• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Made in Trójmiasto

Magdalena Szałachowska
26 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Okolice interaktywnej fontanny, na której mieszkańcy mogą obejrzeć swoje twarze, stały się nowym miejscem spotkań w Chicago. Okolice interaktywnej fontanny, na której mieszkańcy mogą obejrzeć swoje twarze, stały się nowym miejscem spotkań w Chicago.
Pawilon, który reklamował Polskę podczas EXPO 2005 w Aichi, doskonale łączy tradycję i nowoczesność. Pawilon, który reklamował Polskę podczas EXPO 2005 w Aichi, doskonale łączy tradycję i nowoczesność.
Frank Gehry, autor m.in. projektu DZ Bank w Berlinie, to obok Normana Fostera twórca architektonicznych ikon, rozpoznawalnych na całym świecie. Frank Gehry, autor m.in. projektu DZ Bank w Berlinie, to obok Normana Fostera twórca architektonicznych ikon, rozpoznawalnych na całym świecie.
Interaktywne fontanny, ławki i latarnie o niespotykanych formach, inteligentne budynki odważną architekturą przypominające gigantyczne rzeźby... Czy tak będzie wyglądało Trójmiasto przyszłości? W jaki sposób przemycić w unikalnych formach tożsamość miejsca, a co najważniejsze, w jaki sposób stworzyć rozpoznawalną na całym świecie markę miast? Markę, która z jednej strony przyciągnie biznes i młodych, kreatywnych ludzi, a z drugiej sprawi, że mieszkańcy będą w szczerym uwielbieniu o swoich miastach śpiewać piosenki.

O tym, że jest to możliwe, a wręcz pożądane, przekonywali goście czwartkowego panelu "Marketing miejsc - inwestycja w przyszłość", zorganizowanego w ramach 7. Międzynarodowego Forum Gospodarczego w Gdyni.

Specjaliści ds. tzw. brandingu regionów i miast, skupili się przede wszystkim na architekturze.

- Coraz rzadziej w promocji miast wykorzystuje się budynki historyczne, a coraz częściej stawia się na ikony współczesnej architektury - mówi Jacek Debis prowadzący projekt "Branding Polska" z ramienia Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki. - Właśnie dzięki nowoczesnym symbolom radykalne transformacje przeżyły takie miasta, jak: Bilbao z Muzeum Sztuki Współczesnej Guggenheima, Londyn, będący międzynarodowym tyglem imprez kulturalnych, Kopenhaga, tak bogata w nowy design czy Seattle, stawiające na nowoczesne akcenty morskie.

W dobie Internetu, kiedy coraz mniej rzeczy nas zaskakuje, miasto powinno się kreować jako produkt unikalny, ale jednocześnie, o jasno czytelnej tożsamości. Można to osiągnąć między innymi przez wytworzenie nowej generacji regionalnych produktów.

- Od lat czekam, by porządny projektant zabrał się za bursztyn - mówi Beata Bochińska, dyrektor Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. - Dostępne produkty są już po prostu nudne. Tradycyjne materiały mogą pomóc stworzyć nowoczesny wizerunek miasta. Przykładem jest polski pawilon na wystawie EXPO 2005 w japońskim Aichi. To dzieło Krzysztofa Ingardena, w całości wykonane zostało z wikliny.

Co w przyszłości będą wspominać turyści po powrocie z Trójmiasta?

Jaki jest sens tworzenia nowoczesnego wizerunku miast? Rozwój współcześnie polega przede wszystkim na przyciąganiu nowych technologii oraz innowacyjnego biznesu, a co za tym idzie, młodych, wykształconych i kreatywnych osób.

Według badań UNESCO w sektorze kreatywnym, jak nauka, nowe technologie, sztuka czy turystyka, pracuje 40 procent aktywnej populacji. By ją przyciągnąć, miasto musi zagwarantować bardzo wysoki standard życia, bogatą ofertę kulturalną oraz duże poczucie wspólnoty, różnorodności, otwartości i tolerancji dla różnic.

Najbardziej kreatywne miasta świata są wyróżniane przez UNESCO tytułem City of Design. Do tej pory miano otrzymały takie metropolie, jak m.in. Berlin, Montreal czy Buenos Aires, ale także mniejsze miasta, jak Antwerpia czy Glasgow. Wyróżnień generujących rozwój miast jest więcej, a jedno z nich to Europejska Stolica Kultury, o której status stara się między innymi Gdańsk.

Podsumowując, jaki wizerunek mogłoby mieć nowoczesne Trójmiasto? Czy gdyńskie Sea Towers i biesiadna rozrywka oferowana w Gdańsku to wszystko na co nas stać? Pod koniec roku z jednej strony rozstrzygnie się konkurs architektoniczny na wizytówkę Gdańska, czyli Europejskie Centrum Solidarności, a z drugiej na koncepcję gdyńskiego Centrum Kultury. Oba projekty mają stać się ponadczasowymi wizytówkami miast, rozpoznawalnymi w całym kraju i nie tylko. Można jedynie liczyć, że setki tysięcy złotych oferowanych w ramach nagród, przyciągną najlepszych światowych architektów.
Lwy symbolem Gdańska

Jedną z atrakcji obchodzonego w Gdańsku do niedzieli Święta Miasta jest odsłonięcie 25 figur lwów. Przyozdobione przez studentów ASP lwy całymi rodzinami (po pięć sztuk) stanęły przy Długim Targu, ul. Karmelickiej, na placu przed Dworcem PKP we Wrzeszczu, przy pętli tramwajowej w Oliwie oraz przed portem lotniczym im. Lecha Wałęsy. W sobotę w godzinach od 12 do 16 dzieci pod kierunkiem gdańskich artystów pomalują sześć najmniejszych lwiątek przy Długim Targu, ul. Karmelickiej i pętli tramwajowej w Oliwie. Sponsorem figur jest firma Aste.

Opinie (81) ponad 20 zablokowanych

  • made in trojmiasto

    Haha symbolem Gdańska powinna zostać tańcząca myszka miki napędzna sprężynami i przenośnym radiem sprzedawana w okolicach Długiej, jacyś emeryci handlujący wszystkim , break dance w wykonaniu młodzieży oraz tablice informacyjne " WYSTAWA ROBALI" oraz reklamy tanich obiadów, nie mówiąc nic o koszmarnych rykszach i jak ktoś celnie przyznał promocji Chin w ramach Jarmarku Dominikańskiego. DLACZEGO TO NIE PRZESZKADZA WLADZOM MIASTA

    • 1 0

  • gallux

    "żuraw, neptun i ratusz są jedyne wyjątkowe i niepowtarzalne..."
    A Kościół Mariacki, hę?

    • 0 0

  • gdansk to jedna wilka atrapa

    odbudowna po wojne, proponuje poogladac troche zdjec i poczytac i popatrzec.

    • 0 0

  • +2-3st.C

    lepiej usypać waly przed wodą która nas zaleja, globalne ocieplenie już puka :(

    • 0 0

  • Krzyże, "konserwatorzy zabytków" i inne Januszajtisy

    ... kalki Hanzy, bo reszta to profanacja, w Gdyni
    też kilka wpadek psedudomodernizmu nasiąkniętego z deka kiczem, nieudane przebudowy i modernizacje, perełek modernizmu, detale giną!

    Wzronictwo przemysłowe raczej tylko na ASP i wernisażach,
    dookoła nas jest sztampa.

    Rzeźby, instalacje itp. chyba Gdynia, Skwer Kościuszki i okolice. W Gdańsku kolejne kapliczki, krzyźe i odkopane średniwieczne nocniki są na topie. W Sopocie Jaś Rybak
    wypadł z obiegy, wszak nowy inwestor ma coś do powiedzenia.

    • 0 0

  • ja.nikt.inny - jaką objętość ma woda po stopieniu 1 m3 lodu? Otóż z zalewaniem wybrzeży w wyniku ocieplenia i topienia arktycznych lodów to lekka ściema, jedynie lody posadowione na stałym lądzie będą miały wpływ na podniesienie sie poziomu mórz i oceanów a więc większość lodów arktyki nie jest żadnym zagrożeniem.

    • 0 0

  • Lew ze sterczacym

    najlepszy lew jest na zbrojowni od strony tkackiej - z wielkim, stojacym do gory czlonkiem :)
    nie pojete jest dla mnie jak obroncy moralnosci mogli do tego dopuscic... i kto byl modelem dla rzezbiarza??

    • 0 0

  • Ale góra lodowa znajduje się nie tylko pod wodą. A co z tą częścią nad powierzchnią? Odparowuje? No jak tam Panie S u pana z fizyką?

    • 0 0

  • gallux

    Na szcycie wieży ratusza nie stoi św. Jerzy. Św. Jerzy jest na budynku bractwa zwanego jego imieniem przy Złotej Bramie

    • 0 0

  • tytuł powien brzmieć

    prowincjonalny prezydent
    prowincjonalne wizje
    prowincjonalne miasto
    gdańsk

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane