- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (85 opinii)
- 2 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (25 opinii)
- 3 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (17 opinii)
- 4 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (49 opinii)
- 5 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (44 opinie)
- 6 Z dworca na Jasień 80 zł (589 opinii)
Gdańsk na zakupach: 23 nowe autobusy oraz 15 tramwajów
Mercedes Citaro w białostockich barwach. Jeszcze w tym roku podobnym autobusem będą podróżowali pasażerowie w Gdańsku.
Do końca roku w Gdańsku pojawi się co najmniej 21 fabrycznie nowych autobusów marki Mercedes-Benz. Dodatkowo ZKM czeka na oferty w przetargu na dwa krótkie minibusy oraz przymierza się do ogłoszenia przetargu na zakup 15 tramwajów. Planuje się też wprowadzenie usprawnień w ruchu tramwajowym, które proponowaliśmy już w 2009 r.
Zwycięzcą i zarazem jedynym oferentem w obu przetargach była firma Evo Bus Polska, która zaproponowała pojazdy Mercedes-Benz z serii Citaro 2. Koszt zamówienia wyniósł ponad 24 mln zł netto.
- Bardzo cieszymy się, że wygraliśmy ten przetarg, w którym postawiono na komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Oczekiwania w przetargu były bardzo wysokie, ale przewoźnik tym zakupem przyczyni się do poprawy środowiska naturalnego i zdrowia gdańszczan - mówił tuż przed podpisaniem umowy Antonio Cavotta, prezes zarządu Evo Bus Polska.
Pod względem rozwiązań ekologicznych produkty Mercedesa cechuje norma spalinowa Euro 6 oraz możliwość odzyskiwania energii z hamowania, co przyczynia się do mniejszego zużycia paliwa.
Dla pasażerów nowościami będą gniazda USB do ładowania telefonów, zaś dla kierowców - małe lodówki do chłodzenia napojów. Poza tym wyposażenie będzie w typowym dla Gdańska standardzie, czyli m.in. klimatyzacja, monitoring oraz informacja pasażerska z zapowiedziami przystanków. Pojazdy będą oczywiście niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Już się przyzwyczailiśmy do tego, że Gdańsk ma jedną z najbardziej nowoczesnych flot autobusów w Polsce i również w tej części Europy. Szybko przyzwyczajamy się do nowego, dobrego standardu, zapominając o starszych pojazdach, które miały negatywny wpływ na jakość powietrza i były niewygodne - zwraca uwagę Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska - My, Polacy, mamy słabość do Mercedesa. Mówimy czasami, że niektóre produkty "to mercedesy", czyli coś wartościowego, solidnego i dobrze wykonanego, co będzie służyło tak długo, jak to potrzebne.
Nowe autobusy, zgodnie z podpisaną umową, muszą być dostarczone jeszcze w tym roku. Ich zakup pozwoli przede wszystkim wycofać najbardziej wyeksploatowane pojazdy, w tym pierwsze w Polsce autobusy niskopodłogowe i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (także produkcji Mercedes-Benz) z 1994 r.
Przy okazji podpisywania umowy z Evo Bus Polska na kilka godzin w Gdańsku pojawił się, podobny do zamówionego przez ZKM, Mercedes Citaro, który na co dzień eksploatowany jest w Białymstoku.
- Autobus cechuje dobra płynność jazdy. Silnik pracuje bardzo cicho, nie ma żadnych "szarpnięć" - chwali pojazd Marek Matys, kierowca Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Białymstoku.
Na tym jednak nie kończą się zakupy gdańskiej spółki przewozowej. W tym lub na początku przyszłego roku spodziewać się można dwóch krótkich, ok. 8-metrowych minibusów.
- W pierwszym przetargu nikt nie złożył oferty, choć istniało zainteresowanie ze strony dostawców autobusów. Dlatego też na początku czerwca jeszcze raz ogłosiliśmy przetarg na takie pojazdy - wyjaśnia Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu ZKM Gdańsk ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju - Chcemy także jak najszybciej rozpisać przetarg na 15 fabrycznie nowych tramwajów dwukierunkowych. Czekamy tylko na nową ustawę o zamówieniach publicznych.
Czytaj też: Jeden chętny do modernizacji tramwajów
ZKM będzie ponadto starał się o wykonanie kilku stałych rozjazdów międzytorowych, które pozwoliłyby m.in. ominąć zepsuty tramwaj na trasie lub dokonywać zmiany kierunku jazdy tramwaju dwukierunkowego (i wjazdu na właściwy tor) poza pętlami i krańcówkami. Propozycję i zalety takiego rozwiązania opisaliśmy w felietonie z października 2009 r.
Co bardzo cieszy, w ostatnich miesiącach aprobatę zyskała także znaczna część pozostałych postulatów z artykułu sprzed ponad sześciu lat - m.in. tramwaj w ul. Kościuszki , wzdłuż Drogi Zielonej (niestety w koncepcji BPBK w formie dość kolizyjnej oraz przypuszczalnie z asymetrycznym układem torów w ul. Obrońców Wybrzeża ), demontaż zbędnych sygnalizatorów w al. Zwycięstwa, a na poziom analiz trafiło połączenie Placu Komorowskiego z al. Grunwaldzką , z którego można zrezygnować w przypadku realizacji jeszcze bardziej korzystnego dla obsługi potoków pasażerskich wariantu trasy tramwajowej przez rejon dworca we Wrzeszczu (tzw. drugi etap Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz).
Zmiana kierunku jazdy tramwaju dwukierunkowego z wykorzystaniem tymczasowego nakładkowego rozjazdu międzytorowego na Siedlcach.
Miejsca
Opinie (368)
-
2016-06-14 17:09
Gdy tylko pojawiła sie informacja ze bedzie przetarg odrazu pisałem ze Kupia Mercedesy (1)
ten przetarg to była farsa!!Od dawna wiadomo było co kupią ,bo maja układy z Mietkiem to są ich kolesie !! Polskie autobusy bija rekordy po polarności zagranicą !! Ale to niema znaczenia bvo sie kolesiów interesy popiera Wkoncu te trujace diesle z których zachodnia europa rezygnuje trzeba komuś wciskac
- 11 4
-
2016-06-15 05:46
Zgadzam się!!!
Dokładnie!!! Trzeba chamom POwskim to ukrócić, chyba, że znów sfałszują wybory, bo gdyby nie to przegrali by z kretesem!!!! Jak można dawać zarabiać szkopom a Polski nie wzbogacać?! To tylko zdrajcy z PO tak potrafią
- 3 1
-
2016-06-14 18:12
Czemu nie na CNG?! (1)
- 2 2
-
2016-06-15 09:34
bo merc ich nieprodukuje w wersji na polskę! Trzeba wciskac stare diezle
- 2 0
-
2016-06-14 18:28
? (2)
A na jakich liniach będą one kurowac pewnie tam gdzie niema dziur
- 0 1
-
2016-06-14 21:33
czyli gdzie ? :D
- 0 0
-
2016-06-14 23:12
167 127 227 161 168 130 315 i pare innych
- 0 1
-
2016-06-14 21:04
Dlaczego nie polskie ?! (3)
zamiast wspierać polski przemysł i tym samym utrzymywać miejsca pracy to POyeb Budyń jak całe PO (obecnie Nowoczesna) włazi w d.pe niemiaszkom i brnie ku temu aby Polska byla krajem niewolniczym!
- 5 5
-
2016-06-14 23:11
bo polskie nie staneły do przetargu
- 1 1
-
2016-06-15 05:44
dokładnie! Cham nas okrada a niemców wzbogaca!!!!
- 1 2
-
2016-06-15 15:48
Kraj niewolniczy...bzdura
- 0 0
-
2016-06-14 21:48
Widzę, że znowu wojenka o autobusy. To może ja wstawie linki (1)
Ostatni wysokopodłogowy autobus w Gdańsku (I.2009)
http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Ostatni-dzien-Ikarusow-n31378.html
Ostatni wysokopodłogowy autobus w Gdańsku (VI.2012)
http://www.nadmorski24.pl/aktualnosci/8630-ostatni-gdynski-autobus-wysokopodlogowy-konczy-sluzbe.html- 0 0
-
2016-06-14 21:55
Drugi link oczywiście z Gdyni nie z Gdańska
- 0 0
-
2016-06-14 22:03
Zagadka (1)
Oto zagadka: "Ile budyń wziął w łapę za wybór Mercedesa?!" Czy nie ma Polskich autobusów ?!
- 5 4
-
2016-06-14 23:10
solaris nie stanoł do przetargu
- 1 1
-
2016-06-14 22:25
Linia 283
Więcej kursów. Nowe lepsze autobusy. Teraz to tragedia. Na Smoluchowskiego autobus starszego typu ledwo mieści się na drodze!
Kierowcy na tej trasie tracą zdrowie.......- 1 2
-
2016-06-14 22:46
super ! dawać je tu na Benzynową, niech przejdą testy zawieszenia i amortyzatorów
- 3 1
-
2016-06-14 23:46
Oooo
Budyn budyn ty szyj pasiaki
- 2 1
-
2016-06-15 05:42
Dlaczego do jasnej cholery znów daliście zarobić niemcom?!
Czemu k.rwa nie zakupiliście Polskich autobusów?! Mamy jedne z lepszych w Europie, każdy od nas kupuje tylko nie Polska!! Znów Merkelowa odcina kupony a Adamowicz się chwili tym, że kupił chłam od szkopów!!!
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.