- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (92 opinie)
- 2 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (22 opinie)
- 3 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (88 opinii)
- 4 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (260 opinii)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (71 opinii)
- 6 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (122 opinie)
Jak to jest z ogrzewaniem w autobusach
Kilka dni temu opublikowaliśmy artykuł naszego czytelnika pt. "Ciepły przycisk, a w autobusach nadal zimno. Jego autor, pan Marcin, skarżył się na niewłączone ogrzewanie w autobusach gdyńskiej linii R w porannych kursach. Dziś zamieszczamy odpowiedź Marcina Gromadzkiego z ZKM Gdynia.
Czytaj także: Ciepły przycisk, a w autobusach zimno
Zawarte w artykule stwierdzenia wprawiły nas w spore zakłopotanie, gdyż skarga dotyczyła najnowszego eksploatowanego aktualnie w sieci gdyńskiej komunikacji miejskiej autobusu przegubowego. Ponadto Czytelnik powoływał się na korespondencję z naszą firmą, z której zacytował co najmniej niepokojące nas odpowiedzi.
Trzy dni przed publikacją artykułu Czytelnik wysłał do nas e-mail o następującej treści:
"W związku z tym, iż temperatura w autobusie nr 6299 wynosi + 5 stopni i w dalszym ciągu kierowca autobusu linii R odjeżdżający z Rumi o godz 5.24 chyba złośliwie włącza zimny nawiew. A z państwa strony jako nadzorców odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie autobusów i odpowiedzialnych za nie kierowców widzę ignorowanie zgłoszeń pasażerów . Chciałem poinformować, iż wystosowałem pismo z podpisami 100 pasażerów i w związku z tym będę musiał z braku państwa interwencji zgłosić się o pomoc w rozwiązaniu tego problemu do TVN UWAGA."
Każdy sygnał o nieprawidłowościach jest przez nas traktowany bardzo poważnie (niezależnie od gróźb poinformowania o nich ogólnopolskich mediów), dlatego w dniach 19 i 21 stycznia br. Inspektor ZKM w Gdyni, korzystając z certyfikowanego termometru, dokonał pomiaru temperatury w pojeździe o numerze inwentarzowym 6299 przed wykonaniem przez niego kursu o godzinie 5:24 z przystanku "Rumia Dworzec PKP". Temperatura we wnętrzu pojazdu wynosiła w tych dniach odpowiednio 14ºC i 13ºC. Była zatem prawidłowa, gdyż zgodnie z obowiązującymi kierowcę autobusu postanowieniami naszych umów z operatorami, przy temperaturze zewnętrznej poniżej +5°C, w przedziale pasażerskim powinna być utrzymywana temperatura powietrza w zakresie od +10°C do +18°C. Na marginesie dodam, że uregulowaliśmy to tak szczegółowo po skargach części pasażerów dotyczących - ich zadaniem - zbytniego przegrzewania wnętrz pojazdów zimą.
Pozwolę sobie jeszcze na komentarz. Otóż autobus nr 6299 to pojazd marki Mercedes O530G C2 z 2014 r., wyposażony w całopojazdową klimatyzację wnętrza i ogrzewanie o zwiększonej wydajności.
Niestety, kurs o godzinie 5:24 z Rumi jest pierwszym codziennie wykonywanym przez ten autobus, który kończy pracę poprzedniego dnia o godzinie 23:08. Autobus ten garażuje w nocy w bazie Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Rumi, przy ul. Dębogórskiej. Przed rozpoczęciem pracy na linii wykonuje więc zaledwie 3,5-kilometrowy przejazd techniczny. Przy dużych mrozach, a taka sytuacja miała miejsce w pierwszej połowie stycznia, przed podstawieniem się na przystanek początkowy kierowca jest w stanie zapewnić tylko dolną granicę wymaganej w umowie temperatury wnętrza, tj. +10°C. Z kolei opisane przez Czytelnika wyłączanie ogrzewania w momencie dojazdu do centrum Gdyni to nic innego, jak automatyczna reakcja systemu ogrzewania na osiągnięcie w pojeździe zadanej temperatury, która ustawiana jest najczęściej pośrodku dopuszczonego przedziału, tj. + 14°C.
Po przeanalizowaniu naszej korespondencji z p. Marcinem z przykrością muszę stwierdzić, że w liście do Państwa zawarł dwie nieprawdziwe informacje, a mianowicie:
1. "Co ciekawe w jednej z odpowiedzi, którą otrzymałem pojawia się stwierdzenie, że temperatura 5 stopni wystarczy zimową porą w pojazdach" - tymczasem w dniu 13 stycznia 2016 r. poinformowaliśmy Czytelnika e-mailowo, że w aktualnych warunkach pogodowych (czyli przy temperaturze poniżej zera) wystarczająca, względem uregulowań wynikających z umów, temperatura, jaka musi być utrzymana w pojeździe, to +10ºC.
2. "W jednej z wiadomości otrzymałem odpowiedź, że jestem przewrażliwiony" - określenie takie nie zostało przez nas nigdy użyte.
Mam nadzieję, że wraz z ociepleniem aury p. Marcin już przychylniej postrzega warunki termiczne wewnątrz autobusu, którym zwykle podróżuje.
Miejsca
Opinie (101) 2 zablokowane
-
2016-01-28 11:57
A co ze smrodem w komunikacji miejskiej,nie można zamontować jakis odświezaczy powietrza (3)
- 1 4
-
2016-01-28 12:05
Może niech najpierw ludzie zaczną się myć, prać swoje ubrania. Inaczej odświeżacz nic nie pomoże
- 3 0
-
2016-01-28 12:13
Jak menel jedzie busem... (1)
...to bus jedzie menelem.
- 5 1
-
2016-01-28 12:49
prawo natury
kolejnym odwiecznym prawem natury jest prawidłowość, że jak menel nie jedzie już autobusem - to autobus dalej jedzie menelem :(
- 3 0
-
2016-01-28 12:16
Jeszcze tego brakuje, żeby w "Uwadze" na TVN puszczali reportaż o tym, że Panu Marcinowi jest zimno. Myślę, że ludzie mają o wiele więcej poważniejszych spraw do nagłośnienia w telewizji, niż temperatura w pojazdach komunikacji miejskiej. Ludzie z roku na rok robią się coraz bardziej marudni i nie wiem jak to będzie wyglądało za kilka lat. Za zimno-źle, za ciepło-jeszcze gorzej. A ten ma za mało pieniędzy, a tamten ma za dużo. A to jest za drogie, a tamto za tanie. A tamta ubrała się na zielono, a tamta jeszcze gorzej, bo na czerwono. Ludzie, zanim napiszecie pismo ze skargą, zastanówcie się pięć razy czy ten problem jest naprawdę tak poważny, by robić z tego aferę.
- 16 1
-
2016-01-28 12:27
(1)
Autobus J rano nie dość że kierowca 8008 próżnia się codziennie a ma od szpitala w wejherowie do mojego przystanku tylko tylko 2 przystanki to jeszcze jak sprzedaje bilety nie zamyka drzwi cały czas zimno .masakra
- 2 4
-
2016-01-28 21:38
Albo sprzedajesz bilet albo zamykasz drzwi
- 1 0
-
2016-01-28 12:40
Panie Gromadzki nie opowiadaj bzdur (4)
1) logiczne że jak pojawił sie artykuł to w następnych dniach autobus był prawidłowo nagrzany bo wiedzieli że bedzie kontrola a inna sprawa to temperatura na zewnatrz sie podniosła
2) wierze pasażerowi bo wielokrotnie jadąc R w okresie wiosennym temperatura była tak wysoka bo grzał kierowca że ludzie mdleli a okna były zablokowane dlatego wiem że maja problem z ogrzewaniem i nie długo jak co roku problem sie nasili bo bedzie cieplej
3) proponuję żeby nie było żadnych objekcji co do temperatury w pojeździe pomontować termometry w widocznych miejscach i wtedy pasażer by wiedział ile jest stopni pstryknął by zdjecie nie prawidłowej temperatury i byłby dowód a jednocześnie była była by motywacja dla przewożników żeby temperatura była odpowiednia
4) problemem na lini R jest notoryczne nie właczanie klimatyzacji w pojerzdzie w okresie letnim dlatego uwazam że przewożnik oszczędza na ogrzewaniu w zimie a w lecie na klimatyzacji i powinien być regularnie kontrolowany codziennie nawet może sie nauczy jak kary sie posypią
5) kolejna linia notorycznych nie prawidłoowści to 181 w okresie letnim wielokrotne telefony do zkm nic nie daja
a) jazda jak wariacji na sopockiej
b) nie właczanie klimy gdy jest dostepna w pojezdzie
c) puszczanie w okresie letnim na sopot gdy dużo ludzi jedzie autobusa małego że ludzie sie nie mieszcza
d) inteligencja ludzi zkm bo ostatni kurs przed 23 z monciaka podjerzdza w wekend w sezonie mały autobus ze ludzie nie maja jak sie zabrac do domu.
były wielokrotne telefony do zkm w sprawie lini 181 i nic nie dało- 3 10
-
2016-01-28 13:35
Frustracie (3)
Jeżeli chcesz komentować artykuły,skorzystaj najpierw że słownika,to nie boli!
- 3 2
-
2016-01-28 13:51
a teraz odpowiedz rzeczowo
chyba, że zgadzasz się z przedmówcą całkowicie
tak jak i ja- 1 0
-
2016-01-28 14:59
pozdrawiam pracowników ZKM (1)
zamiast siedzieć na internecie i minusować nie przychylne komentarze i pisać pozytywne ruszyć tyłki za biurka i do roboty sprawdzać kierowców czy grzeją w autobusach jak zmarzną wam tyłki to wtedy docenicie żale pasażerów
- 2 4
-
2016-01-28 17:08
Z wrażenia usiadłem na internecie. Tak bardzo rozsiadłem się na internecie. Całkiem wygodny ten internet. ;)
- 1 0
-
2016-01-28 13:38
(2)
Pełna mobilizacja w ZKM - zdecydowana przewaga minusów
Elaborat długi, polemika bezsensowna - Pan Marcin stracił wiele czasu a niczego nie wyjaśnił- 5 3
-
2016-01-28 13:46
oj coś słabo z minusami , bo nagana z wpisem do akt będzie
- 2 2
-
2016-01-28 13:52
też zauważyłem
nie wierzę, że ludzie tak nagle zgłupieli
i że ciemny lud to kupił- 1 2
-
2016-01-28 13:51
Przy wypowiedziach korzystnych dla ZKM same plusy i to w dużej ilości, w przeciwnym wypadku tylko minusy - pracownicy ZKM sie starają
- 5 4
-
2016-01-28 13:56
ten niezadowolony pasażer... (1)
to chyba jakiś zziębnięty przez noc menel, który od razu by chciał się ogrzać jadąc całą trasę R-ką
- 6 0
-
2016-01-28 15:21
31.12.2015. w dzień w gdańskich autobusach nie grzali , było 0 i -1
- 0 0
-
2016-01-28 14:10
Pan Marcin powinien kupić sobie własne 4 kółka i tam ustawiać temperaturę jaką mu się podoba, nawet +50 stopni jak mu za zimno....Logiczne, że jak autobus zaczyna kurs i na dodatek jest pusty to nie będzie nagrzany, tak jak by już pół dnia przejeździ z pasażerami...
- 4 4
-
2016-01-28 14:32
Termometr może i certyfikowany,
ale czy aby pomiary były robione w podobnych zewnętrznych warunkach atmosferycznych?
- 3 0
-
2016-01-28 14:33
żarty żartami ale..
Dobra, żarty żartami alee... wszystkich autobusów i trajtków sprawdzić nie jesteście w stanie.
Nie mniej jednak bardzo często zimą jest zimno w trajtkach (tych nowych też!) i autobusach i to w godzinach 8-9, a to już nie tak skoro świt.
Druga sprawa te przyciski to jedna wielka pomyłka, bo starzy ludzie UDERZAJĄ w guzik bo nie wiedzą co to znaczy "przycisk dotykowy", a z drugiej strony już DWA RAZY przejechałam swój przystanek bo CIEPŁY GUZIK nie działał. Ludzie naciskają te guziki w czasie jazdy, a nie w czasie postoju. Nie mam pojęcia jak one działają.
a bezdomni to osobny temat, niby jestem człowiekiem i rozumiem, że zimno.. ale na litość boską, oni są bezdomni z wyboru, bo w ośrodkach nie wolno pić. Ja płace za bilet i siedze na siedzeniu na którym siedział brudny bezdomny, albo nie mogę usiąść bo połowa ludzi szturmem siada z przodu kiedy bezdomny siedzi z tyłu, wobec czego przez śmierdzącego bezdomnego ludzie przestają korzystać z ZKM, gdyż robi się zwyczajnie w świecie NIEDOBRZE i żygać się chce, nie jesteśmy w stanie tego pohamować, jeśli w busie jest ciepło i siedzi śmierdzący bezdomny.- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.