• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: będą oszczędności przy projektowaniu

Maciej Naskręt
28 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Możliwe, że już w marcu 2012 r. będzie gotowy projekt budowlany Kolei Metropolitalnej. Możliwe, że już w marcu 2012 r. będzie gotowy projekt budowlany Kolei Metropolitalnej.

Trasę Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową prawdopodobnie zaprojektuje biuro BFG z Warszawy albo Transprojekt Gdański.



Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska. Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska.
Poznaliśmy oferty firm, które chcą zaprojektować gdański odcinek KM. O to zlecenie walczyło 12 firm i konsorcjów. O wyborze najkorzystniejszej zdecyduje w 85 proc. cena, a w 15 termin wykonania dokumentacji.

Dlatego w walce wciąż pozostają propozycje dwóch biur projektowych. Najtańszą, wartą 4,5 mln zł ofertę, złożyło konsorcjum firm BBF z Poznania i EGIS Poland z Warszawy. Ten projekt miałby powstać dokładnie w terminach określonych przez inwestora, czyli do 30 sierpnia 2011 r. (I etap) i do 30 czerwca 2012 r (II etap).

Oferta Transprojektu Gdańskiego jest co prawda o 400 tys. zł droższa, ale firma zadeklarowała najkrótszy termin jej wykonania: odpowiednio o 32, i o 100 dni szybciej.

Jak będziesz najczęściej podróżował Koleją Metropolitalną?

Inwestor, czyli samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, zabezpieczyła na potrzeby projektu 17 mln zł, choć szacowano, że pochłonie on ok. 10-11 mln zł. Dlatego też samorząd województwa, który finansuje stworzenie projektu, jest zadowolony ze złożonych ofert.

- Przetarg rozstrzygniemy w przyszłym tygodniu. Musimy sprawdzić jak firmy, które złożyły najniższe cenowo oferty, wyliczały koszty przygotowania projektów. Ponadto musimy sprawdzić oferty pod względem formalnym - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Za każdy dzień skrócenia terminu stworzenia projektu wykonawcy otrzymują dodatkowe punkty. W pierwszym etapie, dotyczącym projektu kolei między lotniskiem a Osową (budowa ma się skończyć do maja 2012 r.), firmy musiały się wyrobić do 30 sierpnia 2011 r.

W drugim etapie, dotyczącym odcinku między Wrzeszczem a Osową (ma powstać do wiosny 2015 r.), termin dostarczenie dokumentacji ustalono na czerwiec 2012 r.

- Zwycięzca przetargu będzie musiał przygotować nie tylko dokumentację projektową, ale też dokumentację przetargową dla zainteresowanych budową Kolei Metropolitalnej - mówi Konopacki.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł(netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Oferty złożone w przetargu.

1. Konsorcjum: Lider: BBF Sp. z o. o. z Poznania; Partner: EGIS POLAND Sp. z o. o. z Warszawy - 4 551 000 zł
2. Transprojekt Gdańsk Sp. z o. o. z Gdańska - 4 990 417,50 zł
3. Konsorcjum: Lider: Europrojekt Gdańsk Sp. z o. o. z Gdańska; Partner: SSF Ingenieure AG (Niemcy) - 6 089 730 zł
4. KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o. o. z Warszawy - 6 703 500 zł
5. Konsorcjum: Lider: SENER Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: SENER INGENIERA Y SISTEMAS S.A. (Hiszpania) - 7 588 485 zł
6. Konsorcjum: Lider: DB International GmbH Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Schuessler - Plan Inżynierzy Sp. z o. o. z Warszawy - 8 727 809,40 zł
7. SYSTRA SA (Francja), reprezentowana przez SYSTRA SA Oddział w Polsce (Warszawa) - 8 757 600 zł
8. Konsorcjum: Lider: Scott Wilson Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Scott Wilson Ltd (Wielka Brytania)- 9 348 000 zł
9. Konsorcjum: Lider: Mott MacDonald Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Mott MacDonald Limited (Wielka Brytania) - 9 963 000 zł
10. ARCADIS Sp. z o. o. z Warszawy - 10 332 000 zł
11. Konsorcjum: Lider: SUDOP Polska Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: SUDOP PRAHA (Czechy) - 14 985 459 zł
12. Voessing Polska Sp. z o. o. z Poznania - 14 998 000 zł


Jak będą wyglądać pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Pociągi finansowane przez samorząd województwa są utrzymane w kolorystyce żółto-niebieskiej. Możliwe, że takie będą wyglądać pociągi jeżdżące po torach Kolei Metropolitalnej. Wiele osób widziałoby je w innych barwach. Pociągi finansowane przez samorząd województwa są utrzymane w kolorystyce żółto-niebieskiej. Możliwe, że takie będą wyglądać pociągi jeżdżące po torach Kolei Metropolitalnej. Wiele osób widziałoby je w innych barwach.
Zanim z Rębiechowa do Gdyni, a potem do Gdańska, pojadą pierwsze pociągi, spółka PKM będzie musiała ogłosić przetarg na dzierżawę lub zakup taboru. Z opinii zamieszczanych przez naszych czytelników wynika, że bardziej niż parametry techniczne przyszłych składów, interesuje ich... kolorystyka pociągów.

Szynobusy jeżdżące m.in. z Gdyni do Kościerzyny oraz na Hel, które należą do samorządu województwa, są utrzymane w żółto-niebieskiej kolorystyce. Spółka PKM jeszcze nie zdecydowała, czy składy KM będą podobnie malowane, ale zdaniem jej przedstawicieli nie ma powodu by było inaczej.

Nie wszystkim czytelnikom to się podoba. - Pociągi Kolei Metropolitalnej powinny być utrzymane w kolorystyce biało-zielonej. Odróżniałyby się one od pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej - argumentuje pan Tomasz Idzikowski, czytelnik.

Nie wiemy, czy pan Tomasz kieruje się sympatiami klubowymi, ale przecież nie wszystko na Pomorzu musi mieć barwy Arki Gdynia lub Lechii Gdańsk. Powinniśmy znaleźć nową kolorystykę, która będzie nową kolej wyróżniała nie tylko w Trójmieście, ale i całej Polsce.

Masz pomysł, w jakich barwach powinny być utrzymane pociągi poruszające się po Kolei Metropolitalnej? Napisz do nas e-mail. Najciekawsze pomysły przekażemy władzom PKM S.A.

Wersja pomarańczowa. Wersja pomarańczowa.
Wersja zielona. Wersja zielona.
Wersja fioletowa. Wersja fioletowa.

Miejsca

Opinie (151) 8 zablokowanych

  • zielono-bialo-niebieskie-Najladniejsze! (1)

    fioletowy,tez ladny,tylko nie zolto niebieskie!!!ten kolor ma juz skm.tvn.polsat itd. jest juz meczacy,szczegolnie dla Gdanszczan!

    • 0 1

    • e tam

      Ani żółte, ani niebieskie, ani zielone, anmi białe tylko czarno-purpurowe

      • 0 0

  • Przystanek Zaspa

    Ja bym obecny peron SKM przesunął w stronę Przymorza i zbudował tunel, lub kładkę dla pieszych łączącą SKM Zaspa z PKM Strzyża. Jak się tego peronu PKM nie da zbudować na Zaspie, to może dałoby się skomunikować położone blisko siebie perony, a przy okazji udrożnić przejście, którego według mnie bardzo brakuje - pomiędzy Leroy-Merlin a działkami na Zaspie. Pętle dla autobusów można przenieść na teren obecnych działek, a działki na teren obecnych pętli i szafa gra. Przejście we wspomnianym miejscu ożywiłoby okolicę i skróciło drogę Zaspian do lasu, a Strzyżan nad morze.

    • 6 0

  • trojmiasto.pl - 5 stycznia 2008 (2)

    "Jeśli nie pojawią się problemy przy rozstrzyganiu przetargów na studium, projekt i budowę, prace mogłyby ruszyć w połowie przyszłego roku. Cała linia byłaby wtedy gotowa na parę miesięcy przed pierwszym meczem Mistrzostw Europy w 2012."

    • 5 0

    • pamiętam to

      • 0 0

    • No i gdyby miasto Gdansk przez 2 lata nie przeszkadzalo tej inwestycji to PKM mogla by byc cala gotowa na Euro 2012...

      • 4 0

  • A może trochę wypasu i użyć heraldycznych kolorów województwa pomorskiego, czyli złoty i czarny ?

    • 4 0

  • A jaka wersja tunelu będzie ?

    Żółta, niebieska czy CZARNA >?

    • 2 1

  • dlaczego nie robią wzdłóż koleji trasy rowerowejtam aż się o to prosi ale pomyśleć urzędasom to już trudno (1)

    dlaczego nie robią wzdłóż koleji trasy rowerowejtam aż się o to prosi ale pomyśleć urzędasom to już trudno

    • 4 6

    • do minusujących

      pomysł budowy drogi rowerowej jest dobrym pomysłem
      wsiądźcie na rower, przejedźcie się tą trasą, wspaniałe widoki, czyste powietrze.
      kiedyś planowano przeprowadzenie takiej drogi właśnie tym szlakiem.
      uwzględnienie ścieżki rowerowej już podczas projektowania pozwoliłoby na wkomponowanie jej w trasę,jako osobnego pasa ruchu nie kolidującego z drogą dla samochodów.
      dodanie lekkiej kładki do budowanych wiaduktów, pewnie też nie stanowiłoby problemu

      • 3 1

  • tylko Zielone! (1)

    • 1 1

    • zielone to masz w gaciach po nadmiarze budyniu

      • 1 0

  • moje trzy grosze

    Te oszsczędności to skutek rażącego zawyżania cen przez innych. Dotyczy to generalnie wszystkich inwestycji w tym kraju na etapie od projektowania do realizacji. Dzięki temu mamy najdroższe autostrady w Europie, stadiony w Europie itp. Jak ktoś uczciwie skalkuluje ceny to to nazywa si to oszczędnościami. To nie oszczędności tylko marnotrawienie pieniędzy przy innych inwestycjach.

    • 4 1

  • A co to ? (2)

    żaden pajac nie zwrócił uwagi, że tylko Gdynia będzie miała dojazd do lotniska do 2015. I komunikacja PKM jest budowana dla Gdyni i kaszubowa. To i barwy kolejek muszą być żółto-niebieskie.

    • 1 3

    • Nie pij tyle

      • 0 0

    • zwracają uwagę na to nie tylko pajace

      ale pociągi SKM już dawno temu malowali na żółto i niebiesko - może tym razem nie będą to kolory gdyńskiej Arki, a pociągi zrobią nam szwedzi i pomalują w swoje narodowe barwy: blå - gul

      • 1 0

  • k..... zarąbiście

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane