• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak to jest z ogrzewaniem w autobusach

Marcin Gromadzki, ZKM Gdynia
28 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Kilka dni temu opublikowaliśmy artykuł naszego czytelnika pt. "Ciepły przycisk, a w autobusach nadal zimno. Jego autor, pan Marcin, skarżył się na niewłączone ogrzewanie w autobusach gdyńskiej linii R w porannych kursach. Dziś zamieszczamy odpowiedź Marcina Gromadzkiego z ZKM Gdynia.



Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdyni Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdyni
Czytaj także: Ciepły przycisk, a w autobusach zimno

Zawarte w artykule stwierdzenia wprawiły nas w spore zakłopotanie, gdyż skarga dotyczyła najnowszego eksploatowanego aktualnie w sieci gdyńskiej komunikacji miejskiej autobusu przegubowego. Ponadto Czytelnik powoływał się na korespondencję z naszą firmą, z której zacytował co najmniej niepokojące nas odpowiedzi.

Trzy dni przed publikacją artykułu Czytelnik wysłał do nas e-mail o następującej treści:

"W związku z tym, iż temperatura w autobusie nr 6299 wynosi + 5 stopni i w dalszym ciągu kierowca autobusu linii R odjeżdżający z Rumi o godz 5.24 chyba złośliwie włącza zimny nawiew. A z państwa strony jako nadzorców odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie autobusów i odpowiedzialnych za nie kierowców widzę ignorowanie zgłoszeń pasażerów . Chciałem poinformować, iż wystosowałem pismo z podpisami 100 pasażerów i w związku z tym będę musiał z braku państwa interwencji zgłosić się o pomoc w rozwiązaniu tego problemu do TVN UWAGA."

Każdy sygnał o nieprawidłowościach jest przez nas traktowany bardzo poważnie (niezależnie od gróźb poinformowania o nich ogólnopolskich mediów), dlatego w dniach 19 i 21 stycznia br. Inspektor ZKM w Gdyni, korzystając z certyfikowanego termometru, dokonał pomiaru temperatury w pojeździe o numerze inwentarzowym 6299 przed wykonaniem przez niego kursu o godzinie 5:24 z przystanku "Rumia Dworzec PKP". Temperatura we wnętrzu pojazdu wynosiła w tych dniach odpowiednio 14ºC i 13ºC. Była zatem prawidłowa, gdyż zgodnie z obowiązującymi kierowcę autobusu postanowieniami naszych umów z operatorami, przy temperaturze zewnętrznej poniżej +5°C, w przedziale pasażerskim powinna być utrzymywana temperatura powietrza w zakresie od +10°C do +18°C. Na marginesie dodam, że uregulowaliśmy to tak szczegółowo po skargach części pasażerów dotyczących - ich zadaniem - zbytniego przegrzewania wnętrz pojazdów zimą.

Pozwolę sobie jeszcze na komentarz. Otóż autobus nr 6299 to pojazd marki Mercedes O530G C2 z 2014 r., wyposażony w całopojazdową klimatyzację wnętrza i ogrzewanie o zwiększonej wydajności.

Niestety, kurs o godzinie 5:24 z Rumi jest pierwszym codziennie wykonywanym przez ten autobus, który kończy pracę poprzedniego dnia o godzinie 23:08. Autobus ten garażuje w nocy w bazie Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Rumi, przy ul. Dębogórskiej. Przed rozpoczęciem pracy na linii wykonuje więc zaledwie 3,5-kilometrowy przejazd techniczny. Przy dużych mrozach, a taka sytuacja miała miejsce w pierwszej połowie stycznia, przed podstawieniem się na przystanek początkowy kierowca jest w stanie zapewnić tylko dolną granicę wymaganej w umowie temperatury wnętrza, tj. +10°C. Z kolei opisane przez Czytelnika wyłączanie ogrzewania w momencie dojazdu do centrum Gdyni to nic innego, jak automatyczna reakcja systemu ogrzewania na osiągnięcie w pojeździe zadanej temperatury, która ustawiana jest najczęściej pośrodku dopuszczonego przedziału, tj. + 14°C.

Po przeanalizowaniu naszej korespondencji z p. Marcinem z przykrością muszę stwierdzić, że w liście do Państwa zawarł dwie nieprawdziwe informacje, a mianowicie:

1. "Co ciekawe w jednej z odpowiedzi, którą otrzymałem pojawia się stwierdzenie, że temperatura 5 stopni wystarczy zimową porą w pojazdach" - tymczasem w dniu 13 stycznia 2016 r. poinformowaliśmy Czytelnika e-mailowo, że w aktualnych warunkach pogodowych (czyli przy temperaturze poniżej zera) wystarczająca, względem uregulowań wynikających z umów, temperatura, jaka musi być utrzymana w pojeździe, to +10ºC.

2. "W jednej z wiadomości otrzymałem odpowiedź, że jestem przewrażliwiony" - określenie takie nie zostało przez nas nigdy użyte.

Mam nadzieję, że wraz z ociepleniem aury p. Marcin już przychylniej postrzega warunki termiczne wewnątrz autobusu, którym zwykle podróżuje.
Marcin Gromadzki, ZKM Gdynia

Miejsca

Opinie (101) 2 zablokowane

  • A co ze smrodem w komunikacji miejskiej,nie można zamontować jakis odświezaczy powietrza (3)

    • 1 4

    • Może niech najpierw ludzie zaczną się myć, prać swoje ubrania. Inaczej odświeżacz nic nie pomoże

      • 3 0

    • Jak menel jedzie busem... (1)

      ...to bus jedzie menelem.

      • 5 1

      • prawo natury

        kolejnym odwiecznym prawem natury jest prawidłowość, że jak menel nie jedzie już autobusem - to autobus dalej jedzie menelem :(

        • 3 0

  • Jeszcze tego brakuje, żeby w "Uwadze" na TVN puszczali reportaż o tym, że Panu Marcinowi jest zimno. Myślę, że ludzie mają o wiele więcej poważniejszych spraw do nagłośnienia w telewizji, niż temperatura w pojazdach komunikacji miejskiej. Ludzie z roku na rok robią się coraz bardziej marudni i nie wiem jak to będzie wyglądało za kilka lat. Za zimno-źle, za ciepło-jeszcze gorzej. A ten ma za mało pieniędzy, a tamten ma za dużo. A to jest za drogie, a tamto za tanie. A tamta ubrała się na zielono, a tamta jeszcze gorzej, bo na czerwono. Ludzie, zanim napiszecie pismo ze skargą, zastanówcie się pięć razy czy ten problem jest naprawdę tak poważny, by robić z tego aferę.

    • 16 1

  • (1)

    Autobus J rano nie dość że kierowca 8008 próżnia się codziennie a ma od szpitala w wejherowie do mojego przystanku tylko tylko 2 przystanki to jeszcze jak sprzedaje bilety nie zamyka drzwi cały czas zimno .masakra

    • 2 4

    • Albo sprzedajesz bilet albo zamykasz drzwi

      • 1 0

  • Panie Gromadzki nie opowiadaj bzdur (4)

    1) logiczne że jak pojawił sie artykuł to w następnych dniach autobus był prawidłowo nagrzany bo wiedzieli że bedzie kontrola a inna sprawa to temperatura na zewnatrz sie podniosła

    2) wierze pasażerowi bo wielokrotnie jadąc R w okresie wiosennym temperatura była tak wysoka bo grzał kierowca że ludzie mdleli a okna były zablokowane dlatego wiem że maja problem z ogrzewaniem i nie długo jak co roku problem sie nasili bo bedzie cieplej

    3) proponuję żeby nie było żadnych objekcji co do temperatury w pojeździe pomontować termometry w widocznych miejscach i wtedy pasażer by wiedział ile jest stopni pstryknął by zdjecie nie prawidłowej temperatury i byłby dowód a jednocześnie była była by motywacja dla przewożników żeby temperatura była odpowiednia

    4) problemem na lini R jest notoryczne nie właczanie klimatyzacji w pojerzdzie w okresie letnim dlatego uwazam że przewożnik oszczędza na ogrzewaniu w zimie a w lecie na klimatyzacji i powinien być regularnie kontrolowany codziennie nawet może sie nauczy jak kary sie posypią

    5) kolejna linia notorycznych nie prawidłoowści to 181 w okresie letnim wielokrotne telefony do zkm nic nie daja
    a) jazda jak wariacji na sopockiej
    b) nie właczanie klimy gdy jest dostepna w pojezdzie
    c) puszczanie w okresie letnim na sopot gdy dużo ludzi jedzie autobusa małego że ludzie sie nie mieszcza
    d) inteligencja ludzi zkm bo ostatni kurs przed 23 z monciaka podjerzdza w wekend w sezonie mały autobus ze ludzie nie maja jak sie zabrac do domu.

    były wielokrotne telefony do zkm w sprawie lini 181 i nic nie dało

    • 3 10

    • Frustracie (3)

      Jeżeli chcesz komentować artykuły,skorzystaj najpierw że słownika,to nie boli!

      • 3 2

      • a teraz odpowiedz rzeczowo

        chyba, że zgadzasz się z przedmówcą całkowicie
        tak jak i ja

        • 1 0

      • pozdrawiam pracowników ZKM (1)

        zamiast siedzieć na internecie i minusować nie przychylne komentarze i pisać pozytywne ruszyć tyłki za biurka i do roboty sprawdzać kierowców czy grzeją w autobusach jak zmarzną wam tyłki to wtedy docenicie żale pasażerów

        • 2 4

        • Z wrażenia usiadłem na internecie. Tak bardzo rozsiadłem się na internecie. Całkiem wygodny ten internet. ;)

          • 1 0

  • (2)

    Pełna mobilizacja w ZKM - zdecydowana przewaga minusów
    Elaborat długi, polemika bezsensowna - Pan Marcin stracił wiele czasu a niczego nie wyjaśnił

    • 5 3

    • oj coś słabo z minusami , bo nagana z wpisem do akt będzie

      • 2 2

    • też zauważyłem

      nie wierzę, że ludzie tak nagle zgłupieli
      i że ciemny lud to kupił

      • 1 2

  • Przy wypowiedziach korzystnych dla ZKM same plusy i to w dużej ilości, w przeciwnym wypadku tylko minusy - pracownicy ZKM sie starają

    • 5 4

  • ten niezadowolony pasażer... (1)

    to chyba jakiś zziębnięty przez noc menel, który od razu by chciał się ogrzać jadąc całą trasę R-ką

    • 6 0

    • 31.12.2015. w dzień w gdańskich autobusach nie grzali , było 0 i -1

      • 0 0

  • Pan Marcin powinien kupić sobie własne 4 kółka i tam ustawiać temperaturę jaką mu się podoba, nawet +50 stopni jak mu za zimno....Logiczne, że jak autobus zaczyna kurs i na dodatek jest pusty to nie będzie nagrzany, tak jak by już pół dnia przejeździ z pasażerami...

    • 4 4

  • Termometr może i certyfikowany,

    ale czy aby pomiary były robione w podobnych zewnętrznych warunkach atmosferycznych?

    • 3 0

  • żarty żartami ale..

    Dobra, żarty żartami alee... wszystkich autobusów i trajtków sprawdzić nie jesteście w stanie.

    Nie mniej jednak bardzo często zimą jest zimno w trajtkach (tych nowych też!) i autobusach i to w godzinach 8-9, a to już nie tak skoro świt.
    Druga sprawa te przyciski to jedna wielka pomyłka, bo starzy ludzie UDERZAJĄ w guzik bo nie wiedzą co to znaczy "przycisk dotykowy", a z drugiej strony już DWA RAZY przejechałam swój przystanek bo CIEPŁY GUZIK nie działał. Ludzie naciskają te guziki w czasie jazdy, a nie w czasie postoju. Nie mam pojęcia jak one działają.

    a bezdomni to osobny temat, niby jestem człowiekiem i rozumiem, że zimno.. ale na litość boską, oni są bezdomni z wyboru, bo w ośrodkach nie wolno pić. Ja płace za bilet i siedze na siedzeniu na którym siedział brudny bezdomny, albo nie mogę usiąść bo połowa ludzi szturmem siada z przodu kiedy bezdomny siedzi z tyłu, wobec czego przez śmierdzącego bezdomnego ludzie przestają korzystać z ZKM, gdyż robi się zwyczajnie w świecie NIEDOBRZE i żygać się chce, nie jesteśmy w stanie tego pohamować, jeśli w busie jest ciepło i siedzi śmierdzący bezdomny.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane