- 1 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (136 opinii)
- 2 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (48 opinii)
- 3 Kolejny pożar aut w Gdańsku. Podpalenie? (44 opinie)
- 4 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (168 opinii)
- 5 Dodatkowy lewoskręt odkorkuje Trasę WZ? (174 opinie)
- 6 PiS: Unia Europejska potrzebuje odsieczy (328 opinii)
Kolejowe Trójmiasto przyspiesza dzięki inwestycjom za 2,5 mld zł
Podsumowaliśmy inwestycje kolejowe w naszej aglomeracji. Na przebudowę i budowę infrastruktury kolejowej do 2015 r. wydamy prawie 2,5 mld zł. Podobną kwotę pochłonęła łącznie choćby budowa Południowej Obwodnicy Gdańska i Trasy Słowackiego.
Przedsięwzięcia kolejowe przedstawiamy według wysokości kosztów.
1. Budowa stacji SKM Gdańsk Śródmieście. Koszt: 80 mln zł.
Zadanie to przewiduje budowę dwóch torów na odcinku pomiędzy peronem nr 3 na stacji Gdańsk Główny, a peronem dwukrawędziowym na nowym przystanku Gdańsk Śródmieście. Ten ma powstać tuż pod al. Armii Krajowej w Gdańsku.
Nowa, ok. kilometrowa linia ma być zelektryfikowana i umożliwić poruszanie się składom SKM między Gdańskiem a Gdynią co 7,5 minuty. Spółka SKM ogłosiła w lutym tego roku przetarg na realizację tego zadania. Wyniki poznamy pewnie w ciągu dwóch miesięcy. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2014 r.
Inwestor: Szybka Kolej Miejska w Trójmieście SA.
2. Rewitalizacja linii nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Koszt: 86 mln zł.
Głównym założeniem inwestycji jest uzyskanie w wyniku przebudowy prędkości maksymalnej od 100 do 120 km/h na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa i do 100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia. Tym samym czas jazdy pociągów powinien ulec skróceniu o ok. 20-30 minut w zależności od taboru. Inwestor przewiduje, że dzięki inwestycji nastąpi poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
Inwestycja kolejowa na Kaszubach zakłada kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej na długości 16,5 km, a także naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów - 1,6 km toru. Ponadto kolejarze przebudowują bieżącą na długości 60,3 km toru i lokalne wzmocnienie podtorza.
Inwestycja ruszyła jesienią 2011 r. i ma zakończyć się pod koniec tego roku.
Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.
3. Rewitalizacja linii relacji Reda - Hel. Koszt: 92 mln zł.
Celem projektu jest uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości do 100 km/h, a na odcinku Puck - Władysławowo do 90 km/h, a także skrócenie czasu jazdy pociągów o ok. 15-25 minut. Inwestorzy planują również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
Rewitalizacja polega przede wszystkim na całkowitej lub częściowej wymianie nawierzchni kolejowej wybranych odcinków linii kolejowej - lokalne wzmocnienia podtorza, wymiany elementów nawierzchni, renowacja podsypki, podbicie z regulacją położenia osi torów i stabilizacją. Ponadto zostaną zmodernizowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Inwestycja ruszyła jesienią 2011 r. i ma zakończyć się pod koniec tego roku.
Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.
4. Rewitalizacja linii relacji Pruszcz Gdański - Port Północny. Koszt: 505 mln zł.
Dzięki modernizacji przepustowość linii wzrośnie trzykrotnie. Jednym z istotnych elementów prac, jakie zostaną wykonane, jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle. Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.
Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną ruchowi towarowemu. Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na jej zły stan techniczny, od 2002 roku ruch pociągów odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak w niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać do 20 km/h.
Po zakończeniu prac, czyli w 2015 r., linią ma pojechać ok. 240 pociągów na dobę z prędkością nawet 100 km/h. Aktualnie inwestor - spółka PKP PLK - wyłania w przetargu wykonawcę dla tego zadania.
Szacunkowy koszt projektu: ok. 505 mln zł.
Inwestor: PKP PLK SA.
5. Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Koszt: 893 mln zł.
Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.
Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut. Linią mają pojechać szynobusy, którymi będzie można dotrzeć m.in. do Kościerzyny.
Linia ma być gotowa w połowie 2015 r. Pierwsze pociągi z pasażerami pojadą latem 2015 r.
Inwestor: PKM SA. Wykonawca: Budimex i Ferrovial.
6. Przebudowa linii relacji Gdynia - Warszawa w Trójmieście. Koszt: ok. 1 mld zł.
Projekt polega na przebudowie linii kolejowej E65 podzielonej na Lokalne Centrum Sterowania (LCS) w Gdańsku oraz Gdyni na długości blisko 40 km, jak również dostosowaniu 1 przepustu do funkcji przejścia dla zwierząt.
W efekcie realizacji tego projektu linia kolejowa między Trójmiastem zostanie dostosowana do prędkości 200 km/h dla pociągów pasażerskich z taborem klasycznym na prostych odcinkach oraz w przyszłości do 200 km/h dla taboru z wychylnym pudłem na łukach. Dopuszczalny nacisk na oś zwiększy się do 22,5 tony.
W ramach inwestycji modernizowane są perony na wszystkich trójmiejskich stacjach z wyjątkiem stacji Gdańsk Główny i Gdynia Główna.
Przebudowa trwa od wiosny 2011 r. i ma zakończyć się w przyszłym roku.
Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Torpol i Feroco z Poznania.
Koszt całego projektu (przebudowy 385 km linii): ok. 10 mld zł.
Opinie (212)
-
2013-03-15 09:11
ci dalej bija piane
A kolej jedno modernizuje by potem odciąć linię czyli inwestycje w błoto, polecam art w DGP.
Trójmiasto pl czyli prooagandowy biuletyn PO, a do Warszawy 7godzin w strasznych warunkach. 6 lat rządów nieudacznikow i zamiast pisać jak to będzie wspaniale wystarczy wyjsc z domu i zobaczyc jak jest- 4 5
-
2013-03-15 09:17
Kolej (2)
Kolej to przeżytek. Po co w to inwestować takie pieniądze? Lepiej niech drogi rozbudują za te pieniądze dałoby się na przykład dociągnąć drugą nitkę S7 do Elbląga.
- 6 14
-
2013-03-15 09:37
kolej była jest i będzie, bo jest potrzebna
- 6 3
-
2013-03-15 10:49
Kolej to przeżytek :D:D:D pocieszne.
- 4 2
-
2013-03-15 09:20
PKM - miliard w błoto ups.. w nasypy (2)
kto odpowie za wprowadzenie w błąd opinii publicznej o wielkich oszczędnościach na budowie PKM po drodze dawnej kolejki kokoszkowej? Nagle po 2 latach okazuje się, że nasypy są w fatalnym stanie, kto wcześniej badał ich stan techniczny?
- 10 2
-
2013-03-15 11:26
o tym (1)
było wiadomo juz od początku, że nasypy są do rozbiórki, tym bardziej że według projektu może być niweleta inna w każdym miejscu. Podana kwota 716 mln. złl to koszt budowy całej linii nie samych nasypów
- 2 1
-
2013-03-15 12:22
716mln na razie
Nie, nie było o tym wiadomo. Tak, wiem na razie 716mln to koszt całej linii tylko historia uczy czego innego np. tzw. stadion narodowy miał kosztować 1mld kosztuje prawie 3mld, o autostradach nie wspomnę. Poza tym przy budowie kolei przestała już obowiązywać spec-ustawa więc koszty wzrosną choćby dlatego, że wszelkie procedury związane z pracami budowlanymi nie będą już uproszczone.
- 2 1
-
2013-03-15 09:22
E65
Panie Macieju Modernizowany jest peron Gdyni Głównej ! a dokładnie Wszystkie perony. Na stacji dokładany jest dodatkowy tor oraz lokalizacje peronów 3 i 5 zostały zmienione. Co ujmowaliście nie raz już w swoich artykułach na portalu.
- 1 0
-
2013-03-15 09:23
Nie mam ochoty korzystać z usług (3)
przewoźników PKP. Wolę Polski Bus- jest czysto i bezpiecznie.
- 7 7
-
2013-03-15 09:38
(1)
Dojedziesz Polskim Busem do Gdyni?
- 2 1
-
2013-03-15 10:03
naciskajmy
wypelniajmy wszelkie ankiety
prosmy- 1 0
-
2013-03-15 11:00
Wybor
Zyjemy w demokratycznym panstwie. Ja nigdy nie wsiade do busa
- 2 1
-
2013-03-15 09:26
Znowu nic sie nie opłaca
"Dzięki modernizacji linii i likwidacji tramwajów wodnych kolej stanie się realną alternatywą dla zakorkowanej w wakacje drogi do Helu" - NIE dla likwidacji tramwajów wodnych na Półwysep Helski
- 7 1
-
2013-03-15 09:37
Obiecanki cacanki Budynia ... (2)
Znów to samo !!! Najpierw trzeba zacząć i skończyć inwestycje , o ile PIENIĄDZE przeznaczone na te budowy w dziwny sposób " nie rozejdą się " .
- 2 2
-
2013-03-15 10:58
Co to ma wspólnego z Budyniem?
- 0 1
-
2013-03-15 11:28
jakie pieniądze
sie rozeszły na jakie inwestycje? Ja widzę, że wszytsko zrealizowano lub w wwypadku tunelu jest realizacji
- 1 1
-
2013-03-15 09:42
Jak długo (2)
20 minut krócej z Kościerzyny to znacz ile, 1h, 2h 3h ,
- 3 1
-
2013-03-15 10:59
poniżej 1 h.
- 0 0
-
2013-03-15 11:02
Rozklad jazdy
http://www.rozkladpkp.pl
- 1 0
-
2013-03-15 09:48
Dzięki dziurom wyrwom w jezdniach kolej stanie się jedyną alternatywą na podróżowanie między miastami.
Likwidacja tramwaju wodnego szansą rozwoju kolei ,
a ponoć Gdańsk to miasto portowe nad Bałtykiem.GRATULACJE- 7 2
-
2013-03-15 09:49
NO ale wizualizacje są piękne
i tak zostanie
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.