• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: będą oszczędności przy projektowaniu

Maciej Naskręt
28 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Możliwe, że już w marcu 2012 r. będzie gotowy projekt budowlany Kolei Metropolitalnej. Możliwe, że już w marcu 2012 r. będzie gotowy projekt budowlany Kolei Metropolitalnej.

Trasę Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową prawdopodobnie zaprojektuje biuro BFG z Warszawy albo Transprojekt Gdański.



Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska. Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska.
Poznaliśmy oferty firm, które chcą zaprojektować gdański odcinek KM. O to zlecenie walczyło 12 firm i konsorcjów. O wyborze najkorzystniejszej zdecyduje w 85 proc. cena, a w 15 termin wykonania dokumentacji.

Dlatego w walce wciąż pozostają propozycje dwóch biur projektowych. Najtańszą, wartą 4,5 mln zł ofertę, złożyło konsorcjum firm BBF z Poznania i EGIS Poland z Warszawy. Ten projekt miałby powstać dokładnie w terminach określonych przez inwestora, czyli do 30 sierpnia 2011 r. (I etap) i do 30 czerwca 2012 r (II etap).

Oferta Transprojektu Gdańskiego jest co prawda o 400 tys. zł droższa, ale firma zadeklarowała najkrótszy termin jej wykonania: odpowiednio o 32, i o 100 dni szybciej.

Jak będziesz najczęściej podróżował Koleją Metropolitalną?

Inwestor, czyli samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, zabezpieczyła na potrzeby projektu 17 mln zł, choć szacowano, że pochłonie on ok. 10-11 mln zł. Dlatego też samorząd województwa, który finansuje stworzenie projektu, jest zadowolony ze złożonych ofert.

- Przetarg rozstrzygniemy w przyszłym tygodniu. Musimy sprawdzić jak firmy, które złożyły najniższe cenowo oferty, wyliczały koszty przygotowania projektów. Ponadto musimy sprawdzić oferty pod względem formalnym - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Za każdy dzień skrócenia terminu stworzenia projektu wykonawcy otrzymują dodatkowe punkty. W pierwszym etapie, dotyczącym projektu kolei między lotniskiem a Osową (budowa ma się skończyć do maja 2012 r.), firmy musiały się wyrobić do 30 sierpnia 2011 r.

W drugim etapie, dotyczącym odcinku między Wrzeszczem a Osową (ma powstać do wiosny 2015 r.), termin dostarczenie dokumentacji ustalono na czerwiec 2012 r.

- Zwycięzca przetargu będzie musiał przygotować nie tylko dokumentację projektową, ale też dokumentację przetargową dla zainteresowanych budową Kolei Metropolitalnej - mówi Konopacki.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł(netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Oferty złożone w przetargu.

1. Konsorcjum: Lider: BBF Sp. z o. o. z Poznania; Partner: EGIS POLAND Sp. z o. o. z Warszawy - 4 551 000 zł
2. Transprojekt Gdańsk Sp. z o. o. z Gdańska - 4 990 417,50 zł
3. Konsorcjum: Lider: Europrojekt Gdańsk Sp. z o. o. z Gdańska; Partner: SSF Ingenieure AG (Niemcy) - 6 089 730 zł
4. KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o. o. z Warszawy - 6 703 500 zł
5. Konsorcjum: Lider: SENER Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: SENER INGENIERA Y SISTEMAS S.A. (Hiszpania) - 7 588 485 zł
6. Konsorcjum: Lider: DB International GmbH Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Schuessler - Plan Inżynierzy Sp. z o. o. z Warszawy - 8 727 809,40 zł
7. SYSTRA SA (Francja), reprezentowana przez SYSTRA SA Oddział w Polsce (Warszawa) - 8 757 600 zł
8. Konsorcjum: Lider: Scott Wilson Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Scott Wilson Ltd (Wielka Brytania)- 9 348 000 zł
9. Konsorcjum: Lider: Mott MacDonald Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Mott MacDonald Limited (Wielka Brytania) - 9 963 000 zł
10. ARCADIS Sp. z o. o. z Warszawy - 10 332 000 zł
11. Konsorcjum: Lider: SUDOP Polska Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: SUDOP PRAHA (Czechy) - 14 985 459 zł
12. Voessing Polska Sp. z o. o. z Poznania - 14 998 000 zł


Jak będą wyglądać pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Pociągi finansowane przez samorząd województwa są utrzymane w kolorystyce żółto-niebieskiej. Możliwe, że takie będą wyglądać pociągi jeżdżące po torach Kolei Metropolitalnej. Wiele osób widziałoby je w innych barwach. Pociągi finansowane przez samorząd województwa są utrzymane w kolorystyce żółto-niebieskiej. Możliwe, że takie będą wyglądać pociągi jeżdżące po torach Kolei Metropolitalnej. Wiele osób widziałoby je w innych barwach.
Zanim z Rębiechowa do Gdyni, a potem do Gdańska, pojadą pierwsze pociągi, spółka PKM będzie musiała ogłosić przetarg na dzierżawę lub zakup taboru. Z opinii zamieszczanych przez naszych czytelników wynika, że bardziej niż parametry techniczne przyszłych składów, interesuje ich... kolorystyka pociągów.

Szynobusy jeżdżące m.in. z Gdyni do Kościerzyny oraz na Hel, które należą do samorządu województwa, są utrzymane w żółto-niebieskiej kolorystyce. Spółka PKM jeszcze nie zdecydowała, czy składy KM będą podobnie malowane, ale zdaniem jej przedstawicieli nie ma powodu by było inaczej.

Nie wszystkim czytelnikom to się podoba. - Pociągi Kolei Metropolitalnej powinny być utrzymane w kolorystyce biało-zielonej. Odróżniałyby się one od pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej - argumentuje pan Tomasz Idzikowski, czytelnik.

Nie wiemy, czy pan Tomasz kieruje się sympatiami klubowymi, ale przecież nie wszystko na Pomorzu musi mieć barwy Arki Gdynia lub Lechii Gdańsk. Powinniśmy znaleźć nową kolorystykę, która będzie nową kolej wyróżniała nie tylko w Trójmieście, ale i całej Polsce.

Masz pomysł, w jakich barwach powinny być utrzymane pociągi poruszające się po Kolei Metropolitalnej? Napisz do nas e-mail. Najciekawsze pomysły przekażemy władzom PKM S.A.

Wersja pomarańczowa. Wersja pomarańczowa.
Wersja zielona. Wersja zielona.
Wersja fioletowa. Wersja fioletowa.

Miejsca

Opinie (151) 8 zablokowanych

  • Po co kolej z Gdyni ?

    Tam wszystko pada

    • 2 6

  • Błe, BŁE

    Rzygać się chce, tną inwestycją a oni o kolorkach, jeszcze zróbcie konkurs na nazwy przystanków np. Zielone barany.

    • 3 2

  • Wypadek

    Wypadek kolejowy koło Lęborka. Dwie osoby nieżyją 20rannych akcja ratownicza trwa.

    • 0 5

  • kolor zielony bylby odpowiedni.. (1)

    ile lat mozna ogladac ciagle,te zolto-niebieski! przydalaby sie zmiana!a w Gdansku.zielony kolor bardziej by pasowal.skoro prezydent Szczurek robi wszystko w tych samych barwach,to dlaczego pociagi,ktore jezdzilby na trasie Gdanskiej nie maja byc bialo-zielone!nawet te jezdzace do Gdyni powinny byc w naszych barwach..

    • 2 6

    • krowa przez pomyłę by go próbowała zjeść:))

      • 3 0

  • Oszczędności przy projektowaniu... (5)

    Projekt miał być opracowany za 10mln a poszedł za 4mln... biura będą musiały przyciąć koszty z badań geologicznych, z jakości dokumentacji, z trudności rozwiązań konstrukcyjnych (nie pisząc o poprawności rozwiązania), a grupa studentów za pół darmo będzie opracowywać projekt.Odbije się to na naszym bezpieczeństwie a oczom ukażą się nudna infrastruktura oparta na powtarzalności elementów wykonanych z szarego betonu.Oszczędności są dobre ale z głową. Proponuje odrzucanie w takich wypadkach 3 NAJTAŃSZYCH i 3 NAJDROŻSZYCH konkurentów. Przetargi będą się odbywać "na poziomie" bez biur starających się za wszelką cene dorwać robotę by ją później ewentualnie spaprać.

    • 4 1

    • (3)

      Widać Obserwatorze, że w tym temacie jesteś bez pojęcia. Spapranej dokumentacji nikt Ci nie uzgodni, w szczególności inwestor, który za nią płaci.

      • 0 3

      • panie pracownik (1)

        mówimy o kraju gdzie potrafią ukraść most lub wybierać łupek z budowy
        a wyprofilowanie łuku drogi tak żeby wyrzucało samochody też nie jest niczym niezwykłym

        jak ktoś klepnie że projekt ma pójść to pójdzie

        • 1 0

        • jeszcze bardziej utwierdzacie mnie w przekonaniu, że nie macie o tym pojęcia. Co to znaczy "klepnie"? Z całym szacunkiem, ale jesteście laikami w tym temacie.
          Wiem co piszę, zdziwiłbyś się gdzie pracuję.

          • 0 1

      • Przy takim terminie realizacji i tylu obiektach nie jest Pan w stanie sprawdzić chociażby wspomnianych wyżej badań geologicznych (odwiert zrobią w "pobliżu" i będą zadowoleni, że jest), późniejsze komplikacje z posadowieniem konstrukcji spadną na wykonawców... a to generuje opóźnienia. A to tylko jeden przykład. Dla was liczą się kolorowe loga na pierwszych stronach i wiśta wio! W skrócie oszczędności przed wyborami, g....no później wypłynie.

        • 0 0

    • fachowiec

      nie masz pojęcia jak znaną firmą jest BBF i jakie ma rekomendacje ,wiec nie pisz bzdur

      • 0 0

  • kolor wagonikow

    kolorystyka powinna odnosic sie do...krajobrazu tak tak. blekitno - jak baltyk wiec nawet bardziej zielono ale przyjmimy blekitny jako kolor morza i zielony jak lasy przez ktore pomykac bedzie kolej. BTW i bedzie zielony dla lechistow, niebieski dla arki i baltyku :)

    • 2 2

  • Zielono-niebieskie - moim zdaniem najlepsze!

    Kolej Metropolitalna to połączenie morza z pięknymi kaszubskimi lasami. Ta kolorystyka wydaje mi się najlepiej pasująca!

    • 3 2

  • :( (1)

    jakie brzydkie, dlaczego nie mogą tak wyglądać jak ten na rysunku u góry? chodzi mi o kształt

    • 8 1

    • Właśnie, srebrna strzała najładniejsza!

      • 0 0

  • Lepiej niech będą całkowicie niebieskie.

    To kolor nieskończonności, wieczności, prawdy, spokoju, duchowości, wszechoceanu. I nie kojarzy się automatycznie z żadnymii kibolami.

    • 4 1

  • Kolory??!

    Ludzie! Są ważniejsze sprawy, jak choćby poziom hałasu emitowany przez przejeżdżające niemalże pod oknami mieszkańców niektórych osiedli tabory...

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane