Fakty i opinie

Zielony Bulwar zamiast Drogi Zielonej. Nowe podejście do starego projektu

Najnowszy artukuł na ten temat

Maszty flagowe na drodze do tunelu pod Pachołkiem

Nowa Kielnieńska, Nowa Spacerowa i Zielony Bulwar pozwolą na domknięcie ramy komunikacyjnej. Oprócz dróg, planuje się też tramwaj i buspasy.
Nowa Kielnieńska, Nowa Spacerowa i Zielony Bulwar pozwolą na domknięcie ramy komunikacyjnej. Oprócz dróg, planuje się też tramwaj i buspasy. mat. BRG

Nie Droga Zielona, a Zielony Bulwar oraz tunel pod Pachołkiem z buspasami - taką odświeżoną koncepcję domknięcia ramy komunikacyjnej Gdańska przedstawili urzędnicy. Proponowane rozwiązania mają nie utrudniać dostępu pieszego do Parku im. Reagana i plaż, ale jednocześnie ułatwić dotarcie tutaj samochodem oraz tramwajem.



Jak oceniasz zaprezentowany wariant domknięcia ramy komunikacyjnej Gdańska?

bardzo dobrze, mam nadzieję, że wkrótce rozpocznie się budowa 40%
pozytywnie, choć wiele rzeczy wymaga jeszcze poprawek 20%
fatalnie, gorzej od prezentowanych wcześniej koncepcji 8%
należy całkowicie odstąpić od realizacji tego układu komunikacyjnego 32%
zakończona Łącznie głosów: 743
Urzędnicy podczas spotkania zorganizowanego dla rad dzielnic podkreślali, że chcą, by nastąpiła zmiana myślenia o Drodze Zielonej. Temu m.in. ma służyć modyfikacja nazwy całego projektu, zwanego teraz "Zielonym Bulwarem".

- Głównym zadaniem stawianym Zielonemu Bulwarowi jest połączenie funkcji transportowej z lokalnymi potrzebami mieszkańców - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Chciałabym zaprzeczyć informacjom, które pojawiają się w różnych mediach o tym, że chcemy zbudować autostradę. To jest nieprawda, nie tak o tym myślimy.
Zdaniem urbanistów, nowy układ ma służyć nie tyle mieszkańcom Osowej czy Oliwy, co całej metropolii. Sami osowianie to tylko 1/4 potencjalnych użytkowników połączenia drogowego Osowej z Oliwą (i dalej z resztą miasta). Budowa brakującego odcinka ramy pozwoliłaby rozproszyć ruch aut z górnego tarasu na większą siatkę ulic w kierunku Oliwy, Wrzeszcza, Śródmieścia i terenów portowych, czyli głównych celów codziennych podróży.

- Zaczynamy od ul. Nowej Kielnieńskiej, która ma przekrój dwóch dwupasowych jezdni i stanowi główny wlot w części północnej do Gdańska. Poprzez tę ulicę następuje wprowadzenie ruchu do obwodnicy zachodniej [obwodnicy Trójmiasta - dop. red.]. Następnie mamy ul. Nową Spacerową, gdzie przekrój pozostaje ten sam, ale jeden pas w każdym kierunku zostaje zamieniony na buspas [co najmniej w godzinach szczytu - dop. red.]. Kolejnym elementem jest Zielony Bulwar, który jest drogą o charakterze miejskim - objaśnia Damszel-Turek.
Proponowane lokalizacje przejść dla pieszych przez Zielony Bulwar (Drogę Zieloną).
Proponowane lokalizacje przejść dla pieszych przez Zielony Bulwar (Drogę Zieloną). mat. BRG
Droga Zielona z naziemnymi przejściami dla pieszych co pół kilometra

Wspomniany miejski charakter Bulwaru oznacza przede wszystkim przekrój w formie jednej dwupasowej jezdni. Wszystkie istniejące przejścia mają zostać zachowane, a nowe planuje się wyznaczyć w obrębie skrzyżowań. Średnia odległość między przejściami naziemnymi ma wynieść ok. pół kilometra (odstępy od 320 do 580 metrów). Ich lokalizacja może jeszcze zostać zmieniona w toku dalszych konsultacji z mieszkańcami. Wzdłuż całej drogi w pasie nadmorskim przewidziano także - zgodnie z nazwą Zielony Bulwar - szpalery drzew.

Na górnym tarasie ułatwieniem dla pieszych ma być nowa kładka pieszo-rowerowa obok węzła z obwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska. Sam węzeł ma być rozbudowany do pełnej koniczyny.

Nowa trasa tramwajowa i rozbudowa pętli Jelitkowo

W pasie nadmorskim uwzględniono także możliwość budowy trasy tramwajowej na trasie al. Hallera zobacz na mapie Gdańska - Czarny Dwór (Zielony Bulwar) zobacz na mapie Gdańska - Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska - Chłopska zobacz na mapie Gdańska, przy czym szczegółowe badania zachowań komunikacyjnych określą ostateczny przebieg nowej trasy.

Niewykluczona jest również rozbudowa pętli tramwajowej w Jelitkowie zobacz na mapie Gdańska tak, by mogły docierać tutaj autobusy lub trolejbusy na akumulatorach z Sopotu i Gdyni. Na pytanie, jaki jest sens organizować przystanki końcowo-przesiadkowe dla gdynian i sopocian z dala od centrum Oliwy, zabrakło konkretnego wytłumaczenia.

Autobusy po pokonaniu tunelu, by dotrzeć do Oliwy, będą musiały skorzystać z czteropasowego odcinka al. Grunwaldzkiej, którą będzie bardzo trudno poszerzyć o buspasy.
Autobusy po pokonaniu tunelu, by dotrzeć do Oliwy, będą musiały skorzystać z czteropasowego odcinka al. Grunwaldzkiej, którą będzie bardzo trudno poszerzyć o buspasy. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Buspasem w tunelu i dokąd dalej?

Podobnie było z pytaniem o zasadność tworzenia buspasów i kierowanie do tunelu autobusów, których pasażerowie i tak będą chcieli dojechać przede wszystkim do Oliwy (i dalej), a nie w rejon skrzyżowania al. Grunwaldzkiej i Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska (ma być rozbudowane do dwupoziomowego).

Nierozwiązanym problemem jest przy tym wąskie gardło al. Grunwaldzkiej od granicy z Sopotem do rejonu ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku bez opcji poszerzenia pod buspasy (konserwator nie uzgodnił planu zagospodarowania z poszerzeniem alei poprzez burzenie przedwojennej zabudowy), na który wtłoczony zostanie dodatkowy ruch samochodów z tunelu.

- Takie rozwiązania to już kolejna faza szczegółowości. Musi się znaleźć miejsce dla buspasów, być może kosztem szerokości jezdni. Chcemy ograniczać ruch północ-południe. Po opuszczeniu tunelu autobusy mogą jechać do Oliwy, na dolny taras czy do Sopotu - wylicza Jan Kosiedowski, dyrektor BPBK.
- "Stara" ul. Spacerowa zostaje i tamtędy też można skierować autobusy. Nie wiemy jeszcze, jak dokładnie będzie zorganizowany ruch komunikacji zbiorowej - dodaje dyrektor BRG.
Zdaniem projektantów, wariant ul. Nowej Spacerowej w tunelu jest lepszy od naziemnego przebiegu z ominięciem wzgórz.
Zdaniem projektantów, wariant ul. Nowej Spacerowej w tunelu jest lepszy od naziemnego przebiegu z ominięciem wzgórz. mat. BPBK
A może bez tunelu?

W toku prac nad koncepcją rozważano także rezygnację z tunelu na rzecz naziemnego przebiegu drogi przez Trójmiejski Park Krajobrazowy. Mimo nieco mniejszych kosztów, pod względem ruchowym, technicznym i środowiskowym (w tym wycięcie wielu drzew) wariant ten okazał się dużo gorszy od przejścia tunelowego.

Także budowa tylko jednego tunelu (postulowany tunel przez wzgórze obok Pachołka to de facto dwie "tuby" obok siebie na wzór przeprawy pod Martwą Wisłą) okazałaby się nietrafionym pomysłem.

- Chodzi o koszty zabezpieczenia w razie wypadku. Jeżeli mamy w jednym tunelu sytuację awaryjną, np. pożar, istnieje możliwość ewakuacji do drugiej komory tunelu - wyjaśnia Kosiedowski.
Rozkład ruchu na dolnym tarasie po realizacji nowego układu drogowego.
Rozkład ruchu na dolnym tarasie po realizacji nowego układu drogowego. mat. BRG
Skąd pieniądze na nowy układ komunikacyjny?

Cały nowy układ transportowy ma szansę na budowę jeszcze w nowej perspektywie środków z Unii Europejskiej. Na tym etapie urzędnicy nie są w stanie powiedzieć, z którego programu UE będą starali się pozyskać dofinansowanie i czy w grę wchodzi Rozwój Transeuropejskiej Sieci Transportowej TENT.

O programie TENT wspominano m.in. podczas wspólnej konferencji prezydentów Gdańska i Sopotu na wzgórzu Pachołek w sierpniu ub. r., a kilka miesięcy wcześniej podczas konferencji w Amber Expo mówiono o Nowej Spacerowej i Drodze Zielonej jako "ułatwieniu dostępu do portu morskiego w Gdańsku" oraz "szlaku tranzytowym".

- Dziś jesteśmy na etapie wstępnego programowania tego przedsięwzięcia. Szukamy różnych źródeł, nie tylko unijnych, również np. partnerstw z sąsiednimi samorządami (m.in. Sopot, Gdynia itd.). Stąd zakres projektowanej drogi nie jest obecnie uwarunkowany wymogami żadnych źródeł zewnętrznych - czytamy w oświadczeniu wydanym po spotkaniu z radami dzielnic (na spotkaniu urzędnicy nie byli w stanie udzielić odpowiedzi w tym zakresie).


Rady dzielnic: Oliwa i Osowa "za", Przymorze "przeciw"

Podczas spotkania, jak łatwo się domyślić, poparcie dla budowy wyrażali radni Oliwy i Osowej, a przeciw byli radni Przymorza Małego.

- Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska ma przekrój 2x2, Nowa Kielnieńska 2x2, Nowa Spacerowa 2x2 z zastrzeżeniem o buspasach, Droga Zielona przy Ergo Arenie zobacz na mapie Gdańska 2x2. I mamy jeden malutki wycinek w pasie nadmorskim z jedną jezdnią i mam w to uwierzyć? Jeżeli będzie finansowanie z TENT-u, to ta trasa nie może być zwężona w tym miejscu. Państwo mówicie jedno, a ja jako mieszkaniec obawiam się, że sytuacja za parę lat będzie wyglądała całkowicie inaczej - mówi Tomasz Dziemianczuk z Rady Dzielnicy Przymorze Małe.
- Trudno porównywać ulicę jednojezdniową w pasie nadmorskim do dwujezdniowej drogi wyprowadzającej ruch z portu. To porównanie Trasy Sucharskiego do fragmentu w pasie nadmorskim jest nieporozumieniem - ripostował Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej, który nieco wcześniej także poruszył problem ruchu na Zielonym Bulwarze. - Ruch tranzytowy będzie jechał przez Południową Obwodnicę Gdańska i obwodnicę Trójmiasta. Tam jest znacznie większy komfort, mimo że trasa jest dłuższa. Dzisiaj odległość liczy się jednak nie geometrią, ale czasem i komfortem podróży. Nie jest naszą intencją wprowadzać ruch towarowy, tranzytowy w pas nadmorski.
W podobnym tonie co Dziemianczuk wypowiadał się także Andrzej Kowalczyk, przewodniczący Rady Dzielnicy Przymorze Małe.

- Jeżeli ta inwestycja będzie wykonywana z TENT-u, to nie ma opcji, by Unia Europejska dała pieniądze na drogę jednojezdniową. Pieniądze będą musiały być przeznaczone na połączenie portu z obwodnicą i wyprowadzenie go drogą o wyższych parametrach.
Oficjalna prezentacja Zielonego Bulwaru odbyła się gronie rad dzielnic, dla których przygotowano jeszcze dwa spotkania konsultacyjne.
Oficjalna prezentacja Zielonego Bulwaru odbyła się gronie rad dzielnic, dla których przygotowano jeszcze dwa spotkania konsultacyjne. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Rady Osowej i Oliwy przekonują natomiast, że droga ta jest niezbędna dla rozwoju miasta.

- Dla rozwoju miasta potrzebna jest dobra komunikacja z odpowiednią klasą dróg, które w tym przypadku można zbudować za pieniądze z UE i trzeba z takiej okazji korzystać. W przyszłości droga być może będzie czteropasmowa, ale nie wiadomo kiedy. Ruch będzie się rozkładał na inne drogi i to nie będzie zamknięte getto, a szansa wyjazdu w różnych kierunkach. Osowa ma 15 tys. mieszkańców [Gdańsk ponad 460 tys. - dop. red.], ale czy te 15 tys. ma mieć problem z wyjazdem? My też chcemy normalnie jeździć, a nie tracić czas na dojazdach do Oliwy. Mamy też zespół pocysterski, który należy chronić, a nie niszczyć ruchem aut i spalinami - apeluje Maciej Przybylski, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Osowa.
- Adwersarze tej inwestycji rozwój miasta do wewnątrz widzieliby poprzez wysadzenie wszystkich dróg dojazdowych do miasta, żeby było można tylko rowerem wyjechać na zewnątrz. Mleko się rozlało - tunel pod Martwą Wisłą będzie wkrótce otwarty, połowa Gdańska mieszka na górnym tarasie i liczba mieszkańców w tej części będzie rosła. Nie zlikwiduje i nie zamknie się Osowej, Matarni czy sąsiednich gmin. Mam nadzieję, że analiza ruchu po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą wykaże, że Przymorze Wielkie i Małe będzie stało w korkach. To pokaże potrzebę istnienia tego połączenia. Naszym marzeniem jest, aby odetchnąć pełną piersią - przekonuje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa.
Przy okazji, Strug w imieniu Rady Dzielnicy Oliwa zwrócił się do władz miasta o to, by przeanalizowały jeszcze raz potrzebę budowy innej drogi - tzw. Nowej Sudeckiej, która ma połączyć ul. Wita Stwosza z al. Grunwaldzką w rejonie kompleksu biurowego Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska. Zdaniem rady, droga ta "przetnie starą Oliwę na pół."

Opinie (175) 1 zablokowana

  • Nie! (15)

    Inna nazwa nie zmieni projektu.... w trakcie prac i tak okazałoby się, ze wyszło to co było wcześniej w planach :( Lepiej poczekać do otwarcia tunelu i zweryfikować plany w oparciu o konkretne dane natężenia ruchu a nie szacunki, które często mijają się z rzeczywistością.

    A co do wyprowadzania ruchu z portu, jako mieszkaniec Wyzwolenia mam pytanie kto to zaprojektował, że TIRy jeżdżą przez środek osiedla i nie ma alternatywy?

    • 173 46

    • tunel i tunel , a potem wszyscy będą się zastanawiać skąd wziąć pieniądze na jego ubezpieczenie i remont za kilkanaście lat

      • 24 12

    • (4)

      Kogo obchodzi opinia jakiejś rady dzielnicy przymorze, jak dla mnie to można olac ten cały nadmorski odcinek, może jeszcze dzielnica stogi zabierze głos?

      • 7 40

      • a ty kto ? Aaa Kierowca.

        • 8 3

      • (2)

        Ludzie z Przymorza może kiedyś się ockną jak ich dzielnica stanie się jednym wielkim wąskim gardłem bez ucieczki po otwarciu tunelu pod martwą wisłą

        • 8 13

        • Tu same emeryty

          I to biedniejsze....takie sprawy ich nie interesuja ;)

          • 1 2

        • i dobrze, niech sie stanie. Mieszkańcy sobie poradzą. a reszta niech obwodnicą jeździ

          • 2 2

    • trzeba znac się na tym co się robi

      kowal tłumaczy jak się kuje zegarek ...

      • 5 5

    • Zielony bulwar tam będą mega korki! (1)

      Wszędzie dookoła dwupasmówki, a tu kicha. Korki będą się zaczynały w tunelu.
      Ta droga będzie koszmarem. Jeszcze to fatalne skrzyżowanie Czarny Dwór z Obrońców. tyle kasy na tunel w piach. Zero myślenia. Chociaż po 2 pasy do Jana Pawła. Please)

      • 20 21

      • Na grunwaldzkiej sa po 3 pasy, a miejscami nawet wiecej

        A korki nadal sa.

        Nadal uwazasz, ze najlepszym sposobem na walke z otyloscia jest kupno szerszych spodni?

        • 18 8

    • (4)

      Ciekawe jak potem to zadluzone miasto utrzyma kolejne autostrady, tunele, stadiony, muzea....
      utoniemy w syfie i brudzie, zdewastowanych chodnikach i braku zieleni.

      A ropa kiedys sie skonczy a wszyscy zostana z tym syfem.

      Juz lepiej by wybudowali tramwaj, wiecej skm czy nawet metro!!!!

      • 32 7

      • Metro dokad? (3)

        Moze po prostu SKM przedluzyc do Pruszcza i puscic co 5 minut.

        Podobnie PKM z czestotoliwoscia ~7-12 minut i kilka nieduzych, ale rozsadnych inwestycji w trmawaje (przebijanie sie tramwaju w poprzek SKM, a nie jak dzis dublowanie tras SKM 500m dalej.

        • 14 5

        • (2)

          Metro to tylko rzucony pomysl.
          Dla mnie idealne jest wlasnie SKM i PKM, ale z wieksza czestotliwoscia oraz tramwaje.

          Tylko transport szynowy ma sens.

          • 10 4

          • ...plus autobusowy (choćby w roli supportu;)) (1)

            'Tylko transport szynowy ma sens' - do momentu, w którym awaria 1 składu unieruchamia całą linię...

            • 9 3

            • Support autobusowy oczywiscie mile widziany :)

              • 8 2

    • Jest alternatywa

      Przez tunel i obwodnica południowa

      • 4 0

  • (4)

    Działać i nie opier@$%ć się

    • 77 97

    • dokładnie (1)

      i od razu ogrodzić wszystko ekranami dźwiękochłonnymi, ale będzie pięknie nad naszym morzem, takie miasto jak Gdańsk wreszcie będzie miało się czym chwalić, a jaki dojazd świetny, te widoki, smród zatoki...

      • 22 8

      • ekrany sa be ale z drugiej strony

        Ciagly, rownomierny halas z ruchu na "Zielonym Bulwarze" to bedzie zabojstwo dla pobliskich osiedli mieszkaniowych.

        • 2 0

    • Budowac wszystko co się da

      Zobaczcie jak warszawa wygląda, a nie my, takie szaraczki z pomorza

      • 1 13

    • Tutaj wizja złotej góry a gdzie nie spojrzysz to wszędzie dziury !!!

      Więcej wydają na projekty i zmiany do projektów i na koncepcje i na wizualizacjie ... kto kurka za to płaci !!! Dziury połatajcie połatańcty jedne !
      W Simsy se pograjcie albo Ciwilizacje i tam potrenujcie swoje pomysłyi koncepcje a nie bzdurne wymysłey za kaskę państwową.
      Mamy XXI wiek i nie jest to problem stworzyć wirtualny Gdańsk 3D i wóczas testować co się da a nie zróbmy - zobaczmy - najwyżej się zaora ( Bojanowski style )

      • 12 2

  • Dobra Wiadomość. Tunel czeka na dobre dojazdy. (2)

    Budować! Póki można...
    Będzie praca i pieniądz w obiegu:p

    • 72 97

    • Zbudujmy zatem tez droge tranzytowa na Dlugiej (1)

      Wtedy bedzie pracy!

      Nie kazdy metr asfaltu jest dobry. Tu nalezy rozwiazywac problem dojazdu do Dolnego tarasu, a nie problem korkow. Jesli ktos nie zrozumial, co mam na mysli to znaczy, ze jeszcze nie wie, ze w miescie mozna planowac inaczej niz tylko pod indywidualny samochod.

      Poki tego sie nie zmieni, mozemy wydac 50mld zlotych, a korki jak byly tak beda.

      • 21 7

      • korki beda wieksze....

        • 11 3

  • Tunel pod Pacholkiem, to nie alternatywa ale kobiecznosc...y (12)

    Tunel Oliwski czas zaczac...

    • 92 116

    • (11)

      Pokonasz tunel i co dalej? Cały ruch z powrotem wpada na Grunwaldzkaą która już nie wytrzymuje obecnego obciążenia. Budowa dróg nie rozwiąże problemów korków.

      • 41 10

      • Rozwiązuje (2)

        Rozwiązuje, bo nowa droga to również kanał odpływowy dla ruchu.

        • 8 25

        • rozumiem, ze ludzie beda przyjezdzac na Dolny taras, aby od razu wjechac na pas wyjazdowy?

          Nie. Gdzies beda chcieli zaparkowac. Gdzies w miescie dojechac. Itp. itd.

          Nic tu o kosztach tej inwestycji.

          Tramwaj znikad donikad. Tramwaje nalezy w Gdansku puszczac w poprzek SKM. Wzdluz JPII (do Wojska Polskiego), wzdluz Kolobrzeskiej i Bazynskiego (do Wojska Polskiego), wzdluz Kosciuszki lub Wyspianskiego do Grunwaldzkiej.

          Ten plan to krok w dobra strone, ale ciagle jedynie wycinkowy, haslowy pomysl. Bez zadnych konkretow.

          • 15 4

        • oczytaj w good\glach o tzw. ruchu indukowanym

          każde nowe rozwiązanie drogowe przyciąga ruch zwiększa ruch na drogach dojazdowych.

          Wyzwaniem jest odejście od prosamochodowego myślenia o transporcie w mieście.

          Radni dzielnic myślą, że da się uniknąć wzrostu ruchu przez Oliwę jeśli się zbuduje objazd - to mrzonki.

          • 17 4

      • (4)

        ci co musza wjechac i tak wjada , kwestia tylko o ktorej wyjda z domu ;) wiec to nie jest argument

        • 4 2

        • do miasta można wjeżdżać na różne sposoby - nie tylko samochodem (3)

          • 3 2

          • Można ale nie trzeba (2)

            Każdy jeździ jak mu pasuje, to tylko stronnictwo panów w obcisłych gatkach chciałoby siłą wszystkich na hulajnogi przerzucić.

            • 2 1

            • Ty musisz mieć parszywy żywot

              wszędzie te wstrętne rowery widzisz, pewnie ci się śnią po nocach nawet.
              Manię prześladowczą można leczyć, tylko musisz porozmawiać ze specjalistą, wiesz ?

              Może on nie miał na myśli rowerów, a na przykład komunikację miejską ?

              • 0 2

            • Pedalarskim prowokatorom mówimy nie

              tylko dlaczego to twój post jako pierwszy w kontekście rowerów się wszędzie pojawia ?

              • 1 2

      • (2)

        A doczytałeś, że z Grunwaldzką ma być dwupoziomowe skrzyżowanie?!

        • 3 2

        • omg - znowu MOLOCH (1)

          z wielka zajetoscia terenu...
          Dokad my idziemy podczas gdy Wroclaw rozbiera socjalistyczne estakady....

          • 2 1

          • dokładnie

            trzeba zburzyć estakady i kładki i zrobić przejścia naziemne dla pieszych na obwodnicy i autostradzie!

            • 2 3

  • (1)

    Święta rama przepustowości, czyli beton z BRG i BPBK ma się dobrze. Chyba czas wysłać niektórych już na emeryturę, bo zawsze mówi się o miejskich ulicach, a powstają koszmary typu Havla czy Słowackiego albo nowa zabudowa z parkingami od frontu zamiast chodników.

    • 114 42

    • takich jak oni dopiero śmierć ze stołka ściąga a ona łapówek nie uznaje

      • 4 0

  • (7)

    Wyczytałem w tekście ,że można wybudować za pieniadze unii...Nie jest przypadkiem tak ,że unia(czyli też Polacy) dają szmal np.45% kapitału a 55%dokłada samorząd, gmina itd.Jeśli w budżecie nie ma pieniędzy trzeba pożyczyć te brakujące 55% wkładu czyli zadłuża się obywateli (podatników ,nas) Liczył ktoś z Państwa ile Polska wpłaca a ile dostaje? Polska jest zwyczajnie krajem drugiej kategori w unii! Co będzie jak unia w przeciągu dekady się rozpadnie? :-D

    • 43 45

    • (6)

      Tak, liczył ktoś: zostaną nam dobre drogi, a na unię się wypniemy :)

      • 7 15

      • (4)

        Owszem ale brakujące pieniądze które samorządy pożyczyły aby inwestycja ruszyła trzeba będzie oddać (np.40%) nawet jeśli unia upadnie. Jesteś taki mądry to napisz ile lat jeszcze gospodarka unii w takiej formie będzie konkurencyjna w wymiarze globalnym? Koszta pracy i produkcji w Europie są wysokie .Jeśli Wielka Brytania wystąpi z Unii to automatycznie odbija się to na gospodarce i budżecie całej Unii! :-D Wiemy doskonale ,że Grecja to bankrut , kraje z południa europy są w złej sytuacji finansowej :-D Są jeszcze miliony emigrantów , którzy dobijają wspólnotę :-D .Niemcy utrzymają unie , kilka milionów emigrantów? Nastroje u zwykłych Niemców są delikatnie mówiąc napięte...Belgia za kilka lat moze podzielić się na dwa kraje.No i mamy w europie ogromnybproblem z islamskim terroryzmem .Chcesz takiej Unii z takimi błaznami jak martin schulz, angela merkel , miękkie fajki ze Szwecji , śmieszni żabojadzi i zakały europejskiej cywilizacji czyli belgowie?

        • 14 6

        • do 2020 roku zdecydownie więcej dostajemy niz wpłacamy (3)

          wyglada to tak jakby ktoś dał na drugi budżet państwa. Nie jesteśmy krajem 2 kategorii. Poprzedni rząd wynegocjował mimo kryzysu jedne z najwyższych stawek w uni . Pomijając wrogość polityczną wynegocjował wiele. ale od 2020 będzie gorzej niestety

          • 14 5

          • A ile to jest to "zdecydowanie więcej"? (1)

            Tak na marginesie to w przeliczeniu na mieszkańca, nawet znienawidzony przez "Europę" Orban wynegocjował więcej. Nie wspomnę, że większość banków, w których pożyczamy brakujący wkład własny, należy do Niemców. Oczywiście niemieckie media o tym nie piszą ;-)

            • 8 7

            • Igła? Wzorowałaś się na moim nicku szpilek? Jak tak to mój nick jest od damskiego
              obuwia: szpilka , szpilki , a rodzaj męski w liczbie pojedynczej to szpilek! :-D Jeśli chodzi o Pana Orbana to zwyczajnie dba o swój naród!Osobiście go cenie ,że nie daje się socjalistom w Unii! Tak samo jak Pan Putin dba o Rosję i nikt mu nie podskoczy!Jeśli chodzi o Niemieckie banki to trzeba się cieszyć,że ktoś Polakom szmal pożycza!

              • 1 10

          • Wynegocjował OK jest to faktem spore pieniądze, ale weź pod uwagę jak tania siła robocza czyli Polacy , mają wkład w PKB takich gospodarek jak Niemcy, Wielka Brytania, Szwecja , Holandia itd. Po 2020 roku o ile unia będzie w takim składzie jak obecnie Polska zacznie wpłacać więcej niż dostanie (nie ma nic za darmo!) Czyli wpłacamy więcej i spłacamy kredyty które zaciągnelismy na brakujący kapitał na rozwój !W perspektywie 10-letniej ciężko zdefiniować jaka będzie światowa koniunktura, czy nie będzie załamania na giełdach i kolejnego kryzysu!

            • 4 3

      • ..powiedz to w hiszpanii..tam tez tak mysleli, nabudowali drog ktorymi nikt nie jezdzi - bylem, widzialem - i wpadli w dolek..dzieki "dotacjom" z unii.. haha..

        • 17 4

  • dość autostrad w mieście! (14)

    precz z ciężarówkami w środku miasta

    • 162 50

    • (8)

      Domagamy się przejść dla pieszych nie co 300-400 metrów, a co 50 metrów! A co! W niektórych miejscach co 25 metrów! Bo chcemy zdechnąć w spalinach i nikt nam tego nie zabroni!

      • 16 27

      • (7)

        tak więc: brak przejść dla pieszych gwarancją czystego powietrza!
        ot ciekawy proces myślowy

        • 24 9

        • (6)

          oczywiście, podczas ruszania autem jest największe spalanie

          • 12 7

          • (4)

            zauważyłem, ze auto stojące w garażu nie emituje spalin

            • 20 4

            • (3)

              Furmanka też nie

              • 7 5

              • (2)

                koń ma gazy

                • 15 2

              • (1)

                To tak jak cyklista

                • 3 5

              • kysz! ze swoimi urojeniami

                • 0 1

          • no tak, staje siętylko przed przejściem

            a na skrzyżowaniach rura prosto, może ten z prawej będzie się bał

            • 2 0

    • No precz z cięzarówkami... (4)

      a towary do sklepów od obwodnicy wozić taczkami ;)

      • 16 12

      • Nie chodzi o dostawy lecz o kontenery itp.

        • 16 6

      • w niektórych miastach jest zakaz dowożenia towarów ciężarówkami i tirami (2)

        tylko robi się centra dystrybucji i dojazd jest tylko autami o określonym tonażu

        • 28 6

        • coraz większa rolę odgrywa także logistyka rowerowa (1)

          ona rozwiązuje problem tzw. ostatniej mili

          • 7 9

          • dla minusujących: zajrzyjcie na stronę Krakowa

            Kraków niedługo zacznie oferować dostawy rowerami typu cargo - do wygooglania.

            Centrum starego miasta od dawna ma ruch i parkowanie samochodów ograniczone do minimum - z korzyścią dla mieszkańców i przyjezdnych.

            • 3 1

  • Co za bzdurna koncepcja. Odgrzewany kotlet w innej panierce. (5)

    Trasa Słowackiego miała służyć wyprowadzeniu tranzytu z portu, jako alternatywa dla Obwodnicy Południowej. Ta droga, za taką kwotę jest nieracjonalna. Potrzebny jest natomiast drugi przystanek PKM Kieleńska. Poza tym co z rozbudową dróg na Południu? Nowa Świętokrzyska Nowa Warszawska i Nowa Chemielna, to są pilniejsze i bardziej potrzebne projekty.

    • 108 36

    • dokładnie tak (2)

      mamy zabawkę pt. PKM za 2 mld PLN a z racji umiejscowienia przystanków korzysta z niej może 5% mieszkańców Osowej, reszta codziennie stoi w korkach. Co da projekt DZ +tunel pod Pachołkiem za kolejne 2 miliardy? Jedynie to, że zamiast w korku na Spacerowej i Kieleńskiej będzie się stać w korku w Oliwie i we Wrzeszczu. Wszyscy i tak nie zmieszczą się w centrum ze swoimi samochodami a Gdańsk z racji położenia będzie rozbudowywał się na zachód i południe od obecnego tzw. górnego tarasu. Za kilka lat okaże się, że DZ i tunel się korkują, kiedy na peryferiach Gdańska zamieszka następne 100 tys. ludzi. Jest to właściwy moment, żeby pomyśleć o dostosowaniu transportu zbiorowego do potrzeb mieszkańców, tak, aby z niego korzystali jako rozsądna czasowo alternatywa. Nikt nie będzie dymał z buta zimą na przystanek mając do niego 2 km lub czekając na autobus osiedlowy o nieprzewidywalnym rozkładzie z racji korków. Przystanek PKM Kieleńska to mus, w niedalekiej przyszłości również PKM Barniewice. Obecna Spacerowa poszerzona o jedną nitkę bus-pasa, który działa np. w dół w porannym szczycie a w górę w popołudniowym. Nowa Kieleńska wychodząca z nowego węzła w Chwaszczynie tylko w przypadku przebudowy węzła Wysoka, który obecnie sam w sobie generuje korki (wyjazdy z CH Osowa i marketów po drugiej stronie). Jeśli ktoś zamierza czekać przynajmniej kilka lat z ww. inwestycjami w zależności od stadium wielkiego projektu DZ o niepewnej przyszłości to po pierwsze może się nie doczekać (nie ma żadnej pewności, że Gdańsk dostanie dofinansowanie ze środków UE) a po drugie funduje ok. 30 tysiącom ludzi + 1,5 h dziennie więcej na dojazdy przez x lat. Tymczasem PKM na odcinku między Osową a lotniskiem wozi powietrze.

      • 29 4

      • Nie ma innej alternatywy dla drogi zielonej (1)

        Napisz jeszcze jak zachęcić ludzi do jeżdżenia PKM. Najlepiej byłoby zachęcić gęstą siecią metra tak jak w Londynie ale ten kto tego doczeka zapewne się jeszcze nie urodził w 3city :)
        Prawda i tak okaże się taka, że nie ma alternatywy dla drogi zielonej. A będzie to już wkrótce po otwarciu tunelu

        • 1 2

        • Napisałem już o alternatywie w poście powyzej. Walkę z otyłością poprzez kupowanie szerszych spodni (jak to ujal jeden z komentatorow) uważam za głupi pomysl.

          • 1 0

    • Trasa Slowackiego miala "polaczyc port lotniczy i morski"

      ale byla to od razu sciema urzednikow, aby wydusic kase z UE.

      Chodzilo o odcinek "lotniskowy", "miejski" (Al. Zolnierzy Wykletych) i "stadionowy" zakonczony tunelem. Nie ma potrzeby dalej rozbudowywac trasy tranzytowej.

      Bulwar bylby dobrym rozwiazaniem, ale nie powstanie bulwar, tylko droga tranzytowa. Ludziom z BRMG nie mozna wierzyc. Pokazali to przy okazji kazdej kolejnej trasy (uwaga "trasy", nie ulicy) jaka budowali.

      Tranzyt po otwarciu tunelu pod MW nie powinien miec prawa wjazdu do miasta. Chyba ze mowimy o bardzo specyficznych sytuacjach lub transporcie, ktory z jakichs powodow musi dojechac w specyficzne miejsce w srodku miasta.

      • 17 3

    • nie zgadzasz się z opinią

      • 0 0

  • Dajcie spokój z tym tunelem... (1)

    a po co to komu? Ogrom pieniędzy wyrzucony w ziemię pod Pachołkiem :/

    • 130 57

    • BPBK dogorywa to sie dorwało koncepcji tunelu pod pacholkiem

      • 19 2

  • Pan Kowalczyk to ekspert jak z komisji Macierewicza, " eksperci" lotnictwa.

    • 27 50

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.