• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy ruszy budowa przystanków PKM w Gdyni?

Maciej Naskręt
30 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.

Od 13 grudnia z Gdyni do Gdańska będą co 15-20 minut kursować pociągi PKM. Mieszkańcy słusznie zauważają, że bez otwarcia dodatkowych przystanków na Karwinach i przy stadionie przewoźnik nie ma co liczyć na zainteresowanie ofertą z ich strony. Sprawdzamy zatem, kiedy będą gotowe obiekty PKM w Gdyni.



Czy podobają ci się lokalizacje nowych przystanków?

Niedawno opisaliśmy postęp prac przy przebudowie peronów na stacji Osowa, a także planowane wokół niej modyfikacje. To pierwsza część zmian, jakie następują przy linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Sęk w tym, że na podobne przemiany oczekują mieszkańcy zachodniej części Gdyni. Planowane są tam dwa przystanki. Pierwszy to PKM Gdynia Karwiny przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdańska, a drugi w rejonie ul. Sportowej zobacz na mapie Gdańska - PKM Gdynia Stadion.

Oczekiwania mieszkańców na realizację wspomnianych obiektów wzmaga też fakt, że szynobusy od 13 grudnia będą tam kursować regularnie co 15-20 minut (z Gdyni do Gdańska Wrzeszcz przez port lotniczy).

Na jakim etapie są prace nad przystankami?

Od kilku miesięcy inwestor - spółka PKM - ma już zarówno gotowe projekty budowlane obu przystanków, jak i pozwolenia na ich budowę. Od tego czasu trwały konsultacje projektów z PKP PLK - właścicielem linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna, przy której mają powstać te przystanki.

- W efekcie tych uzgodnień przygotowujemy obecnie dla spółki PKP PLK, która zarządza linią kolejową nr 201 - dodatkowy projekt przebudowy układu torowego na długości ok. 3 km - budowy tzw. splotu torowego pomiędzy planowanymi przystankami PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Przykład splotu torowego na niemieckiej linii kolejowej. Przykład splotu torowego na niemieckiej linii kolejowej.
Co to jest splot torowy i dlaczego należy go zastosować?

- Najprościej mówiąc, splot torowy to dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.
Peron musi nie tylko umożliwiać transport towarów ponadgabarytowych, jaki odbywa się regularnie linią 201 do portu w Gdyni, ale także musi zostać dostosowany zgodnie z europejskimi normami TSI do potrzeb osób niepełnosprawnych - tak jak na wszystkich pozostałych przystankach PKM.

Gdyby nie zastosowano splotu torowego, wtedy perony musiałyby być na wysokości 30 cm, co utrudniłoby wsiadanie i wysiadanie z i do pociągu osobom niepełnosprawnym, ale umożliwiłoby przejazd pociągu ponadgabarytowego. Bez splotu, przy wysokości peronu 76 cm ponadnormatywny skład nie przejechałby.

Kilka dni temu taki transport przejeżdżał przez nowo budowany przystanek PKM Gdańsk Osowa, gdzie jest o wiele więcej miejsca niż w przypadku obu gdyńskich przystanków PKM, a minął nowy peron dosłownie o 2-3 cm, co pokazuje, jak wiele precyzji wymaga zaprojektowanie i wykonanie dwóch przystanków PKM w Gdyni.

- Tego rodzaju składy nie są rzadkością na trasie Gdynia - Kościerzyna. Po linii kolejowej nr 201 przynajmniej raz w tygodniu przejeżdża tego typu skład. Mieliśmy tygodnie, gdzie takie kursy odbywały się nawet dwa razy - wyjaśnia Leszek Lewiński.
Planowane przystanki na mapie Gdyni. Planowane przystanki na mapie Gdyni.
Kiedy ruszy budowa?

Spółka PKM planuje rozpocząć i zakończyć budowę przystanków w Gdyni w przyszłym roku. Władze przy tej okazji zawsze przypominają, że to jest i tak cztery lata przed pierwotnym terminem. Wszystkie bowiem dodatkowe przystanki PKM na linii 201 planowane były dopiero w drugim etapie projektu PKM do 2020 r.

- Termin ogłoszenia przetargu na budowę przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion i termin rozpoczęcia samej budowy zależy od terminu zatwierdzenia przygotowywanego obecnie projektu przebudowy torowiska i decyzji o jego realizacji przez PKP PLK - mówi Konopacki.
Na inwestycję - budowę splotu torowego - potrzeba 7 mln zł. Pieniądze mają pochodzić z budżetu państwa. Z racji tego, że doszło do zmiany na scenie politycznej, decyzja o przyznaniu pieniędzy odwleka się w czasie - powinna być znana do końca listopada, gdy powstanie nowy rząd.

- Planujemy jeden przetarg na budowę obu gdyńskich przystanków, a zatem będzie to jeden wykonawca - podkreśla Konopacki.
Nowe przystanki trafią w ręce kolejarzy z PKP PLK

PKM SA tylko wybuduje dodatkowe przystanki PKM na linii 201, które następnie zostaną przekazane do eksploatacji właścicielowi tej linii kolejowej - czyli PKP PLK.

W lutym 2015 r. Komisja Europejska zgodziła się na rozszerzenie realizowanego obecnie projektu PKM o dodatkowe przystanki na linii 201 (pierwotnie planowane w II etapie do 2020 r.), z terminem ich realizacji do końca 2016 r. Koszt budowy dwóch przystanków PKM na terenie Gdyni to niecałe 33 mln zł netto.

Warto na koniec przypomnieć, że całą infrastrukturę towarzyszącą przystankom PKM w Gdyni wybuduje miasto - mowa tu o węzłach przesiadkowych, dojściach i dojazdach. Nie ma natomiast praktycznie szans na rychłe powstanie dodatkowego peronu na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana.

Miejsca

Opinie (214)

  • Gryzoń miał rację (8)

    Tak będzie wyglądała współpraca w ramach metropolii: wszystko dla Gdańska, dla reszty ochłapy albo nic. Gdańsk ma swoje przystanki więc resztę ma w d...

    • 34 25

    • (1)

      To prawda. Z kilkoma osobami, którzy są za to odpowiedzialni (urząd marszałkowski) nie da się rozmawiać.

      • 8 8

      • Ale możesz sobie Urzędzie Marszałkowskim zrobić selfie

        z wiejską wersją Beckhama. Czatuj ze smartfornem pod pok. 121 w UM

        • 8 1

    • Szczurek (3)

      Zapytaj go o węzły przesiadkowe na tych 2 przystankach. Podobnie jak w Gdańsku buduje je miasto. Jak Gdynia je zbuduje ( 2020?) to potem pisz ze chcesz wiecej przystanków albo wydłużenie trasy. Infrastruktura kosztuje a w Gdyni cała kasa poszła na lotnisko i kolejki górskie

      • 16 8

      • (2)

        Gdynia już dawno zadeklarowała budowę węzłów. Fajnie, że coś wiesz:-) Ale ciężko budować węzły bez przystanków.

        • 4 4

        • on to pisze z perspektywy Gdańska (1)

          Nie ma ludzi, osiedli..., ale postawimy tam przystanek i węzeł, bo "unia dała" przypomina mi to "chytrą babę z Radomia" :))

          • 2 3

          • Bosze....

            eeeee to znaczy niby gdzie nie ma ludzi i osiedli ? Na Karwinach ?

            • 1 0

    • Gdynia (1)

      Szczurek nie potrafi zarządzać miastem.
      Otoczył się kolegami oraz deweloperami i nie ma pojęcia o mieście.
      Powinien grabić liście w ogródku...

      • 13 6

      • żal komentować takie pisowskie brednie

        • 1 3

  • (2)

    Czy od 13 grudnia pociągi PKM będą się zatrzymywać na stacji Gdynia Wielki Kack?

    • 13 2

    • Tak będą

      • 7 0

    • Raczej Wielki Kac.

      • 0 2

  • PKM to afera sprzedawana tłumowi jako wielki suksces (7)

    A w rzeczywistości to sprawa z cyklu zakup pendolino przez pkp czyli inwestycje nieuzasadnione potrzebami.

    • 19 26

    • Pomyśl zanim coś napiszesz (5)

      Czytałeś moze o wynikach ze sprzedazy biletów na tym beznadziejnym wg Ciebie Pendolino?
      Nie musisz odpowiadać - wiem ze nie
      Problem z anonimowymi komentarzami jest taki ze każdy debilek moze napisać dowolna głupotę

      • 12 4

      • (4)

        nie chodzi o wyniki sprzedaży, chodzi o to, że ten sam cel można byłoby uzyskać kupując Polskie pociągi, wydając znacznie mniej pieniędzy, dając w Polsce prace i pozostawiając kasę w Polsce

        tak więc pomyśl zanim coś napiszesz

        • 0 7

        • (1)

          Polskich pociągów wtedy nie było . Pesa dopiero teraz testuje darty a newag flirty . Polskie firmy mogły wtedy wystąpić do przetargów jak miały odpowiednie pociągi durniu ...

          • 7 1

          • Masz rację ale po co wyzwiska?

            • 0 2

        • (1)

          Pesa nie potrafi tramwaju w terminie złożyć, a Tobie się marzy polskie Pendolino. Krakowiaki opóźnione i ciągle w naprawie, Darty opóźnione, jakiś szmelc dla Łodzi opóźniony, pociągi na PKM też były z poślizgiem...

          • 4 0

          • Pesa nie potrafi założyć tłumików wężykowania na wózki tak, żeby śruby nie pękały

            tłumiki wężykowania to bardzo istotny element pociągu jadącego powyżej 130 km/h - bez niego kołysanie wykolei pojazd. Teraz wyobraź sobie, co będzie z Dartolino, gdy dojdzie do takiej awarii w pełnym biegu. Podpowiem - Szczekociny to pryszcz.

            • 3 0

    • pitoly Wasc opowiadasz

      Jak na amen zakorkuja się drogi z Trójmiasta na Kaszuby i odwrotnie to zmienisz zdanie.Poza tym ta linia ma przed sobą przyszlosc;tereny Kielpino, Jasień, Matarnia,Rebiechowo za kilka naście lat tak się zbudują, że ludzie będą wdzięczni za ta linie.Ale żeby to zrozumieć trzeba umieć myslec

      • 2 1

  • (3)

    Szkoda, ze nie zostawia tez tego przystanku na Wielkim Kacku :(

    • 10 6

    • (2)

      Po co ci przystanek w polu

      • 1 3

      • za to w polu mogą byc tylko gdańskie :)))

        w Gdyni już nawet istniejący trzeba zlikwidować :)))

        • 2 1

      • akurat tam jest gesta zabudowa

        • 0 3

  • Niech robią, tylko szkoda, że ludzie z GOM'u robią wszystko, aby utrudnić przedłużenie linii PKM. Jeśli chcą to panowie nazywać koleją metropolitarną to powinna sięgać do Wejherowa. Wiem, bo dość blisko pracuję w temacie i wiem jakie władze województwa mają do tego podejście.

    • 7 6

  • No jak, przecie pisaliscie w tym samym miejscu, ze majo byc do maja 2016....

    • 6 1

  • (2)

    A propos kolei w Trójmieście .Kiedy ruszy remont dworca SKM w Gdyni ?

    • 17 3

    • (1)

      Którego dworca?

      • 3 3

      • SKM.

        Spółka SKM jakiś czas temu potwierdziła, że będzie remont, ale nie pamiętam kiedy i czy wskazali konkretny termin.
        Mam nadzieję, że niebawem.

        • 4 0

  • (1)

    Jeszcze więcej wieśniakow bedzie do Gdańska przyjeżdżać...

    • 4 20

    • Nie lubisz konkurencji?

      • 3 1

  • Ja jestem najbardziej zainteresowany obecnym przystankiem Gdynia Wielki Kack. Jeśli go zlikwidują, dziękuję za całą gdyńską PKM-kę.

    • 6 8

  • Mapka z planowanymi przystankami jest błędna. (3)

    Przystanek Stadion zaznaczono tam przy ul. Małokackiej (gdzie miałby większy sens) a nie tam , gdzie jest w istocie planowany czyli przy ul. Sportowej. Okrąg, którym zaznaczono lokalizację przystanku powinien być jedno skrzyżowanie "wyżej" bliżej centrum Gdyni (tam gdzie kończy się "dymek" z opisem nazwy stacji).

    Przystanek Karwiny jest natomiast planowany po drugiej stronie Wielkopolskiej ale to już niuans.

    • 14 2

    • Zgadza sie (2)

      Caly czas twierdze, ze przystanek bedzie w bzdurnym miejscu.
      Zero polaczenia z istniejaca stacja Redlowo i istniejacym wezlem autobusowym i istniejaca glowna droga dojazdowa na Witomino i Gdynie Zachod
      CO TO ZA BZDURA TA LOKALIZACJA PRZYSTANKU STADION

      • 9 2

      • (1)

        Masz 100% racji. Słabo przygotowany ten projekt usytuowania przystanków. Brak konsultacji społecznych. Trzeba było zrobić ankietę. Może jeszcze nie jest za późno. Może uaktywnili by się radni dzielnicowi, powstał jakiś lokalny ruch.

        • 5 0

        • Powinien być:

          - przystanek Stadion
          - przystanek Hala
          i nie jeden, a dwa przystanki

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane