- 1 Kto będzie radnym za wiceprezydentów? (55 opinii)
- 2 Zaparkował BMW na plaży. Sezon ruszył (198 opinii)
- 3 Węzeł Południe nie będzie zamknięty latem (136 opinii)
- 4 W kajdankach na masce, w aucie "feta" (80 opinii)
- 5 Stanowcze "nie", dla psów na plaży? (848 opinii)
- 6 Żuraw czeka zmiana lokalizacji o kilkanaście metrów (48 opinii)
Kolejowe Trójmiasto przyspiesza dzięki inwestycjom za 2,5 mld zł
Podsumowaliśmy inwestycje kolejowe w naszej aglomeracji. Na przebudowę i budowę infrastruktury kolejowej do 2015 r. wydamy prawie 2,5 mld zł. Podobną kwotę pochłonęła łącznie choćby budowa Południowej Obwodnicy Gdańska i Trasy Słowackiego.
Przedsięwzięcia kolejowe przedstawiamy według wysokości kosztów.
1. Budowa stacji SKM Gdańsk Śródmieście. Koszt: 80 mln zł.
Zadanie to przewiduje budowę dwóch torów na odcinku pomiędzy peronem nr 3 na stacji Gdańsk Główny, a peronem dwukrawędziowym na nowym przystanku Gdańsk Śródmieście. Ten ma powstać tuż pod al. Armii Krajowej w Gdańsku.
Nowa, ok. kilometrowa linia ma być zelektryfikowana i umożliwić poruszanie się składom SKM między Gdańskiem a Gdynią co 7,5 minuty. Spółka SKM ogłosiła w lutym tego roku przetarg na realizację tego zadania. Wyniki poznamy pewnie w ciągu dwóch miesięcy. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2014 r.
Inwestor: Szybka Kolej Miejska w Trójmieście SA.
2. Rewitalizacja linii nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Koszt: 86 mln zł.
Głównym założeniem inwestycji jest uzyskanie w wyniku przebudowy prędkości maksymalnej od 100 do 120 km/h na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa i do 100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia. Tym samym czas jazdy pociągów powinien ulec skróceniu o ok. 20-30 minut w zależności od taboru. Inwestor przewiduje, że dzięki inwestycji nastąpi poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
Inwestycja kolejowa na Kaszubach zakłada kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej na długości 16,5 km, a także naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów - 1,6 km toru. Ponadto kolejarze przebudowują bieżącą na długości 60,3 km toru i lokalne wzmocnienie podtorza.
Inwestycja ruszyła jesienią 2011 r. i ma zakończyć się pod koniec tego roku.
Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.
3. Rewitalizacja linii relacji Reda - Hel. Koszt: 92 mln zł.
Celem projektu jest uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości do 100 km/h, a na odcinku Puck - Władysławowo do 90 km/h, a także skrócenie czasu jazdy pociągów o ok. 15-25 minut. Inwestorzy planują również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
Rewitalizacja polega przede wszystkim na całkowitej lub częściowej wymianie nawierzchni kolejowej wybranych odcinków linii kolejowej - lokalne wzmocnienia podtorza, wymiany elementów nawierzchni, renowacja podsypki, podbicie z regulacją położenia osi torów i stabilizacją. Ponadto zostaną zmodernizowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Inwestycja ruszyła jesienią 2011 r. i ma zakończyć się pod koniec tego roku.
Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.
4. Rewitalizacja linii relacji Pruszcz Gdański - Port Północny. Koszt: 505 mln zł.
Dzięki modernizacji przepustowość linii wzrośnie trzykrotnie. Jednym z istotnych elementów prac, jakie zostaną wykonane, jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle. Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.
Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną ruchowi towarowemu. Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na jej zły stan techniczny, od 2002 roku ruch pociągów odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak w niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać do 20 km/h.
Po zakończeniu prac, czyli w 2015 r., linią ma pojechać ok. 240 pociągów na dobę z prędkością nawet 100 km/h. Aktualnie inwestor - spółka PKP PLK - wyłania w przetargu wykonawcę dla tego zadania.
Szacunkowy koszt projektu: ok. 505 mln zł.
Inwestor: PKP PLK SA.
5. Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Koszt: 893 mln zł.
Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.
Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut. Linią mają pojechać szynobusy, którymi będzie można dotrzeć m.in. do Kościerzyny.
Linia ma być gotowa w połowie 2015 r. Pierwsze pociągi z pasażerami pojadą latem 2015 r.
Inwestor: PKM SA. Wykonawca: Budimex i Ferrovial.
6. Przebudowa linii relacji Gdynia - Warszawa w Trójmieście. Koszt: ok. 1 mld zł.
Projekt polega na przebudowie linii kolejowej E65 podzielonej na Lokalne Centrum Sterowania (LCS) w Gdańsku oraz Gdyni na długości blisko 40 km, jak również dostosowaniu 1 przepustu do funkcji przejścia dla zwierząt.
W efekcie realizacji tego projektu linia kolejowa między Trójmiastem zostanie dostosowana do prędkości 200 km/h dla pociągów pasażerskich z taborem klasycznym na prostych odcinkach oraz w przyszłości do 200 km/h dla taboru z wychylnym pudłem na łukach. Dopuszczalny nacisk na oś zwiększy się do 22,5 tony.
W ramach inwestycji modernizowane są perony na wszystkich trójmiejskich stacjach z wyjątkiem stacji Gdańsk Główny i Gdynia Główna.
Przebudowa trwa od wiosny 2011 r. i ma zakończyć się w przyszłym roku.
Inwestor: PKP PLK SA. Wykonawca: Torpol i Feroco z Poznania.
Koszt całego projektu (przebudowy 385 km linii): ok. 10 mld zł.
Opinie (212)
-
2013-03-15 14:40
jak to jest w niemczech wszystko jest dochodowe i sie oplaci a w polsce wszystko jest deficytowe i sie nie oplaci (3)
polacy to poabani ekonomisci i gospodarze dlatego tu jest taki syf
- 6 1
-
2013-03-15 15:14
Przestań wychwalać Niemcy (1)
i pisać o polskim syfie. Nie wszystko w Niemczech jest idealne. Wystarczy przywołać niekończącą się historię z budową nowego lotniska pod Berlinem.
- 3 0
-
2013-03-15 16:12
niemiecka gospodarka i niemieckie porzadki
- 1 0
-
2013-03-15 16:38
ale nie kolej
z tego co pamietam, ale moze sie myle, kolej jest dotowana (przewozy pasazerskie).
Pozdrawiam- 2 0
-
2013-03-15 14:44
zmien smak Budyniu w miescie syfu brudu i blota
- 4 1
-
2013-03-15 14:47
Lowca absurdow (1)
"DZIEKI modernizacji linii i LIKWIDACJI TRAMWAJOW WODNYCH kolej stanie się realną alternatywą dla zakorkowanej w wakacje drogi do Helu". Pieknie
- 5 1
-
2013-03-15 14:47
Co za bezsens
.
- 2 1
-
2013-03-15 14:51
Opat budujcie opat
Opat opat opat
- 2 3
-
2013-03-15 15:20
Pomysle o mieszkaniach przerobki....
Az strach pomyslec co bedzie sie dzialo u mnie w domu kiedy pociagi beda jezdzic z predkosci 100km/h, przy 20km/h wszystko w domu sie trzesie nie wspominajac juz o 3 razy wiekszej ilosci pociagow....
- 3 0
-
2013-03-15 15:31
Ale fajnie mamy najlepsze koleje na świecie
Cudownie, wspaniale tylko dobre wiadomości
- 3 2
-
2013-03-15 15:33
Jaka ekologia i jaka ekonomia?
Gdzie w Europie zbudowano ostatnio spalinową kolej miejską? Szynobusy stosuje się przy niewielkich natężeniach ruchu, gdzie warto utrzymać ruch szynowy, ale nie ma aż takiego transferu żeby opłaciło się instalować trakcję z jej stratami stałymi i kosztem utrzymania. Tutaj mówimy o kolei dla obszaru o stosunkowo niewielkiej powierzchni zamieszkałej przez kilkaset tysięcy osób i o planowanej dużej częstotliwości ruchu (przy małej nie ma co budować bo to żadna konkurencja dla samochodów). A co do ekologicznośći spalin, to nawet przy prądzie z węgla spalinowy szynobus nie ma najmniejszego startu, ani jeśli chodzi o bilans ogólny, ani jeśli chodzi o miejscową emisję i filtrowanie.
Zastanów się Lechu zanim coś napiszesz.- 3 3
-
2013-03-15 15:55
"Biznes "
Z każdego EUR, które otrzymujemy w ramach tzw. dotacji z EU, 88 centów trafia z powrotem na Zachód a 12 centów zostaje w Polsce . To się nazywa INTERES !
- 4 4
-
2013-03-15 16:14
perony i dworce sie sypia
- 3 0
-
2013-03-15 18:43
Bezpieczeństwo w stylu SKM
A kiedy będziemy mogli bezpiecznie wsiadać i wysiadać z SKM? Wszyscy, nie tylko osoby niepełnosprawne oraz matki z wózkami codziennie ryzykują życiem podróżując "Szybką" Koleją Miejską. Jak na razie słowo "szybka" kojarzy mi się z tym że szybko można zostać inwalidą.Tyle pieniędzy władowano w unowocześnianie SKM a bezpieczeństwo podróżnych ta firma ma gdzieś. Prawie codziennie czytam o kolejnych wypadkach. Może PolBus uruchomi linie Wejherowo - Tczew?
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.