• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest sposób na uciekające tramwaje i autobusy

Maciej Korolczuk
2 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na pętli Siedlce, gdzie zatrzymują się i tramwaje, i autobusy każdego dnia przez brak synchronizacji obu rozkładów pasażerowie tracą po kilka minut. Na pętli Siedlce, gdzie zatrzymują się i tramwaje, i autobusy każdego dnia przez brak synchronizacji obu rozkładów pasażerowie tracą po kilka minut.

Każdy, kto korzysta z komunikacji miejskiej z pewnością zna widok odjeżdżającego "sprzed nosa" tramwaju czy autobusu. O szczególności tej chwili mogą od kilku tygodni przekonać się pasażerowie na pętli przesiadkowej na Siedlcach zobacz na mapie Gdańska czy Brętowie zobacz na mapie Gdańska, gdzie ze wspólnych przystanków odjeżdżają trzy różne środki transportu. Na brak synchronizacji rozkładów wciąż narzeka tam wiele osób. Jest szansa, że wkrótce się to zmieni.



Jak często ucieka ci sprzed nosa tramwaj czy autobus?

Jeden z naszych czytelników, prywatnie - entuzjasta i pasjonat komunikacji miejskiej i rozwiązań w niej stosowanych ma pomysł, jak rozwiązać problem z odjeżdżającymi sprzed nosa autobusami czy tramwajami. Jako że na co dzień korzysta z pętli na Siedlcach, ma okazję na własnej skórze przekonać się, ile czasu tracą na tym pasażerowie.

- Średnio 3-4 razy w tygodniu zdarza mi się sytuacja, gdy jadąc w kierunku centrum, podjeżdżam autobusem na pętlę, a dosłownie kilkanaście sekund wcześniej odjeżdża z niej tramwaj. Za każdym razem tracę w ten sposób po kilka minut. I choć jeszcze jest względnie ciepło, przez co wydłużona przesiadka nie jest aż tak bardzo dokuczliwa, to wolałbym ten czas poświęcić na tysiąc innych rzeczy, niż tłoczenie się na zbyt wąskim przystanku czy gapienie się w ulicę.
Według naszego czytelnika problem uciekających tramwajów i autobusów można rozwiązać w bardzo prosty sposób.

- Wystarczy zastosować pętle indukcyjne, które znamy choćby ze skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Gdy pojazd znajdzie się nad taką pętlą zamontowaną w jezdni, wysyłany jest impuls, który powoduje określone działanie.
Efektem może być np. zapalenie się lub wydłużenie zielonego światła albo np. uruchomienie w rejonie przejścia dla pieszych sygnału dźwiękowego z komunikatem "uwaga tramwaj" (co już się odbywa). Pętle indukcyjne znajdują zastosowanie w wielu branżach. Wykorzystywane są m.in. w transporcie publicznym, np. mają wpływ na komunikaty wyświetlane na znakach zmiennej treści, pracę fotoradarów czy liczenie rowerzystów korzystających ze ścieżek rowerowych. Stosowane są także przy wjazdach na parkingi, sterowaniu bramami, szlabanami czy przy ochronie budynków.

Pętle indukcyjne zamontowane w jezdni pod Zieleniakiem w Gdańsku. Pętle indukcyjne zamontowane w jezdni pod Zieleniakiem w Gdańsku.


Jak by podobny system działał w przypadku niezsynchronizowanej komunikacji miejskiej?

- Zbliżający się do pętli tramwaj najeżdża w pewnym momencie na pętlę zamontowaną w torowisku, a ta wysyła sygnał do sygnalizatora zatrzymującego lub wypuszczającego z pętli przesiadkowej autobus. W tym samym momencie zapala się na nim czerwone światło i autobus przez 1-2 min. czeka na pasażerów, którzy właśnie wjeżdżają na przystanek. Oczywiście takie detektory muszą być zainstalowane na tyle blisko pętli, by nie paraliżowały ruchu i nie "sypały" każdego dnia rozkładów jazdy. Takie rozwiązanie sprawi, że każdy pasażer będzie miał gwarancję, że po wyjściu z jednego pojazdu nie zobaczy zamykających się drzwi w innym i nie będzie musiał czekać na następny tramwaj czy autobus - klaruje nasz czytelnik.
Co na to ZDiZ?

- To ciekawe rozwiązanie, które warto rozważyć - przyznaje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu. - Poruszymy ten temat na najbliższym spotkaniu z Zarządem Transportu Miejskiego. Kwestią do załatwienia pozostawałoby jeszcze uzgodnienie tego pomysłu i wdrożenie go przez naszych inżynierów od automatyki i informatyki.
Pomysł podoba się też ZTM w Gdańsku.

- Każde rozwiązanie techniczne wspomagające skomunikowanie pojazdów jest godne rozważenia. Skonsultuję ten pomysł ze specjalistami zarządzającymi infrastrukturą, aby się dowiedzieć, jakie są uwarunkowania techniczne i finansowe, aby ideę zrealizować - mówi Sebastian Zomkowski, z-ca Dyrektora ds. Przewozów ZTM w Gdańsku.
Dlaczego o wykorzystaniu takich pętli nie pomyślano wcześniej, choćby przy projektowaniu i przebudowie pętli na Siedlcach, gdy już było wiadomo, że wkrótce pasażerowie będą się tam przesiadać z jednego środka transportu w drugi?

- Już wówczas było jasne, że trzeba inwestować przede wszystkim w systemy nowoczesne i zaawansowane technologicznie. M.in. dlatego pojazdy zostały wyposażone w nadajniki GPS, które wysyłając sygnał o lokalizacji pojazdu, umożliwią w przyszłości automatyczną koordynację w centrum dowodzenia odjazdów tramwajów czy autobusów. System ten będzie działał w ramach Tristara. Warto zwrócić uwagę, że w tym momencie każdy z prawie 269 przystanków węzłowych - a nie tylko jeden na Siedlcach - umożliwi precyzyjną synchronizację odjazdów w czasie rzeczywistym, albowiem sprawne przesiadki międzyliniowe w innych punktach są tak samo ważne - dodaje Zomkowski.

Miejsca

Opinie (321) 6 zablokowanych

  • Komunikacja Morena_Gdańsk (2)

    Zlikwidowano część połączeń z przystanku Piecki-Wileńska, dezorganizując kompletnie życie mieszkańcom jednostki A i G korzystających z komunikacji miejskiej.
    127 przyjeżdża w godzinach szczytu tak zatłoczony, ze trudno wejść.
    184 do centrum Gdańska jest raz na godzinę, co wydłuża znacznie czas dojazdu do szkoły, pracy czy do lekarza.
    Raz na godzinę jedzie też 184 z Piecki Wileńska w kierunku Niedźwiednika, i niby można się przesiąść na tramwaj. Wówczas dojazd przez Siedlce do dworca w Gdańsku trwa około godziny, wczoraj sprawdzałem.
    Innych autobusów nie ma. Nie każdego stać na taksówkę. Nie wszyscy maja samochód.

    • 20 4

    • Komunikacja Morena_Gdańsk

      Autobusy jeżdżą co 30 min a nie co godzinę

      • 0 0

    • widać taki mieli zamysł

      żeby mniej zamożni ludzie jeździli w poupychanych na maxa tramwajach i busach, a inni mieli bardziej przejezdną drogę(coś kosztem czegoś-ktoś ma coś kosztem kogoś). Studenci, uczniowie, i mniej zamożni ludzie muszą sobie radzić jakoś. Jak? jakoś to będzie w końcu się przyzwyczają, że większą część dnia spędzają na podróży komunikacją miejską i na przesiadkach....

      • 8 0

  • Jeżdżę codzinnie i nie mam problemów z przesiadaniem się. Ludzie zawsze marudzą bo taka polska mentalność. (6)

    • 6 30

    • Czubek własnego nosa

      To że ty osobiście nie masz tego problemu, nie znaczy że on nie istnieje. Twoja wypowiedź jest godna polityka.

      • 14 4

    • racja - holenderska i norweska mentalność to brak marudzenia,

      bo u nich takie sprawy załatwia się zgodnie z wolą ludu i niezwłocznie

      • 4 1

    • kiedyś babeczka pisała, że jeździ 20 lat i nie ma żadnych problemów z komunikacją

      ciekawe, czy takim ludziom można wierzyć? czy jest to możliwe? Może niech tv zaprosi takie osoby i zrobi z nimi wywiad - "nie mieliśmy żadnych problemów z komunikacją".

      • 2 2

    • mentalność (2)

      a tu widzę sposób myślenia; jak mi dobrze to każdemu dobrze. Jak mi dobrze to znaczy, że nikomu innemu nie może być niedobrze, a jak komuś niedobrze to nie moja sprawa nie mój biznes. Najważniejsze, że mi jest dobrze i koniec. Żadnych innych argumentów nie przyjmuję. Ale od samego mówienia, że jest dobrze to dobrze się nie zrobi. Może czasami warto posłuchać innych i zmienić swój punkt widzenia, ale nie od dziś wiadomo, że "punkt widzenia zależy od punktu siedzenia"....

      • 8 0

      • (1)

        Jak mi nie dobrze to wszystkim nie dobrze bo mi musi być dobrze wiec zmieńcie.

        Weź sie posłuchaj człowieku bo pierd... Jak potłuczony

        • 0 8

        • zasady logiki& argumenty

          w ogóle treści wypowiedzi "onty" nie zrozumiał, ale co może zrozumieć ktoś kto umie tylko używać myślenia i mówienia w stylu "pierd..... jak potłuczony"(to są twe wyżyny myślenia i argumentacji"-prostactwo&chamstwo&żenada w pełnej krasie. Nie zmieńcie, bo już zmienili... na gorsze tylko przywróćcie poprzedni porządek kursów busowych(poprzednio nikt nie narzekał)

          • 7 0

  • 167 do centrum (2)

    Nie wiem po co publikuje się wymysły domorosłych speców od komunikacji. Parę osiedli w Gdańsku chce powrotu autobusu 167 do centrum Gdańska i mówi o tym od miesiąca. Dlaczego ZTM, UM, i kto tam jeszcze ponosi odpowiedzialność za wprowadzony bałagan, są głusi na potrzeby pasażerów.

    • 33 5

    • bo pasazerowie sie nie znaja

      • 2 0

    • bo ich to nie interesuje

      Myśleli, że 'lud wszystko kupi", albo wezmą Nas na przeczekanie/przyzwyczajenie.Tylko do tego się po prostu nie da przyzwyczaić. Jeżdżę od samego początku Kartuską po tych zmianach i ani razu - ani jednego dnia nie było normalnie, albo w miarę normalnie. Zapomnieli, że ludzie są w stanie dużo wytrzymać ale są takie momenty przełomowe, że jak są kompletnie ignorowani i ich bądź co bądź podstawowe potrzeby (żeby móc normalnie dojechać do pracy,szkoły)są u władzy w dużym poważaniu to tego nie odpuszczą.

      • 8 0

  • Po co to bylo (1)

    Co dziennie jakiś flet entuzjasta próbuje przekonać ze to dobrze zrobili dla ludzi tylko trochę korekt, i jakoś ani jednego pozytywnego komentarza do tych wszystkich zmian, jak zrobili linię tramwaja na Chełm nie było takiej lawiny negatywnych komentarzy :-),

    • 19 3

    • przyczyna jest bardzo prosta

      Na Chełmie tramwaj poprawił komunikację, na Morenie drastycznie pogorszył, również na odległych osiedlach. Skutki zmian sięgają daleko za obwodnicę.

      • 9 0

  • Nieudolne rozkłady jazdy kierowca autobusu (1)

    Jeżeli miasto- ZTM pochyliłby się nad rzetelnymi rozkładami jazdy wszystko by miałoby ręce i nogi. Korekta rozkładów jazdy za dużo nie zmieniła w okolicy pętli Siedlce. Autobusy przez nią przejeżdzające są zazwyczaj opóźnione. Np. 168 w kierunku Kiełpina wjeżdża na pętlę opóźniony nawet ponad 10 min ( korek Dmowskiego - BUS PAS, Do studzienki, Sobieskiego). Podjeżdża pod przystanek, ludzie się przesiadają. W międzyczasie włącza się zielone dla wyjazdu z pętli. Autobus zamyka drzwi, włącza się czerwone. W miedzy czasie podjeżdza tramwaj, ludzie się przesiadają. Kolejne zielone światło, z którego nie można skorzystać. Autobus czeka na następne zielone....Znowu jedzie tramwaj. Włącza się zielone... i jak tu nie odjechać- bo tak można stać baaaardzo długo. To jest codzienność! Oczekując na światło na przystanku zawsze będą zgrzyty z przesiadkami. Przynajmniej linia 168 w kierunku Wrzeszcza już nie opuszcza pętli z pod świateł. Ta Pętla , to porażka, tak jak i wiele za krótkich, za płytkich przystanków w mieście!Dachy Wiat przystankowych przy krawężniku, kosze na śmieci też. Kto to projektuje? Kto tym zarządza. AMATORSZCZYZNA. Mam wrażenie, że ztm nie panuje nad rozkładami jazdy ( miasto nie ma pieniędzy?). Jest to brak szacunku dla pasażera. Kiedyś dodano na lini 227 3 nowe przystanki brętowo, ogrodników, obrońców. Ile dodano czasu jazdy-0 minut ! Kolejny przykład. Autobus jadący tą samą trasą z punktu A-B jedzie 30 min, a z powrotem z B-A wg. rozkładu ma jechać 26 min! Takie mamy rozkłady! Od niedawna są korekty rozkładów, zmiany częstotliwości. Zmniejszono czasy wyrównawcze na przystankach końcowych, więc jak jest duży korek, to autobusy nie mogą wyrównać opóźnienia i od pierwszego przystanku grzeją na opóźnieniu - PARODIA I BRAK SZACUNKU!

    • 37 3

    • Żadna korekta, tylko bezpośrednie połączenie 167

      Miało być lepiej, bezpieczniej, wygodniej, szybciej a przesiadki na Siedlcach nic z tego nie gwarantują.Właściwie żadna przesiadka. Przypomnę jeszcze, że zbliża się zima. Komunikacja ma służyć mieszkańcom. Nie odwrotnie.

      • 3 0

  • kto pamięta kierowcę z ZKM Gdynia o pseudonimie Żelazko? (2)

    widziałem jak przyciął kiedyś jednej pani torebkę bo wsiadała w trakcie zamykania drzwi Ikarusa - pani w busie, torebka na świeżym powietrzu się wentylowała do następnego przystanku i nie było zlituj :)

    • 9 1

    • to był psychol

      • 1 0

    • byle komuś "dowalić"

      może kiedyś odbiorą" w naturze "to co zrobili tacy kierowcy(choć szczerze im nie życzę, bo to może skończyć się kalectwem). Mało śmieszne. Szczególnie, że chyba każdy był ofiarą takiego "podobnego czynu";ledwo z niego uszedł, albo widział taki czyn na własne oczy. Najgorsze jak zamykają ludziom biegnącym drzwi pod samym nosem, że to niby czekają, a potem" pstryk iskierka zgasła". Po co im te lusterka, żeby mogli się w nich przeglądać czy po co? Mam nadzieję, że większość jest normalna. A to tylko kwestia kultury osobistej........

      • 8 0

  • co to za inżynierowie tam zasiadają, co nie potrafili wcześniej o tym pomyśleć

    • 15 2

  • Mostowice swietokrzyska !!! (3)

    Poprosimy również na świętokrzyska taki wynalazek bo tam to już notorycznie uciekają sprzed nosa tramwaje i autobusy. Oczywiście potem czekają na światłach a pasażerowie na następny autobus lub tramwaj. Szczególnie 295. Pisałam w tej sprawie ale zkm oczywiście olal nawet od pisanie mimo kilku prosb. Podziekowania dla Pani Kierowcy takiej blondynki na mini 295 zawsze za czeka i podziękowania rowniez Panom których nie zbawi 10 sęk a dzięki nim pasażer jest 40 minut szybciej w domu. ZKM zajmijcie się tym!

    • 9 3

    • mialo byc Lostowicka ;-)

      Przrpraszam za blad w tytule.

      • 2 1

    • (1)

      nie tylko 295, inne linie mają taki sam zwyczaj. Widzą wjeżdżający tramwaj, więc kierowca autobusu szybko zamyka drzwi, podjeżdża parę metrów dalej i udaje, że on już na czerwonym stoi, a nie na przystanku. A ty sobie czekaj pół godziny na następny autobus.

      • 1 0

      • zapomniałam dodać, - 213 - mistrz uciekania

        • 1 0

  • a tam pierdzielita jak stare baby - kupta se samochody (3)

    ja to moim pasacikiem wszędzie śmigam i nie muszę turlać się z śmierdzącą gawiedzią albo czekać w zimnie na busa. Autobusy są tylko dla biedaków, a ci jeszcze narzekają, co za kraj

    • 10 14

    • Śmieszek :)

      Powinieneś docenić tych utartych ludzi, że cały czas jeżdżą komunikacją, bo jakby wszyscy chcieli jeździć passatami to byśmy mieli permanentnie korki

      • 3 0

    • Zawsze trafi się jakiś troll. Tyle twojego ile sobie w necie ponapinasz.

      Smutne musi byc życie twe.

      • 1 1

    • kupta wszyscy auta

      i paliwa zabraknie 100 lat wcześniej

      • 5 0

  • Ludzie zawsze będą marudzić - taka mentalność - choćby nie wiem jak dobrze zrobili. (8)

    • 5 31

    • racja - marudzili w 1956, 1968, 1970, 1986 i 1989 (4)

      gdyby nie marudzili mielibyśmy Kwaśniewskiego jako szefa PZPR i otwarte granice z NRD i CSRS. I trabanty na kartki...

      • 5 2

      • głupie porównanie (3)

        • 3 4

        • dam lepsze - jeśli przekroczą Twoje dochody limit na osobę w rodzinie o złotówkę, to Państwo (1)

          wstrzyma Ci zasiłek. Też marudzenie?

          • 6 1

          • dawniej jadąc linią specjalną w Gdyni i mając b. miesięczny

            dopłacano różnicę, ale od paru lat taki bilet jest nieważny i trzeba kupić cały bilet. Odpowiada Wam to? Bo ja uważam, że poprzednio było lepiej i marudzę?

            • 5 0

        • może lepsze marudzenie -

          Bieńkowską podsłuchano, gdy szydziła sobie z ludzi pracujących za 6 tys. zł (że głupki itp.). Sama w Brukseli zarabia prawie 90 tys. zł mies. I teraz moje marudzenie - za to powinni ją z Belgii odwołać, ale mojego marudzenia nikt chyba nie poprze...

          • 2 1

    • psycholog z bożej łaski

      • 8 0

    • a co takiego "dobrze" zrobili

      Jak Ci "dobrze" zrobili to tylko Tobie Panie Psycholog....co takiego "nie wiem jak dobrze" to chyba sobie zrobili, bo nie Nam

      • 8 0

    • to opowiedz Nam Bajkę o tych"nie wiem jak dobrze" zmianach

      I nie marudzę, bo nie jestem dzieckiem lat 3, które chce watę cukrową. Tylko przedstawiam swoje argumenty. A Pan Panie Pasażer Psycholog niech mnie zorientuje co mi tak kto mi tak dobrze zrobił, że mam się cieszyć jak przysłowiowy "głupi do sera"

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane