- 1 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (52 opinie)
- 2 Remont przed budową Drogi Zielonej (132 opinie)
- 3 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (180 opinii)
- 4 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (358 opinii)
- 5 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (289 opinii)
- 6 Oszukane "30 stopni" w majówkę (41 opinii)
Mały krok w stronę budowy tunelu pod Pachołkiem
Władze Gdańska i Sopotu podpiszą porozumienie w sprawie wspólnej budowy tunelu drogowego pod Pachołkiem. Prace nad studium wykonalności tego przedsięwzięcia mają ruszyć w przyszłym roku. Gdańsk jeszcze raz zleci badanie gruntów pod Pachołkiem.
Porozumienie międzygminne natomiast ma zostać podpisane w czerwcu tego roku. W tej sprawie odbyły się już robocze spotkania między Andrzejem Bojanowskim, zastępcą prezydenta Gdańska i Jackiem Karnowskim, prezydentem Sopotu. By jednak podpisy pod dokumentem mogły zostać złożone, jego treść będzie wcześniej tematem jednej z sesji gdańskich i sopockich radnych.
Przypomnijmy, że tunel pod Pachołkiem ma łączyć dwiema jezdniami po dwa pasy splot dróg: al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości z ul. Spacerową w okolicy leśniczówki "Renuszewo". Zakres inwestycji obejmuje tereny Sopotu i Gdańska.
Co ciekawe na przełomie 2005 i 2006 r. gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił wykonanie badań geotechnicznych gruntu pod wzgórzem Pachołek. Z upływem lat okazały się one jednak niewystarczające. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska powtórzy badania, jeszcze w tym roku rozpisze na to zadanie przetarg.
- Doświadczenia z budowy tunelu pod Martwą Wisłą pokazały, że należy zagęścić badanie gruntów, by uniknąć niespodzianek. Pod wzgórzem Pachołek są mocno nawodnione gleby, stąd decyzja władz miasta o uszczegółowieniu badań - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonąłby szacunkowo sam tunel? Nie wiadomo.
W latach 2014-2020 transportowe projekty unijne, szczególnie drogi, mają być dotowane w mniejszym zakresie niż dotychczas, ale z jednym wyjątkiem. Nawet 85 proc. dofinansowania kosztów inwestycji mają otrzymywać te miasta, które zdecydują się wspólnie inwestować w infrastrukturę transportową. Podpisanie porozumienia międzygminnego wydaje się być właściwym krokiem.
Na koniec powstaje pytanie: którą technologię należy wybrać w celu budowy tunelu? Nikt wśród urzędników i władz Gdańska na razie nie chce spekulować - podobne szanse ma metoda górnicza, jak też metoda polegająca na użyciu całkiem nowej maszyny drążącej - TBM.
Miejsca
Opinie (291) ponad 10 zablokowanych
-
2013-05-20 06:52
WŁODARZE MIAST (1)
Wstyd mi jak dojeżdżam do Gdańska po dziurach, a tymi samymi drogami przyjeżdżają do nas goście.A już nie wspomnę o głównych drogach na naszych dzielnicach.Pochylcie się najpierw nad tym problemem a dopiero potem dajcie się ponieść marzeniom
- 19 6
-
2013-05-20 09:48
stadion kosztuje 30 milonów rocznie i jeszce trzeba ten miliard za budowe splacic przez 20 lat
wiec sie niedziw ze kasy niema na drogi
- 1 0
-
2013-05-20 07:18
Bardzo dobrze.
- 8 4
-
2013-05-20 07:19
Tunel powinien mieć 2x3 pasy ruchu. (4)
Tylko w takim przekroju jezdni będzie komfortowo i bezpiecznie. W razie stłuczki lub wypadku (do których w tunelach dochodzi znacznie częściej) jest znacznie większa szansa przejazdu trzecim pasem (patrz obwodnica). Druga kwestia to wentylacja. Z czasem wentylacja przestanie być wydajna, a szkoda by było się truć w codziennej drodze do/z pracy/szkoły. Trzecia sprawa to sprawny i szybki system informujący o ewentualnych zatorach. I czwarta rzecz, to bezwzględna kontrola prędkości, bo niektórzy będą się czuć jak na torze F1 w Monako. (I tak uważam to za nierealny pomysł - 5 km tunelu? A co z Drogą Czerwoną? 60 lat minęło.
- 6 19
-
2013-05-20 13:48
hmmm (2)
to uwazasz ze 15 przejsc dla pieszych i wiele wypadkow smiertelnych jest mniej niebezpieczne niz bez kolizyjny tunel? PS. a dlaczego uwazasz ze w tunelach jest wiecej wypadkow? Mozesz jakies badania przedstawic?
- 1 1
-
2013-05-20 18:15
Nie zamierzam cię uczyć. (1)
Mam nadzieję, że sam sobie poradzisz i znajdziesz takie badania. No i nie wciskaj mi jakichś tekstów o 15-tu przejściach dla pieszych, bo nic takiego nie pisałm. Ale przejedź się kiedyś dłuższym tunelem, to może będziesz miał już jakieś doświadczenie...
- 0 0
-
2013-05-20 20:01
A widziałeś gdzieś projekt tego tunelu że krytykujesz?
- 0 0
-
2013-05-20 19:13
wybitny tunelowiec....
5 km to jest cała długośc drogi łącznie z tunelem- 0 0
-
2013-05-20 07:39
Ten TBM co drązy pod Martwą Wisla jest juz nasz czy wypozyczony?? (4)
- 3 3
-
2013-05-20 08:08
ani nasz ani wypożyczony (3)
jest wykonawcy tak samo jak młotki, wiertarki, wkrętaki, czy inne metrówki.
- 8 0
-
2013-05-20 08:19
Kto za niego zapłacił? GIK czy OHL? (2)
Konkretnie anonimie.
- 1 2
-
2013-05-20 08:23
za maszynę zapłacił OHL
GIK płaci za tunel
- 5 1
-
2013-05-20 08:57
Konkretnie to miasto "kupiło" tunel,
a nie to czym on jest robiony.
Nie wiem czy dodatkowo nie zapewniło sobie praw do bursztynu wydobytego w czasie prac.- 3 0
-
2013-05-20 07:40
Bez sensu (2)
Gdansk nie jest w stanie rozwiazac problemu wyjazdu przez ul. Spacerowa - ciagle korki przy Realu - a wydaje pieniadze na przygotowanie tunelu pod Pacholkiem?
Co ciekawe, tunel ma kosztowac 3x tyle co stadion, do ktorego bedziemy caly czas dokladac.
Ja chyba nie rozumiem o co chodzi.- 28 7
-
2013-05-20 08:54
serio nie rozumiesz? (1)
mieszkania, zegarki...
- 4 2
-
2013-05-20 23:08
cyk cyk cyk cyk cyk cyk?
- 0 0
-
2013-05-20 07:50
Tunel-srunel (2)
i tylko tyle
- 10 10
-
2013-05-20 09:21
inteligentny wpis:)
- 1 0
-
2013-05-20 12:34
treściwie
- 0 0
-
2013-05-20 07:54
Samochodów przybywa i korki są coraz większe. (5)
To dobry pomysł. Trzymam kciuki.
- 13 21
-
2013-05-20 08:26
wielu rozsądnych przesiada się na inne opcje (2)
w USA liczba km przejeżdżanych samochodami maleje od 8 lat. W wielu miastach niemieckich liczba samochodów na 100 mieszkańców maleje i jest circa 30 procent niższa niż w wielu miastach Polski.
- 6 0
-
2013-05-20 13:16
Oby tak dalej
Ponieważ Polska to paw i papuga narodów, więc i za 30 lat przyjdzie moda z USA
- 0 0
-
2013-05-21 08:11
no tak, ale
jak ktoś zacznie np o rowerach to zaraz zaczyna się festiwal nienawiści do rowerzystów
- 0 0
-
2013-05-20 13:10
To tylko w tej dzikiej Polsce gdzie kupią zloma za pare tysięcy i są podjarani jak malpy z zegarka
w cywilizowanych krajach nawet USA liczba samochodów spada ,w Nowym Jorku samochód ma tylko 30 % ludzi powyżej 18 roku życia
- 3 0
-
2013-05-20 13:15
A ja wprost przeciwnie
bo rosnąca liczba samochodów jest sprzeczna ze zwykłym rozumowaniem pojęcia tego świata
- 0 0
-
2013-05-20 07:57
może tak wyremontować schody na Pachołka? (3)
- 39 2
-
2013-05-20 13:50
za 2 mld. PLN (1)
:)
- 1 0
-
2013-05-20 22:53
telewizje z całego świata zjadą sie,żeby je obejrzeć :)
- 0 0
-
2013-05-21 08:14
chcesz tam więcej rozbitych butelek i śmieci ?
Entuzjaści i tak tam wejdą a żule niech robią śmietnik w okolicach torów kolejowych
- 0 1
-
2013-05-20 08:03
O ile pamiętam ten pomysł wychodził na światło dzienne
już nie raz. I zawsze przed wyborami.
- 18 3
-
2013-05-20 08:04
Nie tunelu na trzeba (23)
a 4 pasmowej Spacerowej
- 19 23
-
2013-05-20 08:14
Potrzeba potrzeba. Zobacz jak wygląda ulica Opata Rybińskiego. Nie da rady poszerzyj tej ulicy, tak samo problem jest z Opacką.
- 9 1
-
2013-05-20 08:44
ale te 4 pasy muszę być do czegoś podłaczone ! (1)
nie mogą się kończyć pod ZOO, bo korek zostanie.
Tunel ma własnie wprowadzić ruch na duże, nowe skrzyzowanie na granicy Sopotu i GDańska- 4 0
-
2013-05-20 11:50
Stanisława
Różnica pomiędzy michu a technokratami jest taka, że michu chce rozwalić przyrodę na górze, a technokraci w ziemi.
- 0 0
-
2013-05-20 09:50
zwykład droga 4 pasmowa jest za tania!!Zamało mozna naniej kasy podatnika utopic (3)
Tunel to co innego to jak skarbonka bez dna kolesie bedą zarobiac miliony latami!!A Politycy razem znimi
- 1 3
-
2013-05-20 11:34
Nie rozumiesz o czym piszesz (1)
Spacerowa może być i 10 pasmowa, a i tak będzie stała w korku, bo nie ma jak dobrze Przebudować dróg w Oliwie, oraz skrzyżowania przy Obwodnicy.
- 5 0
-
2013-05-20 11:49
Spacerowa i tak będzie stała w korku,
bo coraz więcej ludzi mieszka za Obwodnicą, a w Polsce teraz samochód jest najważniejszym przedmiotem.
- 0 0
-
2013-05-20 11:52
Róznica pomiędzy tobą, a Adamowiczo-Karnowskim
jest jedynie taka, że ty chcesz rozwalić przyrodę u góry, a Adamowiczo-Karnowski w ziemi. Co nie zmienia faktu, że zarówno ty jak i technokraci macie przyrodę w d...
- 0 0
-
2013-05-20 11:07
(14)
ten tunel to jakiś megalomański pomysł ludzi oderwanych od rzeczywistości. najlepsze rozwiązanie to 4 pasy, któr przy leśniczówce będą się rozdzielać. jedne 4 polecą w dół spacerową do rybińskiego, a kolejne 4 pasy powinny iść przez las (tak wiem, że to jest park) zahaczając o tą ślepa drogę koło awf i na końcu łącząc się z tym nowym rondem i trasą do ergo areny. wiem, że lasy państwowe to jest państwo w państwie i nie idzie ich ruszyć ale chyba w tej sprawie warto niż wywalać kase w dziurę w ziemi.
- 1 7
-
2013-05-20 11:32
michu (11)
Dla kolejnego niszczenia przyrody tylko po to, żeby wygodnie wozić cztery litery - Wielkie Nie! I mam nadzieję, że twój pomysł nigdy się nie ziści.
Oczywiście ty przyrodę masz w d...- 4 1
-
2013-05-20 11:40
(10)
jestem ciekawe ile Ty kkk robisz dla przyrody. bo ja właśnie calkiem sporo i zdecydowanie lepiej jest poprowadzić drogę poprzez las niż niszczyć grunty podziemne. pomyśl kkk ile zostanie syfu wpompowane w ziemie podczas budowy tunelu, a ten cały syf spłynie potem ciekami do zatoki. tak długi tunel wymusi też większe koszta środowiskowe w późniejszym go utrzymaniu. z takiego tunelu trzeba odporowadzać mechanicznie spaliny oraz go oświetla. ile to będzie kosztowało prądu, czyli uwolnionego CO do atmosfery podczasp produkcji tego prądu? pomyśałeś od tej strony o tym? pewnie nie.
- 2 2
-
2013-05-20 11:48
michu (9)
A ty michu wiesz ile zużywa się energii podczas produkcji urządzeń służących ochronie środowiska? Można by było nie produkować urządzeń oszczędzających energię, bo wytwarza się przy nich dużo CO2 - takie jest twoje myślenie
Ja w odróżnieniu od Ciebie nie chcę, ani tunelu, ani dwóch czteropasmowych dróg przez lasy trójmiejskie. Dlatego nie chrzań mi tu farmazonów, że dbasz o środowisko, bo dbasz tak jak każdy, szczególnie deweloper, on też dba o środowisko, tfu! Do diabła z hipokryzją!- 0 0
-
2013-05-20 12:04
(8)
ja z dwojga złego wolę jezdnię niż tunel. przyznaję Ci rację z tym, że Ci co sobię gębę ekologią wycierają to najmniej o nią dbają. co do mnie to nie znamy się kkk i nie wiesz w jakich akcjach dobrowolnie w imie własnych zainteresowań biorę udział. więc się nie pień i pomyśl, że nie każdy patrzy na czubek własnego nosa. spuść lekko z tonu bo zaczynasz być agresywny. w imię czego? w imie kłótni? osoby na stołkach i tak zrobią to co będzię im się najlepiej opłacalo. ja tylko podałem pomysł pod dyskusję, ktróry jest zdecydowanie bardziej pro eko oraz tańszy i szybszy w wykonaniu jeżeli już coś musi zostać zrobione, a musi zostać.
- 1 0
-
2013-05-20 12:13
michu (7)
Ktoś, kto chce budować drogi nie może być eko, gdyż jest to oksymoron. Dlatego uważam, że nie jesteś ekologiczny. Tak jak ekologiczny nie jest ani Adamowicz, ani Karnowski, choć nieraz się deklarują. Napisałeś: "z dwojga złego." A czy musimy w ogóle dokonywać tego wyboru? Ekologia to nie wybór mniejszego zła. Przedrostek eko jest dzisiaj wykorzystywany przez polityków, biznes i maedia wyłącznie w celach reklamowych i marketingowych jak szmata. Ja nie wierzę ani urzędnikom, ani społeczeństwu. De facto wszyscy mają przyrodę w d... Nie będą jej mieli w d... gdy będzie potrzebna do przeżycia.
Spuszczam z tonu. Agresja 0, Za to frustracji 10.- 0 1
-
2013-05-20 12:26
(6)
tak zwanego "postępu" nie da się powstrzymać, nie damy rady długo żyć w szałasie. w polsce nigdy nie inwestowano w drogi (mam na myśli czasy po IIWŚ do okresu Gierka i potem znowu nic), a drogi to podstawa jeśli chcemy żyć na takim poziomie jaki teraz mamy. można wyprowadzić przedsiębiorstwa poza obszar miejski ale to nie załatwi sprawy. wtedy tym bardziej będzie trzeba budować drogi na zielonych terenach niezurbanizowanych. nie ma zlotego środka. tu z dwoja złego wolalbym asfalt w lesie niż tunel w lesie.
- 1 0
-
2013-05-20 12:41
michu (5)
Wiesz dlaczego tak zwanego "postępu" nie da się powstrzymać? Bo dla takich, którzy myślą jak ty, alternatywą dla tego "postępu" jest jedynie tzw. "szałas", "drzewa" czy "jaskinie". Innej drogi nie potraficie sobie wyobrazić. Wybacz (agresja 0) ale myślisz wyłącznie jak typowy technokrata, a rozwój zrównoważony to taki gdy wzrost poziomu życia człowieka rośnie szybciej niż zużycie zasobów, energii i przestrzeni. Niestety do takiego myślenia człowiek nie dojrzał. Człowiek potrzebuje walki, ekspansji, wojen, problemów, bo ma takie geny i wtedy czuje się lepiej.
Na terenach zielonych poza miastami będzie się budować tak czy siak, niezależnie czy buduje się w miastach czy nie. Nikt tego nie bada, nie ogarnia, nie obserwuje i w ogóle ma to w d...
Więc mamy "rozwój".
Na koniec powiem ci, że czy powstanie tunel, czy droga, nie będzie to ostatni tunel czy droga, gdyż "rozwój: w twoim mniemaniu potrzebuje więcej dróg czy tuneli.- 0 0
-
2013-05-20 12:57
(4)
a piszesz do mnie z szalasu i legowiska czy z wygodnego przedmiotu użytkowego? piszesz do mnie patykiem na piasku czy z fajnego tableciku, smartphona, notebooka? dobra do zobaczenia w lesie na jego sadzeniu, na budowie paśnika albo w zimie w glebokim śniegu jak ciągniesz na sankach worek z marchwia do lasu Panie kkk jestem mega eko i w d*pie mam wszystko. 0 agresji tylko ja tak widzę Twoją ekologię. rozumiesz mnie, prawda?
- 1 0
-
2013-05-20 13:13
michu (3)
Wolisz jakość czy ilość?
Przykład informatyzacji jest złym przykładem, gdyż akurat w tym przypadku postęp idzie wyjątkowo w parze z ochroną środowiska (mniej papieru, mniej energii, mniej miejsca). Należy sobie zadać pytanie, czy biorąc pod uwagę dzisiejszą formę rozwoju gospodarczego taki postęp nie odbije się źle na ekonomii. Dziś masz konsumować więcej, gdyż większa konsumpcja daje pracę, a mniejsza tworzy bezrobocie. Dziś oszczędzanie i dążenie od oszczędnej gospodarki jest złe i passe. Kupować i kupować. Zużywać i zużywać coraz więcej i więcej. A miniaturyzacja i postęp w elektronice temu nie służy. Padną fabryki papieru.
Obok twojego paśnika za 10 lat będzie szła autostrada, którą trzeba wybudować, aby zaspokoić zapotrzebowanie na rosnącą potrzebę infrastruktury. Wtedy powiesz sobie: wolę mniejsze zło.- 0 0
-
2013-05-20 13:21
(2)
nawet nie wiesz gdzie jeszcze 10 lat temu stały paśniki a teraz jest miasto. mam płakać z tego powodu? mój płacz nic tu nie zmieni. stawiam paśnik głebiej w lesie bo to jedyne co mogę zrobic we własnym zakresie. użalanie się nad losem i czasami w jakich przyszło żyć nic tu nie zmieni. natura/ziemia będzie nadal z nami lub bez nas.
- 1 0
-
2013-05-20 13:33
michu
Tym bardziej dziwię się tobie, że aż tak bardzo chcesz czteropasmówki przez las. Widzę tu sprzeczność. Więc albo kłamiesz z tymi paśnikami albo coś ściemniasz z tą drogą.
- 0 0
-
2013-05-20 13:34
może kiedyś będzie okazja pogadać o tym bardziej na luzie. spadam do roboty. pozdrawiam Cię kkk, mimo różnicy w postrzeganiu rzeczywistości milo było porozmawiać.
- 0 0
-
2013-05-20 13:54
michu jestes de best :D (1)
a jak sie bedziesz przebijal przez wzgorza morenowe???
- 0 0
-
2013-05-21 09:07
lol - marny agrument. wejdź na geoportal i zobacz, że tam nie ma duzych przewyższeń. poza tym:
jakoś w dolnie radości asfalt położyli dawno temu i leży,
tak samo asfalt do borodzieja oraz
identycznie asfalt na reja w sopocie. w górach też się robi asfalt w litych skałach.
mnieja już o to za 20 lat zobaczymy co zrobili o ile dożyjemy. pozdro dla wszystkich czytających komentarze :)- 0 0
-
2013-05-21 08:15
wystarczy 1 PKS
zamiast 50-60 starych golfów i 30 letnich pasatów z rejestracjami typu GKA,GWE itp
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.