniaszkiem i nie szaleje

          • 3 0

          • Dróg oczywiscie mialo byc..

            To uwierz mi ze to nie ma wpływu na żywotność przegubów napędowych...

            • 0 0

          • Ale facet ma rację

            Stan dróg wpływa na trwałość zawieszenia: sworznie, tuleje wahaczy, amortyzatory, ale nie przeguby napędowe. Przeguby można uwalić tylko ciężką nogą. Jak Cię mechanik co rok kasuje za nowe przeguby to niezłym jeleniem jesteś.

            • 2 0

  • We Francji jak budujesz 3 domy w jednym miejscu musisz zrobic droge.

    Na własny koszt i według dokumentacji gminy.

    • 56 6

  • Woda z mózgu (6)

    raczej: ile to my dopłacamy... jak wykazała NIK rentowność deweloperów przekraczała 40 %. Wmawiano nam że wszystko drożeje tymczasem pazerność tych s...nów przekraczała wszelkie pojęcie. Tam w ogóle nie działa rynek, nie konkurencji, gorsi nie bankrutują, chyba że celowo. Na 1 metrze kwadratowym cysty zysk na Pomorzu wg NIK wynosił prawie 1,7 tys. zl. Więc proszę nam nie robić wody z mózgu.

    • 56 8

    • (2)

      Komuna się skończyła :) Jak marżę z 40% na 140% podwyższą a nadal będzie zbyt, to pomyślą o 160%. A ciułaczom z mieszkań po babci pozostanie zgrzytać zębami nadal :)

      • 3 9

      • Chłopie zastanów się (1)

        Deweloperzy mają taką wysoką rentowność, bo nie budują infrastruktury. Kupują tanią ziemię na obrzeżach i zwalają kwestię infrastruktury na miasto. To ja sobie kupię ziemię w środku lasu, wybuduje tam dom i zażądam wybudowania mi drogi do domu i komunikacji miejskiej.

        • 16 0

        • warto pamiętać także o drodze dla rowerów

          • 7 0

    • A sproboj sama (2)

      Prowadzę firmę projektowo - budowlaną i proponuję szanownej Pani spróbować tak zarąbistego interesu jakim jest dewełoperka, przecież można zarobić 10000000000. Niech Pani uzyska pozwolenie na budowę niech Pani przetrwa cały okres inwestycji 3-4 lata bez względu na to czy kryzys czy nie. Jak się zmieniają ceny na materiały budowlane zapożyczy się Pani w banku na grube miliony i zobaczymy. I w ramach inwestycji za swoją kase wybuduje Pani infrastrukturę np woda kanalizacja wyda Pani na to miliony złotych a poźniej jaest Pani zobowiązana za 100 zł przekazać to na rzecz miasta które będzie mieszkańców kasować opłatami przesyłowymi za korzystanie z sieci - czy to jest fer? Albo do każdego budowanego bloku niech każdy dewoloper wybuduje po 1 km autostrady i q...wa pól stadionu narodowego, a jak będę chcieli 13 to też dać i żeby mieszkanie kosztowało 2000 zł za 1 m2:))

      • 4 11

      • Przestań Roman piep..ć. 40% zysku na inwestycji 3 lata temu to była normalka.

        I wiem co piszę bo siedzę w tej branży od 15 lat.

        • 2 0

      • A zmień pracę

        .... to po co prowadzi pan taką firmę , skoro to takie nieopłacalne o problematyczne

        • 1 0

  • Czy przypadkiem w Osowej inwestor nie musiał przebudować węzła? (6)

    Czy inwestor budujący C.H. Osowa nie musiał przebudować węzła i ul. Spacerowej? Coś tam było że nagle władze miasta nabrały wody w usta.Ktoś zna szczegóły?

    • 38 3

    • zagineła jakaś dokumentacja, czy raczej zobowiazanie C.H. Osowa (3)

      i nie wiadomo czy w urzedzie miasta gdyni czy urzedzie miasta gdańska, bo cześć terenu należy do gdyni a częśc do gdańska (byl kiedys o tym artykuł)

      • 6 2

      • Jak nie wiesz, to nie pisz bzdur (2)

        To nasz kochany pawełek za 400 tyś dla miasta odstąpił od tematu.

        • 12 2

        • Pełen wypas ... mega sukces !!! (1)

          • 3 0

          • 20-30mln Budyń im podarował, podpisał, że mogą nie płącić i niebudować dojazdu

            dobre, co?

            • 0 0

    • Zgubili w urzędzie umowę z CH ... (1)

      • 2 0

      • "lub czasopisma"

        • 0 0

  • Kiedy zbudują ulic eŁuczniczą na Łostowicach?

    nei da się jeździć - podobno wynika to ze sporu Developer vs miasto

    • 4 1

  • Niepołomnicka i srebrna

    Bardzo dużo jest inwestycji budowlanych wzdłuż ulicy Niepołomnickiej oraz Srebrnej w Gdańsku. Pani Katarzyna Kaczmarek powołuje się na zarządzenie prezydenta z 2008. Pozostaje czekać na rezultaty. Obecnie sytuacja jest tragiczna wzdłuż tych dróg, Niepołomnickej niebawem już nie będzie, zapadnie się i dzieje się to głównie pzy tych inwestycjach deweloperskich. Powodzenia dla Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku w egzekwowaniu prawa a może w prawidłowym podpisywaniu umów z deweloperami. Ciekawe też co dalej z nową Świętokrzyską?

    • 24 2

  • tunel pod Grunwaldzka (6)

    dlaczego NIE WYKONANO tunelu dla pieszych pod Grunwaldzkją w czasie budiowy Manhattanu. Gdzie jest kasa?

    • 84 15

    • Bo jesli obiecujesz rzeczy, ktorych potem nie dotrzymujesz

      to okazuje sie, ze poparcie ludu rośnie. Wie coś o tym Tusek i Adamowicz.

      • 18 4

    • ty mundziołowaty wypad (1)

      do squota

      • 3 11

      • hoho

        czyzby magistrackie trolle miały tu okreslone zadanie dla wstawiania negatywnych komentarzy??

        • 3 3

    • tunelu dla pieszych nie wybudowano (1)

      ponieważ w centrum miasta ludzie nie powinni być traktowani jak szczury. Tworzenie tuneli dla pieszych nie jest w interesie ani miasta ani mieszkańców, tylko w interesie ludzi, którym się wydaje, że wszędzie trzeba dojechać samochodem i to jak najszybciej. W praktyce kończy się to zakorkowaniem miasta i frustracją wszystkich.

      • 18 9

      • drogo, ale warto myśleć o

        wybudowaniu tunelu tranzytowego przez Wrzeszcz wzorem planów Sopotu lub realizacji wielu miast europejskich.Tym którzy chcą tunelu przy Manhattanie polecam spacery w tunelu przed dworcem w Gdańsku GŁównym, Uniw. Medycznym lub w wielu innych.

        • 4 1

    • Albo kładka nad

      tak własnie gdzie jest kasa?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane