• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowe Trójmiasto przyspiesza dzięki inwestycjom za 2,5 mld zł

Maciej Naskręt
15 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Inwestycje kolejowe w Trójmieście, zaplanowane na pierwszą połowę tej dekady, to nie tylko poprawa komfortu podróży pasażerów, ale także większa liczba przewiezionych towarów m.in. do portów w Gdyni i Gdańsku. Inwestycje kolejowe w Trójmieście, zaplanowane na pierwszą połowę tej dekady, to nie tylko poprawa komfortu podróży pasażerów, ale także większa liczba przewiezionych towarów m.in. do portów w Gdyni i Gdańsku.

Podsumowaliśmy inwestycje kolejowe w naszej aglomeracji. Na przebudowę i budowę infrastruktury kolejowej do 2015 r. wydamy prawie 2,5 mld zł. Podobną kwotę pochłonęła łącznie choćby budowa Południowej Obwodnicy Gdańska i Trasy Słowackiego.



Przedsięwzięcia kolejowe przedstawiamy według wysokości kosztów.

1. Budowa stacji SKM Gdańsk Śródmieście. Koszt: 80 mln zł.

Planowana stacja SKM Śródmieście tuż pod wiaduktem w ciągu al. AK w centrum Gdańska. Planowana stacja SKM Śródmieście tuż pod wiaduktem w ciągu al. AK w centrum Gdańska.
Zadanie to przewiduje budowę dwóch torów na odcinku pomiędzy peronem nr 3 na stacji Gdańsk Główny, a peronem dwukrawędziowym na nowym przystanku Gdańsk Śródmieście. Ten ma powstać tuż pod al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Nowa, ok. kilometrowa linia ma być zelektryfikowana i umożliwić poruszanie się składom SKM między Gdańskiem a Gdynią co 7,5 minuty. Spółka SKM ogłosiła w lutym tego roku przetarg na realizację tego zadania. Wyniki poznamy pewnie w ciągu dwóch miesięcy. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2014 r.

Inwestor: Szybka Kolej Miejska w Trójmieście SA.

2. Rewitalizacja linii nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Koszt: 86 mln zł.

Szynobusy Newag (z lewej) i Pesa (z prawej) należące do PKP Przewozy Regionalne na stacji kolejowej w Kościerzynie na Kaszubach. Dzięki modernizacji linii mają docierać do Trójmiasta o ok. 20 minut krócej. Szynobusy Newag (z lewej) i Pesa (z prawej) należące do PKP Przewozy Regionalne na stacji kolejowej w Kościerzynie na Kaszubach. Dzięki modernizacji linii mają docierać do Trójmiasta o ok. 20 minut krócej.
Głównym założeniem inwestycji jest uzyskanie w wyniku przebudowy prędkości maksymalnej od 100 do 120 km/h na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa i do 100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia. Tym samym czas jazdy pociągów powinien ulec skróceniu o ok. 20-30 minut w zależności od taboru. Inwestor przewiduje, że dzięki inwestycji nastąpi poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.

Inwestycja kolejowa na Kaszubach zakłada kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej na długości 16,5 km, a także naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów - 1,6 km toru. Ponadto kolejarze przebudowują bieżącą na długości 60,3 km toru i lokalne wzmocnienie podtorza.

Inwestycja ruszyła jesienią 2011 r. i ma zakończyć się pod koniec tego roku.

Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.

3. Rewitalizacja linii relacji Reda - Hel. Koszt: 92 mln zł.

Dzięki modernizacji linii i likwidacji tramwajów wodnych kolej stanie się realną alternatywą dla zakorkowanej w wakacje drogi do Helu. Dzięki modernizacji linii i likwidacji tramwajów wodnych kolej stanie się realną alternatywą dla zakorkowanej w wakacje drogi do Helu.
Celem projektu jest uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości do 100 km/h, a na odcinku Puck - Władysławowo do 90 km/h, a także skrócenie czasu jazdy pociągów o ok. 15-25 minut. Inwestorzy planują również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.

Rewitalizacja polega przede wszystkim na całkowitej lub częściowej wymianie nawierzchni kolejowej wybranych odcinków linii kolejowej - lokalne wzmocnienia podtorza, wymiany elementów nawierzchni, renowacja podsypki, podbicie z regulacją położenia osi torów i stabilizacją. Ponadto zostaną zmodernizowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Inwestycja ruszyła jesienią 2011 r. i ma zakończyć się pod koniec tego roku.

Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.

4. Rewitalizacja linii relacji Pruszcz Gdański - Port Północny. Koszt: 505 mln zł.

W ramach przebudowy linii do Portu Północnego powstanie nowy most nad Martwą Wisłą, na gdańskiej Przeróbce. Dotychczasowy obiekt zostanie rozebrany. W ramach przebudowy linii do Portu Północnego powstanie nowy most nad Martwą Wisłą, na gdańskiej Przeróbce. Dotychczasowy obiekt zostanie rozebrany.
Dzięki modernizacji przepustowość linii wzrośnie trzykrotnie. Jednym z istotnych elementów prac, jakie zostaną wykonane, jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle. Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. 



Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną ruchowi towarowemu. Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na jej zły stan techniczny, od 2002 roku ruch pociągów odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak w niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać do 20 km/h.

Po zakończeniu prac, czyli w 2015 r., linią ma pojechać ok. 240 pociągów na dobę z prędkością nawet 100 km/h. Aktualnie inwestor - spółka PKP PLK - wyłania w przetargu wykonawcę dla tego zadania.

Szacunkowy koszt projektu: ok. 505 mln zł.
Inwestor: PKP PLK SA.

5. Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Koszt: 893 mln zł.

Oprócz 18-kilometrowej linii PKM inwestycja zakłada też wybudowanie ośmiu stacji. Na wizualizacji stacja Gdańsk - Strzyża. Oprócz 18-kilometrowej linii PKM inwestycja zakłada też wybudowanie ośmiu stacji. Na wizualizacji stacja Gdańsk - Strzyża.
Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut. Linią mają pojechać szynobusy, którymi będzie można dotrzeć m.in. do Kościerzyny.

Linia ma być gotowa w połowie 2015 r. Pierwsze pociągi z pasażerami pojadą latem 2015 r.

Inwestor: PKM SA. Wykonawca: Budimex i Ferrovial.

6. Przebudowa linii relacji Gdynia - Warszawa w Trójmieście. Koszt: ok. 1 mld zł.

Wybierając się w podróż m.in. w stronę Tczewa można już odczuć komfort jazdy linią E65, jaki w 2014 r. odczujemy również w Trójmieście. Wybierając się w podróż m.in. w stronę Tczewa można już odczuć komfort jazdy linią E65, jaki w 2014 r. odczujemy również w Trójmieście.
Projekt polega na przebudowie linii kolejowej E65 podzielonej na Lokalne Centrum Sterowania (LCS) w Gdańsku oraz Gdyni na długości blisko 40 km, jak również dostosowaniu 1 przepustu do funkcji przejścia dla zwierząt.

W efekcie realizacji tego projektu linia kolejowa między Trójmiastem zostanie dostosowana do prędkości 200 km/h dla pociągów pasażerskich z taborem klasycznym na prostych odcinkach oraz w przyszłości do 200 km/h dla taboru z wychylnym pudłem na łukach. Dopuszczalny nacisk na oś zwiększy się do 22,5 tony.

W ramach inwestycji modernizowane są perony na wszystkich trójmiejskich stacjach z wyjątkiem stacji Gdańsk Główny i Gdynia Główna.

Przebudowa trwa od wiosny 2011 r. i ma zakończyć się w przyszłym roku.

Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Torpol i Feroco z Poznania.
Koszt całego projektu (przebudowy 385 km linii): ok. 10 mld zł.

Opinie (212)

  • Toż to szok (9)

    Tylko aby przy tym piątym biegu nie wyskoczyło z szyn.

    • 160 11

    • Kolej wydała miliony na modernizację torów. Teraz je skasuje. PKP chce w całej Polsce wyłączyć z ruchu 2 tys. km torów. (5)

      Zamknięta ma zostać też linia Somonino Kartuzy, mimo że w tym samym czasie gdański oddział spółki planuje przetarg na jej elektryfikację.

      • 15 1

      • PO by żyło się lepiej, ale nie Polakom...

        • 16 14

      • Rzygać się chce.... (3)

        ...jak sie czyta te wieczne pretensje do nie wiadomo kogo.

        Nie przewiduje się żadnego kasowania torów, jest tylko zapowiedź likwidacji ruchu prowadzonego przez PKP. I dobrze, bo to najgorsza firma kolejowa świata. Ale tory nadal istnieją, a ruch na nich może wprowadzić inny przewoźnik, władze lokalne itp.

        • 10 7

        • Rzygać się chce... (1)

          jeżeli najpierw coś się modernizuje jalieś po to żeby natychmiast zapowiedzieć likwidację ruchu!

          • 6 5

          • Akurat likwidacja ruchu...

            ...dotyczy w przygniatającej większosci linii, które nie były remontowane od czasów niemieckich.

            • 6 4

        • Jeżeli właściciel ją zamknie

          to nikomu jeździć nie da

          • 1 0

    • (2)

      Nasi kochani włodarze tak pięknie blokują szlaki wodne budując mosty bez możliwości otwarcia :) ehhh Niemcy by się za głowę złapali, co się dzieje na tych rzekach i kanałach w Gdańsku.

      • 8 8

      • Podaj przykład mostu wybudowanego za "Budynia"

        który zablokowałby jakiś ważny (jakikolwiek) szlak wodny?

        Ludzie, jest tyle do zarzucenia rządzącym, że trzeba naprawdę się postarać, aby nie trafić :/

        • 17 2

      • a jak zamiast mostu postanowili zrobić tunel to były głosy "kto wziął w łapę skoro można było zrobić most"

        • 17 4

  • Tylko tak dalej! (3)

    Niech jeszcze zadba się o nowe składy i wycofa stare, zniszczone i... zapluskwione.

    • 140 2

    • Prosimy o wiadukt nad torami w Oruni ul. Dworcowa lub Lipce, niech kolej przestanie dzielić

      Orunię na dolną i górną na złą i dobrą.

      • 7 2

    • cudotwórcy z po (1)

      autobus z pkp wrzeszcz jedzie 31min na lotnisko a metropolitalna z gdańska 25min.te wyliczenia są pod urzędasów z unii którzy podobnie jak autorzy projektu nie mają o tym pojęcia.Chodzi żeby budować wybałuszyć kasa a potem sprzedać szybko jako nie rentowną

      • 1 1

      • Autobus jednak w lato jeździ szybciej, zimą wolniej. Kolej zawsze tak samo

        Niezależnie od korków, niezależnie od aury.

        To jest przewaga kolei.

        Poza tym, to, że po drodze jest lotnisko to tylko plus, a nie główne założenie. To ma być kolej metropolitalna - dojazd tysięcy ludzi spoza metropolii do pracy, na zakupy, na koncerty i inne wydarzenia.

        • 0 0

  • na rozbudowe kolei warto (4)

    Wydac każde pieniądze. Inwestujmy w transport zbiorowy. Zmniejszenie sie korków dzięki nowym drogom jest chwilowe. Za kilka lat będzie tak dużo nowych aut i tak wielu ludzi wyprowadzi sie z centrum, ze korki stana sie jeszcze gorsze niż obecnie. Koniecznie nalezy policzyć droga kolejowa Gdańsk z Kartuzami, zukowem czy kolbudami.

    • 114 11

    • wystarczy autobus (3)

      wybacz ale nieoplaca sie wydawac grubych milionow zeby laczyc gdansk z zukowem czy kolbudami. calkowicie wystarczy transport autobusowy

      • 4 8

      • Nie wystarczy autobus

        bo będzie stał w korkach.

        • 7 3

      • nikt nie przesiądzie się z wygodnego auta, (1)

        które w korku dojeżdża do Gdańska w godzinę, na niewygodny autobus, którym będzie jechał jeszcze pół godziny dłużej. Jednynym rozwiązaniem jest kolej. Opłata jednostkowa za przejazd będzie niższa, niż przejazd autem w korku, a w dodatku czas podróży krótszy. Warto również pamiętać o ekologii.

        • 7 0

        • Na autobusach przejechali się w Ameryce, szczególnie w Meksyku a także zachodnie Kanadzie.

          • 0 0

  • I pomyśleć, ze to wszystko dzięki Panu Budyniowi. (13)

    • 38 62

    • No coś ty!

      To sprawa Jarosława

      • 15 10

    • Oczywista oczywistoscia ze lepiej by brzmialo (1)

      Jaroslawa Zbawiceila

      • 14 6

      • Jarosława Polskęzbawa, wiecznie dziewicy

        • 13 4

    • Można Pana Budynia nie lubić, ale trzeba oddać mu sprawiedliwość - rozkręcił inwestycje (6)

      • 16 15

      • No, no, to by musiał cały budżet roczny Gdańska na te inwestycje przeznaczyć. (2)

        Tutaj buduje albo Zarząd Województwa, albo PKP, oczywiście większość za kasę z UE.

        • 14 1

        • Słowackiego, Hawla i Łostowicka + kilka pomniejszych (1)

          tyle budyń wymęczył przez czas swojego urzędowania. Natomiast połowę kasy wywalił na bezsensowne inwestycje typu ECS i stadion - śliczny niby, ale bez dachu.
          O różnych dziwnych spółkach miejskich i różnych instytucjach pasących się na budżecie miasta nie wspomnę.

          • 8 7

          • O tym nie zapominaj...

            Cala trasa WZ, droga Zielona do Ergo Areny, renowacja sieci tramwajowej wraz z taborem... Jednym slowem: niech sie puknie w glowe ten co Budynia postrzega tylko przez pryzmat ECS'u i stadionu. Podajcie nazwisko innego potencjalnego prezydenta ktory by tyle zrobil i nie szukalby ukladu wszedzie i zawsze...

            • 16 6

      • A Gierek jak rozkręcił, Paanie! (2)

        czym różni się inwestowanie od dotowania?

        • 4 5

        • choć nie chciałbym życ za komuny, ani nawet za Gierka (1)

          to majątek wybudowany za 20 mld $ za jego czasów sprzedano za ponad 40 mld $

          • 3 6

          • Czy ktoś się nie zgadza, czy foszek pieszczoszek, bo to nie pasuje do światopoglądu

            To, że za Gierka wiele rzeczy w Państwie było nieprawidłowych, to na pewno.

            To, że wiele zbudowano - fakt.
            To, że zadłużono Polske na 20 mld $ (czasem dostępne 24) - fakt.
            To, że otrzymano z tego duże pieniądze w procesie prywatyzacji - fakt.

            Przykro mi jeśli ktoś z powodu emocji odrzuca faktów. Nie wychwalam Gierka. Stwierdzam fakty.

            Jeśli ktoś uważa, że nie mam racji - proszę podać miejsce.

            • 4 1

    • Akurat żadna z tych inwestycji nie jest zasługą Pana Budynia (2)

      bo to inwestycje państwowe lub samorządu województwa. W przypadku PKM Pan Budyń mógłby się chwalić i obwieścić swój sukces, ale przecież On i jego urzędnicy nie wspomagali tej inwestycji tylko ją sabotowali!

      • 11 7

      • (1)

        Konkrety,.. Jeśli mówisz o sabotowaniu podaj konkret.
        Bez zgody na poziomie miasta i dofinansowania projekt trafił by do kosza bez żadnego sabotowania.

        • 1 1

        • A głupie pomysły o tramwaju po torach

          to który fagas Adamowicza podrzucał?

          • 1 1

  • Ja proszę o osobny wagon w każdym składzie dla pijących i palących (12)

    • 59 15

    • (4)

      Hm... czasem zdarza mi się jechać pociągiem TLK z Tczewa do Gdańska. Puszek czy butelek po piwie jest zawsze pełno. Leżą one sobie pod siedzeniami, na siedzeniach, czasem też stoją na stoliczku przy oknie. Jednak muszę stwierdzić, że to wina raczej tych miniaturowych śmietniczków. Pasażerowie zapełnią go już jedną butelką czy puszką. Czasem starają się puszki zgniatać - to mieszczą się w nim nawet 4 zgniecione. Jednak pozostałe walają się już po przedziale, bo w koszu brakuje miejsca.

      • 11 3

      • (3)

        pociąg to nie miejsce do picia

        • 16 3

        • Ale do picia czego ? (2)

          Coli z puszki czy maślanki bo nie wiem. Zamiast coś poprawić lepiej zakazać. Może najlepiej zlikwidujmy śmietniki bo niby czemu mamy coś wyrzucać do śmieci w czacie drogi, przecież pociąg to miejsce do odbywania podróży, sztywno siedząc bez ruchu na miejscu.

          • 7 4

          • (1)

            Oczywiście chodzi mi o wodę niegazowaną.

            • 7 1

            • Większość tych śmietników pochodzi z czasów, kiedy podróżni brali ze sobą kanapki w papierze i kawę w termosie. Na tamte potrzeby taka ilość miejsca w śmietnikach wystarczała.

              • 0 0

    • (6)

      Czasy bydlecych wagonów już minęły

      • 7 0

      • Widać, że dawno pociągiem nie jechałeś.

        • 6 4

      • (3)

        Czasy bydlęcych wagonów to jest nasza rzeczywistość, przykład? Kibice piłkarscy jadący na mecz wyjazdowy.

        • 10 2

        • ale to nie jest codzienność... (1)

          • 1 1

          • to są 4 dni w tygodniu, czyli i tak za dużo.

            • 5 1

        • Cooooo Ty, kibice luuuuuux kulturka

          Tak mówi Prezes Jarosław.

          • 0 0

      • A szkoda, pasażerowie "na poziomie" pozostali

        • 0 0

  • Jednego mi tutaj brakuje. (5)

    Pociągi SKM, pomiędzy stacją Gdańsk Stocznia a Gdańsk Główny jadą wręcz w żółwim tempie. Do tego na stacji Gdańsk Stocznia pociąg potrafi czasem stać na peronie 3-4 minuty. Ta sytuacja nie zmienia się od kilkunastu już lat. Dlaczego w tym rejonie pociągi nie mogą jechać szybciej. Podobną uwagę mam do trasy E65. Co z tego, że tory nowe, jak z Gdańska Głównego do Tczewa jedzie się min. 30 min i to w sytuacji, gdy pociąg nie zatrzymuje się na żadnej stacji pomiędzy tymi miastami. Miejscami owszem - pociąg jedzie te 100 km/h, tylko co z tego jeśli później jedzie np. 30 km/h. Średnio wychodzi to jakieś 60km/h - a to wynik słaby i to bardzo. A co do wymienionych inwestycji - mam nadzieję, że powstaną bez większych opóźnień, bo jakby nie patrzeć są potrzebne.

    • 79 7

    • Gdansk Stocznia (2)

      To wymog bezpieczenstwa. Tory na stacji gdansk glowny, koncza sie tzw kozlem oporowym. Maksymalna predkosc na takim torze to 20kmh. Czy chcialbys, gdyby cos nie zadzialalo (brak hamowania), znalesc sie w mc donaldzie wraz z pociagiem? Lepiej zapobiegac jak leczyc. Pozdrawiam ;)

      • 38 3

      • Postoj gdansk stocznia (1)

        Co do postoju, to po prostu trzeba poczekac az miejsce sie zwolni, gdyz wszystkie tory sa zajete. Rozklad pewnie tez to uwzglednia.

        • 23 0

        • E65

          Poniewaz trwa jeszcze przebudowa po miedzy gdanskiem glownym a pruszczem gdanskim

          • 24 0

    • Rozklad 2015

      Z Gdanska do Tczewa po przebudowie bedzie 25 minut standardowym skladem (obecnie uzywana jednostka elektryczna) z zatrzymaniem w Pruszczu. Jesli zakupi sie nowoczesne sklady elektryczne to czas zmniejszy sie do okolo 20 minut. Natomiast w 16 minut pojedzie IC bez zatrzymania. To sa wstepne zalozenia do rozkladow jazdy. Dla mnie niezle.

      • 26 1

    • Mylisz się. Na stacji Gdańsk Stocznia SKM stoi po kilka minut nie od kilkunastu lat,

      ale co najmniej od 50. Tyle pamiętam.

      • 1 0

  • Jak zwykle: wizuacja, planowanie i marzenia ściętej głowy (10)

    marzenia może tych którzy maja zamiar zrobić na tych inwestycjach interes i bardzo duże pieniądze

    • 29 55

    • pozyjemy, zobaczymy

      może cuda istnieją?

      • 4 6

    • To samo pewnie pisałeś (8)

      przed budową PGE Arena, Ergo Arena, Suchara, Słowackiego, trajtka na Chełm, nowych szyn, rewitalizacji Letnicy, Dolnego Wrzeszcza, nowych trajtków...

      • 13 5

      • w 1946 pisano o wyspie spichrzy i ile lat mineło a co zostało zrobione? (1)

        spichrzy brak

        • 2 8

        • no i budują

          To, że tyle zajęło - trudno. Pamiętajcie, że było wiele ważnych inwestycji dla miasta.

          Wyspa Spichrzów nie jest logistycznie najważniejszym miejscem. Dobrze, że wreszcie będzie zabudowana, ale nie róbmy tragedii.

          • 2 2

      • w takim razie prosze o bilans finansowy tego stadionu. (5)

        ile kosztuje jego utrzymanie i jakie zyski przynosi?

        • 6 4

        • (4)

          Nie wszystko jest budowane z myślą o zysku.
          Ile zysku przynosi park czy las? A bez niego chyba w naszym uroczym trojmieście byłoby ponuro..

          • 8 3

          • Zgodzę się, choć byłoby lepiej, gdyby PGE Arena lepiej na siebie pracował (3)

            • 5 0

            • (2)

              Zaproponuj rozwiązanie.

              • 0 0

              • OK, hmmm...wiem! (1)

                Niech na siebie pracuje!

                • 0 0

              • Proponuję popatrzeć na liczbę wydarzeń rocznie na Ergo Arenie

                i brać przykład.

                Oczywiście, PGE Arena często musiałaby organizować większe imprezy, ale też ma więcej miejsca - nie wszystko zmieści się w Ergo.

                Poza tym, dlaczego przed Euro nie było takich głosów, że stadion kosztuje,. Wtedy wszyscy popierali ideę budowy stadionu... słabe to.

                • 0 0

  • Nowe tory, szybkie pociągi (3)

    będzie się chociaż gdzie położyć

    • 36 7

    • (2)

      Na starych nie można?

      • 3 3

      • Umarłbym ze starości zanim by coś nadjechało (1)

        a jakby już nadjechało to sam by się wykoleił

        • 14 2

        • na pocieszenie piosenkę zespołu Kury ci dedykuję...

          Zdradziłaś kurko mnie
          Pod pociąg się podłożę
          Ale nie przejedzie mnie
          Bo kurka jedzie po innym torze

          • 15 0

  • A ile kasy pójdzie bokiem. No i za dwa lata te same firmy będą remontować te inwestycje (2)

    • 42 33

    • (1)

      jeszcze kasa nie poszła przodem a ten już o tym ile bokiem

      • 9 3

      • Liczy że coś i mu skapnie :)

        • 1 0

  • No to zaczynamy narzekanie. (6)

    • 44 17

    • .

      Polak nie narzeka, Polak dzielnie myje klozety...

      • 10 3

    • Kolej do Koscierzyny (4)

      Jedzie przez Kaszubski Park Krajobrazowy.Teren Prawem chroniony.Gdzie uzgodnienia i badania srodowiskowe??????

      • 3 17

      • To nie jest budowa, tylko remont. (3)

        Linia kolejowa, która ma być remontowana i modernizowana, powstała w 20-leciu międzywojennym, w celu zapewnienia dostępu Gdynii do pozostałej części Polski. Park krajobrazowy został założony w roku '83. Sugerujesz, że w ramach ochrony środowiska powinno się zabronić modernizacji torów leżących tam od około 90 lat?

        • 16 4

        • Nie sugeruje (1)

          Ale dzis obowiazuja inne standardy nawet przy modernizacji.Słyszałeś pociąg jeżdzący 120 km/godz.

          • 2 6

          • Z drugiej strony parowozy, jeżdżące tam na początku istnienia linii, z pewnością nie były cichsze niż dzisiejsze pociągi jeżdżące 120 km/h. A jakoś Środowiska, mimo dodatkowej masy emitowanych zanieczyszczeń nie zdegradowały.

            • 8 2

        • Park

          Pozwole na ironie. Sugeruje zamknac i rozebrac asfaltowe drogi przebiegajace tamtendy i wyludnic obszar

          • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane