- 1 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (213 opinii)
- 2 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (59 opinii)
- 3 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (154 opinie)
- 4 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (69 opinii)
- 5 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (147 opinii)
- 6 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (133 opinie)
Kolej Metropolitalna: będą oszczędności przy projektowaniu
Trasę Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową prawdopodobnie zaprojektuje biuro BFG z Warszawy albo Transprojekt Gdański.
Poznaliśmy oferty firm, które chcą zaprojektować gdański odcinek KM. O to zlecenie walczyło 12 firm i konsorcjów. O wyborze najkorzystniejszej zdecyduje w 85 proc. cena, a w 15 termin wykonania dokumentacji.
Dlatego w walce wciąż pozostają propozycje dwóch biur projektowych. Najtańszą, wartą 4,5 mln zł ofertę, złożyło konsorcjum firm BBF z Poznania i EGIS Poland z Warszawy. Ten projekt miałby powstać dokładnie w terminach określonych przez inwestora, czyli do 30 sierpnia 2011 r. (I etap) i do 30 czerwca 2012 r (II etap).
Oferta Transprojektu Gdańskiego jest co prawda o 400 tys. zł droższa, ale firma zadeklarowała najkrótszy termin jej wykonania: odpowiednio o 32, i o 100 dni szybciej.
- Przetarg rozstrzygniemy w przyszłym tygodniu. Musimy sprawdzić jak firmy, które złożyły najniższe cenowo oferty, wyliczały koszty przygotowania projektów. Ponadto musimy sprawdzić oferty pod względem formalnym - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.
Za każdy dzień skrócenia terminu stworzenia projektu wykonawcy otrzymują dodatkowe punkty. W pierwszym etapie, dotyczącym projektu kolei między lotniskiem a Osową (budowa ma się skończyć do maja 2012 r.), firmy musiały się wyrobić do 30 sierpnia 2011 r.
W drugim etapie, dotyczącym odcinku między Wrzeszczem a Osową (ma powstać do wiosny 2015 r.), termin dostarczenie dokumentacji ustalono na czerwiec 2012 r.
- Zwycięzca przetargu będzie musiał przygotować nie tylko dokumentację projektową, ale też dokumentację przetargową dla zainteresowanych budową Kolei Metropolitalnej - mówi Konopacki.
Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł(netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.
Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.
1. Konsorcjum: Lider: BBF Sp. z o. o. z Poznania; Partner: EGIS POLAND Sp. z o. o. z Warszawy - 4 551 000 zł
2. Transprojekt Gdańsk Sp. z o. o. z Gdańska - 4 990 417,50 zł
3. Konsorcjum: Lider: Europrojekt Gdańsk Sp. z o. o. z Gdańska; Partner: SSF Ingenieure AG (Niemcy) - 6 089 730 zł
4. KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o. o. z Warszawy - 6 703 500 zł
5. Konsorcjum: Lider: SENER Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: SENER INGENIERA Y SISTEMAS S.A. (Hiszpania) - 7 588 485 zł
6. Konsorcjum: Lider: DB International GmbH Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Schuessler - Plan Inżynierzy Sp. z o. o. z Warszawy - 8 727 809,40 zł
7. SYSTRA SA (Francja), reprezentowana przez SYSTRA SA Oddział w Polsce (Warszawa) - 8 757 600 zł
8. Konsorcjum: Lider: Scott Wilson Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Scott Wilson Ltd (Wielka Brytania)- 9 348 000 zł
9. Konsorcjum: Lider: Mott MacDonald Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Mott MacDonald Limited (Wielka Brytania) - 9 963 000 zł
10. ARCADIS Sp. z o. o. z Warszawy - 10 332 000 zł
11. Konsorcjum: Lider: SUDOP Polska Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: SUDOP PRAHA (Czechy) - 14 985 459 zł
12. Voessing Polska Sp. z o. o. z Poznania - 14 998 000 zł
Zanim z Rębiechowa do Gdyni, a potem do Gdańska, pojadą pierwsze pociągi, spółka PKM będzie musiała ogłosić przetarg na dzierżawę lub zakup taboru. Z opinii zamieszczanych przez naszych czytelników wynika, że bardziej niż parametry techniczne przyszłych składów, interesuje ich... kolorystyka pociągów.
Szynobusy jeżdżące m.in. z Gdyni do Kościerzyny oraz na Hel, które należą do samorządu województwa, są utrzymane w żółto-niebieskiej kolorystyce. Spółka PKM jeszcze nie zdecydowała, czy składy KM będą podobnie malowane, ale zdaniem jej przedstawicieli nie ma powodu by było inaczej.
Nie wszystkim czytelnikom to się podoba. - Pociągi Kolei Metropolitalnej powinny być utrzymane w kolorystyce biało-zielonej. Odróżniałyby się one od pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej - argumentuje pan Tomasz Idzikowski, czytelnik.
Nie wiemy, czy pan Tomasz kieruje się sympatiami klubowymi, ale przecież nie wszystko na Pomorzu musi mieć barwy Arki Gdynia lub Lechii Gdańsk. Powinniśmy znaleźć nową kolorystykę, która będzie nową kolej wyróżniała nie tylko w Trójmieście, ale i całej Polsce.
Masz pomysł, w jakich barwach powinny być utrzymane pociągi poruszające się po Kolei Metropolitalnej? Napisz do nas e-mail. Najciekawsze pomysły przekażemy władzom PKM S.A.
Miejsca
Opinie (151) 8 zablokowanych
-
2011-04-28 15:12
Żeby tylko ta para szybko nie wyleciała jak z czajnika. Już wiele razy było tak, że się wiele mówi i nic... miło by było się w końcu zdziwić :)
- 1 2
-
2011-04-28 15:15
Fajnie, że będzie można dojechać na lotnisko (3)
Ale ja to najwyżej popatrzeć. Nie stać mnie na bilet, ani pobyt za granicą
- 1 0
-
2011-04-28 15:18
To jedz na Kaszuby tyż ładnie
- 4 0
-
2011-04-29 08:44
weź rower
będzie droga rowerowa od Matarni do portu lotniczego - nie zgubisz się bo przy lotnisku ścieżka rowerowa się kończy.
No to już pakuję walizy i na rower bo nie zdążę na samolot.
Nie martwię się - przecież jak wrócę to rower będzie tam gdzie go zostawiłem :)- 0 0
-
2011-05-22 08:09
Mnie też nie stać
Mnie nawet na bilet metropolitalny nie stć. Ale ja to zbudują to pojadę sobie na rowerze popatrzeć na pociągi. Może gdzieś koło lotniska da się cos znależć do jedzenia na jakims śmietniku...
- 0 0
-
2011-04-28 15:21
wolę tę z pierwszego zdjęcia szarą, w kolorystyce żółto-niebieskiej. (1)
- 3 3
-
2011-04-28 15:38
ty sam nie wiesz co wolisz!!!!!
- 0 1
-
2011-04-28 15:21
stoi na stacji lokomotywa,
, ciezka, ogromna i pot z niej..., ach dzieci, jak ten czas mija..
- 2 0
-
2011-04-28 15:31
a po co stacja Barniewicka? (1)
Kto tam bedzie wysiadal , skoro tam ludzie tylko autami dojeżdżają?
- 1 3
-
2011-04-28 15:44
Bo tam będzie Park&Ride
M.in. dla całego Banina. Na piechotę za daleko, ale na dojazd rowerem idealnie. Czekam z utęsknieniem na drugi etap, bo do Gdyni nie mam po co jeździć.
- 0 0
-
2011-04-28 15:32
A pociągi?
Tak tylko jest pewien problem trasa ma być z siecią trakcyjną to po co szynobusy? A jakoś nikt nie mówi o nowych elektrycznych jednostkach trakcyjnych.
- 1 1
-
2011-04-28 15:40
bezsens że przystanku na zaspie nie będzie
kto to projektował że o zaspie zapomniał
- 6 2
-
2011-04-28 15:50
Kolejna spółka przewozowa w Trójmieście? Super!
Mamy już, w ramach aglomeracji, ZKM Gdynia, MZK Wejherowo, ZTM Gdańsk, SKM, PKP PR, PKP IC, setkę prywaciarzy z Gdańska w stronę Pruszcza, Gryf, będziemy mieć jeszcze PKM. Wprost cudownie!
"Jedna aglomeracja, tysiąc biletów" - takie hasło powinno nam przyświecać.- 16 2
-
2011-04-28 15:53
POPIERAM !
przystanek Gdańsk ABRAHAMA
- 4 4
-
2011-04-28 15:58
Dotyczy ankiety,
wcale nie będę podróżował pociągiem metropolitalnym. Jak jadę na nasze piękne Kaszuby to tylko samochodem.
- 3 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.