• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan

Katarzyna Moritz
31 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pomysł na budowę kolejki linowej na Górę Gradową powstał już 2005 roku. Pomysł na budowę kolejki linowej na Górę Gradową powstał już 2005 roku.

Centrum Hewelianum nie zapomina o dawnym pomyśle utworzenia kolejki linowej na Górę Gradową zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Stacja początkowa nie byłaby jednak przy Dworcu Głównym PKP, jak planowano pierwotnie, a przy Bramie Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska.



Czy podoba ci się pomysł budowy kolejki linowej na Grodzisko?

Pomysł budowy kolejki linowej pojawił się już w 2005 roku. Miała ona być najlepszym środkiem dla połączenia Grodziska ze Śródmieściem Gdańska ze względu na brak dogodnej drogi dla pieszych. Koszt wybudowania szacowano wówczas na ok. 5 mln zł, a sześcioosobowe wagoniki pokonujące około 50 m różnicy poziomów miałyby w ciągu godziny przewozić ok. 600 osób.

Czytaj też: Kolej na Forty

W ramach przygotowań przedprojektowych przeprowadzono wówczas prace studialne w postaci studium krajobrazowego przebiegu kolei linowej. Zakładało ono dwie ewentualne lokalizacje dolnych stacji: w okolicach Dworca Głównego PKP lub przy Bastionie św. Elżbiety.

Centrum Hewelianum nie zapomniało o pomyśle

Od tamtego czasu jednak nic się w tej sprawie nie działo. Niemniej rozwijające się sukcesywnie na Grodzisku Centrum Hewelianum nie zapomniało o pomyśle. W związku z tym na najbliższą sesję Rady Miasta Gdańska (31 marca) wpłynie uchwała o przystąpieniu do sporządzenia nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.

Plan ma dotyczyć w szczególności dopuszczenia rekonstrukcji nieistniejących obiektów historycznych, a także zgody na wprowadzenie funkcji usługowych i zapisu umożliwiającego realizację kolejki linowej na Górę Gradową wraz z towarzyszącą infrastrukturą. Obowiązujący do tej pory plan miejscowy powstał w 2001 roku.

- Obecnie próbujemy robić badania krajobrazowe dla tej inwestycji, którą w przyszłości chcielibyśmy zrealizować. Istnieje też potrzeba dostosowania nowego planu do tego, co już mamy i naszych dalszych potrzeb rozwojowych. Dopuszczenie zapisu w planie dotyczącego kolejki będzie otwarciem dla szerszych możliwości i zwiększeniem naszej atrakcyjności - podkreśla Małgorzata Maroszek, kierownik działu inwestycji i zieleni w Centrum Hewelianum. - To, czy dana inwestycja będzie realizowana, zależy też od wielu instytucji, z którymi musimy ją uzgodnić. Na pewno w grę nie będzie wchodzić poprzednia lokalizacja, która budziła wiele kontrowersji. Robiliśmy badania usytuowania kolejki raczej w stronę Bramy Oliwskiej. Jesteśmy też na etapie rozmów z konserwatorem zabytków, który musiałby to zaakceptować.

Projekt z 2005 roku kolejki linowej na fort Grodzisko na Górze Gradowej.


Centrum Hewelianum chce, żeby nowa lokalizacja kolejki nie przechodziła przez tereny zabudowane, a znajdowała się na obszarach będących własnością miasta czy Skarbu Państwa i by w jak najmniejszym stopniu zasłaniała panoramę miasta. W ramach współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie i na podstawie koncepcji, które powstały w 2005 r., obecnie brany jest pod uwagę inny typ kolejki, czyli pojedynczy wózek.

Ponadto górna stacja miałaby być schowana i nie byłaby odrębną budowlą, żeby, zgodnie z zaleceniami konserwatora, zbytnio nie ingerować i zachować historyczny charakter dawnego fortu.

Na początku XVII w., w dobie wojen szwedzkich, gdańszczanie, by umocnić fortyfikacje Biskupiej Górki, zbudowali do przewozu ziemi pierwszą i jak do tej pory jedyną kolejkę linową w Gdańsku. Na początku XVII w., w dobie wojen szwedzkich, gdańszczanie, by umocnić fortyfikacje Biskupiej Górki, zbudowali do przewozu ziemi pierwszą i jak do tej pory jedyną kolejkę linową w Gdańsku.
Kiedy kolejka miałaby powstać? Centrum nie chce podawać konkretnych terminów, samo procedowanie nowego planu miejscowego może bowiem potrwać półtora roku.

Nie byłaby to pierwsza kolejka linowa w dziejach miasta. Już w pierwszej połowie XVII wieku zaprojektowano i zbudowano pierwszą kolej linową w Gdańsku do celów transportowych podczas budowy umocnień Biskupiej Górki. Jej projektantem był znany gdański architekt Adam Wijbe.

Kultura zawita do Redity Napoleońskiej

To nie jedyne plany rozwojowe Hewelianum. Trwa bowiem konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej rewaloryzacji i adaptacji obiektów zespołu Redity Napoleońskiej zobacz na mapie Gdańska wraz z budową współczesnych obiektów kubaturowych i rekonstrukcją Bramy Południowej, której obecnie w ogóle nie ma, a pierwotnie była podobna do Bramy Północnej, która w zeszłym roku została odrestaurowana.

Konkurs ma doprowadzić do wyłonienia autora lub autorów dokumentacji projektowej na bazie zwycięskiej koncepcji architektonicznej.

  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
  • Redita Napoleońska ma w przyszłości pełnić funkcje kulturalne.
Redita Napoleońska to jeden z najcenniejszych obiektów zespołu fortu i jednocześnie potężna (z kazamatami artyleryjskimi ze strzelnicami), pięcioboczna budowla. Powstała w latach 1811-1812. Do jej zespołu należy m.in. przeciwskarpa Redity Napoleońskiej czy wartownia Bramy Północnej.

Założenia konkursu zakładają, że miałyby tam być realizowane w przyszłości szeroko rozumiane funkcje kulturalne.

- W Redicie jest dobra akustyka, obiekt jest otwarty na miasto, można ciekawie zagospodarować także jej dziedziniec. Konieczna byłaby budowa przy niej nowych obiektów, które przejęłyby np. funkcje techniczne. Zostawiliśmy sporą dowolność projektantom i liczymy na interesujące prace - podkreśla Maroszek.
Koncepcje architektoniczne mają być złożone przez uczestników konkursu do połowy maja. Ewentualny termin realizacji zależeć będzie od ostatecznego projektu i od kosztorysu.

Miejsca

Opinie (226)

  • Brama oliwska??? (1)

    Pomysł może i fajny, ale już widzę, jak wszyscy z centrum biegną na Plac Zebrań Ludowych, żeby wjechać na Gór Gradową.

    • 16 1

    • Nie dojdą

      Na przejściu koło bramy Oliwskiej trzeba czekać 5 minut na zielone.

      • 2 0

  • chory pomysł (2)

    Lepiej przedszkole wybudujcie, ludzie muszą płacić po 1000 płn, bo w państwowych nie ma miejsc.

    • 20 10

    • 1000 płn

      Ludzie dostaną 500+. Zamiast na wódę, niech wydadzą na przedszkole.

      • 4 0

    • Wybudują 10 nowych przedszkoli

      • 2 1

  • Czy ktoś jest w stanie powiedzieć...

    Po co to? Ile to spaceru, z minuta? Ta kolejka nie dość, że nie potrzebna to zeszpeci okolicę.

    • 16 6

  • Dobry pomysł (2)

    Uważam to za dobry pomysł. W wielu miastach zachodnioeuropejskich takie kolejki funkcjonują, przynosząc miastu zyski, a turystom dodatkowe atrakcje. Start kolejki powinien znajdować się przy Dworcu Głównym. Dojście do Bramy Oliwskiej z centrum miasta, będzie niewątpliwym utrudnieniem, zniechęcającym ewentualnych użytkowników. Przecież to Dworzec Główny jest "centrum" turystycznym, od którego zwiedzanie Gdańska rozpoczynają przybywający pociągami i innymi środkami komunikacji, turyści. Jakby nie było, jest to swego rodzaju główny węzeł komunikacyjny miasta.

    • 9 22

    • W wielu zachodnich miastach są również terroryści, lepiej nie bierzmy przykladu z zachodu

      • 3 0

    • ja proponuję jedną spod UM a drugą spod ECS

      i podnieśc ceny za prywatne siłownie i operacje bariatryczne

      • 0 0

  • jaka Redita Napoleońska ? :)

    to przecież dawny klub Forty :P

    • 4 3

  • Jeszcze nie skończyli

    analizować kładki nad Motławą, a tu już następny temat do analizy na następne dziesięć lat. Jest robota i w nosie można dłubać dalej.

    • 12 3

  • "Od tamtego czasu jednak nic się w tej sprawie nie działo" (2)

    Przypomnę: nie działo się, bo wiele inwestycji wykasowała budowa stadionu. Inna rzecz, że były to inwestycje typu: kolejka na gradowy pagórek, albo 10m orzeł na wyjściu z portu, więc może nawet i lepiej, że tak się skończyło.

    • 7 1

    • Budowa stadionu spowodowała w Gdańsku boom inwestycyjny a nie wykasowała wiele inwestycji (1)

      Trzeba być idiotą albo z Gdyni by twierdzić, że w Gdańsku nie ma inwestycji

      • 0 4

      • Trzeba być idiotą, żeby nie rozumieć prostego tekstu

        Wiele miejskich inwestycji nie zostało zrealizowanych ze względu na brak środków, kóre zostały przesunięte na stadion i towarzyszącą mu infrastrukturę. http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Baltic-Arena-i-ECS-wycinaja-inne-gdanskie-inwestycje-n27809.html

        • 4 0

  • Po co?!

    Jaki jest ceł robienia tego typu kolejki w dzisiejszych czasach, kiedy dotarcie tam nie jest problemem i zajmuje raptem do kilkunastu, w przypadku najstarszych do max kilkudziesięciu minut? Kiedy wreszcie zwolennicy podobnych rozwiązań zdadza sobie sprawę z tego, ze za podobne nieprzemyślane decyzje będą płacić ich dzieci czy wnuki w co raz to większych oplatach i podatkach? Przestańcie zyc chwila i zdajcie sobie w końcu sprawę, ze to przyszle pokolenia będą ponosily konsekwencje tych działań. Chyba, ze los waszych potomków jest wam zupełnie obojętny, wtedy wszystko jest jasne.

    • 13 2

  • Nie ma w najbliższych latach planów budowy tej kolejki bo są ważniejsze inwestycje

    Artykuł powstał tylko po to by gdyńskie płatne trole mogły sobie poużywać.

    • 1 6

  • Drogi wreszcie porządne zróbcie (2)

    a nie konkurencje dla Kasprowego

    • 11 5

    • Pokaż mi w ilu miastach w polsce w ciągu ostatnich lat powstało tyle dróg co w Gdańsku (1)

      ..i dalej powstaje

      • 2 4

      • popowstało 10 a w tym czasie 100 jest ruinąprowadza się

        Apartamentów powstało 1000 a w te miejsce 10 najcenniejszych zabytkòw Gdańska ledwo stoi do tego kolejne 20 zaorano pod apartamenty i biura,które i tak w większości świecą pustkami.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane