• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: będą oszczędności przy projektowaniu

Maciej Naskręt
28 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Możliwe, że już w marcu 2012 r. będzie gotowy projekt budowlany Kolei Metropolitalnej. Możliwe, że już w marcu 2012 r. będzie gotowy projekt budowlany Kolei Metropolitalnej.

Trasę Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową prawdopodobnie zaprojektuje biuro BFG z Warszawy albo Transprojekt Gdański.



Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska. Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska.
Poznaliśmy oferty firm, które chcą zaprojektować gdański odcinek KM. O to zlecenie walczyło 12 firm i konsorcjów. O wyborze najkorzystniejszej zdecyduje w 85 proc. cena, a w 15 termin wykonania dokumentacji.

Dlatego w walce wciąż pozostają propozycje dwóch biur projektowych. Najtańszą, wartą 4,5 mln zł ofertę, złożyło konsorcjum firm BBF z Poznania i EGIS Poland z Warszawy. Ten projekt miałby powstać dokładnie w terminach określonych przez inwestora, czyli do 30 sierpnia 2011 r. (I etap) i do 30 czerwca 2012 r (II etap).

Oferta Transprojektu Gdańskiego jest co prawda o 400 tys. zł droższa, ale firma zadeklarowała najkrótszy termin jej wykonania: odpowiednio o 32, i o 100 dni szybciej.

Jak będziesz najczęściej podróżował Koleją Metropolitalną?

Inwestor, czyli samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, zabezpieczyła na potrzeby projektu 17 mln zł, choć szacowano, że pochłonie on ok. 10-11 mln zł. Dlatego też samorząd województwa, który finansuje stworzenie projektu, jest zadowolony ze złożonych ofert.

- Przetarg rozstrzygniemy w przyszłym tygodniu. Musimy sprawdzić jak firmy, które złożyły najniższe cenowo oferty, wyliczały koszty przygotowania projektów. Ponadto musimy sprawdzić oferty pod względem formalnym - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Za każdy dzień skrócenia terminu stworzenia projektu wykonawcy otrzymują dodatkowe punkty. W pierwszym etapie, dotyczącym projektu kolei między lotniskiem a Osową (budowa ma się skończyć do maja 2012 r.), firmy musiały się wyrobić do 30 sierpnia 2011 r.

W drugim etapie, dotyczącym odcinku między Wrzeszczem a Osową (ma powstać do wiosny 2015 r.), termin dostarczenie dokumentacji ustalono na czerwiec 2012 r.

- Zwycięzca przetargu będzie musiał przygotować nie tylko dokumentację projektową, ale też dokumentację przetargową dla zainteresowanych budową Kolei Metropolitalnej - mówi Konopacki.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł(netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Oferty złożone w przetargu.

1. Konsorcjum: Lider: BBF Sp. z o. o. z Poznania; Partner: EGIS POLAND Sp. z o. o. z Warszawy - 4 551 000 zł
2. Transprojekt Gdańsk Sp. z o. o. z Gdańska - 4 990 417,50 zł
3. Konsorcjum: Lider: Europrojekt Gdańsk Sp. z o. o. z Gdańska; Partner: SSF Ingenieure AG (Niemcy) - 6 089 730 zł
4. KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o. o. z Warszawy - 6 703 500 zł
5. Konsorcjum: Lider: SENER Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: SENER INGENIERA Y SISTEMAS S.A. (Hiszpania) - 7 588 485 zł
6. Konsorcjum: Lider: DB International GmbH Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Schuessler - Plan Inżynierzy Sp. z o. o. z Warszawy - 8 727 809,40 zł
7. SYSTRA SA (Francja), reprezentowana przez SYSTRA SA Oddział w Polsce (Warszawa) - 8 757 600 zł
8. Konsorcjum: Lider: Scott Wilson Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Scott Wilson Ltd (Wielka Brytania)- 9 348 000 zł
9. Konsorcjum: Lider: Mott MacDonald Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Mott MacDonald Limited (Wielka Brytania) - 9 963 000 zł
10. ARCADIS Sp. z o. o. z Warszawy - 10 332 000 zł
11. Konsorcjum: Lider: SUDOP Polska Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: SUDOP PRAHA (Czechy) - 14 985 459 zł
12. Voessing Polska Sp. z o. o. z Poznania - 14 998 000 zł


Jak będą wyglądać pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Pociągi finansowane przez samorząd województwa są utrzymane w kolorystyce żółto-niebieskiej. Możliwe, że takie będą wyglądać pociągi jeżdżące po torach Kolei Metropolitalnej. Wiele osób widziałoby je w innych barwach. Pociągi finansowane przez samorząd województwa są utrzymane w kolorystyce żółto-niebieskiej. Możliwe, że takie będą wyglądać pociągi jeżdżące po torach Kolei Metropolitalnej. Wiele osób widziałoby je w innych barwach.
Zanim z Rębiechowa do Gdyni, a potem do Gdańska, pojadą pierwsze pociągi, spółka PKM będzie musiała ogłosić przetarg na dzierżawę lub zakup taboru. Z opinii zamieszczanych przez naszych czytelników wynika, że bardziej niż parametry techniczne przyszłych składów, interesuje ich... kolorystyka pociągów.

Szynobusy jeżdżące m.in. z Gdyni do Kościerzyny oraz na Hel, które należą do samorządu województwa, są utrzymane w żółto-niebieskiej kolorystyce. Spółka PKM jeszcze nie zdecydowała, czy składy KM będą podobnie malowane, ale zdaniem jej przedstawicieli nie ma powodu by było inaczej.

Nie wszystkim czytelnikom to się podoba. - Pociągi Kolei Metropolitalnej powinny być utrzymane w kolorystyce biało-zielonej. Odróżniałyby się one od pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej - argumentuje pan Tomasz Idzikowski, czytelnik.

Nie wiemy, czy pan Tomasz kieruje się sympatiami klubowymi, ale przecież nie wszystko na Pomorzu musi mieć barwy Arki Gdynia lub Lechii Gdańsk. Powinniśmy znaleźć nową kolorystykę, która będzie nową kolej wyróżniała nie tylko w Trójmieście, ale i całej Polsce.

Masz pomysł, w jakich barwach powinny być utrzymane pociągi poruszające się po Kolei Metropolitalnej? Napisz do nas e-mail. Najciekawsze pomysły przekażemy władzom PKM S.A.

Wersja pomarańczowa. Wersja pomarańczowa.
Wersja zielona. Wersja zielona.
Wersja fioletowa. Wersja fioletowa.

Miejsca

Opinie (151) 8 zablokowanych

  • 85% cena, 15% termin. (3)

    czyli można się spodziewać, że znów powstanie jakiś koszmarek architektoniczny, klecony naprędce i tanio.
    kiedy w końcu miasto zacznie zwracać uwagę na to JAK wyglądają realizacje projektów? KIEDY?!

    czy to takie trudne - zrobić konkurs na bryłę, dać ludziom głosować, i dopiero następnie urządzić przetarg na wykonanie zwycięskiego projektu?

    :/

    • 7 3

    • (1)

      ale o czym Ty mówisz? Bryle? Przecież to jest inwestycja liniowa.....

      • 3 2

      • perony też mają kształt linii? wejscia na nie też? zadaszenie?
        parkingi dookoła (jeśli jakieś powstaną w ogóle - bez nich przecież będzie taniej i szybciej).. też?

        mówię o tym że nie chcę oglądać kolejnego "nowoczesnego" projektu komunikacyjnego pokroju wyremontowanego niedawno Węzła Wzgórze w Gdyni.
        sorry, ale taką architekturą można się było chwalić lat temu 40. .. no ale cóż - jeśli ma być tanio i szybko...

        • 0 1

    • Czy ty masz w ogóle pojęcie na czym polega projektowanie torów? Tutaj wiodące są parametry geometryczne - jak promienie łuków (które swoją drogą powinny być jak największe a nie jak ktoś wymyślił minimalne dopuszczone przez przepisy- 540 (?) m, za taką głupotę powinno się projektanta pozbawić uprawnień bo wykazał się totalną ignorancją i brakiem wyobraźni inżynierskiej).

      • 0 0

  • Więc chodź pomaluj mój tabor...

    A nie można tak każdego taboru z osobna innymi kolorami? Będzie weselej i bez klubowych spinek...:)

    • 2 1

  • żółto niebieska kolorystyka? to prowokacja

    i teraz się zacznie

    • 5 4

  • Kibole - bezmózgi (1)

    No i co z tego że żółto-niebieskie. Tylko głupiemu kibolowi od razu kojarzy się z Arką. Jestem pewien, że ten człowiek z artykułu, który chciałby by były biało-zielone, to tylko dlatego, że jest za Lechią.
    Opanujcie się bezmózgi. w przestrzeni miejskiej jest wiele miejsc, obiektów i rzeczy w różnych zestawieniach kolorystycznych i może promil z nich ma związek z klubami sportowymi.

    • 16 6

    • na tym forum 90% to kibole

      • 4 0

  • żółto zielono czarne (2)

    i mamy w prawdziwie barwy królewskie pomorza.
    ARKA
    LECHIA
    TREFL

    • 1 9

    • kto kupuje te pózle ? (1)

      • 1 1

      • "Mistrzowie" ortografii raczej nie kupują. Słowników ortograficznych też nie, co widać powyżej.

        • 0 0

  • SREBRNE!!!! (1)

    A JAKI KOLOR BEDĄ MIAŁY FOTELE??
    a maszynista w jaki ubraniu bedzie siedzial??

    • 4 2

    • Pierwsza zmiana będzie miała

      czyste mundury.

      • 0 0

  • Czy kazdy wagon będzie miał swoje imię?

    • 2 2

  • Zwycięzca ma przygotować dokumentację przetargową? Hm... :) (1)

    Z jednej strony to dobrze, przynajmniej będzie przygotowana przez profesjonalistów - z drugiej strony jednakże rodzi to zasadne obawy, że SIWZ może zostać mądrze przygotowany "pod kogoś".

    • 1 2

    • dok przetargowa to: specyfikacje techniczne, kosztorys ofertowy i inwestorski, przedmiar robót... praktycznie zawsze przygotowuje to ten, ktory robił projekt, bo praktycznie zawze to jest w zakresie umowy.

      • 0 1

  • Pytanie

    A czy 4 lata temu nie planowano, że tą zakikaną koleją pojedziemy na EURO??!!

    • 6 0

  • a gdzie?

    tak, a gdzie na tej mapce jest Gdynia?
    Kończy się w Osowej. Kiedyś Osowa to była Gdynia. Gdize jest Gdynia?

    pozdrawiam, Lech

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane