• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec targów o Targi (Sienny i Rakowy)

Michał Stąporek
8 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Robocza i wstępna koncepcja zabudowy Targu Siennego i Rakowego. Po lewej stronie widoczny przebudowany i poszerzony wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej. Pośrodku obniżony fragment terenu na przedłużeniu Drogi Królewskiej i tunelu pod ulicą Okopową. Szary budynek po prawej stronie to istniejący gmach dyrekcji poczty i Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej. Największe budynki z tyłu rysunku powstaną na płycie przykrywającej tory kolejowe. Robocza i wstępna koncepcja zabudowy Targu Siennego i Rakowego. Po lewej stronie widoczny przebudowany i poszerzony wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej. Pośrodku obniżony fragment terenu na przedłużeniu Drogi Królewskiej i tunelu pod ulicą Okopową. Szary budynek po prawej stronie to istniejący gmach dyrekcji poczty i Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej. Największe budynki z tyłu rysunku powstaną na płycie przykrywającej tory kolejowe.

- Lepiej się długo przygotowywać, niż szybko wbić łopatę, a potem nagle przerwać prace, bo czegoś się nie dopięło na ostatni guzik - przekonuje szef holenderskiej firmy, która przygotowuje się do wspólnej z miastem zabudowy Targu Siennego i Rakowego w Gdańsku.



- To tutaj będziemy budować - Ronald Dasbach pokazuje swojemu szefowi, Hansowi van Veggelowi, Targ Rakowy w Gdańsku. Z lewej strony przygląda się Tomasz Matusiak, dyrektor Multi Development na Polskę. - To tutaj będziemy budować - Ronald Dasbach pokazuje swojemu szefowi, Hansowi van Veggelowi, Targ Rakowy w Gdańsku. Z lewej strony przygląda się Tomasz Matusiak, dyrektor Multi Development na Polskę.
Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście powstanie pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej. Wykop, w którym biegną tory kolejowe, zostanie przykryty betonową płytą, która zostanie zabudowana. Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście powstanie pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej. Wykop, w którym biegną tory kolejowe, zostanie przykryty betonową płytą, która zostanie zabudowana.
Za 2-3 miesiące powstanie spółka celowa, do której miasto wniesie w sumie ok. 30 tys. m kw. terenów. Wkład miasta wycenia się na mniej więcej 100 mln zł, całą inwestycję na ok. 210 mln euro, czyli ponad 840 mln zł. Te pieniądze wyłożą Holendrzy.

Co za to powstanie? Mnóstwo obiektów, które całkowicie przemienią ten fragment Gdańska.

Najpierw infrastruktura. Po pierwsze betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja. Po drugie tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie, łącząca okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście (budowana kosztem 80 mln zł z pieniędzy SKM) z ulicą Toruńskązobacz na mapie Gdańska. Po trzecie dodatkowe pasy na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscuzobacz na mapie Gdańska zmieni się w węzeł komunikacyjny.

Plany są realne, ale gdy Holendrzy z Multi Development po raz pierwszy pojawili się w Gdańsku cztery lata temu, nie wzbudzili euforii ani u miejskich urzędników, ani u dziennikarzy. Nic dziwnego: zbyt świeża była jeszcze pamięć o planach innego dewelopera z tego kraju - ING Real Estate - który także zapowiadał zagospodarowanie Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska. Na zapowiedziach się skończyło.

Podczas zorganizowanego wtedy na Politechnice Gdańskiej spotkania, poświęconego przyszłości obu targów, Ronald Dasbach z Multi Development opowiadał o doświadczeniach swojej korporacji. Firma miała wtedy na swoim koncie przebudowę ścisłych, historycznych centrów holenderskiego Rotterdamu, francuskiego Vichy i portugalskiej Lizbony, trwały przygotowania do komercyjnej rewitalizacji centrum angielskiego Bath.

O budowanej w Belfaście Victoria Square Dasbach mówił tak: - Podczas porządkowania terenu musieliśmy wysadzić pewien obiekt. To była pierwsza pozytywna eksplozja w Belfaście od wielu, wielu lat.

Choć w tamtym spotkaniu wzięły udział jeszcze inne firmy deweloperskie (francuski Apsys International i węgierski TriGranit), dziś - po wieloletnim namawianiu do wspólnej inwestycji PKP i konkursie na dewelopera - to właśnie Multi Development ustala z miastem szczegóły wspólnej inwestycji na Targu Siennym i Rakowym.

Na współpracy z deweloperem miasto zyska. Co zyska Multi Development? Na obu targach powstaną budynki o całkowitej powierzchni ok. 115-120 tys. m kw. i 80-85 tys. powierzchni najmu. Od 20 do 30 tys. m kw. zajmą biura - to 25 proc. tego, co w Oliwie buduje Maciej Grabski. Większość powierzchni zajmą sklepy. - Handel to dziś główny powód, dla którego ludzie przyjeżdżają do centrów miast. Handel i rozrywka, która także powstanie w tym miejscu - przekonuje Ronald Dasbach.

Nie wiadomo, jak dokładnie będzie wyglądał handel w tym miejscu. Plan zagospodarowania dopuszcza, by powstał tu duży obiekt handlowy porównywalny z Madisonem (ok. 20 tys. m kw.), ale niewykluczone, że deweloper zdecyduje się na mniejsze budynki, w których handel w parterach byłby połączony z biurami na piętrach. W takim wypadku przestrzeń między budynkami mogłaby zostać zadaszona.

Miasto zyska dla siebie jeszcze jeden obiekt. Przy kanale Raduni, który pozostanie odkryty, odbudowany zostanie tzw. Kunszt Wodny, który działał w tym miejscu zobacz na mapie Gdańska do lat 70. XIX wieku. W zrekonstruowanym budynku o powierzchni ok. 3 tys. m kw. powstanie miejskie Centrum Dziedzictwa Historycznego.

- Niemal na pewno na projekt tego budynku rozpiszemy zamknięty, międzynarodowy konkurs architektoniczny - zapowiada Dasbach.

Zabudowa Targu Siennego i Rakowego zakończy ostatecznie działalność centrum handlowego Gildia. Ten teren stanie się placem budowy przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście.

Harmonogram zabudowy Targu Siennego i Rakowego

styczeń-luty 2011 - gotowa jest koncepcja zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego, opracowana przez Multi Development
marzec 2011 - zawiązana zostaje spółka miasta i Multi Development
2011 - trwają prace projektowe
2012 - rusza realizacja celów publicznych, czyli przebudowa skrzyżowań, budowa Nowego Podwala Grodzkiego, budowa płyty nad torami kolejowymi
koniec 2012/początek 2013 - powstają budynki administracyjno-biurowe na Targu Siennym i Rakowym
2014 - rusza zabudowa płyty nad torami kolejowymi
2017 - zabudowa Targu Siennego i Rakowego jest zakończona.

Opinie (188) ponad 10 zablokowanych

  • Gdzie połączenie do Mostu CZERWONEGO

    Jeden budyniowy plan nie współgra z innym budyniowym planem

    • 4 1

  • Urząd Miasta - najważniejszy element (3)

    Jakoś nic się tutaj nie mówi o UM, a na przedstawionej wizualizacji jest zupełnie nowy budynek UM. Czy cały projekt jest tylko przykrywką nowej siedziby władz.
    Wizualizacja wskazuje, że będzie to zupełnie nowa konstrukcja, więc chyba trzeba zniszczyć starą. A może planowane jest przeniesienie siedziby np. do wymienionych "największych budynków".
    Panie Michale trzeba uzupełnić informację o najważniejsze tematy.

    • 8 1

    • nigdy się nie mówi o pracy w UM , a sprawę z kontrolą NIK i wykrytych przez nią nieprawidłości ( nieruchomości) umożono (2)

      nie podoba mi się to!

      • 2 0

      • Sorry ale gdzie jest informacja że umorzono ?! (1)

        O ile wiem cały czas trwa śledztwo i urzędasy lekko są z****ni, bowiem prowadzi je prokuratura w Toruniu i cały czas wzywa kolejnych uczestników owych zdarzeń na przesłuchania.

        Adamowicz chce z Lisickim dokonać teraz deal'u zastępując co poniektóre stare "wygi" młodzieżą czyli tak jak to robił Hitler w 1934 r wprowadzając młodych, bezwzględnych i szczerze oddanych.

        Oni będą za życiowy start wdzięczni dozgonnie.

        Co na listach PO robią młodzieńcy mający po 20-21 la ?, jakim doświadczeniem mogą się kierować, skoro nawet nie zawsze są w stanie zdecydować czy iść na dyskotekę, grilla czy paintball'a ???.

        • 7 0

        • srry ale w piątek czy w sobotę pisali o tym, czytaj prasę

          • 0 0

  • Michał, znasz jeszcze jakieś śmieszne historie (1)

    opowiedz nam to się razem pośmiejemy...

    • 12 0

    • Mój brat Marcin ...

      • 0 0

  • juz za 4 lata

    polska bedzie Mistrzem Świata

    • 5 1

  • znowu jakas masakra

    Architektoniczna która nie ma odzwierciedlenia ani w charakterze ani w histrori miejsca

    • 6 0

  • Manipulancki ten harmonogram z placu budowy

    Czas teraźniejszy brzmi jak sprawozdanie z aktualnie wykonywanych prac i ma pozytywnie wpływać na podświadomość.
    To może dla większego wrażenia zmienić na czas przeszły? Wszystkim się będzie zdawało, że jest już zrobione.

    • 6 0

  • mam nadzieję że Holendrzy zadbają o interesy pieszych i rowerzystów

    aby tworzone struktury nie dzieliły miasta na części

    tak jak robią to wszelkie szerokie drogi szybkiego ruchu - w centrum miasta nie są potrzebne

    pochylnia na przedłużeniu Drogi Królewskiej powinna dać lepsze szanse niezmotoryzowanym

    • 5 2

  • za 2-3 mce zostanie nam hałada fosforogipsów , szkielet areny i fundament ECS

    no i głodz i ministrant obaj beda budyń zlizywać z inwestycji

    • 5 3

  • (7)

    A zieleni zero. Więcej Parków w Gdańsku !!!

    • 9 4

    • po prawej masz park, który przed wojną był zabudowany (6)

      • 3 2

      • (5)

        taki mały ???

        • 4 0

        • pewnie pośród tej zabudowy też się zazieleni. poczekajmy na projekt końcowy... (3)

          • 2 2

          • (1)

            efekt końcowy będzie taki, że jak już postawią ten szit i się tam pojawisz to cię za chabety wyprowadzą menelu.

            • 0 2

            • a podpisać się nie łaska chlorze?:)

              • 1 0

          • Możliwe deadhead, ale będą to jedynie drzewka przy ulicach, budynkach; a mnie interesuje duży otoczony zielony teren z ławkami, alejkami, rzeźbami albo fontannami; nie mówię o jakimś wielkim parku jak Park Oliwski (bo to i tak nierealne) ale o takiej namiastce jak Park Kaczyńskich w Sopocie ..

            • 0 0

        • ledwie skwerek

          • 0 0

  • Po drugie tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie, łącząca okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście

    Podwale Grodzkie już jest ! To będą dwie ulice o tej samej nazwie ? Tak jak z Wałową. Na Nowym Mieście ma się nazywać Nowa Wałowa.

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane