Fakty i opinie

stat

Gdańsk na zakupach: 23 nowe autobusy oraz 15 tramwajów

Mercedes Citaro w białostockich barwach. Jeszcze w tym roku podobnym autobusem będą podróżowali pasażerowie w Gdańsku.

Do końca roku w Gdańsku pojawi się co najmniej 21 fabrycznie nowych autobusów marki Mercedes-Benz. Dodatkowo ZKM czeka na oferty w przetargu na dwa krótkie minibusy oraz przymierza się do ogłoszenia przetargu na zakup 15 tramwajów. Planuje się też wprowadzenie usprawnień w ruchu tramwajowym, które proponowaliśmy już w 2009 r.



Autobusem czy tramwajem: którym środkiem komunikacji miejskiej chętniej podróżujesz?

tramwajem ze względu na oferowany komfort podróży 21%
tramwajem, ale tylko dlatego, że praktycznie nie stoi on w korku 48%
autobusem ze względu na młodszy wiekowo tabor 5%
autobusem, ponieważ docierają one tam, gdzie tramwaje nie kursują 26%
zakończona Łącznie głosów: 897
W poniedziałek na parkingu przy Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance zobacz na mapie Gdańska podpisano umowę na dostawę: dziewięciu autobusów 12-metrowych, dziewięciu przegubowców 18-metrowych oraz trzech ok. 10-metrowych midibusów.

Zwycięzcą i zarazem jedynym oferentem w obu przetargach była firma Evo Bus Polska, która zaproponowała pojazdy Mercedes-Benz z serii Citaro 2. Koszt zamówienia wyniósł ponad 24 mln zł netto.

- Bardzo cieszymy się, że wygraliśmy ten przetarg, w którym postawiono na komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Oczekiwania w przetargu były bardzo wysokie, ale przewoźnik tym zakupem przyczyni się do poprawy środowiska naturalnego i zdrowia gdańszczan - mówił tuż przed podpisaniem umowy Antonio Cavotta, prezes zarządu Evo Bus Polska.
Pod względem rozwiązań ekologicznych produkty Mercedesa cechuje norma spalinowa Euro 6 oraz możliwość odzyskiwania energii z hamowania, co przyczynia się do mniejszego zużycia paliwa.

Dla pasażerów nowościami będą gniazda USB do ładowania telefonów, zaś dla kierowców - małe lodówki do chłodzenia napojów. Poza tym wyposażenie będzie w typowym dla Gdańska standardzie, czyli m.in. klimatyzacja, monitoring oraz informacja pasażerska z zapowiedziami przystanków. Pojazdy będą oczywiście niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Podpisywanie umowy na dostawę nowych autobusów dla Gdańska. Od lewej: Jerzy Zgliczyński (prezes zarządu ZKM Gdańsk), Paweł Adamowicz (prezydent Gdańska) oraz Antonio Cavotta (prezes zarządu Evo Bus Polska).
Podpisywanie umowy na dostawę nowych autobusów dla Gdańska. Od lewej: Jerzy Zgliczyński (prezes zarządu ZKM Gdańsk), Paweł Adamowicz (prezydent Gdańska) oraz Antonio Cavotta (prezes zarządu Evo Bus Polska). fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
- Już się przyzwyczailiśmy do tego, że Gdańsk ma jedną z najbardziej nowoczesnych flot autobusów w Polsce i również w tej części Europy. Szybko przyzwyczajamy się do nowego, dobrego standardu, zapominając o starszych pojazdach, które miały negatywny wpływ na jakość powietrza i były niewygodne - zwraca uwagę Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska - My, Polacy, mamy słabość do Mercedesa. Mówimy czasami, że niektóre produkty "to mercedesy", czyli coś wartościowego, solidnego i dobrze wykonanego, co będzie służyło tak długo, jak to potrzebne.
Nowe autobusy, zgodnie z podpisaną umową, muszą być dostarczone jeszcze w tym roku. Ich zakup pozwoli przede wszystkim wycofać najbardziej wyeksploatowane pojazdy, w tym pierwsze w Polsce autobusy niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (także produkcji Mercedes-Benz) z 1994 r.

Przy okazji podpisywania umowy z Evo Bus Polska na kilka godzin w Gdańsku pojawił się, podobny do zamówionego przez ZKM, Mercedes Citaro, który na co dzień eksploatowany jest w Białymstoku.

- Autobus cechuje dobra płynność jazdy. Silnik pracuje bardzo cicho, nie ma żadnych "szarpnięć" - chwali pojazd Marek Matys, kierowca Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Białymstoku.
Niewykluczone, że wśród nowych tramwajów pojawią się też pojazdy o długości ponad 40 metrów. Nz. ponad 42-metrowa Pesa Twist "Krakowiak" na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
Niewykluczone, że wśród nowych tramwajów pojawią się też pojazdy o długości ponad 40 metrów. Nz. ponad 42-metrowa Pesa Twist "Krakowiak" na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Na tym jednak nie kończą się zakupy gdańskiej spółki przewozowej. W tym lub na początku przyszłego roku spodziewać się można dwóch krótkich, ok. 8-metrowych minibusów.

- W pierwszym przetargu nikt nie złożył oferty, choć istniało zainteresowanie ze strony dostawców autobusów. Dlatego też na początku czerwca jeszcze raz ogłosiliśmy przetarg na takie pojazdy - wyjaśnia Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu ZKM Gdańsk ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju - Chcemy także jak najszybciej rozpisać przetarg na 15 fabrycznie nowych tramwajów dwukierunkowych. Czekamy tylko na nową ustawę o zamówieniach publicznych.
Czytaj też: Jeden chętny do modernizacji tramwajów

Obustronny rozjazd międzytorowy na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Obustronny rozjazd międzytorowy na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
ZKM będzie ponadto starał się o wykonanie kilku stałych rozjazdów międzytorowych, które pozwoliłyby m.in. ominąć zepsuty tramwaj na trasie lub dokonywać zmiany kierunku jazdy tramwaju dwukierunkowego (i wjazdu na właściwy tor) poza pętlami i krańcówkami. Propozycję i zalety takiego rozwiązania opisaliśmy w felietonie z października 2009 r.

Co bardzo cieszy, w ostatnich miesiącach aprobatę zyskała także znaczna część pozostałych postulatów z artykułu sprzed ponad sześciu lat - m.in. tramwaj w ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska (niestety w koncepcji BPBK w formie dość kolizyjnej oraz przypuszczalnie z asymetrycznym układem torów w ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska), demontaż zbędnych sygnalizatorów w al. Zwycięstwa, a na poziom analiz trafiło połączenie Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, z którego można zrezygnować w przypadku realizacji jeszcze bardziej korzystnego dla obsługi potoków pasażerskich wariantu trasy tramwajowej przez rejon dworca we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska (tzw. drugi etap Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz).

Zmiana kierunku jazdy tramwaju dwukierunkowego z wykorzystaniem tymczasowego nakładkowego rozjazdu międzytorowego na Siedlcach.

Opinie (368)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.