- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (266 opinii)
- 2 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (30 opinii)
- 3 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (54 opinie)
- 4 Pod prąd uciekał przed policją (266 opinii)
- 5 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (877 opinii)
- 6 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (90 opinii)
Miasto chce przejąć budynek stacji PKP w Osowej
Władze Gdańska zapowiedziały, że chcą od PKP przejąć budynek stacji Osowa . Dzięki temu w tej dzielnicy mieszkańcy może doczekają się wreszcie miejsca spotkań czy osiedlowej biblioteki. Miasto musi się jednak w tej sprawie porozumieć z władzami kolei.
Prezydent Gdańska w kwietniu planuje wybrać się na spotkanie z mieszkańcami z tej dzielnicy i właśnie zapowiedział na swoim profilu na facebook'u działania w tej sprawie.
"Jednym z punktów tego spotkania będzie podpisanie porozumienia pomiędzy gminą a oddziałem PKP na mocy którego przejmiemy stację kolejową Osowa wraz z przylegającym terenem. Wspólnie z radnymi miejskimi, radą dzielnicy oraz aktywnymi środowiskami z dzielnicy Osowa wypracujemy koncepcję zagospodarowania tej przestrzeni. Bardzo dziękuję PKP za świetną współpracę, której efektem będzie stworzenie tak potrzebnej na terenie dzielnicy Osowa wspólnej przestrzeni publicznej dla licznych i bardzo potrzebnych lokalnych inicjatyw" - napisał Paweł Adamowicz.
- Poza miejscem spotkań mogłaby tam powstać też biblioteka. W wielu dzielnicach jest to ważny element integrujący mieszkańców. Wiem że jedna-trzecia mieszkańców Osowy obecnie jeździ do biblioteki w Oliwie - podkreśla Mariusz Andrzejczak, miejski radny z PO.
Spotkał się on w tej sprawie z dyrektorem nieruchomości w PKP, Krzysztofem Piekarskim, który przyznał, że nieruchomość jest możliwa do przekazania, ponieważ nie ma żadnych funkcji w związku z przebudową węzła PKM.
- Z mocy ustawy miasto Gdańsk mogłoby uzyskać ten obiekt nieodpłatnie pod warunkiem zachowania pewnych funkcji obsługi dla podróżnych - wyjaśnia Andrzejczak.
PKP jednak nie chce komentować przejęcia stacji, do momentu aż w tej sprawie nie zostaną przedstawione konkretne propozycje ze strony miasta.
- Jedynie co mogę powiedzieć, to że kolej nie widzi zasadności żeby utrzymywać obiekt, który teraz stoi trochę na uboczu stacji. Poszukujemy możliwości rozsądnego zagospodarowania tego dworca kolejowego w Gdańsku Osowej. Ruch w tej sprawie obecnie nie jest po naszej stronie - podkreśla Krzysztof Piekarski, dyrektor regionalny w departamencie eksploatacji nieruchomości w PKP S.A.
Obecna stacja Gdańsk Osowa wraz z magistralą węglową łączącą Śląsk z portem w Gdyni została otwarta 9 listopada 1930 roku. Budynek dworca także powstał w latach 30. XX wieku i ma konstrukcję trójbryłową, w której największa była mieszkalna. Oprócz mieszkań na parterze znajduje się fragment poczekalni. W bryle środkowej znajduje się hala poczekalni. W trzeciej bryle znajdują się dwa pomieszczenia: pokój naczelnika stacji oraz pomieszczenia z kasą biletową, telegrafem oraz nastawnią Os.
Po wybudowaniu przystanku PKM, ruch pociągów na stacji Gdańsk Osowa odbywa się podobnie, jak na stacji Gdańsk Wrzeszcz - przy zewnętrznych krawędziach obu peronów zatrzymują się pociągi PKM, a przy wewnętrznych pozostałe pociągi regionalne. Perony mają charakter kierunkowy: jeden (od strony ul. Barniewickiej) dla pociągów jadących w kierunku Gdyni, drugi (od strony ul. Letniskowej) dla pociągów jadących do Gdańska lub Kościerzyny.
Stacja kolejowa Gdańsk Osowa w czerwcu 2013 r.
Opinie (90)
-
2016-02-10 21:48
to są tereny dzików (2)
- 6 2
-
2016-02-10 22:30
(1)
niedługo rekinów
- 1 2
-
2016-02-10 23:13
nie dziki były tu pierwsze
- 1 0
-
2016-02-10 21:48
ja tez chce to kupic. poprosze prztarg
Otwarty! Nie przekazanie miastu a potem miasto swojej fundacji .... A potem kledze na biuro automatów do gry!
- 13 3
-
2016-02-10 22:32
A kiedy miasto Gdańsk (2)
zrobi cos z nawierzchnią ul. Planetarnej i pozwoli mieszkańcom przejsc chodnikiem ???!!!
- 15 2
-
2016-02-11 09:42
POPIERAM (1)
to jest nie do pomyślenia aby w takim stanie ulica Gdańska wyglądała, jak mają poruszać się dzieci tą "ulicą" gdzie jest chodnik , gdzie jest odwodnienie.... Panie Prezydencie - wstyd !!!
- 5 0
-
2016-02-11 10:53
Może najpierw się zameldujcie
A nie pipidowki pod Kartuzami
- 0 2
-
2016-02-10 22:37
A może miasto zajmie się drogami na Osowej. Od 30 lat tzw. miasto złamanego grosza nie wydało na Osowej (2)
- 31 3
-
2016-02-10 22:50
(1)
przecież tam sami bogacze podobno żyją, a może żyli ? jeszcze jak do podstawówki chodziłem 30 lat temu kto żył na osowej to był gość, a teraz bieda ? hahahhah karta się odwróciła ?
- 7 13
-
2016-02-11 15:22
"Bogacz" mieszkający na Osowej tym się różni od "bogacza" np. z Łąkowej, że sam zapłacił za swój lokal i powinien sam ułożyć sobie drogę bo miasto ma go w d*pie . Natomiast "bogacz" z Łąkowej ma w prezencie od miasta lokal, drogi, MOPS i inne extra daniny + ma wszystko w d*pie
- 6 0
-
2016-02-10 22:54
Meczet
Mysle ze w tym przypadku lepiej byc czujnym gdyz istnieje taka mozliwosc ze budynek ten moze zostac przeksztalcony w meczet. Znajac ciagotki Adamowicza do wyznawcow islamu to bardzo prawdopodobne.
- 11 9
-
2016-02-10 23:03
jestem na NIE
bibloteka przy szkole na Wodnika to ma sens a nie na wypizdowie
- 14 10
-
2016-02-10 23:08
Najpierw załatajcie Barniewicka
i te wstrętne hopki a później szukajcie kasy na miejsce spotkan.
- 14 8
-
2016-02-10 23:16
Wszystko mija (3)
Może choruję na jakieś tanie sentymenty, ale coś nie mogę się przekonać często do tych odnowionych stacji, choć wiem, że jest to potrzebne. W 2009 roku miałem okazję przejechać się koleją na Dolnym Śląsku - dokładniej z Kudowy do Kłodzka. Owa trasa była wówczas już mocno zakurzona, trochę jakby się czas tam zatrzymał. Miało to swój urok - klasyczny skład ze spalinówką plus dwa wagony. Jechało to powoli, ale dzięki temu był czas by pokonsumować fantastyczne widoki z okna, przy zachodzącym słońcu. Miałem farta - trasa rok później została zamknięta na czas nieokreślony. Na szczęście nie na stałe. Przywrócono ją do użytku parę lat później, ale efekt końcowy zawiódł mnie mocno. Mianowicie, bezduszne perony i kostka bauma. Sporo małych drewnianych stacyjek zostało zburzonych, a jeżeli coś tam zostało to kompletnie się nie kleiło z nowymi standardami. Ja wiem, że normy unijne i w ogóle i jest to potrzebne dla bezpieczeństwa choćby, ale nie wierzę, że nie da się jakoś połączyć tego nowego ze starym. Zero duszy, ani uroku. Ten efekt widzę właściwie w całej Polsce, jak z jakiejś taśmy. Znika nam ta klasyczna kolej i za chwilę nie będzie już chyba po niej śladu. Zapomniane trasy pójdą pod buldożera (dla oszczędności), a te główne o znaczeniu krajowym, będą wyglądać jak żurnala architektonicznego, ale bez serca. Niestety, prawdopodobnie, w takich miejscach jak to w Osowej, rozprzestrzenią się Biedronki - nie liczyłbym na zachowanie historii. Coś się kończy i coś zaczyna.
- 17 1
-
2016-02-11 01:28
oby nie Biedronka (1)
W Osowej są już 3 Biedronki. O dwie za dużo.
- 4 1
-
2016-02-11 21:59
Dolny Śląsk kryje sporo takich miejsc - o Wałbrzych nigdy nie zahaczyłem, ale chciałem. Ciekawe z perspektywy obiektywu. :)
- 0 0
-
2016-02-11 10:57
To zamieszkaj w wałbrzychu,tam czas stanął w miejscu,budynki smutno szare jak za czasów prosperity kopalni.
- 0 0
-
2016-02-10 23:43
Stacja kultura
może Gdańsk zrobi z tego coś takiego jak na dworcu w Rumi - biblioteka+lokalne centrum kultury. Warto skorzystać z doświadczen Rumi.
- 16 4
-
2016-02-10 23:59
na dworcu w Sopocie powstało coś fajnego - Sopoteka. Inspiracja dla Gdańska
- 9 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.