- 1 Napad na bank czy głupi żart? (78 opinii)
- 2 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (70 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (631 opinii)
- 4 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (304 opinie)
- 5 Napadał ludzi przy bankomatach. Złapali go (98 opinii)
- 6 Były wiceprezydent Gdańska skazany (188 opinii)
Koniec targów o Targi (Sienny i Rakowy)
- Lepiej się długo przygotowywać, niż szybko wbić łopatę, a potem nagle przerwać prace, bo czegoś się nie dopięło na ostatni guzik - przekonuje szef holenderskiej firmy, która przygotowuje się do wspólnej z miastem zabudowy Targu Siennego i Rakowego w Gdańsku.
Co za to powstanie? Mnóstwo obiektów, które całkowicie przemienią ten fragment Gdańska.
Najpierw infrastruktura. Po pierwsze betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja. Po drugie tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie, łącząca okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście (budowana kosztem 80 mln zł z pieniędzy SKM) z ulicą Toruńską. Po trzecie dodatkowe pasy na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscu zmieni się w węzeł komunikacyjny.
Plany są realne, ale gdy Holendrzy z Multi Development po raz pierwszy pojawili się w Gdańsku cztery lata temu, nie wzbudzili euforii ani u miejskich urzędników, ani u dziennikarzy. Nic dziwnego: zbyt świeża była jeszcze pamięć o planach innego dewelopera z tego kraju - ING Real Estate - który także zapowiadał zagospodarowanie Targu Siennego i Rakowego . Na zapowiedziach się skończyło.
Podczas zorganizowanego wtedy na Politechnice Gdańskiej spotkania, poświęconego przyszłości obu targów, Ronald Dasbach z Multi Development opowiadał o doświadczeniach swojej korporacji. Firma miała wtedy na swoim koncie przebudowę ścisłych, historycznych centrów holenderskiego Rotterdamu, francuskiego Vichy i portugalskiej Lizbony, trwały przygotowania do komercyjnej rewitalizacji centrum angielskiego Bath.
O budowanej w Belfaście Victoria Square Dasbach mówił tak: - Podczas porządkowania terenu musieliśmy wysadzić pewien obiekt. To była pierwsza pozytywna eksplozja w Belfaście od wielu, wielu lat.
Choć w tamtym spotkaniu wzięły udział jeszcze inne firmy deweloperskie (francuski Apsys International i węgierski TriGranit), dziś - po wieloletnim namawianiu do wspólnej inwestycji PKP i konkursie na dewelopera - to właśnie Multi Development ustala z miastem szczegóły wspólnej inwestycji na Targu Siennym i Rakowym.
Na współpracy z deweloperem miasto zyska. Co zyska Multi Development? Na obu targach powstaną budynki o całkowitej powierzchni ok. 115-120 tys. m kw. i 80-85 tys. powierzchni najmu. Od 20 do 30 tys. m kw. zajmą biura - to 25 proc. tego, co w Oliwie buduje Maciej Grabski. Większość powierzchni zajmą sklepy. - Handel to dziś główny powód, dla którego ludzie przyjeżdżają do centrów miast. Handel i rozrywka, która także powstanie w tym miejscu - przekonuje Ronald Dasbach.
Nie wiadomo, jak dokładnie będzie wyglądał handel w tym miejscu. Plan zagospodarowania dopuszcza, by powstał tu duży obiekt handlowy porównywalny z Madisonem (ok. 20 tys. m kw.), ale niewykluczone, że deweloper zdecyduje się na mniejsze budynki, w których handel w parterach byłby połączony z biurami na piętrach. W takim wypadku przestrzeń między budynkami mogłaby zostać zadaszona.
Miasto zyska dla siebie jeszcze jeden obiekt. Przy kanale Raduni, który pozostanie odkryty, odbudowany zostanie tzw. Kunszt Wodny, który działał w tym miejscu do lat 70. XIX wieku. W zrekonstruowanym budynku o powierzchni ok. 3 tys. m kw. powstanie miejskie Centrum Dziedzictwa Historycznego.
- Niemal na pewno na projekt tego budynku rozpiszemy zamknięty, międzynarodowy konkurs architektoniczny - zapowiada Dasbach.
Zabudowa Targu Siennego i Rakowego zakończy ostatecznie działalność centrum handlowego Gildia. Ten teren stanie się placem budowy przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście.
styczeń-luty 2011 - gotowa jest koncepcja zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego, opracowana przez Multi Development
marzec 2011 - zawiązana zostaje spółka miasta i Multi Development
2011 - trwają prace projektowe
2012 - rusza realizacja celów publicznych, czyli przebudowa skrzyżowań, budowa Nowego Podwala Grodzkiego, budowa płyty nad torami kolejowymi
koniec 2012/początek 2013 - powstają budynki administracyjno-biurowe na Targu Siennym i Rakowym
2014 - rusza zabudowa płyty nad torami kolejowymi
2017 - zabudowa Targu Siennego i Rakowego jest zakończona.
Opinie (188) ponad 10 zablokowanych
-
2010-11-08 07:43
Gdzie połączenie do Mostu CZERWONEGO
Jeden budyniowy plan nie współgra z innym budyniowym planem
- 4 1
-
2010-11-08 07:49
Urząd Miasta - najważniejszy element (3)
Jakoś nic się tutaj nie mówi o UM, a na przedstawionej wizualizacji jest zupełnie nowy budynek UM. Czy cały projekt jest tylko przykrywką nowej siedziby władz.
Wizualizacja wskazuje, że będzie to zupełnie nowa konstrukcja, więc chyba trzeba zniszczyć starą. A może planowane jest przeniesienie siedziby np. do wymienionych "największych budynków".
Panie Michale trzeba uzupełnić informację o najważniejsze tematy.- 8 1
-
2010-11-08 08:48
nigdy się nie mówi o pracy w UM , a sprawę z kontrolą NIK i wykrytych przez nią nieprawidłości ( nieruchomości) umożono (2)
nie podoba mi się to!
- 2 0
-
2010-11-08 12:02
Sorry ale gdzie jest informacja że umorzono ?! (1)
O ile wiem cały czas trwa śledztwo i urzędasy lekko są z****ni, bowiem prowadzi je prokuratura w Toruniu i cały czas wzywa kolejnych uczestników owych zdarzeń na przesłuchania.
Adamowicz chce z Lisickim dokonać teraz deal'u zastępując co poniektóre stare "wygi" młodzieżą czyli tak jak to robił Hitler w 1934 r wprowadzając młodych, bezwzględnych i szczerze oddanych.
Oni będą za życiowy start wdzięczni dozgonnie.
Co na listach PO robią młodzieńcy mający po 20-21 la ?, jakim doświadczeniem mogą się kierować, skoro nawet nie zawsze są w stanie zdecydować czy iść na dyskotekę, grilla czy paintball'a ???.- 7 0
-
2010-11-08 15:13
srry ale w piątek czy w sobotę pisali o tym, czytaj prasę
- 0 0
-
2010-11-08 07:49
Michał, znasz jeszcze jakieś śmieszne historie (1)
opowiedz nam to się razem pośmiejemy...
- 12 0
-
2010-11-08 10:20
Mój brat Marcin ...
- 0 0
-
2010-11-08 08:02
juz za 4 lata
polska bedzie Mistrzem Świata
- 5 1
-
2010-11-08 08:02
znowu jakas masakra
Architektoniczna która nie ma odzwierciedlenia ani w charakterze ani w histrori miejsca
- 6 0
-
2010-11-08 08:09
Manipulancki ten harmonogram z placu budowy
Czas teraźniejszy brzmi jak sprawozdanie z aktualnie wykonywanych prac i ma pozytywnie wpływać na podświadomość.
To może dla większego wrażenia zmienić na czas przeszły? Wszystkim się będzie zdawało, że jest już zrobione.- 6 0
-
2010-11-08 08:18
mam nadzieję że Holendrzy zadbają o interesy pieszych i rowerzystów
aby tworzone struktury nie dzieliły miasta na części
tak jak robią to wszelkie szerokie drogi szybkiego ruchu - w centrum miasta nie są potrzebne
pochylnia na przedłużeniu Drogi Królewskiej powinna dać lepsze szanse niezmotoryzowanym- 5 2
-
2010-11-08 08:44
za 2-3 mce zostanie nam hałada fosforogipsów , szkielet areny i fundament ECS
no i głodz i ministrant obaj beda budyń zlizywać z inwestycji
- 5 3
-
2010-11-08 08:52
(7)
A zieleni zero. Więcej Parków w Gdańsku !!!
- 9 4
-
2010-11-08 09:01
po prawej masz park, który przed wojną był zabudowany (6)
- 3 2
-
2010-11-08 09:04
(5)
taki mały ???
- 4 0
-
2010-11-08 09:35
pewnie pośród tej zabudowy też się zazieleni. poczekajmy na projekt końcowy... (3)
- 2 2
-
2010-11-08 10:40
(1)
efekt końcowy będzie taki, że jak już postawią ten szit i się tam pojawisz to cię za chabety wyprowadzą menelu.
- 0 2
-
2010-11-08 12:15
a podpisać się nie łaska chlorze?:)
- 1 0
-
2010-11-08 11:41
Możliwe deadhead, ale będą to jedynie drzewka przy ulicach, budynkach; a mnie interesuje duży otoczony zielony teren z ławkami, alejkami, rzeźbami albo fontannami; nie mówię o jakimś wielkim parku jak Park Oliwski (bo to i tak nierealne) ale o takiej namiastce jak Park Kaczyńskich w Sopocie ..
- 0 0
-
2010-11-08 11:12
ledwie skwerek
- 0 0
-
2010-11-08 08:58
Po drugie tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie, łącząca okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście
Podwale Grodzkie już jest ! To będą dwie ulice o tej samej nazwie ? Tak jak z Wałową. Na Nowym Mieście ma się nazywać Nowa Wałowa.- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.