• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest pomysł dla stoczni. Potrzeba setek milionów złotych

Michał Stąporek
8 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wizja zabudowy półwyspu Drewnica, najbardziej atrakcyjnej części terenów postoczniowych należących do Drewnica Development. Na jej realizację poczekamy co najmniej kilka-kilkanaście lat. Wizja zabudowy półwyspu Drewnica, najbardziej atrakcyjnej części terenów postoczniowych należących do Drewnica Development. Na jej realizację poczekamy co najmniej kilka-kilkanaście lat.

Właściciel 20 ha na terenach postoczniowych przedstawił swój pomysł na zabudowę tego obszaru. Shipyard City Gdańsk ma być uzupełnieniem dla Młodego Miasta, planowanego po drugiej stronie ul. Nowej Wałowej.



Ulica Jana z Kolna zmieniona w bulwar. Biurowce na pierwszym planie mają po trzy piętra, by wyeksponować stojący za nimi historyczny budynek z napisem Stocznia Gdańska. Ulica Jana z Kolna zmieniona w bulwar. Biurowce na pierwszym planie mają po trzy piętra, by wyeksponować stojący za nimi historyczny budynek z napisem Stocznia Gdańska.
Biurowiec przy Jana z Kolna będzie pierwszym, jaki powstanie w ramach projektu Shipyard City Gdańsk. Biurowiec przy Jana z Kolna będzie pierwszym, jaki powstanie w ramach projektu Shipyard City Gdańsk.
Prezes Drewnica Development Krzysztof Sobolewski i architekt Katarzyna Koszuta-Szwerbel prezentują plan zagospodarowania 20 ha terenów postoczniowych w Gdańsku. Prezes Drewnica Development Krzysztof Sobolewski i architekt Katarzyna Koszuta-Szwerbel prezentują plan zagospodarowania 20 ha terenów postoczniowych w Gdańsku.
- Od razu wytłumaczę się z nazwy. Wiem, że język angielski w tym kontekście bywa krytykowany, ale inwestorzy, którzy zabudują te tereny, niemal na pewno będą pochodzić z całego świata. Powinni od razu wiedzieć z jakim projektem mają do czynienia - wyjaśnia Krzysztof Sobolewski, prezes spółki Drewnica Development, właściciela ok. 20 ha postoczniowych terenów między planowaną Drogą do Wolności, a terenami należącymi do Stoczni Północnej.

Cały ten teren został podzielony przez pracujących dla właściciela planistów na cztery sektory o różnych funkcjach. I tak dla sektora pierwszego, zlokalizowanego na półwyspie Drewnica zobacz na mapie Gdańska, z  bezpośrednim dostępem do Martwej Wisły, architekci i urbaniści z pracowni Atelier Loegler oraz Archiplan zaplanowali wielofunkcyjną zabudowę z mieszkaniami, biurami, obiektem hotelowym, centrum kongresowym i mariną.

Mimo bardzo nowoczesnego charakteru sugerowanej zabudowy, architekci proponują zachowanie dwóch historycznych, poprzemysłowych budynków. W jednym z nich miałoby powstać centrum sztuki współczesnej, w drugim obiekt będący dzielnicowym centrum kultury i rozrywki. W tym pierwszym budynku, w którym znajdował się niegdyś warsztat Lecha Wałęsy, trwa już dofinansowany przez miasto remont.

Sektor drugi obejmuje wąski pas ziemi między ul. Jana z Kolna i Marynarki Polskiej a ul. Malarzy zobacz na mapie Gdańska. Na tym terenie zaplanowano siedem budynków biurowych, z których pięć tworzyłoby nową pierzeję ulic Jana z Kolna i Marynarki Polskiej.

Sektor trzeci to działka przy ulicy Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, na której mógłby powstać średniej wielkości obiekt handlowy o powierzchni ok. 15 tys. m kw. W tym budynku znalazłaby się tez niewielka ilość biur. Sektor czwarty i ostatni położony jest w drugiej linii zabudowy zobacz na mapie Gdańska ciągu ulicy Marynarki Polskiej. Tu miałyby powstać obiekty handlowe i biurowe, będące uzupełnieniem sektorów 2 i 3.

Co powinno powstać na terenach postoczniowych?

Kiedy mogłaby ruszyć zabudowa tych terenów? Nieprędko. Przede wszystkim w najbardziej atrakcyjnym sektorze pierwszym, znajdującym się bezpośrednio perzy wodzie, żadne spektakularne prace budowlane nie ruszą przed powstaniem ul. Nowej Wałowej, zapewniająca komunikację terenów postoczniowych ze śródmieściem Gdańska i al. Zwycięstwa. Na jej budowę, której koszt szacuje się na ponad 100 mln zł, mają zrzucić się inwestujący na terenie stoczni deweloperzy i miasto. - My nie mamy na to pieniędzy co najmniej do lat 2016-17. No chyba że znajdą się jakieś dodatkowe pieniądze z Unii Europejskiej - zastrzega prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Najszybciej - czyli za dwa lata - może ruszyć zabudowa działek ulokowanych wzdłuż ul. Jana z Kolna. Gotowa jest już szczegółowa koncepcje pierwszego z siedmiu biurowców. - Powstanie tuż przy istniejącej kładce nad ul. Jana z Kolna, będzie miał ok. 4,7 tys. m kw. powierzchni - zapowiada Katarzyna Koszuta-Szwerbel z pracowni Archiplan. - Budynek miałby trzy piętra ze względu na konieczność wyeksponowanie stojącej z nim ceglanej hali z napisem Stocznia Gdańska.

Niewykluczone, że deweloperem tego biurowca, jak i całego sektora drugiego, będzie Drewnica Development, która do zabudowy pozostałych terenów będzie szukać innych inwestorów. - W projekcie zabudowy terenów postoczniowych będziemy przede wszystkim organizatorem tego projektu,nie będziemy go finansować - przyznaje prezes Drewnicy, Krzysztof Sobolewski.

Cieszy też, że wizja zmienionej w bulwar ul. Jana z Kolna, nie jest tylko marzeniem ściętej głowy i powstała na podstawie miejskich projektów. - Jeśli tylko znajdziemy tam wystarczająco dużo miejsca na dwie jezdnie po dwa pasy, linię tramwajową i pas zieleni z drzewami, to tak właśnie będzie wyglądać ta ulica - przyznaje prezydent Gdańska.

Zabudowa wszystkich terenów należących do Drewnica Development pochłonie setki milionów złotych i potrwa co najmniej 20 lat.

Opinie (177) 10 zablokowanych

  • I znowu brak pieniędzy na nową drogę (1)

    Mogę się założyc, że deweloperzy zrobią swoje a drogi i tak nie będzie. Tak własnie buduje się Gdansk Południe. Już dzisiaj mieszkanmcy Oruni Górnej aby przebić się do śródmieścia potrzebują 1 godziny. To wcale nie są żarty tylko przedwyborcza sytuacja. I tak wlasnie konczy rządy ekipa obecnego pana prezydenta. To wstyd, że przez dwadzieścia lat w gdansku nie zbudowano jakieś drogi która by uzupełniała obecny główny układ komunikacyjny. Te obecne zakonczone inwestycje to remonty lub jakieś wycinkowe drogi. W sumie jakośc nawierzchni jest gorsza niż przed 20 laty a drogi zapchane do niemożliwości.

    • 4 0

    • Deweloperzy... a komu deweloperzy sprzedają swoje inwestycje? Gamoniom, którzy widząc brak dojazdu i tak kupują mieszkania, a potem narzekają na trojmiasto.pl i innych forach.

      • 0 0

  • Swietnie nowoczesne miasto Gdansk architekci POSTARAJCIE SIE BARDZIEJ!!!

    Swietny pomysl ale wizje sa skromne niby nowoczesne ale baroje zachwytu polotu apel do wladz Gdanska POSTARAJCIE SIE NA MAXSA TE BUDYNKI BEDA TAM NA ZAWSZE WIEC ZROBCIE TO 100RAZY Z WIEKSZYM ROZMACHEM to tyle bay bay

    • 2 2

  • Wygląda jakby wyciągneli z szuflady projekt sprzed kilku ładnych lat...

    • 8 0

  • Dzień bez wizualizacji

    to dzień staracony dla Gdańska.

    • 9 1

  • Potrzeba grubych milionów... (2)

    Może się mylę, ale to chyba nie nasz problem tylko problem tej całej "Drewutni" Development... Jeżeli firma nie ma kasy na inwestycje to po co w ogóle robi jakieś wizualizację?

    • 1 0

    • (1)

      Uważasz się za osobę inteligentną? Tak tylko pytam...

      • 0 1

      • Owszem, biję Twoją inteligencję na głowę

        • 0 0

  • A gdzie Stocznie????? (3)

    Kto będzie w tych "biurach"pracował? Jakie firmy będą one obsługiwać?
    Przecież w Gdańsku nie będzie ŻADNYCH PRZEDSIĘBIORSTW.
    Miasto portowe od tysiąca lat źródło bogactwo dla Polski: bez STOCZNI ,
    a niedługo pewnie bez PORTU.
    Gdańszczanie do pracy na "Sachsy"-nic innego nie zostanie.
    Kiedy została ta spółka właścicielem tych terenów ?Jeszcze przed upadłością
    Stoczni?Jest dużo innych pytań,ale jak czytam opinie to tylko jest problem pieniędzy na realizację tych marzeń nic więcej internautów nie interesuje.

    • 6 1

    • sza, nie pytać.

      • 1 0

    • Przestań pierdzielić głupot. Już teraz brakuje powierzchni biurowej w Gdańsku. Zbudowano zaledwie jeden park biurowy zwany ARkońską.

      • 3 2

    • Boze jacy wy wszyscy jestescie krotkowzroczni...

      Poszukajcie sobie kopalni w bylej RFN...i co zyje im sie zle?Przyszlosc to nowoczesne technologie i informatyka,a nie wielkie zaklady produkcyjne z przerostem zatrudnienia i ego pracownikow.

      • 2 1

  • Pogrzebać polski przemysł i zabudować jego pomniki !

    Adolf H. też Wawę regularnie burzył i obiecał , że będą tam rosnąć ziemniaki, aby Polacy nie mieli za czym tęsknić. Tu troche jest podobnie. Wiedzą tylko jak wybować kolejne hu... osidle na którym można się obłowić - bez dróg i szkół oczywiście. Jak ratować przemysł i tysiące miejsc pracy ?? Oto jest pytanie . A POlacy nadal pójdą za swoim premierem :(

    • 4 0

  • przestrzeń publiczna dla mieszkańców miasta czy wszystko na sprzedaż?

    Mam wrażenie, że przedstawiane Panu Prezydentowi i jego urzędniczym podwładnym koncepcje rozwoju miasta oparte na pomysłach budowania kolejnych wysokościowców ,,na pokaz" w których powierzchnie biurowe wynajmą kolejne banki niewiele mają wspólnego z tym co nadaje miastu charakter żywego i rozwijąjącemu się organizmu. O czym zapominają niektórzy urbaniści. Przedstawiają kolejne makiety i wizje napedzając koniunkturę politykom przed wyborami. I tacy architekci wygrywają konkursy zarabiajac na projektach ( przyznane nagrody finansowane oczywiście są z naszej kieszeni) w których powyżej wymienieni urzędasy zasiadają w jury. Potem ktoś będzie się jeszcze martwił komu to wcisnąć szukając tzw,,inwestora". I nic...
    Niewiele to ma wspólnego z kapitalizmem jaki jest na świecie.

    • 4 0

  • a gdzie drogi rowerowe wzdluz jana z kolna???

    cała prawda o Gdańsku - "liderze komunikacji rowerowej" i obietnicach adamowicza ("drogi rowerowe przy każdej modernizowanej ulicy głównej")

    • 4 0

  • wątpliwe

    A może sprawdźcie najpierw stężenie metali ciężkich na tym terenie tak bardzo mocno ukrywane (tereny stoczniowe), a potem planujcie co jest możliwe do wybudowania.(na pewno nie mieszkaniówka)

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane