• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk na zakupach: 23 nowe autobusy oraz 15 tramwajów

Krzysztof Koprowski
14 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Mercedes Citaro w białostockich barwach. Jeszcze w tym roku podobnym autobusem będą podróżowali pasażerowie w Gdańsku.

Do końca roku w Gdańsku pojawi się co najmniej 21 fabrycznie nowych autobusów marki Mercedes-Benz. Dodatkowo ZKM czeka na oferty w przetargu na dwa krótkie minibusy oraz przymierza się do ogłoszenia przetargu na zakup 15 tramwajów. Planuje się też wprowadzenie usprawnień w ruchu tramwajowym, które proponowaliśmy już w 2009 r.



Autobusem czy tramwajem: którym środkiem komunikacji miejskiej chętniej podróżujesz?

W poniedziałek na parkingu przy Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance zobacz na mapie Gdańska podpisano umowę na dostawę: dziewięciu autobusów 12-metrowych, dziewięciu przegubowców 18-metrowych oraz trzech ok. 10-metrowych midibusów.

Zwycięzcą i zarazem jedynym oferentem w obu przetargach była firma Evo Bus Polska, która zaproponowała pojazdy Mercedes-Benz z serii Citaro 2. Koszt zamówienia wyniósł ponad 24 mln zł netto.

- Bardzo cieszymy się, że wygraliśmy ten przetarg, w którym postawiono na komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Oczekiwania w przetargu były bardzo wysokie, ale przewoźnik tym zakupem przyczyni się do poprawy środowiska naturalnego i zdrowia gdańszczan - mówił tuż przed podpisaniem umowy Antonio Cavotta, prezes zarządu Evo Bus Polska.
Pod względem rozwiązań ekologicznych produkty Mercedesa cechuje norma spalinowa Euro 6 oraz możliwość odzyskiwania energii z hamowania, co przyczynia się do mniejszego zużycia paliwa.

Dla pasażerów nowościami będą gniazda USB do ładowania telefonów, zaś dla kierowców - małe lodówki do chłodzenia napojów. Poza tym wyposażenie będzie w typowym dla Gdańska standardzie, czyli m.in. klimatyzacja, monitoring oraz informacja pasażerska z zapowiedziami przystanków. Pojazdy będą oczywiście niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Podpisywanie umowy na dostawę nowych autobusów dla Gdańska. Od lewej: Jerzy Zgliczyński (prezes zarządu ZKM Gdańsk), Paweł Adamowicz (prezydent Gdańska) oraz Antonio Cavotta (prezes zarządu Evo Bus Polska). Podpisywanie umowy na dostawę nowych autobusów dla Gdańska. Od lewej: Jerzy Zgliczyński (prezes zarządu ZKM Gdańsk), Paweł Adamowicz (prezydent Gdańska) oraz Antonio Cavotta (prezes zarządu Evo Bus Polska).
- Już się przyzwyczailiśmy do tego, że Gdańsk ma jedną z najbardziej nowoczesnych flot autobusów w Polsce i również w tej części Europy. Szybko przyzwyczajamy się do nowego, dobrego standardu, zapominając o starszych pojazdach, które miały negatywny wpływ na jakość powietrza i były niewygodne - zwraca uwagę Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska - My, Polacy, mamy słabość do Mercedesa. Mówimy czasami, że niektóre produkty "to mercedesy", czyli coś wartościowego, solidnego i dobrze wykonanego, co będzie służyło tak długo, jak to potrzebne.
Nowe autobusy, zgodnie z podpisaną umową, muszą być dostarczone jeszcze w tym roku. Ich zakup pozwoli przede wszystkim wycofać najbardziej wyeksploatowane pojazdy, w tym pierwsze w Polsce autobusy niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (także produkcji Mercedes-Benz) z 1994 r.

Przy okazji podpisywania umowy z Evo Bus Polska na kilka godzin w Gdańsku pojawił się, podobny do zamówionego przez ZKM, Mercedes Citaro, który na co dzień eksploatowany jest w Białymstoku.

- Autobus cechuje dobra płynność jazdy. Silnik pracuje bardzo cicho, nie ma żadnych "szarpnięć" - chwali pojazd Marek Matys, kierowca Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Białymstoku.
Niewykluczone, że wśród nowych tramwajów pojawią się też pojazdy o długości ponad 40 metrów. Nz. ponad 42-metrowa Pesa Twist "Krakowiak" na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Niewykluczone, że wśród nowych tramwajów pojawią się też pojazdy o długości ponad 40 metrów. Nz. ponad 42-metrowa Pesa Twist "Krakowiak" na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
Na tym jednak nie kończą się zakupy gdańskiej spółki przewozowej. W tym lub na początku przyszłego roku spodziewać się można dwóch krótkich, ok. 8-metrowych minibusów.

- W pierwszym przetargu nikt nie złożył oferty, choć istniało zainteresowanie ze strony dostawców autobusów. Dlatego też na początku czerwca jeszcze raz ogłosiliśmy przetarg na takie pojazdy - wyjaśnia Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu ZKM Gdańsk ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju - Chcemy także jak najszybciej rozpisać przetarg na 15 fabrycznie nowych tramwajów dwukierunkowych. Czekamy tylko na nową ustawę o zamówieniach publicznych.
Czytaj też: Jeden chętny do modernizacji tramwajów

Obustronny rozjazd międzytorowy na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Obustronny rozjazd międzytorowy na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
ZKM będzie ponadto starał się o wykonanie kilku stałych rozjazdów międzytorowych, które pozwoliłyby m.in. ominąć zepsuty tramwaj na trasie lub dokonywać zmiany kierunku jazdy tramwaju dwukierunkowego (i wjazdu na właściwy tor) poza pętlami i krańcówkami. Propozycję i zalety takiego rozwiązania opisaliśmy w felietonie z października 2009 r.

Co bardzo cieszy, w ostatnich miesiącach aprobatę zyskała także znaczna część pozostałych postulatów z artykułu sprzed ponad sześciu lat - m.in. tramwaj w ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska (niestety w koncepcji BPBK w formie dość kolizyjnej oraz przypuszczalnie z asymetrycznym układem torów w ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska), demontaż zbędnych sygnalizatorów w al. Zwycięstwa, a na poziom analiz trafiło połączenie Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, z którego można zrezygnować w przypadku realizacji jeszcze bardziej korzystnego dla obsługi potoków pasażerskich wariantu trasy tramwajowej przez rejon dworca we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska (tzw. drugi etap Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz).

Zmiana kierunku jazdy tramwaju dwukierunkowego z wykorzystaniem tymczasowego nakładkowego rozjazdu międzytorowego na Siedlcach.

Miejsca

Opinie (368)

  • (1)

    Od 2011, czyli od czasu kiedy do Gdańska ostatnio trafiły fabrycznie nowe wozy (nie licząc dostaw dostawczaków Kapena w 2013) do Gdyni trafiły łącznie 72 fabrycznie nowe wozy. Może da to trochę do myślenia hejterom, którzy tak nienawidzą komunikacji miejskiej w Gdyni. Przypominam, że w sieci ZKM Gdynia możemy spotkać już od 3 lat autobusy Citaro 2 generacji.

    • 1 1

    • nie porównujmy wsi do miasta

      więc tak ,Gdańsk zamówił właśnie 15 tramwai które kosztowały 2 razy więcej niz 72 autobusy gla gdyni,nowe tory też 2 razy więcej więc co ty chcesz porównywać chłopie

      • 0 0

  • ile wzial antypolski budyn w lape

    ile wzial dziad budyn od niemcow w lape zamiast kupic lepsze i do tego polskie solarisy

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane