• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mały krok w stronę budowy tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
20 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza. Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza.

Władze Gdańska i Sopotu podpiszą porozumienie w sprawie wspólnej budowy tunelu drogowego pod Pachołkiem. Prace nad studium wykonalności tego przedsięwzięcia mają ruszyć w przyszłym roku. Gdańsk jeszcze raz zleci badanie gruntów pod Pachołkiem.



Kiedy rozpocznie się budowa tunelu pod Pachołkiem?

Choć nie jest jeszcze gotowy tunel pod Martwą Wisłą, gdańscy urzędnicy myślą o kolejnej podziemnej inwestycji drogowej. Władze Gdańska wspólnie z władzami Sopotu przygotowują się do podpisania porozumienia międzygminnego, które otworzy drzwi do opracowania dokumentacji dla budowy tunelu pod Pachołkiem. Chodzi tu o realizację studium wykonalności, które ma odpowiedzieć na pytania: jak budować drogowy tunel i ile pieniędzy może pochłonąć jego wykonanie. Prace nad dokumentem miałyby ruszyć w przyszłym roku.

Porozumienie międzygminne natomiast ma zostać podpisane w czerwcu tego roku. W tej sprawie odbyły się już robocze spotkania między Andrzejem Bojanowskim, zastępcą prezydenta Gdańska i Jackiem Karnowskim, prezydentem Sopotu. By jednak podpisy pod dokumentem mogły zostać złożone, jego treść będzie wcześniej tematem jednej z sesji gdańskich i sopockich radnych.

Przypomnijmy, że tunel pod Pachołkiem ma łączyć dwiema jezdniami po dwa pasy splot dróg: al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości zobacz na mapie Gdańskaul. Spacerową w okolicy leśniczówki "Renuszewo". zobacz na mapie Gdańska Zakres inwestycji obejmuje tereny Sopotu i Gdańska.

Co ciekawe na przełomie 2005 i 2006 r. gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił wykonanie badań geotechnicznych gruntu pod wzgórzem Pachołek. Z upływem lat okazały się one jednak niewystarczające. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska powtórzy badania, jeszcze w tym roku rozpisze na to zadanie przetarg.

- Doświadczenia z budowy tunelu pod Martwą Wisłą pokazały, że należy zagęścić badanie gruntów, by uniknąć niespodzianek. Pod wzgórzem Pachołek są mocno nawodnione gleby, stąd decyzja władz miasta o uszczegółowieniu badań - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonąłby szacunkowo sam tunel? Nie wiadomo.

W latach 2014-2020 transportowe projekty unijne, szczególnie drogi, mają być dotowane w mniejszym zakresie niż dotychczas, ale z jednym wyjątkiem. Nawet 85 proc. dofinansowania kosztów inwestycji mają otrzymywać te miasta, które zdecydują się wspólnie inwestować w infrastrukturę transportową. Podpisanie porozumienia międzygminnego wydaje się być właściwym krokiem.

Na koniec powstaje pytanie: którą technologię należy wybrać w celu budowy tunelu? Nikt wśród urzędników i władz Gdańska na razie nie chce spekulować - podobne szanse ma metoda górnicza, jak też metoda polegająca na użyciu całkiem nowej maszyny drążącej - TBM.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (291) ponad 10 zablokowanych

  • Szkoda kasy na ten tunel (4)

    Tranzytówka z Osowej do POG poprzez tereny rekreacyjne i mieszkaniowe wzdłuż plaży/ Parku Regana to nieporozumienie.

    • 15 8

    • to nie jest tranzytówka (3)

      tylko droga dla ruchu lokalnego

      • 1 6

      • Popatrz na mapę !!!! Będzie służyć głównie tranzytowi

        • 3 1

      • Nie chce sie spierac o nazwę ale

        jednoznacznie będzie zachęcać w niektórych relacjach do jazdy "dołem" zamiast obwodnicami zachodnią i południową. Uważam, że każde "wciaganie" na dolny taras ruchu który może przejść "górą" jest działaniem w złym kierunku.

        • 3 1

      • i na to dać 2 000 000 000 PLN ???

        za tą kasę możnaby cały Gdańsk wyremontować a nie tylko uczynić drobne usprawnienie w ruchu lokalnym

        • 0 0

  • (2)

    A gdyby tak tunel z Gdańska na Hel

    • 27 0

    • I dalej, do Szwecji

      • 8 0

    • WarszaFka by i tak cały zakorkowała.

      • 12 0

  • kolejne pieniadze wyrzucone w piach projektanta

    przypomina się Miś Barei i słomiane inwetycje.

    • 13 2

  • Nowa Reja w Sopocie (15)

    Zamiast przebijać się przez Pachołka za grube miliony, można wybudować łącznik Drogi Zielonej z ulicą Reja w Sopocie, która przerobiona na dwa pasy w obu kierunkach łączyłaby się z Spacerową nowym łącznikiem na ostatnim zakręcie przed Realem. Koszty budowy kilka razy mniejsze, a utrzymania kilkunastokrotnie mniejsze (tunel generuje duże koszty), nie mówiąc już o bezpieczeństwie.

    • 19 15

    • (6)

      Pomysł dobry tylko że droga prowadziłaby prostu do Sopotu która ma aspiracje aby uzdrowiskiem. Połowa ruchu która obecnie jest na Spacerowej byłaby podzielona na Oliwe i Sopot. Sopot raczej tego nie chce.

      • 1 1

      • Reja czteropasmowe (5)

        nie powstanie nie dlatego, że Sopoćkowo chce zostać uzdrowiskiem i stawiać na furmanki konne,

        tylko dlatego, ze Sopoćkowo nie ma kasy. Kasa, misiu, to kasa decyduje.

        • 2 3

        • driver (2)

          Mam nadzieję, że Reja pozostanie zamknięta dla ruchu samochodowego na zawsze.

          • 2 2

          • (1)

            a ja mam nadzieję, ze Zamknie się przejazd z Alei Grunwaldzkiej na Aleję Niepodległości...

            • 3 1

            • Dla mnie może być

              Nie wiem jak inni kierowcy

              • 2 0

        • Tereny te nie są właśnością miasta Sopotu (1)

          lecz Lasów Państwowych, i co by o nich nie mówić, na razie są ostatnią barierą przed oszołomami, którzy by chcieli wszystkie lasy poprzecinać drogami, by wygodnie skrócić sobie drogę do Sopotu.

          • 2 0

          • Lasy Państwowe

            to własność Państwa

            • 1 0

    • Mam nadzieję, że nigdy do tego nie dojdzie

      • 4 0

    • Puknij się łeb palancie. Ale tak z rozpędu (6)

      Sopot ma się zdegradować (cena gruntów) bo wieśniakowi
      z Budyniowa zachciało się szerokiej drogi
      do Tesco i Oszona

      A poza tym nie każdy jest taki głupi jak ten wasz _wuc_
      Budyń, budujący autostrady w poprzek miasta

      • 3 2

      • robią wała z Oliwy (1)

        OK, to w takim razie Sopociaki niech se jeżdżą do obwodnicy przez Gdynię.

        Postawmy koło ZOO i koło hospicjum Caritasu rogatki, jak kto jedzie z Sopotu, albo do Sopotu, albo ma blachy GSP, może przejechać tylko jak zapłaci np 100zł za każdy przejazd... Ciekawe jak szybko odkryli by zalety zrobienia Reja.

        • 4 0

        • lorry driver

          Widzę, ze jesteś oszołomem, który by wszystko poogradzał i pozamykał, bo płaci i wymaga. Taki, dla którego empatia równa się frajerostwu. Polaczek szlachciura z szabelką i wymachuje.

          Dla mnie możesz stawiać rogatki. Samochodem i tak nie jeżdżę.

          • 2 2

      • Bardzo brzydko napisałeś ale (1)

        to własnie Sopot chce mieć dojazdy przez sąsiadów (obwodnica przez gdynię W.kack albo gdańsk Oliwe i Osowę, Obwodnica południowa przez Gdańsk)ale sam nie chce zrobić drogi dojazdowej do obwodnicy ani drogi tranzytowej Gdańsk-gdynia. do tego blokuje wszystko poza Niepodległości

        • 6 2

        • Nie wiem czy Sopociacy chcą dojazdów

          Dojeżdżają tam gdzie mogą jak to zwykli ludzie-samochodziarze.

          Ja w ogóle nie chciałem żadnych Obwodnic. Więc nie do mnie te pretensje. Korkujcie się samochodziarze sami.

          • 1 0

      • A1 (1)

        W Polsce prawie każdy samorządowiec jest tak głupi. W Polsce rozwój kojarzy się jeszcze z przecinaniem tkanki miejskiej drogami szybkiego ruchu, a przede wszystkim zaborem zieleni.

        • 2 1

        • o jest!

          Ciecie tkanki :)

          • 2 0

  • a co nas ten tunel obchodzi czy inna nowa inwestycja rodem z kosmosu

    może by tak dokończyć zaczęte inwestycje które stanęły w szarym polu biurokratycznej nieudolności i pustym koncie miasta.

    kiedy klimatyczne wprowadzą za oddychanie, za bliskość do brudnych plaż, zasyfionej wody w zatoce

    • 10 2

  • 2 mld

    i trzy lata gwarancji

    • 8 1

  • Najpierw niech jeden zrobią,

    a dopiero potem biorą się z drugi. Bo póki co mają już 2 miesiące opóźnienia.

    • 5 0

  • kolejny argument za potrzebą szerokiej dyskusji (3)

    nad zmianą kierunku polityki rozwoju systemu komunikacyjnego Trójmiasta. Lepiej zarządzać skalą i strukturą popytu na transport niż myśleć głównie lub wyłącznie o potrzebach ludzi chcących szybko jeździć samochodami bez względu na okoliczności. Lepiej więcej pieniędzy na naprawę dróg niż snucie projektów na wydanie kolejnych miliardów na budowę nowych.

    • 6 4

    • (1)

      Niestety jest to prawda. Najlepszym przykładem tego jest Detroit. Pewnego dnia ludzie w Detroit wstali z łóżek i zobaczyli, że ktoś w trakcie nocy zbudował im pod oknami ulice. I wtedy stała się rzecz straszna, o czym przestrzega elementarz polityki komunikacyjnej. Ludzie zamiast odbyć debatę na temat potrzeb komunikacyjnych pognali do salonów i kupili samochody. Nie chcieli dostrzec, że ulice przecięły strasznym, śmiercionośnym sznytem tkankę miejską. I zamiast debatować zaczęli jeździć. To wszystko spowodowało powstanie gett. I miasto umarło. I teraz nie żyje. Bo wiadomo, że "a kto umarł ten nie żyje". Jak Detroit.

      • 0 1

      • oj złodziejaszku

        nadal kradniesz nicki i bełkoczesz. Naprawdę nie życzę ci stania w zakorkowanym tunelu ani na czteropasmowej autostradzie codziennie rano z dzieckiem podwożonym do przedszkola, któremu zachciało się siusiu.

        • 1 1

    • potrzeba szerokiej dyskusji

      nad zmiana kierunku polityki.....bla bla

      • 1 1

  • a teraz gdy już wszystko mam, nie ważne jak wyprzedzić czas
    w tunelem pełnym światła gwiazd na zawsze pozostanę.

    • 2 0

  • Sopot tyłkiem w strone Gdyni.

    O ile mnie pamiec nie myli kilka lat temu mial powstac tunel pod niepodleglosci. Co wiecej z calego przedsiewziecia Gdynia wyrobila sie sprawnie, powstala trasa rozowa stworzona do tego celu. Tylko Sopot porzucil pomysl.

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane