- 1 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (348 opinii)
- 2 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (273 opinie)
- 3 Oszukane "30 stopni" w majówkę (33 opinie)
- 4 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (115 opinii)
- 5 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (75 opinii)
- 6 Kronika oblężenia Gdańska 1734. Część 3 (19 opinii)
Mały krok w stronę budowy tunelu pod Pachołkiem
Władze Gdańska i Sopotu podpiszą porozumienie w sprawie wspólnej budowy tunelu drogowego pod Pachołkiem. Prace nad studium wykonalności tego przedsięwzięcia mają ruszyć w przyszłym roku. Gdańsk jeszcze raz zleci badanie gruntów pod Pachołkiem.
Porozumienie międzygminne natomiast ma zostać podpisane w czerwcu tego roku. W tej sprawie odbyły się już robocze spotkania między Andrzejem Bojanowskim, zastępcą prezydenta Gdańska i Jackiem Karnowskim, prezydentem Sopotu. By jednak podpisy pod dokumentem mogły zostać złożone, jego treść będzie wcześniej tematem jednej z sesji gdańskich i sopockich radnych.
Przypomnijmy, że tunel pod Pachołkiem ma łączyć dwiema jezdniami po dwa pasy splot dróg: al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości z ul. Spacerową w okolicy leśniczówki "Renuszewo". Zakres inwestycji obejmuje tereny Sopotu i Gdańska.
Co ciekawe na przełomie 2005 i 2006 r. gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił wykonanie badań geotechnicznych gruntu pod wzgórzem Pachołek. Z upływem lat okazały się one jednak niewystarczające. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska powtórzy badania, jeszcze w tym roku rozpisze na to zadanie przetarg.
- Doświadczenia z budowy tunelu pod Martwą Wisłą pokazały, że należy zagęścić badanie gruntów, by uniknąć niespodzianek. Pod wzgórzem Pachołek są mocno nawodnione gleby, stąd decyzja władz miasta o uszczegółowieniu badań - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonąłby szacunkowo sam tunel? Nie wiadomo.
W latach 2014-2020 transportowe projekty unijne, szczególnie drogi, mają być dotowane w mniejszym zakresie niż dotychczas, ale z jednym wyjątkiem. Nawet 85 proc. dofinansowania kosztów inwestycji mają otrzymywać te miasta, które zdecydują się wspólnie inwestować w infrastrukturę transportową. Podpisanie porozumienia międzygminnego wydaje się być właściwym krokiem.
Na koniec powstaje pytanie: którą technologię należy wybrać w celu budowy tunelu? Nikt wśród urzędników i władz Gdańska na razie nie chce spekulować - podobne szanse ma metoda górnicza, jak też metoda polegająca na użyciu całkiem nowej maszyny drążącej - TBM.
Miejsca
Opinie (291) ponad 10 zablokowanych
-
2013-05-20 08:11
Szkoda kasy na ten tunel (4)
Tranzytówka z Osowej do POG poprzez tereny rekreacyjne i mieszkaniowe wzdłuż plaży/ Parku Regana to nieporozumienie.
- 15 8
-
2013-05-20 08:24
to nie jest tranzytówka (3)
tylko droga dla ruchu lokalnego
- 1 6
-
2013-05-20 08:41
Popatrz na mapę !!!! Będzie służyć głównie tranzytowi
- 3 1
-
2013-05-20 08:47
Nie chce sie spierac o nazwę ale
jednoznacznie będzie zachęcać w niektórych relacjach do jazdy "dołem" zamiast obwodnicami zachodnią i południową. Uważam, że każde "wciaganie" na dolny taras ruchu który może przejść "górą" jest działaniem w złym kierunku.
- 3 1
-
2013-05-21 08:18
i na to dać 2 000 000 000 PLN ???
za tą kasę możnaby cały Gdańsk wyremontować a nie tylko uczynić drobne usprawnienie w ruchu lokalnym
- 0 0
-
2013-05-20 08:17
(2)
A gdyby tak tunel z Gdańska na Hel
- 27 0
-
2013-05-20 09:41
I dalej, do Szwecji
- 8 0
-
2013-05-20 09:53
WarszaFka by i tak cały zakorkowała.
- 12 0
-
2013-05-20 08:19
kolejne pieniadze wyrzucone w piach projektanta
przypomina się Miś Barei i słomiane inwetycje.
- 13 2
-
2013-05-20 08:20
Nowa Reja w Sopocie (15)
Zamiast przebijać się przez Pachołka za grube miliony, można wybudować łącznik Drogi Zielonej z ulicą Reja w Sopocie, która przerobiona na dwa pasy w obu kierunkach łączyłaby się z Spacerową nowym łącznikiem na ostatnim zakręcie przed Realem. Koszty budowy kilka razy mniejsze, a utrzymania kilkunastokrotnie mniejsze (tunel generuje duże koszty), nie mówiąc już o bezpieczeństwie.
- 19 15
-
2013-05-20 12:39
(6)
Pomysł dobry tylko że droga prowadziłaby prostu do Sopotu która ma aspiracje aby uzdrowiskiem. Połowa ruchu która obecnie jest na Spacerowej byłaby podzielona na Oliwe i Sopot. Sopot raczej tego nie chce.
- 1 1
-
2013-05-20 13:26
Reja czteropasmowe (5)
nie powstanie nie dlatego, że Sopoćkowo chce zostać uzdrowiskiem i stawiać na furmanki konne,
tylko dlatego, ze Sopoćkowo nie ma kasy. Kasa, misiu, to kasa decyduje.- 2 3
-
2013-05-20 13:31
driver (2)
Mam nadzieję, że Reja pozostanie zamknięta dla ruchu samochodowego na zawsze.
- 2 2
-
2013-05-20 14:43
(1)
a ja mam nadzieję, ze Zamknie się przejazd z Alei Grunwaldzkiej na Aleję Niepodległości...
- 3 1
-
2013-05-20 14:54
Dla mnie może być
Nie wiem jak inni kierowcy
- 2 0
-
2013-05-20 14:57
Tereny te nie są właśnością miasta Sopotu (1)
lecz Lasów Państwowych, i co by o nich nie mówić, na razie są ostatnią barierą przed oszołomami, którzy by chcieli wszystkie lasy poprzecinać drogami, by wygodnie skrócić sobie drogę do Sopotu.
- 2 0
-
2013-05-21 08:20
Lasy Państwowe
to własność Państwa
- 1 0
-
2013-05-20 12:42
Mam nadzieję, że nigdy do tego nie dojdzie
- 4 0
-
2013-05-20 14:04
Puknij się łeb palancie. Ale tak z rozpędu (6)
Sopot ma się zdegradować (cena gruntów) bo wieśniakowi
z Budyniowa zachciało się szerokiej drogi
do Tesco i Oszona
A poza tym nie każdy jest taki głupi jak ten wasz _wuc_
Budyń, budujący autostrady w poprzek miasta- 3 2
-
2013-05-20 14:33
robią wała z Oliwy (1)
OK, to w takim razie Sopociaki niech se jeżdżą do obwodnicy przez Gdynię.
Postawmy koło ZOO i koło hospicjum Caritasu rogatki, jak kto jedzie z Sopotu, albo do Sopotu, albo ma blachy GSP, może przejechać tylko jak zapłaci np 100zł za każdy przejazd... Ciekawe jak szybko odkryli by zalety zrobienia Reja.- 4 0
-
2013-05-20 14:47
lorry driver
Widzę, ze jesteś oszołomem, który by wszystko poogradzał i pozamykał, bo płaci i wymaga. Taki, dla którego empatia równa się frajerostwu. Polaczek szlachciura z szabelką i wymachuje.
Dla mnie możesz stawiać rogatki. Samochodem i tak nie jeżdżę.- 2 2
-
2013-05-20 14:36
Bardzo brzydko napisałeś ale (1)
to własnie Sopot chce mieć dojazdy przez sąsiadów (obwodnica przez gdynię W.kack albo gdańsk Oliwe i Osowę, Obwodnica południowa przez Gdańsk)ale sam nie chce zrobić drogi dojazdowej do obwodnicy ani drogi tranzytowej Gdańsk-gdynia. do tego blokuje wszystko poza Niepodległości
- 6 2
-
2013-05-20 14:49
Nie wiem czy Sopociacy chcą dojazdów
Dojeżdżają tam gdzie mogą jak to zwykli ludzie-samochodziarze.
Ja w ogóle nie chciałem żadnych Obwodnic. Więc nie do mnie te pretensje. Korkujcie się samochodziarze sami.- 1 0
-
2013-05-20 14:58
A1 (1)
W Polsce prawie każdy samorządowiec jest tak głupi. W Polsce rozwój kojarzy się jeszcze z przecinaniem tkanki miejskiej drogami szybkiego ruchu, a przede wszystkim zaborem zieleni.
- 2 1
-
2013-05-20 17:08
o jest!
Ciecie tkanki :)
- 2 0
-
2013-05-20 08:22
a co nas ten tunel obchodzi czy inna nowa inwestycja rodem z kosmosu
może by tak dokończyć zaczęte inwestycje które stanęły w szarym polu biurokratycznej nieudolności i pustym koncie miasta.
kiedy klimatyczne wprowadzą za oddychanie, za bliskość do brudnych plaż, zasyfionej wody w zatoce- 10 2
-
2013-05-20 08:24
2 mld
i trzy lata gwarancji
- 8 1
-
2013-05-20 08:28
Najpierw niech jeden zrobią,
a dopiero potem biorą się z drugi. Bo póki co mają już 2 miesiące opóźnienia.
- 5 0
-
2013-05-20 08:30
kolejny argument za potrzebą szerokiej dyskusji (3)
nad zmianą kierunku polityki rozwoju systemu komunikacyjnego Trójmiasta. Lepiej zarządzać skalą i strukturą popytu na transport niż myśleć głównie lub wyłącznie o potrzebach ludzi chcących szybko jeździć samochodami bez względu na okoliczności. Lepiej więcej pieniędzy na naprawę dróg niż snucie projektów na wydanie kolejnych miliardów na budowę nowych.
- 6 4
-
2013-05-20 09:55
(1)
Niestety jest to prawda. Najlepszym przykładem tego jest Detroit. Pewnego dnia ludzie w Detroit wstali z łóżek i zobaczyli, że ktoś w trakcie nocy zbudował im pod oknami ulice. I wtedy stała się rzecz straszna, o czym przestrzega elementarz polityki komunikacyjnej. Ludzie zamiast odbyć debatę na temat potrzeb komunikacyjnych pognali do salonów i kupili samochody. Nie chcieli dostrzec, że ulice przecięły strasznym, śmiercionośnym sznytem tkankę miejską. I zamiast debatować zaczęli jeździć. To wszystko spowodowało powstanie gett. I miasto umarło. I teraz nie żyje. Bo wiadomo, że "a kto umarł ten nie żyje". Jak Detroit.
- 0 1
-
2013-05-20 10:12
oj złodziejaszku
nadal kradniesz nicki i bełkoczesz. Naprawdę nie życzę ci stania w zakorkowanym tunelu ani na czteropasmowej autostradzie codziennie rano z dzieckiem podwożonym do przedszkola, któremu zachciało się siusiu.
- 1 1
-
2013-05-20 17:11
potrzeba szerokiej dyskusji
nad zmiana kierunku polityki.....bla bla
- 1 1
-
2013-05-20 08:31
a teraz gdy już wszystko mam, nie ważne jak wyprzedzić czas
w tunelem pełnym światła gwiazd na zawsze pozostanę.- 2 0
-
2013-05-20 08:37
Sopot tyłkiem w strone Gdyni.
O ile mnie pamiec nie myli kilka lat temu mial powstac tunel pod niepodleglosci. Co wiecej z calego przedsiewziecia Gdynia wyrobila sie sprawnie, powstala trasa rozowa stworzona do tego celu. Tylko Sopot porzucil pomysl.
- 9 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.