• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy ruszy budowa przystanków PKM w Gdyni?

Maciej Naskręt
30 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.

Od 13 grudnia z Gdyni do Gdańska będą co 15-20 minut kursować pociągi PKM. Mieszkańcy słusznie zauważają, że bez otwarcia dodatkowych przystanków na Karwinach i przy stadionie przewoźnik nie ma co liczyć na zainteresowanie ofertą z ich strony. Sprawdzamy zatem, kiedy będą gotowe obiekty PKM w Gdyni.



Czy podobają ci się lokalizacje nowych przystanków?

Niedawno opisaliśmy postęp prac przy przebudowie peronów na stacji Osowa, a także planowane wokół niej modyfikacje. To pierwsza część zmian, jakie następują przy linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Sęk w tym, że na podobne przemiany oczekują mieszkańcy zachodniej części Gdyni. Planowane są tam dwa przystanki. Pierwszy to PKM Gdynia Karwiny przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdańska, a drugi w rejonie ul. Sportowej zobacz na mapie Gdańska - PKM Gdynia Stadion.

Oczekiwania mieszkańców na realizację wspomnianych obiektów wzmaga też fakt, że szynobusy od 13 grudnia będą tam kursować regularnie co 15-20 minut (z Gdyni do Gdańska Wrzeszcz przez port lotniczy).

Na jakim etapie są prace nad przystankami?

Od kilku miesięcy inwestor - spółka PKM - ma już zarówno gotowe projekty budowlane obu przystanków, jak i pozwolenia na ich budowę. Od tego czasu trwały konsultacje projektów z PKP PLK - właścicielem linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna, przy której mają powstać te przystanki.

- W efekcie tych uzgodnień przygotowujemy obecnie dla spółki PKP PLK, która zarządza linią kolejową nr 201 - dodatkowy projekt przebudowy układu torowego na długości ok. 3 km - budowy tzw. splotu torowego pomiędzy planowanymi przystankami PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Przykład splotu torowego na niemieckiej linii kolejowej. Przykład splotu torowego na niemieckiej linii kolejowej.
Co to jest splot torowy i dlaczego należy go zastosować?

- Najprościej mówiąc, splot torowy to dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.
Peron musi nie tylko umożliwiać transport towarów ponadgabarytowych, jaki odbywa się regularnie linią 201 do portu w Gdyni, ale także musi zostać dostosowany zgodnie z europejskimi normami TSI do potrzeb osób niepełnosprawnych - tak jak na wszystkich pozostałych przystankach PKM.

Gdyby nie zastosowano splotu torowego, wtedy perony musiałyby być na wysokości 30 cm, co utrudniłoby wsiadanie i wysiadanie z i do pociągu osobom niepełnosprawnym, ale umożliwiłoby przejazd pociągu ponadgabarytowego. Bez splotu, przy wysokości peronu 76 cm ponadnormatywny skład nie przejechałby.

Kilka dni temu taki transport przejeżdżał przez nowo budowany przystanek PKM Gdańsk Osowa, gdzie jest o wiele więcej miejsca niż w przypadku obu gdyńskich przystanków PKM, a minął nowy peron dosłownie o 2-3 cm, co pokazuje, jak wiele precyzji wymaga zaprojektowanie i wykonanie dwóch przystanków PKM w Gdyni.

- Tego rodzaju składy nie są rzadkością na trasie Gdynia - Kościerzyna. Po linii kolejowej nr 201 przynajmniej raz w tygodniu przejeżdża tego typu skład. Mieliśmy tygodnie, gdzie takie kursy odbywały się nawet dwa razy - wyjaśnia Leszek Lewiński.
Planowane przystanki na mapie Gdyni. Planowane przystanki na mapie Gdyni.
Kiedy ruszy budowa?

Spółka PKM planuje rozpocząć i zakończyć budowę przystanków w Gdyni w przyszłym roku. Władze przy tej okazji zawsze przypominają, że to jest i tak cztery lata przed pierwotnym terminem. Wszystkie bowiem dodatkowe przystanki PKM na linii 201 planowane były dopiero w drugim etapie projektu PKM do 2020 r.

- Termin ogłoszenia przetargu na budowę przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion i termin rozpoczęcia samej budowy zależy od terminu zatwierdzenia przygotowywanego obecnie projektu przebudowy torowiska i decyzji o jego realizacji przez PKP PLK - mówi Konopacki.
Na inwestycję - budowę splotu torowego - potrzeba 7 mln zł. Pieniądze mają pochodzić z budżetu państwa. Z racji tego, że doszło do zmiany na scenie politycznej, decyzja o przyznaniu pieniędzy odwleka się w czasie - powinna być znana do końca listopada, gdy powstanie nowy rząd.

- Planujemy jeden przetarg na budowę obu gdyńskich przystanków, a zatem będzie to jeden wykonawca - podkreśla Konopacki.
Nowe przystanki trafią w ręce kolejarzy z PKP PLK

PKM SA tylko wybuduje dodatkowe przystanki PKM na linii 201, które następnie zostaną przekazane do eksploatacji właścicielowi tej linii kolejowej - czyli PKP PLK.

W lutym 2015 r. Komisja Europejska zgodziła się na rozszerzenie realizowanego obecnie projektu PKM o dodatkowe przystanki na linii 201 (pierwotnie planowane w II etapie do 2020 r.), z terminem ich realizacji do końca 2016 r. Koszt budowy dwóch przystanków PKM na terenie Gdyni to niecałe 33 mln zł netto.

Warto na koniec przypomnieć, że całą infrastrukturę towarzyszącą przystankom PKM w Gdyni wybuduje miasto - mowa tu o węzłach przesiadkowych, dojściach i dojazdach. Nie ma natomiast praktycznie szans na rychłe powstanie dodatkowego peronu na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana.

Miejsca

Opinie (214)

  • Pkm Gdynia a Pkm Gdansk

    Jak czytam te komentarze ze ilośc przystanków w Gdyni i Gdańsku powinna byc proporcjonalna do liczby mieszkańców to przestaje sie dziwić Szczurkowi ze proporcjonalnie do Gdanska buduje lotniska a proporcjonalnie do Zakopanego kolejki górskie. Szkoda ze nowe drogi buduje proporcjonalnie do Skarszew

    • 13 7

  • Gdynia kilka lat temu zamiast wydać 33 mln na poprawę dojazdu z Gdyni do lotniska...postanowiła wydać 100 mln na własne lotnisko.

    • 20 6

  • karwiny

    Czekają na przystanek

    • 9 1

  • A PRZYSTANEK GDYNIA CENTRUM HANDLOWE RIVIERA (3)

    Ej co jest kurde przecież miał też być przystanek pkm na przeciwko centrum Handlowego Riviera. Czemu go nie ma w projekcie przecież Dyrektor tego centrum Handlowego obiecał że sfinansuję całą budowę tego przystanku.

    • 16 3

    • gdynianin1984, to już nie gimnazjalista (1)

      więc trochę oleju powinieneś w głowie mieć. Widać, ze zamiast na lekcje chodziło się na wagary ?
      Aby wybudować nie wystarczy mieć kasę, ale "możliwości" widać w tym miejscu PLK takowych nie ma i Dyrektor moze obiecać, ale lądowisko na swoim centrum :))

      • 6 5

      • Daruj sobie te pseudo madrosci. Powiedzonka uczone w zawodowce.

        • 0 0

    • Przystanek powinien być na wysokości obecnych przystanków SKM Wzgórze

      Tylko wtedy ma to sens jako węzeł przesiadkowy. Do Riviery jest rzut beretem.

      • 10 0

  • (1)

    My klienci centrum handlowego riviera czekamy na przystanek pkm. Bo do tego centrum handlowego jest słabe połączenie autobusowe a skm się nie opłaca.

    • 9 1

    • Masz rację

      • 0 1

  • kiedy rusza?

    NIGDY! jak zwykle u nas

    • 2 4

  • Jaki jest sens likwidowania istniejącej stacji Gdynia Wielki Kack? (2)

    Jaki jest sens budowania nowego przystanku na wysokości przekopu wykonanego dla magistrali węglowej? Chyba tylko sens ma to dla właścicieli gruntów i wykonawców (większy przerób to większe zyski)

    • 12 6

    • (1)

      Podejrzewam, że problemem był brak miejsca na konieczną infrastrukturę. Trzeba by tam pociągnąć porzadną ulicę i zrobić duży parking.

      • 1 0

      • W nowym miejscu jest jeszcze gorzej

        a koszty będą chyba znacznie wyższe - tory kolejowe biegną w głębokim wąwozie (przekopie) dużo poniżej okolicy

        • 0 0

  • (4)

    Przyda się dojazd do północnych dzielnic: Pogórze, Obłuże, Oksywie, bo teraz tylko autem przez wąskie gardło, czyli estakadę.

    • 14 2

    • (3)

      Macie lotnisko, więc macie alternatywę dla korków. Wasz cudny prezydent tak zdecydował, więc dalej na niego głosujcie, a każdego, kto ma inne zdanie nazywajcie Horałą.

      • 4 6

      • hurjała terqaz do sejmu poszła, więc nie kracz :P (1)

        • 1 1

        • W końcu się w Gdyni Horały pozbyliśmy:-) dobra robota

          • 3 1

      • tak Horałko, na szczęście mamy inne zdanie niż ty

        • 1 2

  • Akurat przystanek na wzgórze św maksymilana jest bardzo potrzebny a nie wymaga inwestowania w węzły przesiadkowe i budynki stacyjne bo wszystko juz jest. Brakuje tylko infrastruktury ścisle kolejowej.

    • 8 0

  • Dla czego chcą wyłaczyć z użytku przystanek WILEKI KAC? JEst blizej gąstej zabudowy

    nie budować przystanków w lesie ani w polu jak w Gdańsku! Z głową budować, z głową!
    Poza tym na tym peroniku stadion co raz kibole będą umieirali wepchnięci pod pociągi jak po meczach będzie tłok. Chociaż moż e to i lepiej... ale taki peron przydał by się w śródmieściu albo na wzgórku a nie na stadionie i do hipermarketu,

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane