• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec z korkami na ul. Budowlanych. Otwarto nowy wiadukt nad linią PKM

Maciej Naskręt
14 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Kierowcy od środy jeżdżą po staremu ul. Budowlanych


Tuż przed południem otwarto nowy wiadukt na ul. Budowlanychzobacz na mapie Gdańska, który przebiega nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kierowcy nie muszą już korzystać z często korkującego się objazdu. Z innych wiadomości: nowe składy dla PKM-ki przyjadą do Trójmiasta najszybciej w marcu, a budowa przystanków PKM w Gdyni zakończy się dopiero w 2016 r.



Wiadukt drogowy w ciągu ul. Budowlanych i jednocześnie nad budowaną linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej otrzymał oficjalną zgodę na użytkowanie. W środę przed południem odbyła się ostatnia inspekcja tego fragmentu infrastruktury drogowej.

Wszystko na szczęście okazało się dobrze przygotowane i drogowcy puścili ruch po nowym wiadukcie kilka minut po godz. 11. Stąd dotychczasowy (obowiązujący od maja 2014 r.) objazd ul. Jesienną na Matarni przeszedł do historii.

Dodajmy, że bezpośrednio pod wiaduktem budowana jest nie tylko linia kolejowa, ale też przystanek PKM Matarnia.

  • Budowa przystanku PKM Matarnia pod nowym wiaduktem na ul. Budowlanych.
  • Przystanek na Matarni wykonany jest w kilkumetrowym wykopie, stąd niezbędne okazały się mury oporowe. Gotowy jest też szyb windowy.
  • Zejście z poziomu "zero" do wykopu, w którym biegnie linia PKM.
  • Na Matarni powstanie jedyny przystanek, który posiadać będzie nie dwie a cztery charakterystyczne wiaty.
  • Taki widok na linię rozciąga się wiaduktu w ciągu ul. Budowlanych.
  • Wschodnia nitka ul. Budowlanych jeszcze nie jest dostępna dla kierowców.
  • W tym miejscu jest rozwidlenie ul. Budowlanych w kierunku ul. Słowackiego. Póki co wschodnia nitka nie jest dostępna dla kierowców.
  • Od przystanku PKM w kierunku turboronda jest tylko jedna nitka jezdni. Ma ona być rozbudowana w najbliższych latach na zlecenie miasta.
  • Matarnia. Budynek lokalnego centrum sterowania linią PKM.


Czy interesują cię postępy prac na budowie linii PKM?

Warto tu zaznaczyć, że ruch na wysokości budowy PKM po ul. Budowlanych odbywa się na razie po jednej nitce jezdni. - To dlatego, że musimy wykonać nawierzchnię na drugiej jezdni i scalić ją z drogą, po której dotychczas był prowadzony objazd - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem budowy 18-kilometrowej linii kolejowej.

Czytaj też: Bez szans na wspólny bilet po starcie PKM

Tabor dla PKM przyjedzie dopiero w marcu

Jeden spośród 10 spalinowych szynobusóww, które mają obsłużyć pasażerów na linii PKM, pierwotnie miał przyjechać do Trójmiasta w grudniu 2014 r. Pojazd nie pojawił się. Władze Urzędu Marszałkowskiego uznały, że nie ma potrzeby, by szynobus przyjeżdżał w tym terminie.

Dostawca - bydgoska firma Pesa - została teraz zobowiązana do dostarczenia pierwszego składu w marcu tego roku, bowiem wtedy jest realna szansa na przeprowadzenie testów. Warto tu wspomnieć, że nowe składy mają być sprawdzone na nowej linii i muszą spełniać odpowiednie wymagania.

W sumie przyjadą z Bydgoszczy trzy pojazdy dwuczłonowe i siedem trójczłonowych. Ostatni ma dotrzeć do Trójmiasta pod koniec maja tego roku. Za wszystkie składy samorząd województwa zapłaci 114 mln zł.

  • Wizualizacja. Dwuczłonowy pociąg na przystanku PKM.
  • Trójczłonowy pociąg PESA na torach linii PKM.
  • Podpisanie umowy na dostawę 10 szynobusów spalinowych odbyło się w nietypowej scenerii - na budowie przystanku PKM Niedźwiednik.

Budowa przystanków PKM w Gdyni zakończy się w 2016 r.

Pierwotnie - według planów z października 2013 r. - przy linii 201 relacji Gdynia - Kościerzyna za 26 mln zł (do momentu uruchomienia linii PKM) miały powstać lub zostać zmodernizowane cztery przystanki: Gdańsk Osowa, Gdynia Karwiny, Gdynia Stadion oraz Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana.

Według obecnych planów w dniu uruchomienia linii PKM ma być zakończona modernizacja wyłącznie stacji Gdańsk Osowa.

Rozbudowa obecnej stacji zakłada wykonanie dwóch peronów o długości ok. 150 metrów każdy. Perony zyskają wiaty i system informacji pasażerskiej. Według wstępnych szacunków koszt budowy miał się zamknąć w kwocie ok. 6 mln zł, ale budowa dodatkowego tunelu dla pieszych między wspomnianymi peronami zwiększyła koszt budowy o ok. 20 mln zł.

Gdyńskie przystanki powinny być zrealizowane do 2016 r. Ma to związek nie tylko z potrzebą odpowiedniego zaprojektowania peronów - tak, by nie kolidowały one z kursowaniem wspomnianą linią pociągów towarowych z ładunkiem ponadgabarytowym, ale też z faktem, że spółka PKM chce zdążyć z przebudową w Osowie do września 2015 r., kiedy to ma być otwarta linia PKM.

Realizacja równolegle przedsięwzięć w Osowie i w Gdyni groziłaby tym, że żadnej z nich nie udałoby się skończyć do 1 września, kiedy wyjedzie pierwszy pociąg.

Czytaj też: Budowa kolei metropolitalnej na finiszu

Lokalizacja przystanków PKM w Gdyni. Lokalizacja przystanków PKM w Gdyni.
15:36 14 STYCZNIA 15

Jak tam dzisiaj na ul. Budowlanych? (2 opinie)

Na ul. Budowlanych, gdzie zmieniono dzisiaj organizację ruchu sytuacja wygląda bardzo dobrze. Kierowcy jadą tam bardzo sprawnie. Na dowód dodajemy też aktualne zdjęcie.

W Gdańsku zwalniamy na ul. Spacerowej do Osowy. Tam w korku tracimy dobre 15 minut. Paraliż mamy też na ul. Świętokrzyskiej w kierunku Kowal. Stoimy pętli do ul. Niepołomickiej, zresztą jak codziennie.

W Gdyni sparaliżowana jest ul. Hutnicza. Powoli jedziemy w kierunku Rumi od estakady do ul. Puckiej. Korkuje się też ul. Małokacka do Witomina. Tam tracimy 5 zmian świateł do Witawy.

Powoli jedziemy także ul. Morską od strony centrum do estakady. Uważajcie. Powoli przemierzamy al. Zwycięstwa w Gdyni do centrum.
Zobacz więcej
Na ul. Budowlanych, gdzie zmieniono dzisiaj organizację ruchu sytuacja wygląda bardzo dobrze. Kierowcy jadą tam bardzo sprawnie. Na dowód dodajemy też aktualne zdjęcie.

W Gdańsku zwalniamy na ul. Spacerowej do Osowy. Tam w korku tracimy dobre 15 minut. Paraliż mamy też na ul. Świętokrzyskiej w kierunku Kowal. Stoimy pętli do ul. Niepołomickiej, zresztą jak codziennie.

W Gdyni sparaliżowana jest ul. Hutnicza. Powoli jedziemy w kierunku Rumi od estakady do ul. Puckiej. Korkuje się też ul. Małokacka do Witomina. Tam tracimy 5 zmian świateł do Witawy.

Powoli jedziemy także ul. Morską od strony centrum do estakady. Uważajcie. Powoli przemierzamy al. Zwycięstwa w Gdyni do centrum.
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (98) 4 zablokowane

  • Gdynia czy Osowa szybciej ? (2)

    Jeżeli realizacja równoległa w Osowie i Gdyni groziła by nie zrealizowaniem żadnej,to może zacznijcie od Gdyni,Osowę zostawcie sobie na później.

    • 8 7

    • Najpierw Osowa, a dopiero później okoliczne wioski rybackie

      • 5 2

    • Gdańsk dodał finansowanie Osowy, Gdynia nie może ustalić ustawienia peronów

      • 5 0

  • No i Gdańsk wykiwał Gdynię (13)

    Za kasę województwa wybudował sobie kolejkę kursującą co 15 minut do lotniska. Gdynia została olana.

    • 25 10

    • zadaj sobie pytanie olewaczu ile Gdynia dała kasy i dlaczego ZERO (6)

      • 11 6

      • A Gdańsk ile dał i dlaczego ZERO skoro całość jest fundowana z kasy województwa... (5)

        ..i tylko Gdańsk na tym skorzysta? Dlaczego Gdynia ma się dokładać skoro Gdańsk dostał kasę spoza miejskiego budżetu?

        • 8 13

        • Gdańsk ofiarował 90 mln zł (4)

          • 9 4

          • Bóg zapłać.

            • 0 4

          • W jakiej postaci? (2)

            • 1 1

            • Aportem grunty dał, hahaha i tyle

              Gotówką NIC, ZERO

              • 0 1

            • w postaci ziemi dla kościoła i zmiany PZP :) i umożenia powstałej z powodu sprzeaży ww ziemi kary....

              darczyńca Budyń i s-ka... to trzeba było Gdyni dokopać.

              • 0 0

    • Gdynia została olana ? Przecież wybudowała sobie lotnisko. (2)

      • 12 7

      • Z lotniska w Gdyni bedziemy latac na lotnisku w Gdansku i tam przesiadziemy sie na PKM. (1)

        Jesteś geniusz panie Szczurek!!!

        • 18 3

        • I to jest bardzo słuszna koncepcja

          • 0 0

    • (1)

      Teoretyk - wszystko pięknie. Tylko jest jeden maly niuans, na który warto zwrócić uwagę. Zimy do tej pory praktycznie nie bylo, a ulice sa rozsypane...

      • 1 4

      • sorry - nie ten temat, komentowanie na komie tak sie konczy...

        • 3 0

    • No i Gdańsk wykiwał Gdynię (9)

      Nie olana tylko podziękuj swojemu gryzoniowi, bo to On nie chciał się dołożyć do inwestycji, a jak podniósł się szum to już było za późno, bo buddowa była już zaczęta.

      • 6 3

  • Tylko nie Gdynia Fikakowo

    Skoro mają zamknąć Wielki Kack, niech to nazwą historyczną Wielki Kack. A nie Fikakowo, Pajacowo, Wygłupowo, sr*kowo.

    • 12 6

  • W Gdyni już po wyborach (2)

    W Gdyni już po wyborach. Przystanki PKM mogą poczekać do następnych wyborów. A tak serio to przynajmniej peron PKM na Wzgórzu Maksymiliana może by się dało jeszcze w 2015?

    • 22 3

    • nowe inwestycje w 2015 wstrzymane. dokańczaja stare juz rozpoczete (1)

      • 2 0

      • pisze4sz o budzecie gdynskim

        a w Gdansku finansowano budowe z funduszy umijmych czyli wspolnych

        • 2 0

  • do redakcji!

    Czy wiadomo co z dojściem na przystanek Kiełpinek? I jak będziemy jeździć do Gdyni? Do Głównej??

    • 2 2

  • na Osowej beda sie konczyć kursy PKM-ki?? (1)

    wtf? czy jest tyle bocznic na osowej czy jak?? jest to gdańksa kolej czy pomorska?? pytam bo to też z moich podatków !!!!

    • 9 11

    • SKM też była z podatków a kończy się w połowie Gdańska

      • 3 0

  • Dwoje drzwi - porażka !!!

    W całym składzie tylko dwoje drzwi! Gratuluję przepustowość na przystankach !!!

    • 15 3

  • rozszyfrowujemy skrót PKM

    Przekrety Kamaryli Marszałka

    • 6 6

  • Szczurek był tak zajęty lotniskiem widmem, że nie udało się dopilnować by przystanki PKM były na czas

    No chyba, że to tak specjalnie by pokazać jaka Gdynia biedna i krzywdzona przez wszystkich na około

    • 14 1

  • Koniec korków na Budowlanych?

    Bardziej mylącego, a jednocześnie optymistycznie brzmiącego, tytułu nie można było wymyślić.

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane