• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zostać kierowcą komunikacji miejskiej?

Krzysztof Koprowski
6 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Oprócz uzyskania uprawnień do prowadzenia tramwajów, motorniczowie są dodatkowo szkoleni do kierowania konkretnymi modelami pojazdów. Oprócz uzyskania uprawnień do prowadzenia tramwajów, motorniczowie są dodatkowo szkoleni do kierowania konkretnymi modelami pojazdów.

Kierowanie pociągiem, tramwajem, autobusem lub trolejbusem to z pewnością marzenie niejednego dziecka. Z biegiem lat można je zrealizować, odbywając odpowiednie kursy i otrzymując stosowne uprawnienia. Sprawdziliśmy jak wygląda to w Trójmieście.



Autobusy

Zdecydowanie najłatwiej zostać kierowcą autobusu. Tu zasadniczo wystarczy zdobyć uprawienia na prowadzenie tego typu pojazdów, czyli prawo jazdy kategorii D. Przygotowania do egzaminów na tę kategorię prowadzone są zarówno przez prywatne szkoły, jak i samych przewoźników.

Zobacz szkoły nauki jazdy w Trójmieście

W przypadku gdańskiego Zakładu Komunikacji Miejskiej realizowane są kursy wyłącznie na potrzeby zatrudnienia nowych kierowców (obecnie ZKM nie prowadzi rekrutacji).

Kandydaci powinni posiadać prawo jazdy kat. B oraz dobrą sprawność psychofizyczną z orzeczeniem psychologicznym i lekarskim o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdem. Od kandydatów wymaga się niekaralności, ukończenia co najmniej 21 lat oraz wykształcenia najlepiej minimum średniego.

- Uzyskanie uprawnień do wykonywania zawodu kierowcy autobusowego wymaga ukończenia dwóch kursów - kursu na kat. D oraz kwalifikacji wstępnej. Koszt obu szkoleń wynosi od 6 do 7,5 tys. zł w zależności od posiadanej już kategorii prawa jazdy - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Trolejbusy

Mając prawo jazdy kategorii D, można również aplikować na stanowisko kierowcy trolejbusu, przy czym obecnie jedyny przewoźnik tego typu na Pomorzu, tj. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni, nie rekrutuje nowych osób.

- Zasady i wymagania są praktycznie identyczne jak na kierowcę autobusu. Dodatkowo nowy pracownik przechodzi wewnętrzne szkolenie z zakresu obsługi trolejbusów oraz zachowania na trasie. Oczywiście uczymy również zasad komunikacji z pasażerami. Jeżeli ktoś miał już jakieś doświadczenie w kierowaniu pojazdami tej kategorii, to takie szkolenie trwa kilka dni, po czym nowy pracownik wraz z doświadczonym kierowcą-instruktorem wyruszają na regularną trasę z pasażerami - mówi Dariusz Walter, kierownik Wydziału Ruchu PKT Gdynia.

Kierowca trolejbusu liczyć może na wynagrodzenie na poziomie 14,40 zł za godzinę. Dodatkowy dochód stanowi prowizja od sprzedaży biletów, ale są to bardzo niewielkie kwoty, uzupełniające podstawowe wynagrodzenie.

Tramwaje

W Trójmieście można również szukać pracy w transporcie szynowym - jako motorniczy tramwaju lub maszynista pociągu Szybkiej Kolei Miejskiej. Na to pierwsze stanowisko wprawdzie nie prowadzi się rekrutacji, ale rozwój sieci tramwajowej sprawia, że w perspektywie kilku lat niewykluczone będzie zapotrzebowanie na nowych pracowników w tym zawodzie.

Potencjalny motorniczy w ZKM Gdańsk musi zasadniczo spełniać identyczne kryteria, jak kandydat na kierowcę autobusu. Wymagany jest zatem wiek 21 lat, niekaralność, orzeczenia lekarskie oraz prawo jazdy kategorii B. Mile widziane jest też wykształcenie techniczne - elektryk, elektronik, informatyk itp.

Koszt kursu na motorniczego, który uprawnia do podjęcia pracy także u innych przewoźników w kraju (po przejściu dodatkowych wewnętrznych kursów) to wydatek ok. 5 tys. zł.

- Zatrudnianie osoby po uzyskaniu uprawnień do kierowania tramwajem, przechodzą szkolenia stanowiskowe - teoretyczne oraz praktyczne w zakresie nabytych umiejętności. Szkolenia praktycznie prowadzane są na pojazdach typu 105N oraz N8C [tzw. Dortmundach - dop. red.]. i odbywają się w obecności mentora - motorniczego z wieloletnim doświadczeniem. Po około rocznym okresie zatrudnienia, motorniczowie przechodzą szkolenia w zakresie obsługi pozostałych typów pojazdów - dodaje Mongird.

Ile wynoszą zarobki u największego gdańskiego przewoźnika? Tu ZKM Gdańsk milczy, ale nieoficjalne mówi się o dużej rozpiętości - między 2 a 3 tys. zł, co zależy głównie od liczby przepracowanych godzin, jak i pory dnia (na liniach nocnych lub dziennych). Do tego dochodzą niewielkie prowizje ze sprzedaży biletów.

ZKM Gdańsk jest gotów (o ile będzie prowadzony nabór nowych pracowników) również podjąć współpracę z bezrobotnymi kandydatami, którzy zostaną pozytywnie zweryfikowani w ramach szkoleń sfinansowanych przez urząd pracy.

Pociągi SKM

Z Powiatowym Urzędem Pracy współpracę podjęła natomiast niedawno trójmiejska Szybka Kolej Miejska. Projekt "Pociąg do kariery" jest adresowany do osób zarejestrowanych w gdańskim PUP i będzie realizowany w dwóch etapach.

W pierwszym etapie kandydaci przejdą szkolenia w wymiarze ok. 300 godzin, a następnie zostaną skierowani na trzymiesięczny płatny staż w zawodzie, w trakcie którego będą mogli poznać realia pracy maszynisty.

- Podjęcie współpracy z PUP w Gdańsku jest korzystne dla obu stron - osoby bezrobotne mają szansę na uzyskanie stabilnego zatrudnienia i dobrych zarobków, zaś SKM zaoszczędzi środki finansowe z tytułu pokrycia przez Urząd kosztu szkolenia kandydatów na licencję maszynisty. Taka forma pozyskania nowych pracowników wynika z faktu, że na rynku pracy w zasadzie nie ma osób posiadających kwalifikacje maszynisty - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Pomijając kwestię zarobków i warunków zatrudnienia, najchętniej widział(a)bym siebie jako:

SKM-ka gwarantuje zatrudnienie osobom bezrobotnym (projekt PUP-SKM adresowany jest maks. do 20 osób), które nabędą licencję maszynisty. Oprócz wymaganej wiedzy, kandydaci muszą szczycić się bardzo dobrym stanem zdrowia, zwłaszcza w zakresie wzroku i słuchu.

Kandydat powinien też mieć ukończone 20 lat oraz nie być karanym za przestępstwa umyślne. Trójmiejska kolej preferuje osoby z wykształceniem średnim lub zawodowym w specjalności elektrycznej, elektrotechnicznej, elektronicznej lub mechanicznej.

Gdyby ktoś jednak chciał we własnym zakresie zrobić kurs na maszynistę, powinien zarezerwować w swoim budżecie kwotę ok. 6 tys. zł oraz 298 godzin na szkolenia.

- Wynagrodzenie dla początkującego maszynisty, bezpośrednio po uzyskaniu uprawnień do samodzielnego wykonywania zawodu, wynosi ok. 3,8 tys. zł brutto. Średnia miesięczna pensja maszynisty ze stosunkowo krótkim stażem pracy (do siedmiu lat) to ok. 4,5 tys. zł brutto. Przeciętne zarobki na tym stanowisku, biorąc pod uwagę cały zespół, kształtują się na poziomie ok. 5,3 tys. zł brutto w skali miesiąca - wylicza Barbara Brzezińska, naczelnik Wydziału Kadr i Organizacji SKM.

Maksymalna miesięczna norma czasu pracy maszynisty SKM do 170 godzin. Praca powyżej 170 godzin stanowi pracę w godzinach nadliczbowych.

Ciekawostką kadrową trójmiejskiej spółki kolejowej jest fakt, że w zawodzie maszynisty nie pracują obecnie żadne kobiety, zaś w przeszłości były trzy przedstawicielki płci pięknej, kierujące pociągami.

Czytaj też: Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście

Zmagania kierowców w walce o tytuł Puchar Prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej 2013 r.


Przeczytaj, jak przebiegał ogólnopolski konkurs na najlepszego kierowcę komunikacji miejskiej

Miejsca

Opinie (213) ponad 10 zablokowanych

  • Prawie jak z ogłoszenia matrymonialnego: kulturalny, młody, kawaler i abstynent poszukiwany

    I kręgosłupem z tytanu.

    • 9 0

  • Ale durny temat (5)

    praca jako kierowca komunikacji nie dość ze stresowa to jeszcze mało płatna Czym dłużnej kuzyn tam pracuje tym bardziej nerwowy On powinien mieć tak jak nauczyciele co pewien czasu długi urlop chorobowy na podleczenie renów

    • 24 3

    • (3)

      no wiesz jak w ZKM Gdynia siedzą menele na przystankach spisują na pętlach liczą karnety patrzą ile guzików pod szyją zapiętych w koszuli jak nowe wozy zapisują sobie w pamięci komputera przekroczenie prędkości o 0,2 km/h i musisz się z tego tłumaczyć że patrzyłeś na drogę a nie licznik w dodatku nie elektroniczny tylko analogowy ze strzałką jak wsiadają sobie incognito ważniaki z ZKM i piszą potem donosy to każdy byłby nerwowy

      • 13 1

      • dokładnie (2)

        To się robi po mały cyrk, a nie poważny zakład. Klimatu do pracy nie, perspektyw na podwyżki też brak za to wymagania coraz to większe. Młodzi kierowcy popracują pół roku i wyjeżdżają za granicę...

        • 6 0

        • (1)

          Szajba jakaś ,.

          • 3 1

          • szczególnie pod prądem w Gdyni

            Jest to praca dosłownie pod napięciem, bo wielki brat patrzy i jeszcze podsłuchuje.

            • 0 0

    • Praca

      To prawda nerwowosc jest

      • 0 0

  • (13)

    Po 25 latach pracy w ZKM mam już dosyć . Tyle lat pracuję a NIGDY żaden kierownik nie pochwalił mnie za dobrą pracę . Bo w ZKM nawet pochwała od pasażera nic nie znaczy . Ale skarga od pasażera błyskawicznie zmniejsza premię . W tej firmie mobbing to normalka . Straszenie , że : za brama na twoje miejsce czeka kilka osób - to standard . Przypieprzają się o niezalogowanie swojego numeru służbowego - tego . który widać na wyświetlaczu wewnątrz pojazdu . O takie d*perele ! . Wiecie , że teraz nie zatrudniają już kobiet ? Bo nie potrafią zapewnić podstawowej sprawy jaką jest TOALETA . A kierowcy - panowie jakoś sobie poradzą ...Nawet bez kibelka . I panie nie jeżdżą na linie gdzie nie ma WC . Panowie muszą . Dziś ZKM nie pełni roli służebnej dla społeczeństwa tylko SŁUŻALCZĄ . Nawet jak pseudopasażer narozrabia to i tak prawie całują go po tyłku . W dzisiejszych czasach w życiu nie poszedłbym do pracy w ZKM , za żadne pieniądze . Wstawanie świątek i piątek o 3 rano za 1500 zł ? Wybaczcie , ale to przegięcie .

    • 56 4

    • 1500? (3)

      prosze cie 1500? wez nie sciemniaj , ja mam wiecj a krocej pracuje no chyba ze masz duzo pozyczek w kasie zapomogowo pozyczkowej nabrane to co innego.

      • 6 6

      • (2)

        Same godziny bez premii są zbliżone do tego co mówi a wiadomo jak jest z premia

        • 10 1

        • ok przyznaje racje (1)

          przyznaje tobie racje ale ja jeszcze tak zle nie mialem zeby zgubic cala premie z dodatkami

          • 1 4

          • Stażowe ci nie zabiorą i za bilety prowizje też ale premia to coś innego są osoby które dostały faktury za kolizje suma sumarum on troch przesadził z takim stażem jak on ma to na pewno 1500 nie zarabia

            • 2 0

    • (1)

      zwolnij się, co sie meczysz.

      • 1 6

      • Propaganda wg TVN przynosi efekty w prymitywnych umysłach.

        • 1 1

    • "Przypieprzają się o niezalogowanie swojego numeru służbowego" (5)

      moj boze!!!!!!!
      jak smia?
      tak trudno sie zalogowac?
      do czego jeszcze sie przypieprzaja?
      ze trzeba puntkualnie jezdzic
      no sk...yny
      jak cie chlopcze przersta to logowanie to moze zmien prace np roznos ulotki tam nie trzeba sie logowac

      "Wstawanie świątek i piątek o 3 rano za 1500 zł ? Wybaczcie , ale to przegięcie"

      to nie problem
      zatrudnij sie gdzies indziej
      w bierdronce tez tyle placa i nie trzeba w siweta pracowac
      ale znajac ciebie to pewnie tez bys plakal ze kierownik to kutwa roboty duzo
      i jeszcze na kasie kaza usiasc

      • 3 18

      • Prostak i kontroluj bajere bo sku..ysn to ty

        • 9 1

      • Nie użalam się , ale denerwuje mnie to , że firma zajmując się d*perelami zapomina o poważnych sprawach np. dbać o sprzęt czy zakup części . Nie potrafią zadbać o lepsze - realniejsze rozkłady jazdy . I tylko o to mi chodzi .
        A wysłuchiwanie obelg od różnych prostaków czy nawalonych śmierdzieli też nie jest dobrze opłacone .

        • 10 0

      • A sam gdzie pracujesz , cwaniaku ?

        • 6 0

      • Wyświetlany numer jest dla konfidentów , którzy wydzwaniają o byle co . W swoich telefonach jako pierwszy mają numer do ZTM a dopiero potem do męża lub żony .

        • 14 1

      • Następny idiota.

        • 1 4

    • przegięcie to mało powiedziane!!! sorki postawią toy toya..chętni nadal do pracy za te pieniądze a wymagań ile?! to tylko motorniczowie wiedzą..

      • 1 0

  • Ale ściema

    Na tramwajach zarabia się od 1800 do 2500 netto z czego 7/10 motorniczych ma potrącaną premię i zarabiają od 1400 do 2100. Nie polecam tej pracy

    • 34 1

  • amój szwagier jest kierowcą w komunikacji miejskiej Hamburga ! (3)

    • 2 3

    • Grubo!

      kozak

      • 9 0

    • aaaaaaaaaa mój szwagier jest papierzem!!!!!!!!!!!

      • 1 0

    • Wooow ! Nie moze byc !!!!

      Looo kurde!!!

      • 1 0

  • Trolejbusy (6)

    Jedyny przewoźnik na pomorzu - czy widział ktoś w POOLSCE gdzieś trolejbusy opròcz Gdyni i Sopotu? Chyba jedyny przewoźnik w POLSCE nie tylko na pomorzu.

    • 1 10

    • Tak widział ktoś trolejbusy w innych miastach w Polsce: w Lublinie i w Tychach,

      • 5 0

    • Lublin ma trolejbusy

      w Lublinie są trolejbusy

      • 4 0

    • Jedź do Tych

      • 2 0

    • sam bym sobie dał minusa ;)

      Do tej pory myślałem że trolejbusy to tylko w Gdyni, zresztą tak mi powiedziano Gdyni :)

      • 0 0

    • Niedługo będą też w Łodzi !!!

      j.w.

      • 1 0

    • hmmm np w Lublinie - tak na szybko

      • 0 0

  • Zyzu od 10 lat jest kierowcą w komunikacji w angielskim Birmingham ,sprawdzcie ile się tam zarabia... (2)

    można i wolno{!!!} pracować tylko określoną ilość godz., tam nie ma pojęcia nadgodziny dla kierowcy !!!. Za te psie stawki w naszej komunikacji to powinni jeździć prezesi i ci mundrale z biur ,którzy za grosz nie mają szacunku do ciężkiej pracy wykonywanej przez kierowców !!

    • 27 0

    • (1)

      W ZKM akurat godzin się przestrzega . To jedyne czego pilnują .

      • 4 0

      • Tak, ale tylko jak jest komu jeździć.

        • 2 0

  • chciałbym być kierowca autobusu ale (3)

    jestem tylko po gimnazjum i jak usłyszałem o zarobkach od znajomego z zkm to troszkę się zniechęciłem, poza tym ile kasy trzeba na kursy wydać... polska wlasnie czyli jak wydoić obywatela

    • 16 0

    • tak naprawde jest ianczej niz tu pisza. (1)

      Ciezko jest sie dostac tam do pracy , co moze wydawac sie dziwne, bo tam wcale nie ejst tak zle. Bo tam jest masa dodatkow, oni maja 13stki ( jak zakomuny ) czyli jak zarabiasz 3k brutto to w roku masz 13 wyplat a nie 12 scie czyli tak naprawde zarabiasz na miecha o 3K/12 wiecej. Potem tam sa wczasy pod grusza czyli doplaty za wakacji i bedzisz mial wakacje warte 10K pln za jakies klepaki. Itp.. Weic sie oplaca. Tylko problem polega na tym ze tam same pociotki pracuja, i kto ma lepsze kontakty ten ma wiecej bonusow roznych.

      Taki koministyczny klimat .........

      • 2 6

      • Nie mają 13-tek od 7 lat

        • 5 1

    • na poczatek nieuku

      proponuje ci isc do szkoly zawodowej
      dobry kafelkarz zarabia bardzo dobrze
      tak samo murarz

      tylkko problem jest taki ze w tych zawodach trzeba sie naharowac nie bedizesz sobie siedizal wygodnie w fotelu i otwieral i zamykal drzwi

      • 0 5

  • zawód marzeń (1)

    Fajny zawód kierowca autobusu ale jest to odpowiedzialność za pojazd, odjazd zgodnie z rozkładem jazdy w dodatku pasażerowie są różni więc odporność na stres też się przydaję, w tym zawodzie zarobki przyzwoite są chętni żeby prowadzić autobus trolejbus czy tramwaj lub motorniczy SKM. Trzeba mieć tylko uprawnienia do prowadzenia pojazdów 12 metrowych, przegubowych tramwaju czy kolejki SKM i zacząć pracę

    • 8 3

    • Proszę cię fajny zawód tragedia z batem na plecach karzdy ma do ciebie pretensje o wszystko światła w Gdańsku koszmar 1 tramwaj przejerzdza na skrzyżowaniu za to nikt się nie weźmie ale kierowców i motorniczych do karania jest wielu od bezdomnego do prezesa za zaniedbania innych wiec fajny zawód fajny

      • 7 0

  • drogi autorze artykulu

    Licencja maszynisty nie uprawnia do kierowania pociagiem. Jest to dokument - proforma, nic on nie gwarantuje. Dokumentem, który uprawnia do pracy w zawodze maszynisty jest świadectwo kwalifikacji, które otrzymuje się po kilkumiesięcznych praktykach "na szopie" czyli warsztacie. SKM szuka murzynów "na szopę" bo wszystkie stanowiska maszynistów są obsadzone i nie zapowiada się nawet aby ktoś miał przejsc na emeryturę.

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane