• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest pomysł dla stoczni. Potrzeba setek milionów złotych

Michał Stąporek
8 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wizja zabudowy półwyspu Drewnica, najbardziej atrakcyjnej części terenów postoczniowych należących do Drewnica Development. Na jej realizację poczekamy co najmniej kilka-kilkanaście lat. Wizja zabudowy półwyspu Drewnica, najbardziej atrakcyjnej części terenów postoczniowych należących do Drewnica Development. Na jej realizację poczekamy co najmniej kilka-kilkanaście lat.

Właściciel 20 ha na terenach postoczniowych przedstawił swój pomysł na zabudowę tego obszaru. Shipyard City Gdańsk ma być uzupełnieniem dla Młodego Miasta, planowanego po drugiej stronie ul. Nowej Wałowej.



Ulica Jana z Kolna zmieniona w bulwar. Biurowce na pierwszym planie mają po trzy piętra, by wyeksponować stojący za nimi historyczny budynek z napisem Stocznia Gdańska. Ulica Jana z Kolna zmieniona w bulwar. Biurowce na pierwszym planie mają po trzy piętra, by wyeksponować stojący za nimi historyczny budynek z napisem Stocznia Gdańska.
Biurowiec przy Jana z Kolna będzie pierwszym, jaki powstanie w ramach projektu Shipyard City Gdańsk. Biurowiec przy Jana z Kolna będzie pierwszym, jaki powstanie w ramach projektu Shipyard City Gdańsk.
Prezes Drewnica Development Krzysztof Sobolewski i architekt Katarzyna Koszuta-Szwerbel prezentują plan zagospodarowania 20 ha terenów postoczniowych w Gdańsku. Prezes Drewnica Development Krzysztof Sobolewski i architekt Katarzyna Koszuta-Szwerbel prezentują plan zagospodarowania 20 ha terenów postoczniowych w Gdańsku.
- Od razu wytłumaczę się z nazwy. Wiem, że język angielski w tym kontekście bywa krytykowany, ale inwestorzy, którzy zabudują te tereny, niemal na pewno będą pochodzić z całego świata. Powinni od razu wiedzieć z jakim projektem mają do czynienia - wyjaśnia Krzysztof Sobolewski, prezes spółki Drewnica Development, właściciela ok. 20 ha postoczniowych terenów między planowaną Drogą do Wolności, a terenami należącymi do Stoczni Północnej.

Cały ten teren został podzielony przez pracujących dla właściciela planistów na cztery sektory o różnych funkcjach. I tak dla sektora pierwszego, zlokalizowanego na półwyspie Drewnica zobacz na mapie Gdańska, z  bezpośrednim dostępem do Martwej Wisły, architekci i urbaniści z pracowni Atelier Loegler oraz Archiplan zaplanowali wielofunkcyjną zabudowę z mieszkaniami, biurami, obiektem hotelowym, centrum kongresowym i mariną.

Mimo bardzo nowoczesnego charakteru sugerowanej zabudowy, architekci proponują zachowanie dwóch historycznych, poprzemysłowych budynków. W jednym z nich miałoby powstać centrum sztuki współczesnej, w drugim obiekt będący dzielnicowym centrum kultury i rozrywki. W tym pierwszym budynku, w którym znajdował się niegdyś warsztat Lecha Wałęsy, trwa już dofinansowany przez miasto remont.

Sektor drugi obejmuje wąski pas ziemi między ul. Jana z Kolna i Marynarki Polskiej a ul. Malarzy zobacz na mapie Gdańska. Na tym terenie zaplanowano siedem budynków biurowych, z których pięć tworzyłoby nową pierzeję ulic Jana z Kolna i Marynarki Polskiej.

Sektor trzeci to działka przy ulicy Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, na której mógłby powstać średniej wielkości obiekt handlowy o powierzchni ok. 15 tys. m kw. W tym budynku znalazłaby się tez niewielka ilość biur. Sektor czwarty i ostatni położony jest w drugiej linii zabudowy zobacz na mapie Gdańska ciągu ulicy Marynarki Polskiej. Tu miałyby powstać obiekty handlowe i biurowe, będące uzupełnieniem sektorów 2 i 3.

Co powinno powstać na terenach postoczniowych?

Kiedy mogłaby ruszyć zabudowa tych terenów? Nieprędko. Przede wszystkim w najbardziej atrakcyjnym sektorze pierwszym, znajdującym się bezpośrednio perzy wodzie, żadne spektakularne prace budowlane nie ruszą przed powstaniem ul. Nowej Wałowej, zapewniająca komunikację terenów postoczniowych ze śródmieściem Gdańska i al. Zwycięstwa. Na jej budowę, której koszt szacuje się na ponad 100 mln zł, mają zrzucić się inwestujący na terenie stoczni deweloperzy i miasto. - My nie mamy na to pieniędzy co najmniej do lat 2016-17. No chyba że znajdą się jakieś dodatkowe pieniądze z Unii Europejskiej - zastrzega prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Najszybciej - czyli za dwa lata - może ruszyć zabudowa działek ulokowanych wzdłuż ul. Jana z Kolna. Gotowa jest już szczegółowa koncepcje pierwszego z siedmiu biurowców. - Powstanie tuż przy istniejącej kładce nad ul. Jana z Kolna, będzie miał ok. 4,7 tys. m kw. powierzchni - zapowiada Katarzyna Koszuta-Szwerbel z pracowni Archiplan. - Budynek miałby trzy piętra ze względu na konieczność wyeksponowanie stojącej z nim ceglanej hali z napisem Stocznia Gdańska.

Niewykluczone, że deweloperem tego biurowca, jak i całego sektora drugiego, będzie Drewnica Development, która do zabudowy pozostałych terenów będzie szukać innych inwestorów. - W projekcie zabudowy terenów postoczniowych będziemy przede wszystkim organizatorem tego projektu,nie będziemy go finansować - przyznaje prezes Drewnicy, Krzysztof Sobolewski.

Cieszy też, że wizja zmienionej w bulwar ul. Jana z Kolna, nie jest tylko marzeniem ściętej głowy i powstała na podstawie miejskich projektów. - Jeśli tylko znajdziemy tam wystarczająco dużo miejsca na dwie jezdnie po dwa pasy, linię tramwajową i pas zieleni z drzewami, to tak właśnie będzie wyglądać ta ulica - przyznaje prezydent Gdańska.

Zabudowa wszystkich terenów należących do Drewnica Development pochłonie setki milionów złotych i potrwa co najmniej 20 lat.

Opinie (177) 10 zablokowanych

  • BUDYŃ TEAM WZYWA

    Jest pomysł dla stoczni. Potrzeba setek milionów złotych.....

    • 1 0

  • (1)

    Zapewne powstaną tam kolejne zamknięte osiedla dla naszej nowej klasy nowobogackich , a zwykły człowiek będzie mógł sobie popatrzeć z za szlabanów i czujnych oczu ochroniarzy.

    • 3 0

    • ale za szlabanem przynajmniej menele nie śpią na klatach,nie robią smrodu

      i nikt nie puka do drzwi co chwilę po prośbie lub sprzedając jajka,
      ludzie mają spokój,tylko pozazdościć

      • 0 1

  • wg prognoz za 20 lat gdańsk się skurczy (1)

    40 tys. mieszkańców. Dlatego po co te inwetycje mieszkaniowe

    • 3 0

    • ludzie chca mieszkac w nowych a stare sie wyburzy jak w niemczech cale osiedla wyburzaja !!! nikt tam nie chce mieszkac w

      wielkiej plycie ,uciekaja na zach. nie ma pracy!

      • 0 0

  • wg prognoz 1maja 2011 roku ludność Polski skurczy się o 500 tyś

    • 2 0

  • MIESZKANIEC Gdanska (1)

    Czytam i patrze na postepy prac i mam takie wnioski
    - Wiecej w gebie obiecanek niż faktycznej roboty
    - biurokraci pełni optymizmu a zycie pokazuje smród i ruiny gdanska
    - Nowa wałowa to chyba bedzie nowa kolejna ruina
    Panowie lepiej Gdansk zburzyc i wybudowac nowy ale nie przez nas tylko przez Dunczyków Holendrów i Niemców. Bo inaczej to jeszcze setki lat bedzie smród i ruiny.
    Cos sie w ratuszu komus pomieszało w głowie kiedy robi z gdanska swiatowe lub europejskie miasto. Bo ja się wstydzę jak widzę miny obcokrajowców którzy zadaja pytanie czy u nas krecą filmy wojenne bo tyle ruin i brudu.
    Panie Adamowicz wyslij Pan swych urbanistów np: do Amsterdamu lub Lubeki na szkolenia moze się czegoś nauczą.
    Na razie rury w ziemi zgnite, ulice i piwnice woda zalewa, BOM-y maja w dupie remonty. A menazeria psia kupy wali na chodnikach. Jedna Pani na ul Jaracza na balkonie wywiesiła napis "TO JEST MOJE GETTO" czyż nie jest to znamienne - coś w tym jest a przynajmniej moj wniosek taki poczekam jeszcze 150 lat wtedy biurokraci bedą inni a przynajmniej nie skażeni komunistycznym mysleniem i komunistycznym charakterem pracy.

    • 3 0

    • to po co glosujesz na budynia od x lat ?

      • 0 0

  • Polska filozofia - polska beznadzieja.
    Gdansk do 45 był miastem wolnym teraz jest miastem zniewolonym przez głupotę urzedasów.

    • 3 1

  • Biurowce...

    i miejsca pracy, reszte mamy w nadmiarze.

    • 0 0

  • Stocznia Gdańska

    A co z pochlnia przecierz tam buduja statki i bede budowac az solidarnosc bedzie chciała.

    • 0 0

  • stocznie gdanska i gdynska sprzedano na poczatku lat 90 nowopowstalej firmie z kapitalem 1tys dolarow. pozniej wyzerowano jej kredyty. ziemie nalezace do stoczni w centrum miasta kupily firmy z usa za 1/1000 czesc jej wartosci. obecnie produkuje sie statki np koszt produkcji 100milionow ktore kupuje wspolwlasciciel stoczni za kwote 80milionow jako odrebna firma zarejestrowana w innym kraju. stocznia ma 20 milionow straty a prywatny kupujacy(wspolwlasciciel) sprzedaje je kolejny raz odbiorcom za kwote np 120milionow. wszystko na legalu i zgodnie z polskim prawem. sledztwa trwaly i zapewne trwaja nadal a sprawy sa kolejno wkladane do archiwum.

    • 2 0

  • Mieszkanka "sektora 3"

    Banialuki!!!!!Bzdety, mam prawie ćwierć wieku i d kiedy sięgam pamięciom zawsze były obietnice że dadzą nam mieszkania w lepszych warunkach ,że uporządkują teren ale wiadomo obiecanki cacanki a głupiemu radość. A tu proszę wielkie plany inwestycje a co z tymi którzy tu mieszkają?? Panie prezydencie czeka pan chyba na to kiedy większość mieszkańców umrze a reszta?? Reszta na bruk?? Większość ludzi nie wie że za 7 starymi budynkami stojącymi wzdłuż ul Marynarki Polskiej które na dany moment są prawie całkiem wykwaterowane stoją jeszcze 3 budynki a w nich ok.60 rodzin.Budynki co prawda należą do Stoczni Północnej a teren do miasta i nikt nie chce się nami zająć a warunki zatrważające! Za mieszkanie 30 metrowe ze wspólnym WC i prysznicami wraz z suszarnią płace 350 zł. czynszu za 2 osoby a są rodziny nawet 6 i 7 osobowe. Czy ktoś jest w stanie napisać choć jeden artykuł o nas i tym czego się obawiamy?? I co z nami będzie??

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane