• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowe Trójmiasto przyspiesza dzięki inwestycjom za 2,5 mld zł

Maciej Naskręt
15 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Inwestycje kolejowe w Trójmieście, zaplanowane na pierwszą połowę tej dekady, to nie tylko poprawa komfortu podróży pasażerów, ale także większa liczba przewiezionych towarów m.in. do portów w Gdyni i Gdańsku. Inwestycje kolejowe w Trójmieście, zaplanowane na pierwszą połowę tej dekady, to nie tylko poprawa komfortu podróży pasażerów, ale także większa liczba przewiezionych towarów m.in. do portów w Gdyni i Gdańsku.

Podsumowaliśmy inwestycje kolejowe w naszej aglomeracji. Na przebudowę i budowę infrastruktury kolejowej do 2015 r. wydamy prawie 2,5 mld zł. Podobną kwotę pochłonęła łącznie choćby budowa Południowej Obwodnicy Gdańska i Trasy Słowackiego.



Przedsięwzięcia kolejowe przedstawiamy według wysokości kosztów.

1. Budowa stacji SKM Gdańsk Śródmieście. Koszt: 80 mln zł.

Planowana stacja SKM Śródmieście tuż pod wiaduktem w ciągu al. AK w centrum Gdańska. Planowana stacja SKM Śródmieście tuż pod wiaduktem w ciągu al. AK w centrum Gdańska.
Zadanie to przewiduje budowę dwóch torów na odcinku pomiędzy peronem nr 3 na stacji Gdańsk Główny, a peronem dwukrawędziowym na nowym przystanku Gdańsk Śródmieście. Ten ma powstać tuż pod al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Nowa, ok. kilometrowa linia ma być zelektryfikowana i umożliwić poruszanie się składom SKM między Gdańskiem a Gdynią co 7,5 minuty. Spółka SKM ogłosiła w lutym tego roku przetarg na realizację tego zadania. Wyniki poznamy pewnie w ciągu dwóch miesięcy. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2014 r.

Inwestor: Szybka Kolej Miejska w Trójmieście SA.

2. Rewitalizacja linii nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Koszt: 86 mln zł.

Szynobusy Newag (z lewej) i Pesa (z prawej) należące do PKP Przewozy Regionalne na stacji kolejowej w Kościerzynie na Kaszubach. Dzięki modernizacji linii mają docierać do Trójmiasta o ok. 20 minut krócej. Szynobusy Newag (z lewej) i Pesa (z prawej) należące do PKP Przewozy Regionalne na stacji kolejowej w Kościerzynie na Kaszubach. Dzięki modernizacji linii mają docierać do Trójmiasta o ok. 20 minut krócej.
Głównym założeniem inwestycji jest uzyskanie w wyniku przebudowy prędkości maksymalnej od 100 do 120 km/h na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa i do 100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia. Tym samym czas jazdy pociągów powinien ulec skróceniu o ok. 20-30 minut w zależności od taboru. Inwestor przewiduje, że dzięki inwestycji nastąpi poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.

Inwestycja kolejowa na Kaszubach zakłada kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej na długości 16,5 km, a także naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów - 1,6 km toru. Ponadto kolejarze przebudowują bieżącą na długości 60,3 km toru i lokalne wzmocnienie podtorza.

Inwestycja ruszyła jesienią 2011 r. i ma zakończyć się pod koniec tego roku.

Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.

3. Rewitalizacja linii relacji Reda - Hel. Koszt: 92 mln zł.

Dzięki modernizacji linii i likwidacji tramwajów wodnych kolej stanie się realną alternatywą dla zakorkowanej w wakacje drogi do Helu. Dzięki modernizacji linii i likwidacji tramwajów wodnych kolej stanie się realną alternatywą dla zakorkowanej w wakacje drogi do Helu.
Celem projektu jest uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości do 100 km/h, a na odcinku Puck - Władysławowo do 90 km/h, a także skrócenie czasu jazdy pociągów o ok. 15-25 minut. Inwestorzy planują również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.

Rewitalizacja polega przede wszystkim na całkowitej lub częściowej wymianie nawierzchni kolejowej wybranych odcinków linii kolejowej - lokalne wzmocnienia podtorza, wymiany elementów nawierzchni, renowacja podsypki, podbicie z regulacją położenia osi torów i stabilizacją. Ponadto zostaną zmodernizowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Inwestycja ruszyła jesienią 2011 r. i ma zakończyć się pod koniec tego roku.

Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.

4. Rewitalizacja linii relacji Pruszcz Gdański - Port Północny. Koszt: 505 mln zł.

W ramach przebudowy linii do Portu Północnego powstanie nowy most nad Martwą Wisłą, na gdańskiej Przeróbce. Dotychczasowy obiekt zostanie rozebrany. W ramach przebudowy linii do Portu Północnego powstanie nowy most nad Martwą Wisłą, na gdańskiej Przeróbce. Dotychczasowy obiekt zostanie rozebrany.
Dzięki modernizacji przepustowość linii wzrośnie trzykrotnie. Jednym z istotnych elementów prac, jakie zostaną wykonane, jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle. Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. 



Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną ruchowi towarowemu. Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na jej zły stan techniczny, od 2002 roku ruch pociągów odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak w niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać do 20 km/h.

Po zakończeniu prac, czyli w 2015 r., linią ma pojechać ok. 240 pociągów na dobę z prędkością nawet 100 km/h. Aktualnie inwestor - spółka PKP PLK - wyłania w przetargu wykonawcę dla tego zadania.

Szacunkowy koszt projektu: ok. 505 mln zł.
Inwestor: PKP PLK SA.

5. Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Koszt: 893 mln zł.

Oprócz 18-kilometrowej linii PKM inwestycja zakłada też wybudowanie ośmiu stacji. Na wizualizacji stacja Gdańsk - Strzyża. Oprócz 18-kilometrowej linii PKM inwestycja zakłada też wybudowanie ośmiu stacji. Na wizualizacji stacja Gdańsk - Strzyża.
Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut. Linią mają pojechać szynobusy, którymi będzie można dotrzeć m.in. do Kościerzyny.

Linia ma być gotowa w połowie 2015 r. Pierwsze pociągi z pasażerami pojadą latem 2015 r.

Inwestor: PKM SA. Wykonawca: Budimex i Ferrovial.

6. Przebudowa linii relacji Gdynia - Warszawa w Trójmieście. Koszt: ok. 1 mld zł.

Wybierając się w podróż m.in. w stronę Tczewa można już odczuć komfort jazdy linią E65, jaki w 2014 r. odczujemy również w Trójmieście. Wybierając się w podróż m.in. w stronę Tczewa można już odczuć komfort jazdy linią E65, jaki w 2014 r. odczujemy również w Trójmieście.
Projekt polega na przebudowie linii kolejowej E65 podzielonej na Lokalne Centrum Sterowania (LCS) w Gdańsku oraz Gdyni na długości blisko 40 km, jak również dostosowaniu 1 przepustu do funkcji przejścia dla zwierząt.

W efekcie realizacji tego projektu linia kolejowa między Trójmiastem zostanie dostosowana do prędkości 200 km/h dla pociągów pasażerskich z taborem klasycznym na prostych odcinkach oraz w przyszłości do 200 km/h dla taboru z wychylnym pudłem na łukach. Dopuszczalny nacisk na oś zwiększy się do 22,5 tony.

W ramach inwestycji modernizowane są perony na wszystkich trójmiejskich stacjach z wyjątkiem stacji Gdańsk Główny i Gdynia Główna.

Przebudowa trwa od wiosny 2011 r. i ma zakończyć się w przyszłym roku.

Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Torpol i Feroco z Poznania.
Koszt całego projektu (przebudowy 385 km linii): ok. 10 mld zł.

Opinie (212)

  • ci dalej bija piane

    A kolej jedno modernizuje by potem odciąć linię czyli inwestycje w błoto, polecam art w DGP.
    Trójmiasto pl czyli prooagandowy biuletyn PO, a do Warszawy 7godzin w strasznych warunkach. 6 lat rządów nieudacznikow i zamiast pisać jak to będzie wspaniale wystarczy wyjsc z domu i zobaczyc jak jest

    • 4 5

  • Kolej (2)

    Kolej to przeżytek. Po co w to inwestować takie pieniądze? Lepiej niech drogi rozbudują za te pieniądze dałoby się na przykład dociągnąć drugą nitkę S7 do Elbląga.

    • 6 14

    • kolej była jest i będzie, bo jest potrzebna

      • 6 3

    • Kolej to przeżytek :D:D:D pocieszne.

      • 4 2

  • PKM - miliard w błoto ups.. w nasypy (2)

    kto odpowie za wprowadzenie w błąd opinii publicznej o wielkich oszczędnościach na budowie PKM po drodze dawnej kolejki kokoszkowej? Nagle po 2 latach okazuje się, że nasypy są w fatalnym stanie, kto wcześniej badał ich stan techniczny?

    • 10 2

    • o tym (1)

      było wiadomo juz od początku, że nasypy są do rozbiórki, tym bardziej że według projektu może być niweleta inna w każdym miejscu. Podana kwota 716 mln. złl to koszt budowy całej linii nie samych nasypów

      • 2 1

      • 716mln na razie

        Nie, nie było o tym wiadomo. Tak, wiem na razie 716mln to koszt całej linii tylko historia uczy czego innego np. tzw. stadion narodowy miał kosztować 1mld kosztuje prawie 3mld, o autostradach nie wspomnę. Poza tym przy budowie kolei przestała już obowiązywać spec-ustawa więc koszty wzrosną choćby dlatego, że wszelkie procedury związane z pracami budowlanymi nie będą już uproszczone.

        • 2 1

  • E65

    Panie Macieju Modernizowany jest peron Gdyni Głównej ! a dokładnie Wszystkie perony. Na stacji dokładany jest dodatkowy tor oraz lokalizacje peronów 3 i 5 zostały zmienione. Co ujmowaliście nie raz już w swoich artykułach na portalu.

    • 1 0

  • Nie mam ochoty korzystać z usług (3)

    przewoźników PKP. Wolę Polski Bus- jest czysto i bezpiecznie.

    • 7 7

    • (1)

      Dojedziesz Polskim Busem do Gdyni?

      • 2 1

      • naciskajmy
        wypelniajmy wszelkie ankiety
        prosmy

        • 1 0

    • Wybor

      Zyjemy w demokratycznym panstwie. Ja nigdy nie wsiade do busa

      • 2 1

  • Znowu nic sie nie opłaca

    "Dzięki modernizacji linii i likwidacji tramwajów wodnych kolej stanie się realną alternatywą dla zakorkowanej w wakacje drogi do Helu" - NIE dla likwidacji tramwajów wodnych na Półwysep Helski

    • 7 1

  • Obiecanki cacanki Budynia ... (2)

    Znów to samo !!! Najpierw trzeba zacząć i skończyć inwestycje , o ile PIENIĄDZE przeznaczone na te budowy w dziwny sposób " nie rozejdą się " .

    • 2 2

    • Co to ma wspólnego z Budyniem?

      • 0 1

    • jakie pieniądze

      sie rozeszły na jakie inwestycje? Ja widzę, że wszytsko zrealizowano lub w wwypadku tunelu jest realizacji

      • 1 1

  • Jak długo (2)

    20 minut krócej z Kościerzyny to znacz ile, 1h, 2h 3h ,

    • 3 1

    • poniżej 1 h.

      • 0 0

    • Rozklad jazdy

      http://www.rozkladpkp.pl

      • 1 0

  • Dzięki dziurom wyrwom w jezdniach kolej stanie się jedyną alternatywą na podróżowanie między miastami.
    Likwidacja tramwaju wodnego szansą rozwoju kolei ,
    a ponoć Gdańsk to miasto portowe nad Bałtykiem.GRATULACJE

    • 7 2

  • NO ale wizualizacje są piękne

    i tak zostanie

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane