- 1 Napad na bank czy głupi żart? (77 opinii)
- 2 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (70 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (630 opinii)
- 4 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (296 opinii)
- 5 Napadał ludzi przy bankomatach. Złapali go (98 opinii)
- 6 Były wiceprezydent Gdańska skazany (188 opinii)
Koniec targów o Targi (Sienny i Rakowy)
- Lepiej się długo przygotowywać, niż szybko wbić łopatę, a potem nagle przerwać prace, bo czegoś się nie dopięło na ostatni guzik - przekonuje szef holenderskiej firmy, która przygotowuje się do wspólnej z miastem zabudowy Targu Siennego i Rakowego w Gdańsku.
Co za to powstanie? Mnóstwo obiektów, które całkowicie przemienią ten fragment Gdańska.
Najpierw infrastruktura. Po pierwsze betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja. Po drugie tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie, łącząca okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście (budowana kosztem 80 mln zł z pieniędzy SKM) z ulicą Toruńską. Po trzecie dodatkowe pasy na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscu zmieni się w węzeł komunikacyjny.
Plany są realne, ale gdy Holendrzy z Multi Development po raz pierwszy pojawili się w Gdańsku cztery lata temu, nie wzbudzili euforii ani u miejskich urzędników, ani u dziennikarzy. Nic dziwnego: zbyt świeża była jeszcze pamięć o planach innego dewelopera z tego kraju - ING Real Estate - który także zapowiadał zagospodarowanie Targu Siennego i Rakowego . Na zapowiedziach się skończyło.
Podczas zorganizowanego wtedy na Politechnice Gdańskiej spotkania, poświęconego przyszłości obu targów, Ronald Dasbach z Multi Development opowiadał o doświadczeniach swojej korporacji. Firma miała wtedy na swoim koncie przebudowę ścisłych, historycznych centrów holenderskiego Rotterdamu, francuskiego Vichy i portugalskiej Lizbony, trwały przygotowania do komercyjnej rewitalizacji centrum angielskiego Bath.
O budowanej w Belfaście Victoria Square Dasbach mówił tak: - Podczas porządkowania terenu musieliśmy wysadzić pewien obiekt. To była pierwsza pozytywna eksplozja w Belfaście od wielu, wielu lat.
Choć w tamtym spotkaniu wzięły udział jeszcze inne firmy deweloperskie (francuski Apsys International i węgierski TriGranit), dziś - po wieloletnim namawianiu do wspólnej inwestycji PKP i konkursie na dewelopera - to właśnie Multi Development ustala z miastem szczegóły wspólnej inwestycji na Targu Siennym i Rakowym.
Na współpracy z deweloperem miasto zyska. Co zyska Multi Development? Na obu targach powstaną budynki o całkowitej powierzchni ok. 115-120 tys. m kw. i 80-85 tys. powierzchni najmu. Od 20 do 30 tys. m kw. zajmą biura - to 25 proc. tego, co w Oliwie buduje Maciej Grabski. Większość powierzchni zajmą sklepy. - Handel to dziś główny powód, dla którego ludzie przyjeżdżają do centrów miast. Handel i rozrywka, która także powstanie w tym miejscu - przekonuje Ronald Dasbach.
Nie wiadomo, jak dokładnie będzie wyglądał handel w tym miejscu. Plan zagospodarowania dopuszcza, by powstał tu duży obiekt handlowy porównywalny z Madisonem (ok. 20 tys. m kw.), ale niewykluczone, że deweloper zdecyduje się na mniejsze budynki, w których handel w parterach byłby połączony z biurami na piętrach. W takim wypadku przestrzeń między budynkami mogłaby zostać zadaszona.
Miasto zyska dla siebie jeszcze jeden obiekt. Przy kanale Raduni, który pozostanie odkryty, odbudowany zostanie tzw. Kunszt Wodny, który działał w tym miejscu do lat 70. XIX wieku. W zrekonstruowanym budynku o powierzchni ok. 3 tys. m kw. powstanie miejskie Centrum Dziedzictwa Historycznego.
- Niemal na pewno na projekt tego budynku rozpiszemy zamknięty, międzynarodowy konkurs architektoniczny - zapowiada Dasbach.
Zabudowa Targu Siennego i Rakowego zakończy ostatecznie działalność centrum handlowego Gildia. Ten teren stanie się placem budowy przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście.
styczeń-luty 2011 - gotowa jest koncepcja zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego, opracowana przez Multi Development
marzec 2011 - zawiązana zostaje spółka miasta i Multi Development
2011 - trwają prace projektowe
2012 - rusza realizacja celów publicznych, czyli przebudowa skrzyżowań, budowa Nowego Podwala Grodzkiego, budowa płyty nad torami kolejowymi
koniec 2012/początek 2013 - powstają budynki administracyjno-biurowe na Targu Siennym i Rakowym
2014 - rusza zabudowa płyty nad torami kolejowymi
2017 - zabudowa Targu Siennego i Rakowego jest zakończona.
Opinie (188) ponad 10 zablokowanych
-
2010-11-08 09:03
Plan zagospodarowania dopuszcza, by powstał tu duży obiekt handlowy porównywalny z Madisonem (ok. 20 tys. m kw.), ale niewykluczone, że deweloper zdecyduje się na mniejsze budynki, w których handel w parterach byłby połączony z biurami na piętrach.
20 tys m2 - przecież to małej wielkości centrum, ale lepiej niech powstaną sklepy tylko na parterach - może przez to działanie do Gdańska zawitają sklepy z najwyższej półki.- 2 1
-
2010-11-08 09:04
Architekci mają teraz niezłe branie
Wójtowie,burmistrzowie i prezydenci walą drzwiami i oknami by jeszcze przed wyborami coś zaprojektowali. I to za nasze pieniądze.
Potem się udowodni,że projekt nie zostałzrealizowany ze względu na trudności obiektywne, jak np. opozycja.- 2 0
-
2010-11-08 09:05
ZAMKNĄĆ CENTUM - NA HUCISKU postawić Stałą Blokadę Leppera
Od zieleniaka do budynku NBP - DEPTAK.
Cały ruch przez 3-maja. Na styku 3-maja AK wstawić ZARĄBISTY WIADUKT z połączeniem z Traktem św.Wojciecha. Odbudować most KRATOWY jako połączenie z Wałowej i Jana z Kolna.- 1 2
-
2010-11-08 09:07
(2)
Forumowicze Polskiego Skyscapercity nie sa zbyt pozytywnie nastawieni na tą inwestycję. Dla nich to tandeta w centrum miasta.
- 4 0
-
2010-11-08 09:41
to popatrz na projekt tam zamiesczony i sam oceń jak to wygląda. nie ma co się pieklić bo narazie to tylko wstepne szkice
- 1 0
-
2010-11-08 09:54
Akurat Ci forumowicze
nie należą na szczęście do decydentów a ich opinie są najczęściej tylko westchnieniami i akurta się z tegto można tylko cieszyć. To pasjonaci burzenia wszystkiego i wszędzie i nieliczenia się z kosztami. To forum frustratów i wielbicieli designer'skich wizji
- 1 0
-
2010-11-08 09:09
(1)
A kiedy ktoś zajmie się Dolnym Miastem ?
- 3 0
-
2010-11-08 10:15
W wyborach 2040, jak już wszystko spróchnieje
- 1 0
-
2010-11-08 09:47
brawo panie budyn,masz moj glos w wyborach
- 1 8
-
2010-11-08 09:51
mnie bardziej interesuje raport o stanie zdrowia prezydenta Komorowskiego (2)
ważna też jest liczba zamawianych kartonów z alkoholem przez kancelarię. Ile jest małpek.
- 7 1
-
2010-11-08 10:10
Jedna jest malpka -malpka fg.
- 1 0
-
2010-11-08 10:26
Zapomniałeś dodać, że "ja tylko pytam":)
- 0 0
-
2010-11-08 09:55
Czyżby Urząd Miejski mieli też postawić na nowo?
Ze szkicu wynik że będziemy mieli nowy Urząd Miejski a co ciekawsze zniknie również Dyrekcja Lasów Państwowych – chyba troszkę przesadzili planiści ze sztabu wyborczego w UM
- 3 0
-
2010-11-08 10:11
Teren pod przystanek SKM
Gdańsk - Śródmieście to wczesne lata 70-te (a projekt koniec lat 50-tych). Zawsze miał tam być przystanek i nic w tej materii się nie zmieniło.
Oczywiście ekipa Budyniogrodu wciska wszystkim kit że: - po głębszych badaniach i szerokich analizach znalazła teren do realizacji "RAILWAY STATION GDANSK-DOWNTOWN"- 7 0
-
2010-11-08 10:15
braki projektu
ten plan wogóle nie dostrzega faktu ze w obszarze projektu przebiegaja praktycznie wszystkie istotne linie komunikacji publicznej: tramwaj autobus a nawet skm. Byle wiecej byle nasze a miasto niech sie meczy nad reszta czyli typowe myslenie dewelopera
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.