• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto chce przejąć budynek stacji PKP w Osowej

Katarzyna Moritz
10 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budynek stacji Gdańsk Osowa powstał w latach 30. XX wieku. Miasto obecnie chce go przejąć od PKP. Budynek stacji Gdańsk Osowa powstał w latach 30. XX wieku. Miasto obecnie chce go przejąć od PKP.

Władze Gdańska zapowiedziały, że chcą od PKP przejąć budynek stacji Osowa zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu w tej dzielnicy mieszkańcy może doczekają się wreszcie miejsca spotkań czy osiedlowej biblioteki. Miasto musi się jednak w tej sprawie porozumieć z władzami kolei.



Czy masz w swojej dzielnicy dom sąsiedzki?

Sprawa pozyskania stacji PKP w Osowej, przez radnych miejskich i dzielnicy była już od dawna rozważana, tym bardziej, że tak duża dzielnica jak Osowa nie ma swojego miejsca spotkań dla mieszkańców.

Prezydent Gdańska w kwietniu planuje wybrać się na spotkanie z mieszkańcami z tej dzielnicy i właśnie zapowiedział na swoim profilu na facebook'u działania w tej sprawie.

"Jednym z punktów tego spotkania będzie podpisanie porozumienia pomiędzy gminą a oddziałem PKP na mocy którego przejmiemy stację kolejową Osowa wraz z przylegającym terenem. Wspólnie z radnymi miejskimi, radą dzielnicy oraz aktywnymi środowiskami z dzielnicy Osowa wypracujemy koncepcję zagospodarowania tej przestrzeni. Bardzo dziękuję PKP za świetną współpracę, której efektem będzie stworzenie tak potrzebnej na terenie dzielnicy Osowa wspólnej przestrzeni publicznej dla licznych i bardzo potrzebnych lokalnych inicjatyw" - napisał Paweł Adamowicz.

- Poza miejscem spotkań mogłaby tam powstać też biblioteka. W wielu dzielnicach jest to ważny element integrujący mieszkańców. Wiem że jedna-trzecia mieszkańców Osowy obecnie jeździ do biblioteki w Oliwie - podkreśla Mariusz Andrzejczak, miejski radny z PO.
Poczekalnia na stacji w Osowej. Poczekalnia na stacji w Osowej.
Spotkał się on w tej sprawie z dyrektorem nieruchomości w PKP, Krzysztofem Piekarskim, który przyznał, że nieruchomość jest możliwa do przekazania, ponieważ nie ma żadnych funkcji w związku z przebudową węzła PKM.

- Z mocy ustawy miasto Gdańsk mogłoby uzyskać ten obiekt nieodpłatnie pod warunkiem zachowania pewnych funkcji obsługi dla podróżnych - wyjaśnia Andrzejczak.
PKP jednak nie chce komentować przejęcia stacji, do momentu aż w tej sprawie nie zostaną przedstawione konkretne propozycje ze strony miasta.

- Jedynie co mogę powiedzieć, to że kolej nie widzi zasadności żeby utrzymywać obiekt, który teraz stoi trochę na uboczu stacji. Poszukujemy możliwości rozsądnego zagospodarowania tego dworca kolejowego w Gdańsku Osowej. Ruch w tej sprawie obecnie nie jest po naszej stronie - podkreśla Krzysztof Piekarski, dyrektor regionalny w departamencie eksploatacji nieruchomości w PKP S.A.
Obecna stacja Gdańsk Osowa wraz z magistralą węglową łączącą Śląsk z portem w Gdyni została otwarta 9 listopada 1930 roku. Budynek dworca także powstał w latach 30. XX wieku i ma konstrukcję trójbryłową, w której największa była mieszkalna. Oprócz mieszkań na parterze znajduje się fragment poczekalni. W bryle środkowej znajduje się hala poczekalni. W trzeciej bryle znajdują się dwa pomieszczenia: pokój naczelnika stacji oraz pomieszczenia z kasą biletową, telegrafem oraz nastawnią Os.

Po wybudowaniu przystanku PKM, ruch pociągów na stacji Gdańsk Osowa odbywa się podobnie, jak na stacji Gdańsk Wrzeszcz - przy zewnętrznych krawędziach obu peronów zatrzymują się pociągi PKM, a przy wewnętrznych pozostałe pociągi regionalne. Perony mają charakter kierunkowy: jeden (od strony ul. Barniewickiej) dla pociągów jadących w kierunku Gdyni, drugi (od strony ul. Letniskowej) dla pociągów jadących do Gdańska lub Kościerzyny.

Stacja kolejowa Gdańsk Osowa w czerwcu 2013 r.

Opinie (90)

  • to są tereny dzików (2)

    • 6 2

    • (1)

      niedługo rekinów

      • 1 2

      • nie dziki były tu pierwsze

        • 1 0

  • ja tez chce to kupic. poprosze prztarg

    Otwarty! Nie przekazanie miastu a potem miasto swojej fundacji .... A potem kledze na biuro automatów do gry!

    • 13 3

  • A kiedy miasto Gdańsk (2)

    zrobi cos z nawierzchnią ul. Planetarnej i pozwoli mieszkańcom przejsc chodnikiem ???!!!

    • 15 2

    • POPIERAM (1)

      to jest nie do pomyślenia aby w takim stanie ulica Gdańska wyglądała, jak mają poruszać się dzieci tą "ulicą" gdzie jest chodnik , gdzie jest odwodnienie.... Panie Prezydencie - wstyd !!!

      • 5 0

      • Może najpierw się zameldujcie

        A nie pipidowki pod Kartuzami

        • 0 2

  • A może miasto zajmie się drogami na Osowej. Od 30 lat tzw. miasto złamanego grosza nie wydało na Osowej (2)

    • 31 3

    • (1)

      przecież tam sami bogacze podobno żyją, a może żyli ? jeszcze jak do podstawówki chodziłem 30 lat temu kto żył na osowej to był gość, a teraz bieda ? hahahhah karta się odwróciła ?

      • 7 13

      • "Bogacz" mieszkający na Osowej tym się różni od "bogacza" np. z Łąkowej, że sam zapłacił za swój lokal i powinien sam ułożyć sobie drogę bo miasto ma go w d*pie . Natomiast "bogacz" z Łąkowej ma w prezencie od miasta lokal, drogi, MOPS i inne extra daniny + ma wszystko w d*pie

        • 6 0

  • Meczet

    Mysle ze w tym przypadku lepiej byc czujnym gdyz istnieje taka mozliwosc ze budynek ten moze zostac przeksztalcony w meczet. Znajac ciagotki Adamowicza do wyznawcow islamu to bardzo prawdopodobne.

    • 11 9

  • jestem na NIE

    bibloteka przy szkole na Wodnika to ma sens a nie na wypizdowie

    • 14 10

  • Najpierw załatajcie Barniewicka

    i te wstrętne hopki a później szukajcie kasy na miejsce spotkan.

    • 14 8

  • Wszystko mija (3)

    Może choruję na jakieś tanie sentymenty, ale coś nie mogę się przekonać często do tych odnowionych stacji, choć wiem, że jest to potrzebne. W 2009 roku miałem okazję przejechać się koleją na Dolnym Śląsku - dokładniej z Kudowy do Kłodzka. Owa trasa była wówczas już mocno zakurzona, trochę jakby się czas tam zatrzymał. Miało to swój urok - klasyczny skład ze spalinówką plus dwa wagony. Jechało to powoli, ale dzięki temu był czas by pokonsumować fantastyczne widoki z okna, przy zachodzącym słońcu. Miałem farta - trasa rok później została zamknięta na czas nieokreślony. Na szczęście nie na stałe. Przywrócono ją do użytku parę lat później, ale efekt końcowy zawiódł mnie mocno. Mianowicie, bezduszne perony i kostka bauma. Sporo małych drewnianych stacyjek zostało zburzonych, a jeżeli coś tam zostało to kompletnie się nie kleiło z nowymi standardami. Ja wiem, że normy unijne i w ogóle i jest to potrzebne dla bezpieczeństwa choćby, ale nie wierzę, że nie da się jakoś połączyć tego nowego ze starym. Zero duszy, ani uroku. Ten efekt widzę właściwie w całej Polsce, jak z jakiejś taśmy. Znika nam ta klasyczna kolej i za chwilę nie będzie już chyba po niej śladu. Zapomniane trasy pójdą pod buldożera (dla oszczędności), a te główne o znaczeniu krajowym, będą wyglądać jak żurnala architektonicznego, ale bez serca. Niestety, prawdopodobnie, w takich miejscach jak to w Osowej, rozprzestrzenią się Biedronki - nie liczyłbym na zachowanie historii. Coś się kończy i coś zaczyna.

    • 17 1

    • oby nie Biedronka (1)

      W Osowej są już 3 Biedronki. O dwie za dużo.

      • 4 1

      • Dolny Śląsk kryje sporo takich miejsc - o Wałbrzych nigdy nie zahaczyłem, ale chciałem. Ciekawe z perspektywy obiektywu. :)

        • 0 0

    • To zamieszkaj w wałbrzychu,tam czas stanął w miejscu,budynki smutno szare jak za czasów prosperity kopalni.

      • 0 0

  • Stacja kultura

    może Gdańsk zrobi z tego coś takiego jak na dworcu w Rumi - biblioteka+lokalne centrum kultury. Warto skorzystać z doświadczen Rumi.

    • 16 4

  • na dworcu w Sopocie powstało coś fajnego - Sopoteka. Inspiracja dla Gdańska

    • 9 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane