• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mamy kreta! Zacznie drążyć tunel w styczniu

Maciej Naskręt
15 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Oglądaliśmy z bliska maszynę-kreta, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku.



Położone w południowych Niemczech niewielkie miasteczko Schwanau jest siedzibą fabryki firmy Herrenknecht. To tu powstała maszyna TBM (z ang. tunnel boring machine - maszyna wiercąca tunele), która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Maszyna, w przeciwieństwie do miasteczka, jest ogromna.



- To potwór, kolos, super maszyna - tak mówią o swoim najnowszym dziele konstruktorzy z firmy Herrenknecht.

Mają rację. Gdański kret waży 2,2 tys. ton i mierzy 90 metrów. By poruszyć jego tarczę o średnicy 12,56 potrzeba 3,5 megawatów mocy. Gdy maszyna znajdzie się już po ziemią i zacznie pracę, na przodku ciśnienie wynosi 3,5 bara. Dlatego pracownik, który będzie serwisował elementy w tej części maszyny, będzie musiał przejść dekompresję. By maszyna sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchać ją będą 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,580 meganewtonów.

To wszystko razem wzięte kosztowało 80 mln zł.

- Maszyna była budowana przez dziewięć miesięcy. Część jej elementów pracowało wcześniej przy budowie tunelu w Szwajcarii. Przeprowadziliśmy restrykcyjną kontrolę używanych elementów, by można było zastosować je w gdańskiej maszynie. Skonstruowanie urządzenie z nowych części zajęłoby nam ok. 12 miesięcy, jednak w przypadku gdańskiego TBM-u nie było potrzeby stosowania wyłącznie nowych elementów. Fabrycznie nowa jest natomiast tarcza wiercąca - tłumaczy inżynier Gunter Richter, który specjalizuje się w konstruowaniu maszyn dla tuneli drogowych.

Maszyna, która jest już gotowa w Schwanau, zostanie teraz rozmontowana i przetransportowana do Gdańska w częściach. Dotrze do nas za miesiąc, w połowie października. Największe części przypłyną statkiem, pozostałe przyjadą ciężarówkami. Maszyna będzie montowana na wschodnim brzegu Wisły, na wysokości ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.

W styczniu kret stanie na specjalnie do tego celu wybudowanym miejscu startowym, którego wykonanie pochłonie aż 100 mln zł. Wtedy maszyna rozpocznie drążenie północnego tunelu. Po przewierceniu się na zachodnią stronę Martwej Wisły, tarcza zostanie zdemontowana i przetransportowana ponownie na wschodni brzeg. Korpus maszyny cofnie się wydrążonym wcześniej tunelem. Budowlańcy złożą maszynę i rozpoczną drążenie południowego tunelu.

W trakcie pracy "kreta", uzbrojenie tarczy maszyny będzie się zmieniać. Na samym początku, jeszcze w szybie startowym, który powstanie na wschód od Martwej Wisły, na tarczy będą zainstalowane stalowe zęby i dyski (widać je na zdjęciu), dzięki którym kret przebije się przez betonową ścianę szybu. Po jej skruszeniu zęby zostaną zdemontowane, a maszyna zacznie drążyć w miękkim gruncie. Zęby i dyski wrócą na tarczę, gdy maszyna dotrze na drugą stronę Martwej Wisły, by ponownie mogła przebić się przez beton.

Podczas wiercenia przodek będzie na bieżąco wypełniony bentonitem, czyli skałą o dużej zdolności chłonięcia wody. Gdy wymiesza się go z wydrążoną ziemią, całość trafi spłuczką do punktu separacji. Tam bentonit zostanie odzyskany i powróci na przodek.

Maszyna cały czas będzie się poruszać do przodu z prędkością ośmiu metrów na dobę. Za tarczą tnącą poruszać się będzie ramię, którego zadaniem będzie układanie tzw. tubingów z żelbetu, które stworzą konstrukcję tunelu. Co ciekawe, powstaną one w fabryce betonu w Kokoszkach.

Te roboty zostaną wykonane w firmie PB Kokoszki. Stamtąd będą transportowane ciężarówkami na teren budowy - wyjaśnia Janusz Sokolnicki, dyrektor kontraktu w firmie OHL, która jest głównym wykonawcą tunelu i całego czwartego etapy budowy Trasy Słowackiego.

Maszyna TBM z bliska.

Ale nie wszystkie prace podziemne będą wykonywane przy użyciu maszyny wiercącej. Przejścia ewakuacyjne, które połączą oba główne tunele, powstaną tradycyjna metodą górniczą. No, może niemal tradycyjna. - Najpierw zamrozimy grunt i dopiero wtedy będziemy się przez niego przebijać do drugiego tunelu - opowiada Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Co stanie się z maszyną TBM po zakończeniu drążenia gdańskiego tunelu? Z uwagi na to, że jej właścicielem jest generalny wykonawca tunelu, firma OHL, to prawdopodobnie trafi ona z powrotem do firmy... Herrenknecht. Tam zostanie poddana recyklingowi, dopasuje się do niej nową tarczę i kret znowu wgryzie się gdzieś w ziemię.

Ale w Gdańsku prawdopodobnie pozostanie po niej ślad. - Poprosiliśmy wykonawcę, by rozważył ustawienie w wyeksponowanym miejscu tarczy maszyny TBM. Przez lata będziemy z tej inwestycji dumni - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.


Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • wirtualne pieniądze z UE, wszystko jest tak dogadane że pieniądze które otrzymujemy (4)

    i tak wracają na zachód a nie do polskich firm

    • 3 4

    • a która to polska firma umie zbudować taką maszynę ? (1)

      • 4 2

      • Wybudowali by

        Każda stocznia dała by rady, każdy duży zakład , których na pomorzu mamy jeszcze od groma, np. VISTAL, ENERGOMONTAŻ i STOCZNie i tp i td.
        Wyprodukowali by taką, gdyby w przetargu był zapis że ma być MADE IN POLAND!, oczywiście nie tak bezczelnie, ale "między słowami", tak jak to robią inni(inne kraje).
        A tak zarobią tylko , kto? A jak: Niemcy

        • 1 6

    • A tunel ? (1)

      Chyba nie zabiorą ...

      • 0 1

      • pewnie, że nie. Kto ma tunel ten musi go naprawiać

        sam tunel to tylko koszty, no ewentualnie prezes Pusz będzie mógł 10x tyle ziemi z Ukrainy ściągnąć i na tym zarobi

        • 0 0

  • Bursztyn, co sie stanie z bursztynem????? (2)

    Maszyna z bardzo dużym prawdopodobieństwem trafi na duże jeśli nie ogromne pokłady bursztynu. Co z nim, pewnie zostanie rozkradziony. Mogłby trafić do Gdańskiego Muzeum Bursztynu na wystawę eby pokazać co jest prawdziwym Skarbem Gdańska!!!!! Bo podobno jesteśmy Swiatową Stolicą Bursztynu!!!!
    Zeby nie skończyło się jak z rozbudową portu, gdzie ogromne ilości bursztynu zostały zalane betonem i bezpowrotnie utracone. Tylko ze pełnomocnik ds bursztynu przy prezydencie miasta Robert Pytlos nic nie robi w tym kierunku tylko własne biznesy kręci.
    Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników też nieudolnie się mota. a Izba Rzemieślnicza Bursztynu....brak słów

    • 2 4

    • podobno, ogromne pokłady bursztynu są na Stogach ..... (1)

      sprawdzono !

      • 0 4

      • Na Stogach??????????????.........

        to były w latach 70 80 tych XXw. :( niejeden sie obłowił. Ale było wydobycie, legalne czy nie ale było!!! Teraz wsztstko idzie pod beton:(.

        • 0 1

  • Bombki!!!

    Mam nadzieję, że maszyna bedzie dobrze ubezpieczona. A gwarancja przewiduje natrafienie na "nieprzewidziane" znaleziska typu bomby z okresu wojny światowej. Chyba, że znów się okaże że ktoś o tym zapomniał i jak zwykle się obudzi po fakcie. A wtedy to sobie poczekamy...
    Oby nie!!!

    • 4 4

  • Też mam kreta

    Przetyka mi rury.

    • 4 3

  • KOnkretne pytanie

    Czy jest szansa zeby kret zrobil tez cos dobrego dla Sopotu. .jakie beda dalszelosy tej maszyny.

    • 1 2

  • Habemus kretam!
    Nie zesr@icie się tylko.
    Zwykła budowa drogi a przezywacie jak lot na księżyc. :/

    • 11 2

  • W "Leningradzie", Moskwie, Londynie, N. Yorku, .... Paryżu, ... metro (1)

    jest od od kilkudziesięciu-leci i nie było piania jak u nas. Przy dzisiejszej technice to powinno być jak poranne ciepłe bułki

    • 4 3

    • skąd wiesz, że nie było piania?

      na discovery co chwila można obejrzeć i usłyszeć pianie nad ich inwestycjami

      • 2 2

  • TAKIE TAM... ;)))

    "...jednak w przypadku gdańskiego TBM-u nie było potrzeby stosowania wyłącznie nowych elementów..."

    A MOŻE JAKIEŚ WYJAŚNIENIE -DLACZEGO NIE BYŁO TAKOWEJ POTRZEBY ?! :(
    -----------------------------------------------------

    "...To wszystko razem wzięte kosztowało 80 mln zł...
    ...W styczniu kret stanie na specjalnie do tego celu wybudowanym miejscu startowym, którego wykonanie pochłonie aż 100 mln zł..."

    TO TAK JAK W BAJKONURZE ALBO NA PRZYLĄDKU CANAVERAL
    -KOSMODROM DROŻSZY OD RAKIETY, A NAWET JESZCZE DROŻEJ,BO MIEJSCE STARTOWE JEDNORAZOWE (NO DWU) ;)))
    -----------------------------------------------------

    "...Na samym początku, jeszcze w szybie startowym, który powstanie na wschód od Martwej Wisły, na tarczy będą zainstalowane stalowe zęby i dyski (widać je na zdjęciu), dzięki którym kret przebije się przez betonową ścianę szybu. Po jej skruszeniu zęby zostaną zdemontowane, a maszyna zacznie drążyć w miękkim gruncie. Zęby i dyski wrócą na tarczę, gdy maszyna dotrze na drugą stronę Martwej Wisły, by ponownie mogła przebić się przez beton..."

    WYCHODZI NA TO
    ,ŻE BEZ TEGO BETONU
    ,WYSTARCZYŁOBY KILKU CHŁOPA Z KILOFEM I ŁOPATĄ ;)))
    -----------------------------------------------------

    "...Co stanie się z maszyną TBM po zakończeniu drążenia gdańskiego tunelu? Z uwagi na to, że jej właścicielem jest generalny wykonawca tunelu, firma OHL, to prawdopodobnie trafi ona z powrotem do firmy... Herrenknecht. Tam zostanie poddana recyklingowi, dopasuje się do niej nową tarczę i kret znowu wgryzie się gdzieś w ziemię..."

    NO I WYMYŚLONO WRESZCIE PERPETUM MOBILE...
    DO ZARABIANIA PIENIĘDZY ;)))
    -----------------------------------------------------

    • 3 6

  • Oglądaliśmy z bliska maszynę-adam...

    • 0 3

  • na czyj koszt ten pseudo fachowiec od wszystkich tematów pojechał do Schwanau aby pobawic sie maszyną (1)

    Niech go diabli ,dorobkiewicz na naszych karkach.

    • 7 4

    • Podatnik, jak każdy wie, służy do płacenia podatków

      No przecież to jasne - podatnika, by sobie potem robić PR. Też za podatki.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane