• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy ruszy budowa przystanków PKM w Gdyni?

Maciej Naskręt
30 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.

Od 13 grudnia z Gdyni do Gdańska będą co 15-20 minut kursować pociągi PKM. Mieszkańcy słusznie zauważają, że bez otwarcia dodatkowych przystanków na Karwinach i przy stadionie przewoźnik nie ma co liczyć na zainteresowanie ofertą z ich strony. Sprawdzamy zatem, kiedy będą gotowe obiekty PKM w Gdyni.



Czy podobają ci się lokalizacje nowych przystanków?

Niedawno opisaliśmy postęp prac przy przebudowie peronów na stacji Osowa, a także planowane wokół niej modyfikacje. To pierwsza część zmian, jakie następują przy linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Sęk w tym, że na podobne przemiany oczekują mieszkańcy zachodniej części Gdyni. Planowane są tam dwa przystanki. Pierwszy to PKM Gdynia Karwiny przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdańska, a drugi w rejonie ul. Sportowej zobacz na mapie Gdańska - PKM Gdynia Stadion.

Oczekiwania mieszkańców na realizację wspomnianych obiektów wzmaga też fakt, że szynobusy od 13 grudnia będą tam kursować regularnie co 15-20 minut (z Gdyni do Gdańska Wrzeszcz przez port lotniczy).

Na jakim etapie są prace nad przystankami?

Od kilku miesięcy inwestor - spółka PKM - ma już zarówno gotowe projekty budowlane obu przystanków, jak i pozwolenia na ich budowę. Od tego czasu trwały konsultacje projektów z PKP PLK - właścicielem linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna, przy której mają powstać te przystanki.

- W efekcie tych uzgodnień przygotowujemy obecnie dla spółki PKP PLK, która zarządza linią kolejową nr 201 - dodatkowy projekt przebudowy układu torowego na długości ok. 3 km - budowy tzw. splotu torowego pomiędzy planowanymi przystankami PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Przykład splotu torowego na niemieckiej linii kolejowej. Przykład splotu torowego na niemieckiej linii kolejowej.
Co to jest splot torowy i dlaczego należy go zastosować?

- Najprościej mówiąc, splot torowy to dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.
Peron musi nie tylko umożliwiać transport towarów ponadgabarytowych, jaki odbywa się regularnie linią 201 do portu w Gdyni, ale także musi zostać dostosowany zgodnie z europejskimi normami TSI do potrzeb osób niepełnosprawnych - tak jak na wszystkich pozostałych przystankach PKM.

Gdyby nie zastosowano splotu torowego, wtedy perony musiałyby być na wysokości 30 cm, co utrudniłoby wsiadanie i wysiadanie z i do pociągu osobom niepełnosprawnym, ale umożliwiłoby przejazd pociągu ponadgabarytowego. Bez splotu, przy wysokości peronu 76 cm ponadnormatywny skład nie przejechałby.

Kilka dni temu taki transport przejeżdżał przez nowo budowany przystanek PKM Gdańsk Osowa, gdzie jest o wiele więcej miejsca niż w przypadku obu gdyńskich przystanków PKM, a minął nowy peron dosłownie o 2-3 cm, co pokazuje, jak wiele precyzji wymaga zaprojektowanie i wykonanie dwóch przystanków PKM w Gdyni.

- Tego rodzaju składy nie są rzadkością na trasie Gdynia - Kościerzyna. Po linii kolejowej nr 201 przynajmniej raz w tygodniu przejeżdża tego typu skład. Mieliśmy tygodnie, gdzie takie kursy odbywały się nawet dwa razy - wyjaśnia Leszek Lewiński.
Planowane przystanki na mapie Gdyni. Planowane przystanki na mapie Gdyni.
Kiedy ruszy budowa?

Spółka PKM planuje rozpocząć i zakończyć budowę przystanków w Gdyni w przyszłym roku. Władze przy tej okazji zawsze przypominają, że to jest i tak cztery lata przed pierwotnym terminem. Wszystkie bowiem dodatkowe przystanki PKM na linii 201 planowane były dopiero w drugim etapie projektu PKM do 2020 r.

- Termin ogłoszenia przetargu na budowę przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion i termin rozpoczęcia samej budowy zależy od terminu zatwierdzenia przygotowywanego obecnie projektu przebudowy torowiska i decyzji o jego realizacji przez PKP PLK - mówi Konopacki.
Na inwestycję - budowę splotu torowego - potrzeba 7 mln zł. Pieniądze mają pochodzić z budżetu państwa. Z racji tego, że doszło do zmiany na scenie politycznej, decyzja o przyznaniu pieniędzy odwleka się w czasie - powinna być znana do końca listopada, gdy powstanie nowy rząd.

- Planujemy jeden przetarg na budowę obu gdyńskich przystanków, a zatem będzie to jeden wykonawca - podkreśla Konopacki.
Nowe przystanki trafią w ręce kolejarzy z PKP PLK

PKM SA tylko wybuduje dodatkowe przystanki PKM na linii 201, które następnie zostaną przekazane do eksploatacji właścicielowi tej linii kolejowej - czyli PKP PLK.

W lutym 2015 r. Komisja Europejska zgodziła się na rozszerzenie realizowanego obecnie projektu PKM o dodatkowe przystanki na linii 201 (pierwotnie planowane w II etapie do 2020 r.), z terminem ich realizacji do końca 2016 r. Koszt budowy dwóch przystanków PKM na terenie Gdyni to niecałe 33 mln zł netto.

Warto na koniec przypomnieć, że całą infrastrukturę towarzyszącą przystankom PKM w Gdyni wybuduje miasto - mowa tu o węzłach przesiadkowych, dojściach i dojazdach. Nie ma natomiast praktycznie szans na rychłe powstanie dodatkowego peronu na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana.

Miejsca

Opinie (214)

  • Kosakowo (2)

    A kiedy szanowni decydenci PKM dojedzie do lotniska w Kosakowie. Linia kolejowa jest wybudowana w zeszłym wieku. Może warto byłoby o tym pomyśleć jak połączyć te dwa lotniska. Tu trzeba wizjonera, a nie partacza budynia z Metropolii.

    • 8 4

    • Kosakowo a PKM (1)

      Wtedy gdy otworzą lotnisko. Czyli nigdy...

      • 1 1

      • Odpowiedź dla Kosakowo a PKM

        A g*wno prawda. Lotnisko w Kosakowie otworzą prędzej niż myślisz. Odbiór jest politycznie blokowany przez PO, ale teraz to się zmieni. Koniec republiki kolesi.

        • 1 0

  • Połączenie z SKM (1)

    Przede wszystkim powinno się wyciągnąć wnioski z błędnej decyzji Gdańska o niepołączeniu linii PKM z linią SKM przed przystankiem na Zaspie, co poskutkowało tym, że we Wrzeszczu trzeba się przesiadać na pociągi SKM do centrum Gdańska.
    To oznacza, że powinno się już teraz zaprojektować połączenie linii 201 z linią SKM przed przystankiem na Wzgórzu Św. Maxa (patrząc od strony Gdańska). Tylko wtedy linia PKM i jej pociągi będą atrakcyjne dla mieszkańców, a wszystkie pociągi SKM/PKM będą mogły odjeżdżać z jednego wspólnego peronu na Wzgórzu i co najważniejsze będzie tam można wysiąść w drodze np. do UM czy centrum miasta.
    Powinno się w tym celu już teraz zarezerwować niezbędne tereny dla budowy takiej łącznicy, tj. w rejonie działek położonych wzdłuż Al. Zwycięstwa pomiędzy Harcerską a Kopernika oraz oczywiście pomyśleć nad projektem takiego połączenia.

    • 11 0

    • Z Gdańskiem racja, w Gdyni raczej nie ma sensu wbijac 201 w SKM. Trzeba tylko pomysleć o sensownym 2-gim ,3-cim peronie obsługującym dwa kierunki na Wzgórzu Św. Maxa.

      • 3 1

  • Ządam przystanku na Małym Kacku i Dąbrowie ,inaczej ta kolej nie ma sensu ,teraz wozi powietrze i tylko Gdyni

    może zapewnić rentowność tej inwestycji

    • 6 3

  • Do Wrzeszcza mnie nie urządza. Nie będę płacił 2 razy żeby do Głównego dojechać

    z przesiadkami. Jeszcze nie upadłem na głowę. Co za pomysł ,żeby we Wrzeszczu zrobić koniec trasy. Idiotyzm.

    • 3 4

  • (2)

    Droga redakcjo. Zabrakło najważniejszego : co jest przyczyną opóźnienia drugiego peronu na Wzgórzu i dlaczego nie ma to wpływu na pozostałe? To najważniejsza ze stacji PKM. Ułatwi mi dojazd do pracy nieopisanie. Pozostałe niech nie powstaną: za blisko siebie i opóźnią mi dojazd.

    • 7 3

    • przyczyna jest prosta

      inwestor prywatny który miał to współfinansować nie jest zainteresowany

      • 1 1

    • Egoista

      Przystanki przy węźle Wzgórze są jak najbardziej potrzebne, ale węzeł Karwiny również.

      • 1 0

  • Ściema,ściema, ściema (1)

    • 2 4

    • haha

      Maja projekty maja pozwolenie na budowe maja kase to niby dlaczego nie buduja???
      Przecietny glupi gdynianin tego nie zrozumie.

      • 1 0

  • Jest nadzeja w PiS, (1)

    że sprawa "Pomorskiej" KM-ki zostanie właściwie potraktowana i skontrolowana jak i wiele dętych "inwestycji" z f.unijnymi w tle np. N.Słowackiego, tunej, itd.

    Już nie mogę się doczekać i mam nadzieję, że nie tylko głowy Poleca ?

    • 6 8

    • Tak, PiS każe rozebrać tą kolej i przenieść do Włoszczowej

      • 0 0

  • 2018

    powstaną w 2018 i to jest wersja optymistyczna

    • 1 1

  • Pytanko (1)

    Czy bedzie pkmka zatrzymywac sie na stacji gdynia cisowa?

    • 3 2

    • a po co? macie skm
      PKMka będzie jechała z Gdyni Głównej od razu na Obłuże po istniejących torach, omijając Chylonię.

      • 0 3

  • Nastepny przyklad buty i arogancji gdynskich szczurasow. Invest Komfort wybudowal tak wysoki budynek jak SeaTowers w miejscu gdzie on stoi pod warunkiem,ze powstanie tam pltforma widokowa zamiast tej co byla planowana na Kamiennej Gorze. Oczywiscie zaden zwykly zjadacz chleba, czy turysta nawet nie ma co snic, ze tam wejdzie zeby podziwiacpanorame miasta. Podobnie riviera ma ten przystanek wd..pie jak juz dostala to co chciala, a szczurasy oczywiscie juz o niczym nie pamietaja

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane