• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy ruszy budowa przystanków PKM w Gdyni?

Maciej Naskręt
30 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.

Od 13 grudnia z Gdyni do Gdańska będą co 15-20 minut kursować pociągi PKM. Mieszkańcy słusznie zauważają, że bez otwarcia dodatkowych przystanków na Karwinach i przy stadionie przewoźnik nie ma co liczyć na zainteresowanie ofertą z ich strony. Sprawdzamy zatem, kiedy będą gotowe obiekty PKM w Gdyni.



Czy podobają ci się lokalizacje nowych przystanków?

Niedawno opisaliśmy postęp prac przy przebudowie peronów na stacji Osowa, a także planowane wokół niej modyfikacje. To pierwsza część zmian, jakie następują przy linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Sęk w tym, że na podobne przemiany oczekują mieszkańcy zachodniej części Gdyni. Planowane są tam dwa przystanki. Pierwszy to PKM Gdynia Karwiny przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdańska, a drugi w rejonie ul. Sportowej zobacz na mapie Gdańska - PKM Gdynia Stadion.

Oczekiwania mieszkańców na realizację wspomnianych obiektów wzmaga też fakt, że szynobusy od 13 grudnia będą tam kursować regularnie co 15-20 minut (z Gdyni do Gdańska Wrzeszcz przez port lotniczy).

Na jakim etapie są prace nad przystankami?

Od kilku miesięcy inwestor - spółka PKM - ma już zarówno gotowe projekty budowlane obu przystanków, jak i pozwolenia na ich budowę. Od tego czasu trwały konsultacje projektów z PKP PLK - właścicielem linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna, przy której mają powstać te przystanki.

- W efekcie tych uzgodnień przygotowujemy obecnie dla spółki PKP PLK, która zarządza linią kolejową nr 201 - dodatkowy projekt przebudowy układu torowego na długości ok. 3 km - budowy tzw. splotu torowego pomiędzy planowanymi przystankami PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Przykład splotu torowego na niemieckiej linii kolejowej. Przykład splotu torowego na niemieckiej linii kolejowej.
Co to jest splot torowy i dlaczego należy go zastosować?

- Najprościej mówiąc, splot torowy to dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.
Peron musi nie tylko umożliwiać transport towarów ponadgabarytowych, jaki odbywa się regularnie linią 201 do portu w Gdyni, ale także musi zostać dostosowany zgodnie z europejskimi normami TSI do potrzeb osób niepełnosprawnych - tak jak na wszystkich pozostałych przystankach PKM.

Gdyby nie zastosowano splotu torowego, wtedy perony musiałyby być na wysokości 30 cm, co utrudniłoby wsiadanie i wysiadanie z i do pociągu osobom niepełnosprawnym, ale umożliwiłoby przejazd pociągu ponadgabarytowego. Bez splotu, przy wysokości peronu 76 cm ponadnormatywny skład nie przejechałby.

Kilka dni temu taki transport przejeżdżał przez nowo budowany przystanek PKM Gdańsk Osowa, gdzie jest o wiele więcej miejsca niż w przypadku obu gdyńskich przystanków PKM, a minął nowy peron dosłownie o 2-3 cm, co pokazuje, jak wiele precyzji wymaga zaprojektowanie i wykonanie dwóch przystanków PKM w Gdyni.

- Tego rodzaju składy nie są rzadkością na trasie Gdynia - Kościerzyna. Po linii kolejowej nr 201 przynajmniej raz w tygodniu przejeżdża tego typu skład. Mieliśmy tygodnie, gdzie takie kursy odbywały się nawet dwa razy - wyjaśnia Leszek Lewiński.
Planowane przystanki na mapie Gdyni. Planowane przystanki na mapie Gdyni.
Kiedy ruszy budowa?

Spółka PKM planuje rozpocząć i zakończyć budowę przystanków w Gdyni w przyszłym roku. Władze przy tej okazji zawsze przypominają, że to jest i tak cztery lata przed pierwotnym terminem. Wszystkie bowiem dodatkowe przystanki PKM na linii 201 planowane były dopiero w drugim etapie projektu PKM do 2020 r.

- Termin ogłoszenia przetargu na budowę przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion i termin rozpoczęcia samej budowy zależy od terminu zatwierdzenia przygotowywanego obecnie projektu przebudowy torowiska i decyzji o jego realizacji przez PKP PLK - mówi Konopacki.
Na inwestycję - budowę splotu torowego - potrzeba 7 mln zł. Pieniądze mają pochodzić z budżetu państwa. Z racji tego, że doszło do zmiany na scenie politycznej, decyzja o przyznaniu pieniędzy odwleka się w czasie - powinna być znana do końca listopada, gdy powstanie nowy rząd.

- Planujemy jeden przetarg na budowę obu gdyńskich przystanków, a zatem będzie to jeden wykonawca - podkreśla Konopacki.
Nowe przystanki trafią w ręce kolejarzy z PKP PLK

PKM SA tylko wybuduje dodatkowe przystanki PKM na linii 201, które następnie zostaną przekazane do eksploatacji właścicielowi tej linii kolejowej - czyli PKP PLK.

W lutym 2015 r. Komisja Europejska zgodziła się na rozszerzenie realizowanego obecnie projektu PKM o dodatkowe przystanki na linii 201 (pierwotnie planowane w II etapie do 2020 r.), z terminem ich realizacji do końca 2016 r. Koszt budowy dwóch przystanków PKM na terenie Gdyni to niecałe 33 mln zł netto.

Warto na koniec przypomnieć, że całą infrastrukturę towarzyszącą przystankom PKM w Gdyni wybuduje miasto - mowa tu o węzłach przesiadkowych, dojściach i dojazdach. Nie ma natomiast praktycznie szans na rychłe powstanie dodatkowego peronu na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana.

Miejsca

Opinie (214)

  • kiedy ktoś przyzna że PKM to kompletna klapa? (11)

    ... co było łatwe do przewidzenia. Zostały roztrwonione środki publiczne ale ktoś zarobił , ktoś objął stołki a my wszyscy dalej na to płacimy.
    często latam i zawsze patrzę na te śmieszne pociągi wielkości tramwaju które przyjeżdżają i odkeżdżają z lotniska prawie puste. Podobno przychody z biletów niepokrywają wynsgrodzenia pracowników , a gdzie koszty, eksploatacja itd

    • 37 101

    • Pociągi po linii PKM kursują dwa miesiące, byłbym naprawdę ostrożny w ferowaniu takich wyroków, że to jest kompletna klapa. Ale ty pewnie oczekiwałbyś napełnienia 100% od pierwszego dnia kursowania, wówczas mógłbyś ponarzekać, że jest w nich tłok. Jakie to polskie, na wszystko narzekać. Najśmieszniejsze, że od narzekania nikt raczej nie robi się szczęśliwszy, raczej ma tylko gorszy humor.

      • 8 2

    • Raz toto widziałem i zastanawiałem się, czemu to takie powolne i takie hałaśliwe.

      Takie pierwsze wrażenia.

      • 2 8

    • (8)

      Podobno to slyszalem, ze lubisz mlodych chlopcow. Masz jakies konkretne liczby (miesiac po starcie kolei) to je podaj. Nie masz to wracaj do nauki.

      • 38 5

      • 5 pasażerów (7)

        Tyle średnio wsiada i wysiada na lotnisku. Czy 5 to konkretna liczba?

        • 13 27

        • (6)

          ?? Odbierałem znajomych późnym wieczorem (koło 23-ciej) z PKMki na przystanku Jasień na poligonie... wysiadło z kilkanaście osób, większość z torbami na kółkach - jak i moi znajomi. A to tylko jedne przystanek... co Ty p...sz?

          • 30 6

          • odbierać kogoś z przystanku Jasień? dobre (3)

            nie lepiej było od razu odebrać z lotniska?
            za bardzo nie rozumiem sens aby jechać PKM z lotniska na jasień, żeby ktoś nas stamtąd odbierał

            • 3 21

            • (1)

              Ale głupotą wali tu od niektórych. Bo po to jest przystanek kolei, która zatrzymuje się pod drzwiami lotniska żeby korzystać. Jeszcze zobaczycie jak to śmignie, niedowiarki. A porażka PKM w Gdyni to porażka... Gdyni ;-)

              • 13 8

              • jakbyś wiedział gdzie ta stacja jest to byś takich głupot nie pisał

                Stacja Jasień tak jak większość leży w środku niczego, a na pewno nie na Jasieniu, stąd też jak masz jechać do stacji 1 km zamiast 3 km do lotniska to tylko strata czasu i pieniędzy, chyba , że przejazd PKM traktowany jest jako atrakcja turystyczna

                • 6 8

            • Bo mam do tego przystanku 800m, a do lotniska 5 km myślicielu?

              • 21 2

          • (1)

            Kilkanaście osób? Ta liczba może powalać tylko takiego prowincjusza jak ty

            • 4 22

            • a to jest tylko 1 przystanek!

              • 16 0

  • (2)

    Droga redakcjo. Zabrakło najważniejszego : co jest przyczyną opóźnienia drugiego peronu na Wzgórzu i dlaczego nie ma to wpływu na pozostałe? To najważniejsza ze stacji PKM. Ułatwi mi dojazd do pracy nieopisanie. Pozostałe niech nie powstaną: za blisko siebie i opóźnią mi dojazd.

    • 7 3

    • Egoista

      Przystanki przy węźle Wzgórze są jak najbardziej potrzebne, ale węzeł Karwiny również.

      • 1 0

    • przyczyna jest prosta

      inwestor prywatny który miał to współfinansować nie jest zainteresowany

      • 1 1

  • PKM Wzgórze

    Należy zrobić przystanek PKM przy węźle Wzgórze, który jest jednym z najważniejszych węzłów przesiadkowych w Gdyni. Zamiast tego Gdynia chce robić oddalony o kilometr przystanek przy stadionie, w miejscu które nie jest w ogóle skomunikowane. Przystanek ten będzie służył jedynie pracownikom pobliskich biurowców i kibicom.
    Niestety parę lat temu wpompowano dużą kasę w remont całego węzła Wzgórza i nikt nie pomyślał o możliwości rozszerzenia go o PKM, a o PKM wtedy już się dużo mówiło. Zamiast tego mamy koszmarny tunel.

    • 10 1

  • Pytanko (1)

    Czy bedzie pkmka zatrzymywac sie na stacji gdynia cisowa?

    • 3 2

    • a po co? macie skm
      PKMka będzie jechała z Gdyni Głównej od razu na Obłuże po istniejących torach, omijając Chylonię.

      • 0 3

  • (4)

    Przyda się dojazd do północnych dzielnic: Pogórze, Obłuże, Oksywie, bo teraz tylko autem przez wąskie gardło, czyli estakadę.

    • 14 2

    • (3)

      Macie lotnisko, więc macie alternatywę dla korków. Wasz cudny prezydent tak zdecydował, więc dalej na niego głosujcie, a każdego, kto ma inne zdanie nazywajcie Horałą.

      • 4 6

      • tak Horałko, na szczęście mamy inne zdanie niż ty

        • 1 2

      • hurjała terqaz do sejmu poszła, więc nie kracz :P (1)

        • 1 1

        • W końcu się w Gdyni Horały pozbyliśmy:-) dobra robota

          • 3 1

  • (2)

    A propos kolei w Trójmieście .Kiedy ruszy remont dworca SKM w Gdyni ?

    • 17 3

    • (1)

      Którego dworca?

      • 3 3

      • SKM.

        Spółka SKM jakiś czas temu potwierdziła, że będzie remont, ale nie pamiętam kiedy i czy wskazali konkretny termin.
        Mam nadzieję, że niebawem.

        • 4 0

  • Gryzoń miał rację (8)

    Tak będzie wyglądała współpraca w ramach metropolii: wszystko dla Gdańska, dla reszty ochłapy albo nic. Gdańsk ma swoje przystanki więc resztę ma w d...

    • 34 25

    • Gdynia (1)

      Szczurek nie potrafi zarządzać miastem.
      Otoczył się kolegami oraz deweloperami i nie ma pojęcia o mieście.
      Powinien grabić liście w ogródku...

      • 13 6

      • żal komentować takie pisowskie brednie

        • 1 3

    • Szczurek (3)

      Zapytaj go o węzły przesiadkowe na tych 2 przystankach. Podobnie jak w Gdańsku buduje je miasto. Jak Gdynia je zbuduje ( 2020?) to potem pisz ze chcesz wiecej przystanków albo wydłużenie trasy. Infrastruktura kosztuje a w Gdyni cała kasa poszła na lotnisko i kolejki górskie

      • 16 8

      • (2)

        Gdynia już dawno zadeklarowała budowę węzłów. Fajnie, że coś wiesz:-) Ale ciężko budować węzły bez przystanków.

        • 4 4

        • on to pisze z perspektywy Gdańska (1)

          Nie ma ludzi, osiedli..., ale postawimy tam przystanek i węzeł, bo "unia dała" przypomina mi to "chytrą babę z Radomia" :))

          • 2 3

          • Bosze....

            eeeee to znaczy niby gdzie nie ma ludzi i osiedli ? Na Karwinach ?

            • 1 0

    • (1)

      To prawda. Z kilkoma osobami, którzy są za to odpowiedzialni (urząd marszałkowski) nie da się rozmawiać.

      • 8 8

      • Ale możesz sobie Urzędzie Marszałkowskim zrobić selfie

        z wiejską wersją Beckhama. Czatuj ze smartfornem pod pok. 121 w UM

        • 8 1

  • Powiem wam tak... (2)

    Klątwa kościoła w Bręowie może i jest nierychliwa, ale nie spłowiała.
    Dopadnie was ona! Wkrótce!

    • 15 16

    • To fakt (1)

      Klątwa działa. Już raz kościół spłonął w 1999 roku. Oby nic innego się z nim nie stało, bo coś szczęścia tam brakuje, ino same klątwy...

      • 4 3

      • Duda do tego nie dopuści

        • 0 0

  • Pkm przypomina przy kazdej okazji ze 4 lata wczesniej... (7)

    A prawda jwst taka ze te przysranki mialy powstac rowno ze startem pkm! Dali ciala i wciskaja ludziom bzdury.

    • 89 18

    • ale to nie PKM (5)

      odcinek Osowa - Gdynia należy do PLK a nie PKM, a Gdyńskie przystanki miały być gotowe w drugim etapie zakończonym w 2020 r. Bedą szybciej...

      • 9 11

      • Wlasnie nie! Wladze województwa oraz PKM zobowiązały się do ich wybudowania przez 1 wrzesnia 2015 roku! (2)

        I to zobowiązanie jest z 2013 roku! Bez tego PLK nie modernizowałaby stacji Kack z usunięciem peronów! PKM ma ponad dwuletnie opóźnienie, a głupi lud łyka jak pelikan, że niby miały być w 2020 roku.

        Prosze - nie znasz pism, deklaracji itd to nie wprowadzaj w błąd.

        • 13 3

        • z tego co pamiętam z początkowej fazy projektu do Gdyni centrum miały być w 2015 roku, a do Kosakowa przez Obłuże i Pogórze do 2020 roku.

          • 4 1

        • Podaj prosze zrodlo

          • 5 2

      • To akurat nieprawda. Gdyńskie przystanki od początku były planowane ze startem PKM.

        • 7 4

      • dokladnie

        nie wiedza, cos slyszeli, cos sasiad mowil, gdzies im sie kojarzy.

        Ale na wszelki wypadek ponarzekaja..

        • 6 6

    • Nikt jakoś nie widzi że to pieprzone PKP PLK

      Na szczęście już nie pracuję. Ta sytuacja z PKP PLK,albo dokładniej z PKP jako żywo jest taka sama jak z PGNIG.Dorwali się goowniarze do firm państwowych, tworząc spółki ,społeczki tworzą sobie wygodne,dobrze płatne posadzki, nie znając się ani na kolei,ani w drugim przypadku na gazownictwie (nawiasem mówiąc gazownia tworzenie doprowadzili poniżej poziomu bezpieczeństwa i chyba potrzeba jakieś katastrofy z ofiarami smiertelnymi żeby coś się zmienilo)Wracając do tematu;w tym przypadku PKM nic nie jest winne,to PKP PLK odpowiada za opóźnienia. Gdyby nie ich opieszałość to na liniach Gdańsk do Gdyni przez Osowa i na linii Gdańsk przez Żukowo do Kartuz zamiast szynobusow kursowały składy elektryczne.Taki był zamysł ludzi z PKM
      ,s
      poleczki

      • 3 4

  • kolej

    Witam,
    ja poproszę kolej na Obłuże.

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane