• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mały krok w stronę budowy tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
20 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza. Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza.

Władze Gdańska i Sopotu podpiszą porozumienie w sprawie wspólnej budowy tunelu drogowego pod Pachołkiem. Prace nad studium wykonalności tego przedsięwzięcia mają ruszyć w przyszłym roku. Gdańsk jeszcze raz zleci badanie gruntów pod Pachołkiem.



Kiedy rozpocznie się budowa tunelu pod Pachołkiem?

Choć nie jest jeszcze gotowy tunel pod Martwą Wisłą, gdańscy urzędnicy myślą o kolejnej podziemnej inwestycji drogowej. Władze Gdańska wspólnie z władzami Sopotu przygotowują się do podpisania porozumienia międzygminnego, które otworzy drzwi do opracowania dokumentacji dla budowy tunelu pod Pachołkiem. Chodzi tu o realizację studium wykonalności, które ma odpowiedzieć na pytania: jak budować drogowy tunel i ile pieniędzy może pochłonąć jego wykonanie. Prace nad dokumentem miałyby ruszyć w przyszłym roku.

Porozumienie międzygminne natomiast ma zostać podpisane w czerwcu tego roku. W tej sprawie odbyły się już robocze spotkania między Andrzejem Bojanowskim, zastępcą prezydenta Gdańska i Jackiem Karnowskim, prezydentem Sopotu. By jednak podpisy pod dokumentem mogły zostać złożone, jego treść będzie wcześniej tematem jednej z sesji gdańskich i sopockich radnych.

Przypomnijmy, że tunel pod Pachołkiem ma łączyć dwiema jezdniami po dwa pasy splot dróg: al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości zobacz na mapie Gdańskaul. Spacerową w okolicy leśniczówki "Renuszewo". zobacz na mapie Gdańska Zakres inwestycji obejmuje tereny Sopotu i Gdańska.

Co ciekawe na przełomie 2005 i 2006 r. gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił wykonanie badań geotechnicznych gruntu pod wzgórzem Pachołek. Z upływem lat okazały się one jednak niewystarczające. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska powtórzy badania, jeszcze w tym roku rozpisze na to zadanie przetarg.

- Doświadczenia z budowy tunelu pod Martwą Wisłą pokazały, że należy zagęścić badanie gruntów, by uniknąć niespodzianek. Pod wzgórzem Pachołek są mocno nawodnione gleby, stąd decyzja władz miasta o uszczegółowieniu badań - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonąłby szacunkowo sam tunel? Nie wiadomo.

W latach 2014-2020 transportowe projekty unijne, szczególnie drogi, mają być dotowane w mniejszym zakresie niż dotychczas, ale z jednym wyjątkiem. Nawet 85 proc. dofinansowania kosztów inwestycji mają otrzymywać te miasta, które zdecydują się wspólnie inwestować w infrastrukturę transportową. Podpisanie porozumienia międzygminnego wydaje się być właściwym krokiem.

Na koniec powstaje pytanie: którą technologię należy wybrać w celu budowy tunelu? Nikt wśród urzędników i władz Gdańska na razie nie chce spekulować - podobne szanse ma metoda górnicza, jak też metoda polegająca na użyciu całkiem nowej maszyny drążącej - TBM.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (291) ponad 10 zablokowanych

  • nowa Spacerowa? (10)

    Ja bym postulował nową Świętokrzyską. :)

    • 37 21

    • A moim skromnym zdaniem trzeba mysleć co najmniej 15 lat naprzód. (9)

      W takim planowaniu trzeba pomyśleć o wykorzystaniu tej maszyny TBM i połączyć "różowa" z Gdyni z Gdańskiem na wprost tunelu pod Kanałem Portowym. Trzeba budować kilka alternatywnych rozwiązań komunikacyjnych aby zapobiec "katastrofie" komunikacyjnej w przypadku kolizji kilku aut na przelotowej drodze głównej Gdynia - Gdańsk. Cały transport staje i jest w czarnej d... .

      • 11 4

      • nie cały transport staje (2)

        transport szynowy, pieszy i rowerowy hula sobie w najlepsze. Tak rozwijają się miasta określane mianem "resilient cities" (miasta odporne na wstrząsy)

        • 7 0

        • no niestety transport szynowy w trójmieście nie jest taki odporny (1)

          vide ciągle psujące się lub wypadające z szyn tramwaje, czy jeżdżąca co raz rzadziej SKMka :(

          • 0 0

          • Ale zakładam, że rozumiesz dlaczego SKM w tym momencie jeździ rzadziej?

            Jeśli nie, to zapraszam na przejażdżkę z Gdańska Gł. do Gdyni Gł. i pooglądanie ile rzeczy na torach i wokół się dzieje.

            Po tych remontach powinna powrócić do częstszego (choć nie tak częstego, jak legendarne 3 minuty) kursowania.

            • 1 0

      • tak sobie myślę.... (5)

        że przebicie się w tym miejscu do Spacerowej niewiele zmieni w sprawie korków na tym dojeździe do obwodnicy... Wiadomo bowiem,że korki tworzą się na końcach - czyli przy Grunwaldzkiej i przy obwodnicy - (w zależności o jakiej porze jedziemy). Najrozsądniejszym wyjściem byłoby utworzenie zupełnie nowego połączenia Sopotu z obwodnicą Trójmiasta.

        • 7 4

        • Owczarnia - Polanki - Beniowskiego - Grunwaldzka lub te okolice (2)

          to dodatkowy zjazd, tym bardziej że już wiadukt jest do tego bezkolizyjny, wystarczy tylko drogę przez las zrobić....

          • 1 8

          • To jest Kościerska. Też by wychodziła w Oliwie, koło ZOO i tego niemieckiego boiska, co je teraz szabruja dla Gedanii

            moja trasa na biegówki :-(

            • 0 1

          • Tak - najlepiej przez doline radości - prawda?

            • 4 2

        • tunel pomoże od strony Grunwaldzkiej

          a od strony obwodnicy potrzebna będzie rozbudowa węzła przy Osowej,
          generalnie tunel ma być najdroższym elementem rozbudowy tej trasy do dwóch jezdni

          • 1 0

        • Proponuję helikopterowe albo ewentualnie tańsze, sterowcowe.

          • 6 0

  • Marnotrastwo pieniędzy...choć praca dla kolesiostwa na wysokich stołkach. (5)

    • 99 65

    • widac ze nie jezdzisz Spacerowa.... (4)

      Przeciez to co tam sie dzieje (plus Opata i Czyzewskiego) to jakas masakra...

      • 9 2

      • bo mieszka w mieście (3)

        Dlaczego mieszkańcy miasta mają budować drogi dla ludzi, którzy nie mieszkają w mieście? (ok, ktoś poda Osową, ale nie tylko oni jeżdżą Spacerową).

        Olbrzymie pieniądze na budowanie dróg, a w mieście brakuje pewnych podstawowych dla MIESZKAŃCÓW rzeczy.

        Wszystkich spoza miasta zapraszamy do Gdańska. Przyjeżdżajcie tu na studia, na zakupy, do pracy. Prosimy. Jednak nie wymagajcie, aby 1/3 budżetu szła na budowanie dla Was dróg. Szczególnie po pojawieniu się PKM powinno się zmniejszyć parcie na budowę dróg do obwodnicy.

        W ciągu ostatnich 3 lat powstały:
        - Nowa Słowackiego
        - dokończono W-Z + węzeł Karczemki
        - obwodnica południowa
        - Trasa Sucharskiego

        W najbliższym czasie będzie jeszcze tunel pod Martwą Wisłą i Nowa Bullońska + Nowa Jabłoniowa (ergo - kolejne wyjazdy z miasta).

        Może już wystarczy? Może czas zacząć dbać o miasto, a nie o to, aby w mieście nie chciało się mieszkać i można było szybko dojechać do Kartuz?

        • 9 7

        • ? (2)

          sorry ale ja mieszkam w Oliwie i jestem jak najbardziej za ta inwestycja (co nie zmienia faktu ze obecnie Gdanska nie stac na ta inwestycje). Chcialbym Ci przypomniec ze Gdansk to nie tylko starowka.....

          • 4 1

          • spoko (1)

            a jeździsz do Osowy w dni powszednie w godzinach powrotu z pracy, ze szkoły? Przecież to bedzie jeszcze większy sajgon.. Drugi dojazd do spacerowej, ale ona sie nie poszerzy przecież...

            • 0 1

            • Spoko, Spacerową można poszerzyć, nawet do 5 pasów.

              Ale potem i tak dojedziesz do zakorkowanej Grunwaldzkiej.

              Budowanie drogi w jednym miejscu niewiele zmienia. Przesuwa jedynie korek.

              Odpowiednie rozwiązania systemowe dla całej komunikacji. Przypomnijmy, że Osowa niedługo dostanie PKM, dzięki czemu będzie można łatwo i w miarę szybko dojechać do Wrzeszcza / Głównego (ok 30-35min). Osiągalne samochodem?

              Tu nie chodzi o złośliwość. Jednak proszę powiedzieć, jak chcecie zmieścić wszystkie samochody, które chciałyby wjechać do centrum w tymże? Fizycznie niemożliwe. Można mieć 10 piętrowe parkingi i 30 pasmowe autostrady, ale wtedy nie będzie już po co jechać do "centrum", bo na nic więcej nie będzie tam miejsca.

              Może w Osowej powinien być węzeł Park & Ride? Takie różne ciekawe rozwiązania z nowoczesnych miast. Naprawdę nie wszędzie trzeba jechać samochodem.

              • 1 0

  • sludzy ludu

    oddajcie kase prezydenci i ukradzione stanowiska bo to grzech

    • 0 2

  • Po co? (3)

    Niech Sopot buduje, Gdańskowi jest to niepotrzebne.

    • 11 5

    • (2)

      Mów za siebie ! Stara Oliwa jest totalnie zakorkowana ( a może według ciebie Oliwa należy do Sopotu?)

      • 1 1

      • Starą Oliwę może odkorkować budowa PKM (1)

        a nie budowa tunelu, która tylko przesunie korki gdzie indziej

        • 1 0

        • na około nikt nie będzie jeździł

          chyba żeby odkopać pomysł pl.wikipedia.org /wiki/Tramwaje_w_Sopocie

          i zrobić choćby jednoszynowy (z mijankami) tramwaj z Sopotu, ulicą Reja, do Osowej

          • 0 0

  • Bez sensu (2)

    Gdansk nie jest w stanie rozwiazac problemu wyjazdu przez ul. Spacerowa - ciagle korki przy Realu - a wydaje pieniadze na przygotowanie tunelu pod Pacholkiem?

    Co ciekawe, tunel ma kosztowac 3x tyle co stadion, do ktorego bedziemy caly czas dokladac.

    Ja chyba nie rozumiem o co chodzi.

    • 28 7

    • serio nie rozumiesz? (1)

      mieszkania, zegarki...

      • 4 2

      • cyk cyk cyk cyk cyk cyk?

        • 0 0

  • OPAT OPAT OPAT (3)

    Budujcie OPAT OPAT

    • 0 6

    • Nie dziękuje... (2)

      W Oliwie mamu już ul. OPATa Jacka Rybińskiego:)

      Wiecej opatów już raczej nie potrzebujemy:)

      A o tunej baardzo poprosimy:):D

      • 1 1

      • wytłumacz mi (1)

        dlaczego podpisując się Oliwa wolisz droższy tunel w Oliwie od tańszej ul.Reja w Sopocie?

        • 1 0

        • heya heya czteropasmowa Reja!

          • 0 1

  • BUDYŃ DO ŁOPATY !

    • 1 1

  • Maciej Naskręt .. (9)

    Zauważyliście ten gostek zawsze pisze o jakiś absurdalnych inwestycjach drogowych miasta? I tak się zastanawiam ma nas przekonać czy tylko przeprowadzić sondaż?

    • 103 46

    • gostek i to cienki to ty jesteś

      stań na skrzyżowaniu Czyżewskiego i Spacerowej - darmowe inhalacje węglowodorami, a nie p...prz

      • 1 1

    • Maciej Naskręt pisze o różnych inwestycjach drogowych

      również o wielu, które nie spełniają kryterium absurdalności. Na takich forach pojawia się wielu trollujących anonimów, którzy nie przedstawiają ani stanowiska, ani argumentów, tylko jątrzą i smucą uwalniając swoje emocje.

      • 18 1

    • Panie GD... (1)

      Bo jak w każdej redakcji czy w portalu istnieje pewien podział tematów, którymi zajmuje się dana osoba. Więc czemu się tu dziwić?

      • 15 2

      • i co szkalujesz?

        To sie tak zawsze konczy tutej

        • 0 4

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • tunel pod wisla i wiele innych dla ciebie absurdalnych inwestycji jest realizowanych

      masz jakies zainteresowania czy tylko kielbasa grilowa cie rusza?;-)

      • 17 7

    • Rozumiem, że

      nie chcesz czytać o tym jak miasto się rozwija, albo co planuje? Rozozumiem, że chcesz czytać o inwestycjach jak będzie przetarg na budowę. A później będziesz płakać, że Ci dom burzą, bo idzie inwestycja, a media się tym nie interesują

      • 22 4

    • Całe TRUJmiasto.peel

      to jeden wielki (na lokalną skalę oczywiście) poligon doświadczalny nastrojów w mieście i okolicy.

      • 14 4

    • Żeby nie było

      To nie ja tylko jakiś inny GD...

      • 5 2

  • nonsens

    bezsensowne topienie pieniędzy w kolejnych badaniach i projektach!!

    • 3 3

  • Gdańsk jeszcze raz zleci badanie gruntów pod Pachołkiem

    hmm...czemu jeszcze raz?..

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane