• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne Mercedesy dla Gdańska

Krzysztof Koprowski
23 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Mercedes po raz kolejny pokonuje w Gdańsku konkurencyjne firmy. W ciągu pół roku udało mu się zawrzeć umowy na dostawę łącznie 22 pojazdów. Mercedes po raz kolejny pokonuje w Gdańsku konkurencyjne firmy. W ciągu pół roku udało mu się zawrzeć umowy na dostawę łącznie 22 pojazdów.

Mercedes dostarczy kolejne nowe autobusy dla Gdańska. Tym razem będzie to osiem przegubowców. Jesienią ten sam producent zwyciężył w przetargu na 14 pojazdów (w tym cztery przegubowe).



W której części pojazdu komunikacji miejskiej najczęściej podróżujesz?

Do przetargu stanęły dwie firmy - EvoBus Polska, oferująca Mercedesy typu Conecto G oraz Solaris. Oferta Mercedesa okazała się lepsza - zarówno pod względem cenowym, jak i technicznym (łącznie o ok. 9 punktów na 100 możliwych).

Nowe autobusy o długości 18 metrów, 3 m wysokości i 2,5 m szerokości, są w 100 proc. niskopodłogowe. Będą wyposażone w klimatyzację oraz system monitoringu z możliwością przechowywania obrazu do 10 dni.

Pasażerowie będą mieć do dyspozycji 43 miejsca siedzące. Ponadto 102 osoby będą mogły podróżować na stojąco. Mercedesy Conecto spełniają najwyższe możliwe normy czystości spalin i hałasu - EEV (określane przez Unię Europejską).

Pojazdy muszą być dostarczone do Gdańska najpóźniej do końca lipca br. Koszt zamówienia wyniesie ponad 8,5 mln zł netto.

Z takich samych Mercedesów pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać już w marcu. To wynik wcześniejszego przetargu na 14 autobusów, gdzie również Mercedes okazał się najlepszym pojazdem. Cztery z 14 pojazdów to właśnie autobusy Conecto G.

ZKM Gdańsk dysponuje obecnie 216 autobusami. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe, ponad 80 proc. jest wyposażona w klimatyzację. Średnia wieku gdańskich autobusów wynosi 8 lat.

Opinie (151) 5 zablokowanych

  • niech śmiga (2)

    tylko punktualnie

    • 104 5

    • Punktualnie, to one się spóźniają;p

      • 4 3

    • ciekawe co te autobusy

      sobie urwą przejeżdżając prze most pontonowy w Sobieszewie xd

      • 6 2

  • Bo bez gwiazdy nie ma jazdy! (4)

    Ale lepiej jak ta gwiazda lśni na masce własnego Merca ;)

    • 40 17

    • ta twoja A-klasa to nie mercedes (3)

      co najwyżej sedes

      • 3 5

      • Tfu! (2)

        Nawet B klasa to nie Mercedes, prędzej Smark

        • 2 2

        • dwa ostatnie komentrze napisali kolesie co zbuta do szkoły zasuwają. Albo stojąc na przystanku codziennie rano ktoś pa (1)

          trampkach im przejeżdża A lub B Clasą

          • 7 1

          • pan prezes się jak zwykle myli

            zresztą co to za prezes, którego utrzymuje matka z renty ?

            • 0 3

  • A mieszkańcy Gdyni muszą jeździć dalej starymi kilkunastoletnimi autobusami. (15)

    Kiedy komunalny przewoźnik PKM Gdynia i PKA Gdynia wymieni te stare wozy?

    • 57 35

    • Poczułeś się lepszy, co? (9)

      Teraz nawet może kupisz bilet. Inna sprawa że piszesz bzdury, bo gdynianie jeździli mercawkami kiedy tobie zacinały się drzwi w 35-letnim ikarusie wsioku :)

      • 19 26

      • pierwsze mercedesy niskopodłogowe jezdziły w Gdańsku od 1994 roku (4)

        dopiero rok później tj w 1995 roku pojawiły się w Gdyni jelcze z silnikiem mercedesa

        • 22 9

        • Obiektywnie (3)

          Wyczekiwanie na jakikolwiek nius dotyczący modernizacji miasta X, aby natychmiast "poniżyć" miasto Y jest strasznie infantylne i należy to zwalczać zarówno na tym, jak i na każdym innym forum.

          • 19 1

          • To miało być pod komentarzem Ludwiga von cośtam, ale i tak pasuje. (2)

            3miasto jedno miasto

            • 4 3

            • (1)

              Nie zastanawia Was fakt, że pod tematem o nowych autobusach dla Gdańska połowa tematów na pierwszej stronie dotyczy fatalnego stanu taboru w Gdyni?
              O czym to może świadczyć? :)

              • 5 2

              • Duże miasto - duzo trolli

                • 6 0

      • (3)

        Tak właściwie, to Mercedesy O405N zakupione w 1994 roku przez ZKM Gdańsk, były pierwszymi niskopodłogowymi autobusami w kraju. Gdynia dwa lata później kupiła Jelczo-Mercedesy, ale Gdańsk już miał zakontraktowane Neoplany N4016 i N4020. To, że Gdynia szybciej pozbyła się wysokiej podłogi (bo 100% niskiej dalej nie ma, zostało jeszcze kilka średniopodłogowców) zawdzięcza tylko i wyłącznie polityce wymiany na używki z zachodu, gdy Gdańsk brnął w 10 razy droższe nówki. Ludzie, błagam, bądźcie choć trochę obiektywni!

        • 12 6

        • (2)

          Z datami masz rację, ale pomijasz pewne znaczące szczegóły. Gdynia jak kupowała Jelczo-mercedesy to od razu tyle, żeby wymienić wszystkie krótkie stare Ikarusy. Jak mieszkańcy Gdyni jeździli już w większości nowymi autobusami to w innych miastach mogli tylko o tym pomarzyć. Jasne, Gdynia mogła czekać z wymiana taboru jeszcze dłużej niż Gdańsk i teraz ona by miała młodsze autobusy. Cykl zużycia i wymiany trwa określony czas. Teraz po Gdyni jeździ może i starszy tabor, ale to tylko dlatego, że miasto zdecydowało się rozpocząć proces wymiany szybciej i na większą skalę niż inne miasta.

          • 8 9

          • (1)

            nieprawda Jelcze 122 zastąpiły Migi czyli Jelcze M11 krótkie Ikary jeździły do 2005 roku.Poza tym nie było tak różowo.Ukochany przewoźnik ZKMu Gdynia czyli Gryf ma słownie jeden nowy autobus-Mercedesa kursującego na Zetce.Sprowadzali na 109 szrot z Niemiec tzw dziadki czyli Merce 0303 z lat 1980-1985 trudno to nazwać modernizacją no może poza tym że wysokie Ikarusy z PKA na 109 czy Ikarusy z PKS Wejherowo na R zastąpiły te Mercedesy potem nadeszła era Manów NL i Neoplanów ale wszystko to uzywki minimum 10 letnie w chwili kupna.Gdańsk miał stosunkowo nowe Ikarusy były modele z 1989 czy 1992 roku zatem tylko głupi kasowałby w 1997 roku 7 czy 8 letni autobus byle kupić niskopodłogowca Gdańsk jak kupuje to duzymi pakietami Gdynia sirli po 1-2 sztuce SU12 i 1 sztuce SU18 obecny przetarg na trolejbusy to największy taki zakup od czasów Cegielskiej

            • 10 2

            • Nie prawda! TU154 zastąpiły MIGI!!!!

              No i w sumie nie skończyło sie to najlepiej

              • 1 3

    • Zapomniałeś kolego tylko dodać,że w Gdyni jeżdzi (4)

      35 nowych, ekologicznych trajtkówów za 350 mln zł, które rozwiązują problem taboiru. Mało kto tutaj jeździ spalinowymi autobusami.
      Dziękuję

      • 10 19

      • jeden trajtek kosztuje 10 mln zł ?

        Trajtek droższy od tramwaju?

        • 13 3

      • a prąd maja

        z ekologicznej elektrowni wiatrowej jak piarowcy z Gdyni puszczają bąka za bąkiem. Żałosne...

        • 17 5

      • trajtek ma pojemnosc zwykłego krótkiego autobusu. czyli 35 busów...

        no szałowo! a linia na Witomino obiecywana od 10 lat dalej "w chmurze"

        • 12 2

      • trajtek ekologiczny???

        a z czego robią prąd do tych trajtkow...... Z węgla. Ot i cała ekologia

        • 1 0

  • Powiem krótko... (5)

    super

    • 56 6

    • (2)

      Po co się pisze takie komentarze???

      • 2 4

      • to prawda, bez sensu (1)

        ale jakby policzyc takie komentarze wysyłane z innych trójmiejskich miast to i tak pikuś

        • 4 0

        • Ile jest jeszcze miast w Trojmieście?

          Naprawdę uważasz że to forum jest zdominowane przez trolli z tych dwóch pozostalych?
          Nie wierzę ;)

          • 2 1

    • G**no się znasz (1)

      Mercedesy zabierają mniej pasażerów niż Solarisy. Przeczytaj poprzedni artykuł. Co z tego że cena minimalnie niższa, w eksploatacji będą droższe.

      • 1 1

      • tylko że wytrzymyją 30 lat na lajcie

        a solarisy ??

        • 0 1

  • A władze Gdyni bronią związki zawodowe w PKM Gdynia i PKA Gdynia (1)

    Zastanawia mnie dlaczego komunalni przewoźnicy w Gdyni jak PKM Gdynia i PKA Gdynia nie wymieniają tak sukcesywnie taboru jak komunalny ZKM Gdańsk a przecież przewoźnicy otrzymują podobne kwoty za tzw. wozokilometr za który mają wozić pasażerów.
    Podobno to wina związków zawodowych których Pan Prezydent Wojciech się przestraszył a Pan Lech Ż. wiceprezes PKM dostał się do urzędu marszałkowskiego ...

    • 26 9

    • Winne też jest ZKM Gdynia że pozwala na takie sprawy

      • 6 1

  • a klima dla pasażerów jest? (4)

    W Kielcach też własnie zamówili mercedesy, ale bez klimatyzacji dla pasażerów. Jaja jak berety - kierowca lux klima, a pasażerowie będą się gotować jak w saunie.

    • 14 16

    • co z tego jak jest jak często nawet nie włączają jej kierowcy.

      • 8 5

    • w Gdańsku klima jest od kilkunastu lat (2)

      • 9 3

      • Inaczej to odczuwam :)

        • 3 2

      • śmiech na sali

        Klima jest ale ze względu na oszczędności kierowcy nie włączają jej!

        • 5 3

  • Zgadnijcie jakiej marki trolejbusy zamówi

    wiadomo kto...

    Obstawiam: Tata motors:)

    W końcu sztuka jest sztuka:D

    • 23 7

  • I czym tu się szczycić jak Renoma w Gdańsku od początku istnienia zarobiła tyle że możnaby kupić 100 neoplanów (3)

    Gdzie poszła ta potężna kasa ?

    A no w prywatne ręce cfaniaków którzy po znajomości przejęli kontrole w SKM i ZKM gdzie jest CBA CBŚ ?

    Chyba coś tu jest nie tak Lisicki o problemie nie wie a Adamowicz wie ale nie powie. Chore miasto.

    • 31 16

    • Renoma by nic nie zarobiła jeśli naród bylby uczciwy:) (1)

      A niestety wielu spośród naszych rodaków to mameje liczące na farta cudzym kosztem ;)

      • 21 5

      • Też tego nie pojmuję, przecież zarobek Renomy jest uzależniony od skali złodziejstwa pasażerów.

        • 15 6

    • Renoma likwduje takich zlodziei jak ty.

      Nie placisz za bilet, jestes pospolitym zlodziejem.

      • 9 2

  • Bilety coraz droższe a jeżdzimy trupami w Gdyni :-( (19)

    PKA Gdynia – łącznie 75 autobusów z czego aż 48 to kilkunastoletnie autobusy !

    O to stan taboru w PKA Gdynia :
    4 autobusy z 1987 roku ! czyli 24 letnie
    2 autobusy z 1988 roku – czyli 23 letnie
    1 autobus z 1992 roku czyli 19 letni
    3 autobusy z 1993 roku czyli 18 letnie
    2 autobusy z 1994 roku czyli 17 letnie
    3 autobusy z 1995 roku czyli 16 letnie
    17 autobusów z 1996 roku czyli 15 letnie
    1 autobus z 1997 roku czyli 14 letni
    7 autobusów z 1998 roku czyli 13 letnich
    4 autobusy z 1999 roku czyli 12 letnie
    4 autobusy z 2000 roku czyli 11 letnie
    1 autobus z 2001 roku czyli 10 letni
    4 autobusy z 2002 roku czyli 9 letnie
    3 autobusy z 2003 roku czyli 8 letnie
    2 autobusy z 2004 roku czyli 7 letnie
    2 autobusy z 2005 roku czyli 6 letnie
    3 autobusy z 2006 roku czyli 5 letnie
    2 autobusy z 2007 roku czyli 4 letnie
    2 autobusy z 2008 roku czyli 3 letnie
    2 autobusy z 2009 roku czyli 2 letnie
    3 autobusy z 2010 roku czyli roczne
    3 autobus z 2011 roku czyli „nówencje”

    • 60 15

    • (3)

      Samo fakt, że autobus ma ileś tam lat, nie powoduje jeszcze że jest trupem. Przedstawiasz statystyki dotyczące wieku a nie usterkowości, jest w tym sens? Trzeba umieć zadbać o sprzęt żeby nie musieć kupować nowego co kilka lat.

      • 16 10

      • trzeba coś wiedzieć, by komentować. Autobus jest projektowany na 12 lat (2)

        a potem to już tylko ruina picowana

        • 12 5

        • (1)

          Ikarusy spokojnie do 18-20 dobijały Jelcze PRki trolejbusy miały naprawy główne porobione mogły jeszcze pojeździć kiedyś robiono lepsze kostrukcje

          • 4 2

          • kiedyś nawet lodówki projektowano na 50 lat

            to se ne vrati...

            • 8 1

    • gorzej ci cymbale? to w ogóle wiesz co wypisujesz i w jakim kontekscie? (3)

      weź wytrzeźwiej

      • 5 13

      • Co prawda w oczy kole?

        o widzę związkowcy z PKM Gdynia lub PKA Gdynia się odezwali lub miłośnicy komunikacji miejskiej :-D
        W/W dane na temat taboru w Gdyni są aktualne

        • 10 4

      • szczylu z puszki ze śledziami, prawda nie pasuje? (1)

        • 5 7

        • słabe

          • 2 2

    • A w GDyni (8)

      Jeździmy trajtkami - wiesz??? 35 nowych, ekologicznych trajtkówów za 350 mln zł, które rozwiązują problem taboiru. Mało kto tutaj jeździ spalinowymi autobusami.
      Dziękuję

      • 6 19

      • Mhm mit nowoczesnego miasta trochę pada?

        • 13 6

      • Jak prąd jest z gniazdka to rzeczywiście jest ekologiczny. (2)

        Gorzej jednak sprawa wygląda w przypadku pochodzenia prądu z ELEKTROCIEPŁOWNI, hmm, chyba kłęby dymu i CO2 przykryły tą całą ekologię.

        • 12 3

        • Tyle że nie dmucha im bezpośrednio w pysk. (1)

          Ale to szczegół...

          • 2 7

          • Czego nie widać - to nie truje ?

            Ciekawe podejście do sprawy...
            A może czasem należy uruchomić SZARE KOMÓRKI, hmm, ale czy ty je posiadasz ??

            • 2 2

      • nie 35 a 25 to raz a dwa coś mają nie tak z tymi bateriami bo kierowcy boją sie korzystać z tego napędu widziałem komiczną sytuację.Jeden z tych Solarisów stał i czekał za innymi wozami kiedy na Morskiej coś robili na sieci.Przecież mógł automatycznie zdjąć pantografy i jechać na zapasowym napędzie ominąć roboty sieciowe a potem założyć drażki i jechać normalnie.Problemu taboru nie rozwiązują ponieważ jest problem Mercedesów składaków pierwsze z nich w tym roku skończą już 7 lat nie licząc 10-11 w służbie u Niemców jako autobusy trzeba będzie pomyśleć niedługo o stopniowej wymianie tych tratków

        • 4 3

      • oszukuj się dalej (2)

        żadne szanująće się miasto nie inwestuje w ten substytut tramwaju

        • 11 9

        • Raczej zadne miasto juz nie inwestuje w tramwaje. Tramwaj to wynalazek sprzed ponad 100 lat i tak tez jest traktowany. Albo metro, albo autobusy. Trolebusy sa uznawane za luksus.

          • 1 7

        • masz na mysli gdanskie tramwaje?

          • 0 1

    • co ciekawe najlepsze opinie u pasażerów zbierają właśnie te najstarsze przegubowe Merce 0405G z końca lat 80, sprawdzają się jako meczobusy i robią dodatki w szczytach na niektórych liniach tak więc nie widać ich przez cały dzień na mieście pojawiają się na parę godzin i tylko w dni powszednie.Solarisy to wyroby ładne ale na krótkie używanie.Po 10-12 latach to są szroty w których wszystko wibruje od silnika, siedzenia i elementy wnętrza zaczynają się sypać nie ma porównania do Mercedesów czy Manów dobrze że Gdańsk kupuje Merce tym razem.Zaś totalną ruiną są Jelcze 122 podróbki Mercedesów0405N kupione przez Cegielską.W zasadzie po 15 latach używania powinny iść do kasacji ale nadal jeżdżą i straszą coraz bardziej 2 zostały skasowane w PKA i wymienione na oryginalne Merce w podobnym wieku nie odmładza to taboru ale jakość dla pasażera znacznie większa wnętrze wytłumienie silnika kabina kierowcy-bez porównania do tej tandety od Sobiesława Zasady

      • 3 2

    • Lot

      PLL LOT samoloty też ma stare i nikt nie narzeka... Nadal latają i jest dobrze, a co najważniejsze pasażerowie żyją i są zadowoleni.

      • 2 6

  • g*wno prawda (1)

    • 9 25

    • ...powiedział elkowenty....

      ...po czym pobiegł w kierunku krzaków

      • 9 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane